Gå til innhold

Lindberg's diett - har du prøvd ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnosen PCO av min gynekolog. Kort fortalt innebærer det en hormonforstyrrelse som ødelegger menssyklusen min pga økt mannlig hormon - dette gjør det vanskelig å bli gravid. Bivirkninger som f.eks overvekt konsentrert spes. rundt midje, hofter og lår er noe som kommer av PCO. Man har ved forskning også funnet ut at dette kan ha sammenheng med insulinresistens - noe jeg ikke har blitt sjekket for. Men har endel av kjennetegnene der også :roll:

Så til mitt spm. Har nemlig fordypet meg litt i alskens formler for å gå ned i vekt - noe som ikke er veldig enkelt hvis du har PCO. Og det kan jeg skrive under på. Har nemlig forsøkt knekkebrød og trening 3-4 ganger i uka uten hell. Men ved å lese Dr. Fedon Lindbergs bok gikk det opp en del lys for meg.

Er det noen ute i KG- verden som har forsøkt denne dietten, ønsker både positive og negative tilbakemeldinger.

Jeg ser nemlig mine egne begrensninger, og vil gjerne gå over til dietten gradvis - det er jo snakk om totalt endring av kosthold. Klarer liksom ikke snu helt fra ene dagen til den andre.

Hva endret du først ? Og er det vanskelig å etterleve en slik diett ??

Vet jo at det hele dreier seg mye om vilje også - og motivasjonen blir ikke akkurat styrket når man går ned 2 kg. over 4 uker - for så å gå opp igjen de kiloene rett før man får mensen (som er en sjelden gang for min del )

Videoannonse
Annonse
Gjest Zirine
Skrevet

Jeg la på meg 10 kilo da jeg sluttet å røyke, noe som måtte av igjen. Jeg kan ikke fordra slanking, jeg liker heller ikke dietter, men bestemte meg for å prøve prinsippene til Lindberg. Inn med masse grønnsaker, bort med poteter, brød og pasta. Inn med mer kylling osv.

Jeg er som sagt ingen slankeperson, men denne lille endringen i mitt kosthold førte til at de 10 kiloene forsvant igjen og behovet for søtsaker ble sterkt redusert. Viktigst av alt - mens alt dette skjedde så hadde jeg aldri noen følelse av at jeg fulgte et kosthold til besvær. Jeg spiste godt og hadde/har det godt.

Skrevet

Hmmm... slik som du skriver høres det jo ganske enkelt ut....

- ble nemlig skikkelig forvirret i boka hvor det står så og så mye av proteiner, lav og middels GI karbohydrater etc...

Kanskje det er veien å gå.... men hva spiser du til lunsj f.eks ??

@lfakrøll - som fra idag kutter all brød, poteter og pasta.....

Skrevet

Du kan godt spise litt brød til lunsj, så lenge brødet har lav GI (f.eks Ingers rugbrød eller Lindbergs eget brød). Ved siden av brødet kan du ha en salt med f.eks kylling, bønner etc.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe/låne kokeboka til Lindberg hvis du ikke allerede har den. Der kan du få noen ideer.

Jeg har ikke prøvd opplegget selv, men lest veldig masse om det og hørt andres erfaringer.

Bare vær forsiktig med å kutte ned alt for mye på karbohydrater, kroppen din trenger det også!

Gjest Zirine
Skrevet
Kanskje det er veien å gå.... men hva spiser du til lunsj f.eks ??

@lfakrøll - som fra idag kutter all brød, poteter og pasta.....

Til lunch? Nå vet jeg ikke hvordan det er med GI i havreknecke, men jeg spiser altså mye av det og Ryvitaknekkebrødet. Jeg spiser egg, og grønnsaker, ost (ikke veldig anbefalt - det ligger sånn midt på treet i forhold til GI) salt sideflesk kan jeg steike ....

Jeg har begge bøkene og har lest de, men har bare kuttet ut ekstremGImaten sånn i første omgang. Etterhvert så skal jeg slutte å røyke igjen, og da går jeg over på dietten helt stramt - for å forhindre vektøkning.

