Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har lagt på meg 5 kg og trenger å gå ned for å passe en kjole som jeg skal bruke om 2 uker i et bryllup. Noen her som har noen gode råd angående trening og kosthold?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager å skuffe deg - men å gå ned 5 kilo på 2 uker er fysisk umulig :gjeiper:

Gjest strykebrett
Skrevet (endret)

Kutt ut salt. Salt binder vann i kroppen, så hvis du kutter ut saltet kan du gå ned noen kilo rimelig kjapt. Det vil selvfølgelig ikke være en god løsning for varig vektreduksjon men som en nødløsning vil det nok fungere.

Er forresten enig med Egil her i at 5 kg på 24 dager er litt i overkant optimistisk.

Endret av strykebrett
Gjest Invicta
Skrevet

Hvis du går på en kur med bare shake, så kan det hende du klarer det. Det er ikke umulig å gå ned 5 kg på to uker - og heller ikke sunt!

Men det er ikke anbefalt - og vær klar over at du kommer til å legge på deg minst like mye igjen etterpå.

Skrevet (endret)

MEN - jeg kan gi deg noen gode slanketips:

- EFFEKTIV TRENING i 20 minutter, enn å jogge slapt i 1 time.

- HOLD DEG UNNA godteri, potetgull, sjokolade, smør.

- LETTERE ALTERNATIVER er en bra løsning. Kalori- og fettfattig mat finnes det mye av. Lettost, lettbrus, lettjoghurt ol.

- SUNNERE ALTERNATIVER som inneholder mye næring - grovbrød, fullkornspasta, kylling og mye frukt og grønnsaker.

- PASS DEG for flytende kalorier! Brus og alkohol er verstingene - hvis du absolutt må drikke det, velg lette alternativer, som Pepsi Max og Lite-øl.

- VANN er det lurt å drikke mye av. Hvis du har lyst på noe søtt kan du drikke Fun Light, som kun inneholder 1 kalori per desiliter.

- Tren utholdenhet FØR frokost. Når du står opp om morgenen har gjerne kroppen ikke fått mat på over 8 timer, og når du begynner å trene tar kroppen fra lagerene i kroppen, og du brenner dermed ekstra mye fett og kalorier.

- All trening er bedre enn ingen trening. Om du føler deg veldig sliten en dag, prøv å i det minste trene litt, i 10-15 minutter.

+

HEMMELIGHETEN til å virkelig se bra ut er SUNT KOSTHOLD! Det har mye mer å si enn de fleste tror!

Endret av Eskild
Skrevet
- EFFEKTIV TRENING i 20 minutter, enn å jogge slapt i 1 time.

Det er distansen man tilbakelegger som bestemmer hvor mye man forbrenner, ikke intensiteten. Jeg har vist de fysiske formlene i et tidligere innlegg. Man forbrenner like mye enten man småjogger eller løper fort så lenge distansen er den samme.

- Tren utholdenhet FØR frokost. Når du står opp om morgenen har gjerne kroppen ikke fått mat på over 8 timer, og når du begynner å trene tar kroppen fra lagerene i kroppen, og du brenner dermed ekstra mye fett og kalorier.

Her er det en del begrepsforvirring. For å ta det siste først: "...og du brenner dermed ekstra mye fett og kalorier." Kalori er en måleenhet for energi. Det er en gammel og ganske uhensiktsmessig måleenhet, folk bør heller bruke SI-enheten joule, som er bygd opp av såkalte grunnenheter i SI-systemet. En joule = 1N x 1m, N er Newton, og er benevningen for kraft. Kraft er igjen lik masse ganger akselrasjon. Enheten for masse er kg, enhetene for akselrasjon er m/s^2, der meter og sekund er grunnenheter, altså enheter som ikke er bygd opp av andre enheter.

En kalori er definert som den energimengden som skal til for å varme opp 1 gram vann fra 14,5 grader Celcius til 15,5 grader Celcius ved én atmosfæres trykk. Dermed får vi konverteringsfaktoren 4,2, det vil si at 1 kalori = 4,2 joule.

