Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man spise som vegetarianer og er på slankern? Hva må jeg spise for å få i meg nok proteiner, jern og andre ting, samtidig som jeg ikke legger på meg av det? Egg f.eks er vel sunt, men går jeg opp i vekt av å spise ett egg daglig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

egg er kjempe sunt, og nei du legger ikke på deg av det! det er det totale kalori inntaket hver dag du må se på!!

ellers ville jeg kanskje spist melkeproduketer, bønner, salater, fisk(hvis du kan spise det), nøtter...... ja det er mye sunt du kan spise :)

Skrevet

Takker for anbefaling, Lotte27 :)

Var en tråd her om vegetarslanking for en stund siden, kopierer svaret mitt derfra jeg:

Tja, nå har jeg ikke noe peiling på slanking, i grunnen, men jeg ville vel i første rekke kuttet ut godis / sjokolade / brus / snacks / kaker og denslags. Vet ikke om du spiser melkeprodukter, men i såfall ville jeg kuttet ned på fete oster og andre fete melkeprodukter (fløte, rømme...). Nøtter er sunt og godt (i alle fall de som ikke er ristet i palmeolje) - men kaloririkt.

Spise mer belgfrukter (rikt på proteiner og fiber), grønnsaker, grove kornprodukter (som quinoa (strengt tatt egentlig frø, proteinrikt og sunt!), bulgur, fullkornscouscous, byggris...)

Noen middagsforslag fra bloggen min: kikertcurry, kikert- og tomatgryte, chili sin carne, linse- og tomatsuppe, suppe med byggris og grønne linser, minestrone, quinoasalat...

.........

Når det gjelder proteiner, så er belgfrukter (bønner, erter, linser og kikerter) veldig bra, magre melkeprodukter og egg også, for de som spiser det. Bytt gjerne ut ris og poteter med quinoa (proteinrikt og supersunt frø, smaker godt også!). Det er ellers ikke noe problem å få nok proteiner når man har et noenlunde greit vegetarisk kosthold, men hvis man spiser lite bør man nok tenke litt på proteininnholdet i kosten. Hummus (kikertpuré) er supersunt og proteinrikt pålegg (man kan alltids kutte litt ned på olivenoljen, og bruke mer vann i stedet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...