Det er mange sider på nett som omhandler dette. Bare søk på glykemisk index eller stikk innom sidene til Lindberg http://www.vektibalanse.no/side10.htm

Gjest Poirot
Skrevet

Svigers følger opplegget meeeeget strengt. Hun har gått ned 10, og han 25 kg.

Men en følge av dietten er jo at de rett og slett spiser sunnere enn før, så jeg tror de ville gått ned uten nødvendigvis å kutte ut allt brød og poteter.

Synes det er litt trist jeg, poteter er det beste de vet til noen typer mat, og nå unner des eg ikke en halv en engang. Og slik har de hatt det i over et år, og skl ikke slutte.

Alt med måte når man har oppnådd målet sitt, mener nå jeg.

Gjest Zirine
Skrevet

don

poteter har også vært det beste jeg har visst - jeg trodde ikke jeg klarte å leve uten poteter.

Jeg følger ikke dietten like strengt som dine svigers, jeg spiser potetet en par ganger i måneden hvis vi har middag der jeg MÅ ha det. Ellers har jeg byttet ut potetene med grønnsaker i hovedsak - og har oppdaget at for egen del har det dreid seg mye om vaner. Man er vandt til å sette på disse potetene til middag .... I dag har jeg ingen problemer med å spise middag uten poteter - og nå merker jeg at det var ikke kjøttet som gjorde meg "tung etter måltidet" - det var potetene.

Skrevet

Er egentlig ikke så flink til å spise middag - og de gangene vi spiser middag blir det stort sett lettvint...

Men nå de siste ukene har jeg vært veldig flink til å planlegge - og har funnet ut at her ligger mye av nøkkelen for suksess til et sunnere liv.

Poteter spiser vi sjelden uansett - så det blir ikke noe problem å kutte ut.

Problemet er vel alt man putter i seg utenom måltider etc..... Får nok bare få med meg han hjemme - slik at ikke han sitter og putter i seg alskens godis når det passer han, blir jo litt påvirket :)

Skrevet

tanta mi har gått ned vanvittig mange kilo med det nå!

jeg prøver litt, men er gravid så det er ikke så lett når jeg har dilla på poteter :ler: dessuten er jeg ikke så glad i kjøtt. spiser endel fisk da.

men etter fødselen skal jeg prøve meg igjen.

Iset 24+5

Gjest Anonymous
Skrevet

Bytt ut poteter med brokkoli ol, øk inntaket av soya (tofu, "Soyakjøtt"/TVP), som inneholder phyto-østrogener (muligens feilstavet) som hjelper mot problemer i overgangsalderen, det vil kanskje og hjelpe ved PCO:

Skrevet

Jeg har gradvis lagt om kostholdet mitt de to siste årene.

Har sluttet helt med brus, spiser (nesten) aldri pizza, aldri mer Mcdonalds, drikker ikke melk, kun vann.

Spiser fortsatt sjokolade, men mye mer grønnsaker nå enn før - masse salat, kylling, brokkoli, biolayoghurt.

Ryvita knekkebrød istedenfor brød og loff, rugflatbrød til omeletter og supper.

Det hjelper.

Har gått ned 5-6 kg, (obs: mangler nå bare 2-3 kg på drømmevekta, er stort sett fornøyd med dagens vekt).

Jeg spiser fortsatt ganske mye snop. Konsentrerer meg om peanøtter og mørk sjokolade (da er det liksom sunt :oops: )

Men idag spiste jeg potetsalat til kyllingen - det var godt det! Må skeie ut litt innimellom...... :briller:

Skrevet

Tror teorien til Lindberg har noe for seg.

En trenger jo ikke følge den slavisk da, dersom en ikke er insulinresistent eller har andre problemer med stoffskiftet.

Jeg unngår som regel pasta og ris og poteter. Spiser kjøtt og grønnsaker til middag. Men brød derimot klarer jeg ikke å holde meg unna.

Men da går det stort sett i grovbrød.

Skrevet

Ser av alle svarene her at jeg ikke burde ha noe stoooore problemer med å klare å unngå poteter (spiser nesten aldri), ris/pasta - tja..kanskje litt verre, men skal klare å erstatte dem med grønnsaker f.eks brokkoli/blomkål. Brød har jeg allerede nesten sluttet å spise, kun i lunsjen på kantina - hjemme har vi brød som jeg baker av speltmel (fordi mannen allerede spiser det pga. kalde hender og føtter) Leste en plass at det kunne man spise, fordi spelt var den beste delen av kornet. Spiser stort sett knekkebrød jeg....

