Gå til innhold

Jeg vil bestemme selv


Gjest antirøyker

Anbefalte innlegg

Gjest antirøyker

Jeg må slippe ut litt damp her! *uten nikotin*

For n`te gang denne sommeren måtte jeg lukke verandadøra og soveromsvinduet mitt, fordi naboen sitter ute på sin veranda og damper på denne giftpinnen sin. Helt fint at hun vil det, og jada man må da få bestemme om man skal få ta seg en røyk på sin egen veranda - men jeg vil også bestemme at jeg vil ha MIN luft fri for nikotin når jeg er hjemme hos meg selv!

Jeg vil ha muligheten til å åpne opp dører og vinduer og få frisk luft inn, når det er som en bakerovn inne. Jeg vil ikke ha hennes sure røyk sivende inn,- for slik er det; alt hun slipper ut, kommer rett inn til meg.

Hun forsurer sommerhalvåret mitt betraktelig! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problemet selv, og vet det er kjipt. MEN, naboen er i sin fulle rett til å røyke på sin egen altan. Det er like kjipt for naboen om du skal nekte henne å røyke som det er for deg å måtte lukke vinduer og dører. Det er bare noe du må finne deg i, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sitter vel neppe og damper der kontinuerlig heller? er da bare å lukke vinduene når hun røyker og åpne dem etterpå. røyken forsvinner fort i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker selv, men har forståelse for at ikke-røykere, og i særdeleshet allergikere og personer med astma, kan finne sigarettrøyk problematisk. Imidlertid kan man ikke sette opp regler for sine naboer hva røyking angår, og bort man i en leilighet, kan man nok ikke vente annet enn at røykende naboer tar en røyk på verandaen sin, og det er ikke annet å gjøre enn å lukke vinduene og verandadøren til huset ditt mens naboen røyker. Som en annen her nevnte, forsvinner røyken raskt i luften, og du vil dermed kunne åpne vinduene og døren din ganske raskt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bestemme selv når jeg skal høre på musikk. Synd for meg at jeg bor vegg i vegg med en eldre dame som vil høre på "Høydare fra krigen" på full guffe dagen lang. Sånn er det bare. Du må tåle litt røyk, på samme måte som du må tåle litt støy. Jeg kan ikke nekte naboen å høre på musikk på normalt volum på dagtid i hennes egen leilighet. Du kan ikke nekte naboen å røyke på hans egen altan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg trådstarter! Har det på akkurat samme måte her! Naboen under og ved siden av oss røyker og jeg fatter ikke hvordan så mye av røyken kan sive inn til oss. Ufattelig hestlig!

Mister mye av bruken av verandaen da vi bl.a. ikke kan tørke klær ute og når jr. kommer blir det uaktuelt at h*n skal få sove i vogna ute, dessverre.

Det er kjempe festlig å springe å lukke vinduer og dører som en galing hele sommeren når en av naboene fyrer opp dritten sin!

Du tuller nå ja, SjangleÅsnøvle? Du velger å røyke, og jeg (som har lagt 11 år i den hobbyen!) velger å ikke røyke. Det lukter pyton og jeg må få slippe at lufta rundt meg skal forpestes!

Endret av Missiw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overhodet ikke fanatisk overfor røykere, men jeg får hetta av hysteriske folk som skal drive overformynderi. Særlig nybakte foreldre tror visst de får rettigheter til å klage på alt og alle i et borettslag, siden det tydeligvis kan skade den lille. Om man spiller musikk eller går over gulvet eller sitter ute på altanen og røyker eller unger som herjer klokken 7 en søndagsmorgen eller bikkjer som bjeffer eller om det stinker karri i oppgangen eller hva det nå enn skulle være - det er en del av å bo i et borettslag. Så lenge de som bor der viser normal hensyn og følger husreglene, så får det være greit. Mennesker lager lyder og lukter og om man ikke takler det, så får man kjøpe sitt eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bestemme deg for å spare til enebolig da ;) .

Sier som de andre her - hva naboen gjør på egen altan får være naboens sak. Bor man i blokk så må man avfinne seg med at ens "medboere" ikke er helt som en selv. Er selv ikke-røyker og min nabo har åpenbart sigaretten tent av og til når han går ned vår felles trappeoppgang. Liker riktignok ikke lukten, men det kunne faktisk ikke falle meg inn å be ham vente med å tenne sigaretten til han er helt inne/ute. Det er hans oppgang like mye som min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv ikke-røyker og min nabo har åpenbart sigaretten tent av og til når han går ned vår felles trappeoppgang. Liker riktignok ikke lukten, men det kunne faktisk ikke falle meg inn å be ham vente med å tenne sigaretten til han er helt inne/ute. Det er hans oppgang like mye som min.

Det er jeg faktisk ikke enig i. Ikke fordi folk kan mislike lukten, men fordi folk kan få alvorlige allergiske reaksjoner. Så i en blokk ville jeg ikke bodd om det var lov å røyke i oppgangen der. Det hadde jo eksludert besøk fra alle allergikere jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Kan tenke meg det er urolig irriterende, jeg som fanatisk eksrøyker hadde i alle fall blitt irritert. Men om det er noe å gjøre med det, er en annen ting. Røyking i oppgangen er vel ikke vært lov, men på ens egen altan; jo...

