Gå til innhold

Hva er det med Solli plass og Frogner?

Gjest Oslojente på hjembesøk

Anbefalte innlegg

Gjest Oslojente på hjembesøk

Oslo har et par flotte steder som heter Solii plass og Frogner. No big deal, men det er liksom der en har mulighet til å treffe på mer enn to mennesker på en og samme tid i gatene.

Byen har sine in-steder med smal kø av tynne små gutter med sleik og jenter i skjørt - ca. 10 mennesker er kjempekø. Og da er du garantert at du blir tråkket på føttene hele tiden der inne - og at ingen sier unnskyld etterpå. At de søler fra glassene sine må en bare regne med. Hva slags folk er det: veldig uhøflige? Helt uten oppdragelse?

I Solli- og Frogner området sitter kun overfladiske sleiker og snakker om penger, inntekt, investeringer og de gjør det på en Jan Thomas-aktig wanna-be-kvalm måte. Hvorfor tror de at dette er kult?

Greit at penger er viktig: men er det ikke ganske harry og usmakelig å snakke om det hele tiden? At det er samtaleemnene?

Aker Brygge, Solli plass, Frogner, Majorstuen...folk virker helt blåst og tomme.

- Må det være slik?

- Hvorfor?

- Selv om de alle skal bli eiendomsmeglere og studere ved BI; betyr det at de må oppføre seg om kunnskapsløse drittsekker for det? Er det kult5 - og et ideal

i dette landet med den lille hovedstaden uten identitet?

Takke meg til Roma, London, Paris, New York og Madrid: der kan folk smile, nyte livet, og ikke minst: være avslappet.

Oslo er en krampaktig by der alt er kunstig. Der er ingen identitet eller sjel. Misunnelsen fråder og alle skal være like. Og avslappethet: det er helt fraværende.

-Vet ikke Oslo-folk at de i alle rulletrapper skal stå på høyre siden og gå på venstre siden?

- Nedre Karl Johansgate er en skam for landet.

Oslo er byen uten klar identiet og ingen høflighet.

Hva synes andre, er det slik vi ønsker det her?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye som er veldig overfladisk ja. Verdier er basert på penger, status og utseende. Redde for å skille seg ut. Umulig i kontakt med seg selv, kommer til å gå på en smell når det virkelige liv treffer dem, alle skal dit en gang og ingen vet egentlig når. Så ikke bry deg hi- vr glad for at du vet mer og kan oppleve ett liv med mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med TS. Mye enklere å bli kjent med folk andre steder i landet også enn i Oslo.

Men nå skal det jo også sies at du har singlet ut stedet i Norge (vestkanten) hvor du finner mest overfladiske mennesker, da. Du får begynne å gå litt andre steder så skal du se du finner mer "ekte" mennesker der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid like festlig med folk som med et par korte setninger kan fordømme og karakterisere et strøk, en hel by og et helt land og skjærer alle over en kam -og så beskylder dem for å være overfladiske... :rolleyes:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Aker Brygge, Solli plass, Frogner, Majorstuen...folk virker helt blåst og tomme.

Noen mennesker på Frogner, Majorstuen, Aker Brygge m.fl, kan virke slik, andre er ikke sånn i det hele tatt.

Jeg sitter selv noen ganger på Lapsetorget men å snakke om penger er da utrolig kjedelig når det finnes så mange flere spennende temaer å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg kjenner ikke igjen "mitt" Frogner i beskrivelsen din i det hele tatt. Her jeg bor, er det alle mulige slags folk med alle mulige slags yrker som interesserer seg for alle mulige slags ting. Sånn sett synes jeg faktisk folk er mer uniforme på Grünerløkka, selv om jeg trivdes veldig godt der også.

Jeg liker også Oslo generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Tine_*

Overfladiske miljøer finner man i alle byer og bydeler, i de bydelene du nevner finnes det så uendelig mange andre miljøer enn det du beskriver.

Hvordan folk ser ut, at de har sleik og skjørt etc, er vel rimelig irrelevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan de ser ut er ikke helt irrelevant.

