Gå til innhold

Ekteskapserklæring..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg lurer på om det er fritt frem å gifte seg etter at man har fått godkjent ekteskapserklæringene? Har av en eller annen grunn for meg at det må gå to uker etter at papirene er kommet tilbake til oss før vi kan gifte oss?

I såfall sliter vi.. skal gifte oss om tre uker og har akkurat sendt inn erklæringene..

Skrevet
Jeg lurer på om det er fritt frem å gifte seg etter at man har fått godkjent ekteskapserklæringene? Har av en eller annen grunn for meg at det må gå to uker etter at papirene er kommet tilbake til oss før vi kan gifte oss?

I såfall sliter vi.. skal gifte oss om tre uker og har akkurat sendt inn erklæringene..

Det er "fritt frem" ja... :) Når erklæringene er godkjente så er de jo det. Det du heller bør bekymre deg for er om de når å bli godkjent. Det tok nesten to måneder fra vi sendte inn papirene til vi fikk dem tilbake. Anbefaler deg å ringe dem for å høre om hvor lang tid de beregner å bruke. Kanskje du kan overtale dem til å være raske med deres sak :)

Skrevet (endret)

Når du har sendt inn papirene til folkeregisteret, da vil du motta en prøvingsattest. Denne er gyldig i fire måneder. Og det er fritt fram for dere å gifte dere når som helst i løpet av disse fire månedene. (Gifter dere dere ikke i løpet av attestens gyldighetstid, da må dere søke på nytt for å få ny attest (og så fire nye måneder, osv.).)

Dere behøver ikke vente to uker, som du nevner, etter å ha mottatt prøvingsattesten.

Men det kan jo være greit å være klar over at prøvinsattesten skal leveres til vigsler i god tid. Noen vigslere / kirkekontor har som regel at de vil ha prøvingsattesten noen uker før vielsen. Kanskje det er i den sammenheng du tenker på at det må gå noen uker? Det er forskjellig praksis her, men hovedregel, som også står nederst på prøvingsattesten, er at den skal leveres i god tid til vigsler. Kanskje en idé å se litt på de rutiner som den som skal vie dere har?

Selv liker jeg å motta prøvingsattesten ved første møte med brudefolket, og senest en ukes tid før vielsen. Det er rent praktiske grunner til dette, for som vigsler er jeg forpliktet til å undersøke at personene nevnt på attesten er de samme som skal gifte seg og å forsikre meg om at det ikke er noe på prøvingsattesten som taler mot vielse. Og rett og slett for å være sikker på at vielsen kan gjennomføres. Ingen vigsler kan nemlig vie noen uten å ha mottatt den godkjente prøvingsattesten. Og så er det rent praktiske grunner: prøvingsattesten skal kopieres, underskrives, stemples, osv. Det er greit å ha gjort alt slikt ferdig så raskt som mulig, synes jeg.

Endret av Pastor Knut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...