Nå er det likevel sånn at om man bor i en blokk, så må man tolerere (til en viss grad) røyklukt, barnegråt, rare matlukter, høy musikk og nysgjerrige gamlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i rekkehus og røyker ute. Dersom naboen plages så bør de spare til enebolig som noen sa her. Når man bor tett så må man tolerere at naboer rører på seg. Jeg synes ikke at det er ok at naboen har katter. Jeg synes heller ikke noe om ungestøy. Jeg må lukke døra når naboen griller pga lukta av tennveske. Kan jeg klage? Nope. Her er det å gi og ta. Jeg har vinduet på soverommet igjen på dagtid pga naboens røyk. Setter det opp når jeg legger meg.

Ærlig talt. Når man bor tett opp til andre så er det faktisk en hel del man må godta. Dette er hverdagsstøy og hverdagslukt. Har du skikkelig problemer så må du bare flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg faktisk ikke enig i. Ikke fordi folk kan mislike lukten, men fordi folk kan få alvorlige allergiske reaksjoner. Så i en blokk ville jeg ikke bodd om det var lov å røyke i oppgangen der. Det hadde jo eksludert besøk fra alle allergikere jeg kjenner.

Så lenge det bare er to leiligheter der så er det klart det er hans oppgang like mye som min. Nå har ikke jeg besøk av noen som er så allergiske uansett, så det er ikke noe praktisk problem på den måten - men om det så hadde vært så hadde jo ikke mine gjester vært hans problem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det på samme måte som deg, TS. Det er utrolig plagsomt. Jeg mener også det kunne bli tatt inn i husordensreglene et røykeforbud på verandaene. Det er feks ikke lov å grille der pga brannfaren og røyken som siver opp til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ingen som sa at naboen ikke får røyke på sin egen veranda, bare at vi hadde foretrukket å slippe røyklukta... TS ville bare ventlilere, og faktisk skriver h*n at naboen må vel får gjøre hva hun vil på altanen sin.

Og dette med foreldrene mine kan du bare drite i. Hva har de med dette å gjøre? Jeg har egen nese jeg lukter med. Har jo INGENTING med saken å gjøre; men hele familen har røkt, men heldigvis har vi tatt til fornuften. Sigarettrøyk er ikke godt. Syntes ikke andres røyk luktet godt når jeg røkte og gjør det heller ikke nå.

Mangel på folkeskikk er å stille seg opp ved inngangen på f.eks. butikken å røyke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge det bare er to leiligheter der så er det klart det er hans oppgang like mye som min. Nå har ikke jeg besøk av noen som er så allergiske uansett, så det er ikke noe praktisk problem på den måten - men om det så hadde vært så hadde jo ikke mine gjester vært hans problem heller.

Jeg har folk i nærmeste familie som er så allergiske, derfor sa jeg at jeg ikke kunne bodd i ei blokk der man kunne røyke i oppgangen.

At du er fleksibel i forhold til naboene dine er jo flott for dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en blokk hvor folk står ute i gangen og røyker. Det verste var at jeg hadde en nabo som sto og røyka der. Hver gang hun sto der, så begynte hun og hoste. Da skjønte jeg med en gang at det var henne. Ikke særlig underholdende å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykere som går ut på sin veranda (ganske konsekvent) for å røyke; er det fordi de ikke vil ha stanken i sitt eget hjem eller? Disse jeg tenker på har ikke barn i huset heller, så det kan ikke være det som er grunnen.

Jeg ser og hører fra min egen veranda...og hører spesielt fra to boligers uteplasser hver eneste morgen. Det er den grusomste surklende hostingen jeg har hørt i mitt liv. Det er så jeg ser film for mitt indre. Skadede lunger som er på vei til å bli hostet opp og ut hvert øyeblikk. Og hosting så voldsom at den går over til "brekke-seg-lyder". Røyking er noe skikkelig svineri. Jeg føler med dem som sitter i den sumpen og ikke klarer å komme seg løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bestemme deg for å spare til enebolig da ;) .

Hvorfor kan ikke røykerne gjøre det? Det er jo de som er utøverne av stridens kjerne. Når man bor tett sammen med andre mennesker kan man ikke gjøre som man vil. De fleste borettslag har også husordensregler som sier at man ikke skal være til unødig sjenanse for andre. Og man er i høyeste grad til unødig sjenanse for andre når naboen ikke kan ha vinduene oppe om sommeren på grunn av ens utendørsrøyking. På samme måte som man er til unødig sjenanse for andre dersom en griller med kull på sin egen balkong (ikke altan). Derfor har også de fleste borettslag totalforbud mot kullgrilling på nettopp egen balkong (ikke altan).

Hvorfor må egentlig røykerne ut av sin egen leilighet for å røyke, da? Er det for å slippe å forpeste sin egen leilighet, slik at man velger heller å forpeste andres? Eller er det bare ren og skjær uvitenhet om hvor ille det faktisk blir inne hos naboen når man røyker på sin egen balkong (ikke altan)?

Endret av Max Motstand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...