Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at man kan velge "hva som helst", altså fag fra helt andre fakulteter når det gjelder de frie studiepoengene man kan ta i en bachelor? Jeg har en bachelor fra før og har begynt å studere noe helt annet nå, og lurer :) Jeg skal selvsagt høre med studieveileder, men det hadde vært interessant å få vite hvordan dette praktiseres rundt omkring. Jeg kan se for meg at jeg kan ha nytte av de fagene jeg har fra før, men det er ikke så veldig opplagt, og ikke fag som tilbys ved den institusjonen jeg studerer nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer sikkert litt an på hvilket universitet/hvilken høgskole du går på. Men på NTNU Dragvoll kan f.eks jeg velge hva som helst, men jeg er nødt til å forholde meg innenfor et visst studie. Jeg har 60 studiepoeng i valgfri del, og samtlige poeng må brukes i f.eks Psykologi eller Matematikk eller Sosialantropologi.

Men som sagt, det vurderer sikkert fra skole til skole :)

Skrevet

Jeg har en grad fra UiO. der kunne vi velge hva som helst. Det anbefales jo å ta noe som er relatert til eller brukbart for den graden du tar, men valget tar man selv. :)

Skrevet

Hva skal du etter bacheloren? Har du tenkt å ta en master? I såfall bør du ikke ta "hvasomhelst", men velge noe som er relevant for fagområdet du skal ta master i. Jeg kjenner flere som har brent seg på dette. De har ikke kommet inn på master fordi de ikke har nok relevante fag i det de vil ta master i. Eks: Om du vil ta master i informatikk, hold deg til informatikk eller matematikkfag - ikke fyll opp med japansk kulturhistorie og hebraisk...

Poenget med å ha valgfrie fag er ikke at man skal kunne ta alle mulige slags irrelevante fag. Det er at man skal kunne velge litt mer fritt fagkombinasjon innen sitt eget område.

Skrevet

Jeg tok frie emner i det ene semesteret. Jeg tok en bachelor i humanistiske fag og tok frie emner fra samfunnvsitenskapelig fakultet. Jeg skal nå begynne på master da det var nok relevante fag i det obligatoriske fra bacheloren.

Skrevet
Hva skal du etter bacheloren? Har du tenkt å ta en master? I såfall bør du ikke ta "hvasomhelst", men velge noe som er relevant for fagområdet du skal ta master i. Jeg kjenner flere som har brent seg på dette. De har ikke kommet inn på master fordi de ikke har nok relevante fag i det de vil ta master i. Eks: Om du vil ta master i informatikk, hold deg til informatikk eller matematikkfag - ikke fyll opp med japansk kulturhistorie og hebraisk...

Poenget med å ha valgfrie fag er ikke at man skal kunne ta alle mulige slags irrelevante fag. Det er at man skal kunne velge litt mer fritt fagkombinasjon innen sitt eget område.

Kravene for å komme inn på master varierer. Da jeg søkte master var det kun karakterene fra studieretningen (altså ikke frie emner eller støtteemner) som var avgjørende. Andre steder har sikkert andre løsninger - som for eksempel det du nevner - så det er det veldig lurt å undersøke.

Ellers kan det være lurt å holde seg innen samme emne, men det kommer an på studiet. Idealistisk sett vil jeg påstå at det er viktig å være klar over andre disipliner og fags tankegang og metodikk, det fører til at du vil utvikle din egne vitenskaplige forståelse. På den andre siden må man tenke effektivt hva utdanning angår, og fag som kan knyttes til ditt egent vil kunne bidra mer til hovedstudiene dine.

Skrevet

Både på UIO og UIB kan du velge helt fritt av emner så lenge det ikke overlapper med det du har obligatorisk i bacheloren fra før:)

Skrevet
Både på UIO og UIB kan du velge helt fritt av emner så lenge det ikke overlapper med det du har obligatorisk i bacheloren fra før:)

Men igjen: du MÅ tenke på om du skal ta master etterpå. Selv om du "kan velge helt fritt" når du tar bachelor, så kan du gå på en smell når du søker på master. Dette har skjedd venner på både UiB og UiO.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...