Disse menneskene kan vel karakteriseres som cityslickers, og det er noe eget slaskete ved stilen til visse omgangskretser i Oslo vest som jeg har til gode å finne andre steder i Norge. Snakker da om oppførsel, utseende og talemåte osv, men utseendet er ikke fullstendig irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om et lite antall utesteder i det området som er slik. Og det er jo bare å la være å gå dit... Oslo er jo full av utesteder med ordentlige folk! Er jo masse å velge mellom - ingen grunn til å stikke dit folk tramper deg på tærne :)

Har opplevd de stedene selv, og de er mer som interne klubber. Folk henger med sin gjeng og nekter å oppleve at det finnes mennesker utenfor kretsen deres - og dit gidder man jo ikke gå. Man vil jo heller gå dit folk er sosiale og du kan bomme fyr av personen på nabobordet uten at de lurer på hva i helvete du prøver å komme i kontakt med dem for!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Palace Grill ved Solli plass er en koselig plass. Der er et helt annet klientell enn de fleste andre stedene i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd de stedene selv, og de er mer som interne klubber. Folk henger med sin gjeng og nekter å oppleve at det finnes mennesker utenfor kretsen deres - og dit gidder man jo ikke gå. Man vil jo heller gå dit folk er sosiale og du kan bomme fyr av personen på nabobordet uten at de lurer på hva i helvete du prøver å komme i kontakt med dem for!

Utrolig kjipt med så klikkete små interne steder i en så liten by!

En god del folk i disse områdene, som en ser på utestedene og som sitter ute, ser like ut alle sammen, og de virker så veldig anstrengte og uinteressante.

Har selv sittet ved bordene der og sammen med en del folk som bor i og rundt omkring området, og de var bare uhyggelige og ikek spesielt hyggelige.

Hva er verdifullt med det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke meg til Roma, London, Paris, New York og Madrid: der kan folk smile, nyte livet, og ikke minst: være avslappet.

Oslo er en krampaktig by der alt er kunstig.

-

Noe sier meg at du ikke har vært på noe annet enn weekendturer. Hadde du bodd eller tilbrakt et lenger opphold i noen av disse byene, så ville du vite at visse deler av London, Paris og NY er så "jappete" at andre folk i byen ikke ville satt sine ben der, heller ikke orker snakke med dem. Du trenger ikke dra lenger enn til Stockholm.. Alle byer har sosseområder og overflatiske folk, og alle byer har områder der folk smiler, hilser og er litt mer avslappet. Dette er ikke et Oslo-fenomen, det er et by-fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Noe sier meg at du ikke har vært på noe annet enn weekendturer. Hadde du bodd eller tilbrakt et lenger opphold i noen av disse byene, så ville du vite at visse deler av London, Paris og NY er så "jappete" at andre folk i byen ikke ville satt sine ben der, heller ikke orker snakke med dem. Du trenger ikke dra lenger enn til Stockholm.. Alle byer har sosseområder og overflatiske folk, og alle byer har områder der folk smiler, hilser og er litt mer avslappet. Dette er ikke et Oslo-fenomen, det er et by-fenomen.

Jo, men selv midt på tjukkeste Stureplan finner man flere hyggelige mennesker enn midt i sossestrøket i Oslo! Jeg har vært på en av de hotteste nattklubbene midt i sossestrøket i Stockholm, blitt plukket ut av køen og blitt flørtet med av noen utrolig kjekke, velkledde Stockholms-menn - uten at jeg har følt at de har flashet pengene sine (selv om man skjønner at de har penger) eller vært uhøflige eller pågående. Jeg kan ikke se at noe sånt hadde skjedd på et sossested i Oslo. Jeg er så enig med TS - og jeg kjenner et par av dem som frekventerer utestedene rundt Solli Plass. Han ene snakker kun om penger og aksjer og tror han er en kjempeattraktiv kar fordi han har penger, men han mangler klasse og stil... Er det fordi det er så mange nyrike i Norge at det har blitt sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er poenget med det? De går jo glipp av kjempemasse! For noen tullinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Charlotte_*
Jo, men selv midt på tjukkeste Stureplan finner man flere hyggelige mennesker enn midt i sossestrøket i Oslo! Jeg har vært på en av de hotteste nattklubbene midt i sossestrøket i Stockholm, blitt plukket ut av køen og blitt flørtet med av noen utrolig kjekke, velkledde Stockholms-menn - uten at jeg har følt at de har flashet pengene sine (selv om man skjønner at de har penger) eller vært uhøflige eller pågående. Jeg kan ikke se at noe sånt hadde skjedd på et sossested i Oslo. Jeg er så enig med TS - og jeg kjenner et par av dem som frekventerer utestedene rundt Solli Plass. Han ene snakker kun om penger og aksjer og tror han er en kjempeattraktiv kar fordi han har penger, men han mangler klasse og stil... Er det fordi det er så mange nyrike i Norge at det har blitt sånn?

