Gå til innhold

Kontakte barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I blokken og naboblokken jeg bor i er det utrolig mange innvandere. Det er jo vel og greit det, men jeg hører til stadig at barna deres er oppe så og si hele hele natten. (løper rundt, barnesnakk osv)

Jeg ser også at barn så langt ned som 3-4 år går rundt ute, av og til sammen med de eldre barna (maks 6 år) uten noe som helst form for tilsyn, og gjerne til langt på kvelden (22:00).

Mange av foreldreparene kan en også høre krangle ganske høylytt. De smeller med dører og skriker. Av og til så er det så ille at jeg lurer på om jeg skal ringe politiet, men jeg er jo kjent med at innvandrere kan være ganske mye mer høylytte enn oss andre så en vet jo ikke helt om det er så alvorlig som det høres ut.

Det flyter også over av søppel både innendørs i gangene og utendørs (de kaster det ofte ut vinduet). Samtidig er det utrolig mange fester og mer enn engang er det samlet mange av dem som drikker og fester til langt på natt. Fulle som få knuser de flasker utenfor, samtidig som barna er oppe og tilstede.

Jeg vurderer å ringe barnevernet og få dem til å ta en titt på området her og det som foregår, for dette kan da umulig være et bra oppvekstmiljø for barn? Jeg tror jeg hadde for lenge siden ringt dem hadde det vært snakk om nordmenn som gjorde det samme, men jeg føler det blir litt rasistisk å si i fra når det gjelder innvandrere?

Bør jeg melde i fra eller bør jeg bare holde kjeft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er så ille som du beskriver hadde jeg ikke nølt engang...

Skrevet
Hvis det er så ille som du beskriver hadde jeg ikke nølt engang...

Jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde ikke nølt om det var nordmenn det var snakk om. Men jeg er faktisk redd for å bli anklaget og hengt ut som rasist, jeg regner liksom ikke med at jeg får slippe unna med å være anonym heller...

Skrevet

En rasist hadde ikke brydd seg om barnas ve og vel, og hadde antagelig heller ringt politiet for å bli kvitt "bråket" som plager "en selv". Du er bekymret på barnas vegne, og det er en god ting. Alle barn trenger trygghet og grenser, og det høres ikke ut som disse barna alltid har det.

Skrevet
Jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde ikke nølt om det var nordmenn det var snakk om. Men jeg er faktisk redd for å bli anklaget og hengt ut som rasist, jeg regner liksom ikke med at jeg får slippe unna med å være anonym heller...

du kan ringe inn bekymringsmelding og være anonym.. Det trodde jeg, uansett sier jo ikke barnevernet hvem som har ringt eller noe..

Skrevet

Du overdriver nok. Andre kulturer har helt andre måter å oppdra barna på. Det er for eksempel ganske vanlig at barna kommer hjem fra skolen og sover, for å kunne være opp lenger, dette gjør mange innvandrerkulturer mye mer sosiale, da barna får være med på aktiviteter til langt på kveld.

De får også gjerne større friheter til å være ute alene osv, men det er jo foreldrene som bestemmer. Å være ute til kl 22 er ikke så sent om de har ligget og sovet på ettermiddagen...

Du ser dette fra et veldig tradisjonelt norskt perspektiv, men husk at det trenger ikke å være vår måte å la barn vokse opp som er riktig.

Når det gjelder festing og søppel er dette noe du må ta opp i borettslaget i forhold til regler der. Dersom det er bråk/knusing av flasker kan du ta kontakt med politiet. Husk at folk kan kastes ut på grunnlag av slik oppførsel, men da må det klages skriftlig til styret 3 ganger. Dette har ikke barneværnet noe med.

Dersom du ikke klarer å tilpasse deg at folk lever på ulike måter foreslår jeg at dere flytter selv.

Skrevet

Enig i at dette ikke høres bra ut.