Så med litt små justeringer og viljestyrke/disiplin til å holde seg unna søtsaker, kaker og brus/saft er det som gjenstår da...

MEN så har jeg begynt å abonnere på et blad som heter 'Mat og Helse' - første bladet kom i postkassen igår - står mye om blant annet nyere guruer på kosthold, deriblant Lindberg men også en spirrevipp ved navn Dr. Atkins som i mine øyne blir mer vektlagt... hans ernæringsråd går ut på mye av det samme - MEN han anbefaler f.eks alt av rent kjøtt inkl. bacon faktisk :ler: Lindberg sier fyfy til bacon...

Så nå er jeg om mulig enda mer forvirret.... men likhetstrekkene mellom de to er vel større enn ulikhetene....

Uansett er jeg fast bestemt på å klare å legge om kosten.....

Skrevet

Jeg er til en viss grad etterlever av Lindberg-dietten, men samtidig spiser jeg hva jeg vil og unner meg det jeg har lyst på, uten dårlig samvittighet (trener en del også da).

Poteter spiser jeg kun til fisk, og da spiser jeg aldri mye potet. Liten potet og stort stykke fisk, samt en del grønnsaker er bra.

Til biff spiser jeg ris, men forsyner meg med lite. Spiser heller mer kjøtt og grønnsaker.

Til lunch spiser jeg så og si aldri brød (kan hende jeg tar en brødskive med gravlaks på en gang eller to pr mnd, men det er ingen krise liksom), men til frokost spiser jeg brød - to skiver med sjokoladepålegg i bilen på vei til jobb.

Det funker veldig bra, og det er ikke så mye som skal til. Finner du brød med rug i er det helt klart det beste . Poenget er ikke å _kutte ut_ brød, pasta og poteter, men heller å redusere mengden av det.

Kombinert med litt trening, burde du greie å gå ned i vekt jevnt og stabilt.

Skrevet
Poenget er ikke å _kutte ut_ brød, pasta og poteter, men heller å redusere mengden av det.

Kombinert med litt trening, burde du greie å gå ned i vekt jevnt og stabilt.

For min del som etter all sannsynlighet også er insulinresistent så må jeg nok både trene og kutte ut brød, pasta og poteter...

Har vanskelig for å gå ned i vekt så.... :x

Skrevet

mat og helse er det beste bladet som finnes:)

klem fra Iset (også abonnent)

Skrevet

Tror Dr Atkins og Atkinson-dietten kom før Lindbergh.. lurer på om ikke lindbergh faktisk var i california og lærte om glykemisk index av Dr Atkins.

Du kan jo også kjøre kosher - det er mye sunnere enn norsk. De bruker aldri fete sauser til kjøttet f.eks. Et annet godt triks er forrett - enten ordentlig salat eller latmannsalat (eple). Og så er middagen 1/3 kjøtt eller fisk, 1/3 ris og 1/3 grønnsaker.

Tror det er viktig å akseptere det hvis man er en snacksperson, og så ha sunn snacks tilgjengelig. Babygulrøtter er jo veldig godt f.eks.

Skrevet

jepp, Atkins kom leeeeeeeenge før Lindberg:)

Skrevet

Jeg har sverget til Lindberg-dietten i ett års tid og er kjempefornøyd. Har aldri følt meg bedre og har gått ned omtrent 20 kilo. Dette er ikke noen slankekur, men en måte å leve på ... Føler meg bare såååå mye mer vel og kommer aldri til å gå over til mitt gamle kosthold igjen :) Men jeg må legge til at jeg trimmer ganske mye - minst en times spasertur pr. dag.

Skrevet

Min far har gått ned 10 kilo etter å ha gått på lindberg dietten siden jul.

Jeg har vurdert å begynne jeg også, men jeg tror jeg begynner når jeg er alene og tilbake på hybelen min igjen! Litt enklere når jeg lager all maten selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...