Enig med deg. Har selv bodd i London og Brussel, og klart jeg har frekventert de beste utestedene ;-) Klart man finner folk med penger overalt og folk i stilrene klær. Det er ikke det...

Men i Oslo tar de "prisen" for verste oppførsel, i det de overser deg, ser krampaktige wanna be-"slik har vi sett det på film"-uttrykk. Så veldig empty.

Takke meg til hyggelige mennesker som evner å inneha verider, respekt og nysgjerrighet på nye bekjentskaper - selv om de er rike :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_jerry_*

syns ikke oslo er som ts beskriver i noen særlig høy grad. jeg bor selv på frogner, og opplever vestkantlivet daglig. har bodd på østkanten også forresten. min oppfatning er at enkelte som du smiler til smiler tilbake til deg, andre gjør ikke det, men det avhenger ikke av hvor du er, men hvem du smiler til. det finnes alltid mangfold av mennesketyper overalt i en by. det handler altså om din egen innstilling. hvis du tar en dame med typisk frogner-konservative "snobbete" klær for å være overfladisk uten å ha snakket med henne er det jammen meg du som er overfladisk. viktig å se velstelt ut, men samme hvordan folk ser ut ellers vel? det er veldig vanlig å bi påvirket i klesveien av det man ser hver dag. se på en vennegjeng for eksempel. ofte kan man se hvem som er i samme vennegjeng. det er ikke fordi de ikke klarer å tenke selv, man blir påvirket. og det er heller ikke dødsviktig hva man har på seg for de fleste av oss, så jeg syns det er like greit å gå for enkle og fine konservative klær. og du syns sikkert jeg ser ut som en snobb. klart vi kan rulletrappsystemet. hvordan vet du hva alle snakker om? hvor bor du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du tar en dame med typisk frogner-konservative "snobbete" klær for å være overfladisk uten å ha snakket med henne er det jammen meg du som er overfladisk.

Hele poenget her er jo at folk på de nevnte utestedene ikke vil vite av andre folk enn sin egen crowd. "Hvem-i-helvette-er-du"-blikk når du spør om å få låne en lighter. Eller lignende. Snobberiet var i utgangspunktet ikke nevnt i det hele tatt - folk får kle seg akkurat som de vil for min del - men de trenger ikke være så forbaska uhøflige!

Altså, jeg skjønner at folk som kler seg "vestkant" er utsatt for ganske mye skeive blikk og ord og kan være ganske utskjelt pga fordommer ("jævla soss") og det synes jeg ikke folk fortjener - å bli stempla før de har åpna munnen. Så jeg har respekt for folk uansett hvordan de kler seg, som sagt. Men det var disse holdningene, da.

Endret av Annikken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget her er jo at folk på de nevnte utestedene ikke vil vite av andre folk enn sin egen crowd. "Hvem-i-helvette-er-du"-blikk når du spør om å få låne en lighter. Eller lignende. Snobberiet var i utgangspunktet ikke nevnt i det hele tatt - folk får kle seg akkurat som de vil for min del - men de trenger ikke være så forbaska uhøflige!

Altså, jeg skjønner at folk som kler seg "vestkant" er utsatt for ganske mye skeive blikk og ord og kan være ganske utskjelt pga fordommer ("jævla soss") og det synes jeg ikke folk fortjener - å bli stempla før de har åpna munnen. Så jeg har respekt for folk uansett hvordan de kler seg, som sagt. Men det var disse holdningene, da.

Du tok poenget på kornet, vet du ;-)

Det var det tråden handlet om.

Hvorfor behøver de være så uhøflige? Noen grunn til ikke å være hyggelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...