Men: jeg synes det er altfor lite konkret til at du kan melde bekymring på navngitte personer. Hvis du kan knytte hendelsen opp til enkelte familier, at det skjer gjentatte ganger hos den og den, og at det er noen som utmerker seg i svært negativ retning- da blir det noe annet. Men dette synes jeg høres veldig ullent ut. Er det for eksempel de samme familiene som kaster søppel i gangene, lar ungene løpe uten tilsyn og fester hele helgen? Eller er det flere familier som deler på syndene her, sånn at det egentlig ikke er grunnlag for å peke ut hvem det dreier seg om? Det er kanskje ufint å sette søppel i gangen, men noen barnevernssak er det neppe- og hvis hver familie bare bidrar til litt av uroen, har ikke familien nødvendigvis noe omsorgsproblem.

Derimot høres det veldig ut som om borettslaget har et bomiljøproblem. Summen av alt som foregår kan bli sånn at det er utrivelig å bo der, og det er ingen tjent med. Hva med å kontakte kommunen og høre om de kan komme med forslag til tiltak?

Skrevet

jeg hardde først kontaktet barnevernet.

deretter hadde jeg tatt kontakt med kommunen for å få til en nærmiljøsatsning i deres bydel.

jeg hadde også sendt en felles mail til alle lokale politiske parti angående dette med forsøpling/dårlige oppvekstvilkår, og fått politikerne til å legge sterkere fokus på utvikling av gode bomiljø i din bydel/boligområde.

denne oppfordringen hadde jeg også sendt til de lokale religiøse miljøene(kirke/moskè, frivillige organisasjoner) osv.

ikke fokuser på hvorvidt de er innvandrere eller ikke, hold fokuset på handlingene som skjer.

kommunen vet nok at det er problemer i dette området, og vet hvem som bor der - så jeg ville brukt ordet "beboere" og ikke innvandrere.

dette høres ikke bare ut som et problem blandt enkelte beboere, det er jo en grunn til at "flere" forsøpler området.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke kontakta barnevernet, uansett hvor disse folka kom fra. Derimot hadde jeg tatt det opp på møte i borettslaget e.el. Bråk og forsøpling er jo et konkret problem. At ungene deres er lenge oppe og noen ganger uten tilsyn, er vel ikke akkurat noe jeg personlig ville sett på som optimalt, men jeg synes heller ikke det er alvorlig nok for barnevernet.

Nei, ta opp dette med bråk og søppel i første omgang, er mitt råd.

Skrevet

Dette er ikke et borettslag i tradisjonell forstand. Det er studentboliger.

Å peke ut noe spesiell familie er vanskelig da de bor i hybelganger på flere forskjellige hybler og det er en salig blanding av småbarnsforeldre, eldre, unge voksne osv. Merkelig nok all fra samme kultur og land og har blitt plassert eller ordnet seg så de er i samme etasje og gang (vi er i etasjen over).

Utleier er fult klar over problemet ved at det er flyter søppel o.l. Det er ikke snakk om en pose som står utenfor døren her altså, det er snakk om enkeltepisoder med store fjell med søppel som har blitt stablet i enden av ganger og stengt nødutganger for.eks. Og på plenen utenfor her ser det av og til ut som en søppeldynge. Når snøen smeltet i år lå det nesten et halvt år med denne søppla under snøen i store hauger. Fra de som bor i kjelleren her.

Vi har også måtte ringe politiet flere ganger på grunn av flaskeknusing, festbråk o.l. Det har vært så ille at utleier som er studensamskipnaden har ordnet med faste vektere som rykker ut på kveldstid, men de som bor i kjelleren har jo ikke fest hver eneste helg og kan ikke få skylden for alt bråket heller.

Jeg har også hørt fra andre med barn her at de samme barna som bor i kjelleren her i denne ansamligen er ganske rabiate mot andre barn, og ganske ute av kontroll på skolen, SFO, Barnehagen o.l og foreldrene vil ikke at deres barn skal ha noe med dem å gjøre.

I går kveld rundt 23 sto forresten en av ungene her ute og skrek i ren redsel for å få tak i foreldrene sine og å komme seg inn. Ungen hadde tydeligvis blitt forlatt ute for seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...