Gå til innhold

Utbetaling av feriepenger

Anbefalte innlegg

Gjest gjester
Skrevet

Hei,

Jeg har virkelig prøvd å forstå feriepengesystemet, men får det liksom ikke helt inn.....

Jeg jobber i en statlig bedrift, vi har fem uker ferie. Slik jeg har forstått det, får vi feriepenger i juni istedet for lønn. Men det jeg ikke forstår, er hvordan dette gjøres når man deler opp ferien sin.

Eks: Jeg tar to ukers sommerferie, 1 ukes høstferie og to ukers juleferie. Vil jeg da få utbetalt vanlig lønn i høst - og juleferie? Siden de allerede har "trukket" meg for fem uker ferie(dvs. lønn for fem uker - som er blitt erstattet med feriepenger), eller må jeg selv fordele feriepengene utover disse ukene?

Eller er det slik at man da får feriepenger for to uker på sommeren, og så resten i lønn, og så får man feriepenger også henholdsvis i høst - og juleferie? Hmmm. Håper noen kan svare meg på dette og fortelle hvordan dere løser dette med delt ferie og feriepenger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min arbeidsgiver utbetaler feriepenger i mai og så får vi vanlig lønn resten av året, uavhengig av når vi tar ferie.

Skrevet

Selvom du hadde tatt 4 uker ferie i mars, så hadde du fortsatt fått vanlig lønn den mnd, og feriepenger i juni.

Selvom du bare har to uker ferie i sommer, så trekker de deg 5 uker :)

Har ingenting å si når du tar ut ferie, du får feriepenger i juni og vanlig lønn de andre månedene.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

På jobben hvor jeg er så får vi feriepenger + lønn i juni. Også blir vi trukket for de dagene vi har fri i de månedene hvor vi tar ut ferien. Har jobbet mange steder og det er første gangen jeg er borti den versjonen....

Ellers har jeg hatt det sånn som hun over sa:

Har ingenting å si når du tar ut ferie, du får feriepenger i juni og vanlig lønn de andre månedene.
Gjest regnskapsfører
Skrevet

Vel, strengt tatt skal man få feriepenger når man tar ut ferie. Men praksisen er slik som beskrevet tidligere her: lønningsavdelingen trekker for ferieukene i den måneden feriepengene blir utbetalt. Det hadde voldsomt mye arbeid for lønningsadelingen å skulle trekke de ansatte hver gang de tok ut en feriedag, framfor heller å avregne antall feriedager tatt ut mot trukket

Skrevet

Både i stat og kommune betales feriepengene i juni samtidig som det trekkes for fem uker ferie, så får man vanlig lønn resten av året uavhengig av når man egentlig tar ut ferien. Slik spares masse arbeid for lønningskontorene.

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Takker for svar alle sammen! Ble jo faktisk mye mer opplyst! :ler:

Skrevet

Et lite tips;

Om du får feriepengene lenge før du har ferie så sett inn det som overskyter det du vanligvis får utbetalt i lønn på sparekonto, så blir du ikke fristet til å bruke dem opp før ferien! Det gjør alltid jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...