Å si at du forbrenner mye fett og kalorier blir som å si at du spiser mye brød og mat. Du mente kanskje "fett og karbohydrater"? Fett er ett av de tre næringsstoffene som kroppen kan få energi fra. De andre to er karbohydrater og proteiner. Fett inneholder kalorier, eller joule som jeg helst ville sagt, det samme gjelder for karbohydrater. For å gå ned i vekt bør man følgelig forbrenne fett og ikke karbohydrater. Fett krever en del oksygen for å forbrennes, så hvis pulsen blir for høy blir det ikke nok oksygen til å forbrenne fett. Da går kroppen over til å forbrenne karbohydrater, som er "høyoktandrivstoffet". Det er ikke hvorvidt man har spist frokost eller ikke som bestemmer om kroppen forbrenner fett under trening, det er intensiteten på treningen, det vil si pulsen, som avgjør det. Hvis man trener med moderat intensitet vil det meste av energien komme fra fett, selv om man realtivt nylig har spist.

Skrevet
Det er distansen man tilbakelegger som bestemmer hvor mye man forbrenner, ikke intensiteten. Jeg har vist de fysiske formlene i et tidligere innlegg. Man forbrenner like mye enten man småjogger eller løper fort så lenge distansen er den samme.

Her er det en del begrepsforvirring. For å ta det siste først: "...og du brenner dermed ekstra mye fett og kalorier." Kalori er en måleenhet for energi. Det er en gammel og ganske uhensiktsmessig måleenhet, folk bør heller bruke SI-enheten joule, som er bygd opp av såkalte grunnenheter i SI-systemet. En joule = 1N x 1m, N er Newton, og er benevningen for kraft. Kraft er igjen lik masse ganger akselrasjon. Enheten for masse er kg, enhetene for akselrasjon er m/s^2, der meter og sekund er grunnenheter, altså enheter som ikke er bygd opp av andre enheter.

Men Lance, som vi pratet om i det andre innlegget: Én ting er energien som kreves for å gjøre arbeidet, en annen ting er energien kroppen forbruker når den går vs løper.

Kanskje trenger kroppen mer energi når den løper pga mer innvortes arbeid (blodomløp, lungekraft, muskelarbeid på armer og bein) og det har du ikke belyst i det hele tatt i innleggene dine.

Kan godt være det du sier passer bra for sykling, men løping vs gange, der er jeg mer usikker.

Skrevet

Hvis det lance sier stemmer, så burde jo bilen min bruke like mye bensin om jeg kjører 10kmt eller 80kmt så lenge distansen er den samme.

Skrevet

Ved å kutte ut karbohydrater mister man fort kilo den første uken, og deretter ca 1 kg i uken. Du kan likevel spise ganske mye, men ikke brød, poteter, ris, ferdigprodukter etc.

Selv har jeg tatt denne kuren et par ganger, mister ca tre kilo den førte uken, og deretter ca hundre gram om dagen hvis jeg er veldig påpasselig. Spiser stort sett bare kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, ost og nøtter.

Skrevet

Et tips: Det er ikke hvor mye du veier her som er cluet, men hvor vid du er rundt livet og rumpa.

Du kan sikkert løpe og sulte av deg noe vann og dermed redusere livvidden noe på to uker, men ikke forvent deg at dette er noen permanent løsning.

Ville heller kjøpt en større kjole, et par joggesko og et treningskort :)

Skrevet
Hvis det lance sier stemmer, så burde jo bilen min bruke like mye bensin om jeg kjører 10kmt eller 80kmt så lenge distansen er den samme.

Nei, som jeg også sa i det tidligere innlegget så begynner luftmotstanden å bli betydelig når vi kommer over 20 km/t. Kraften vi må bruke ekstra for å overvinne luftmotstanden er en eller annen konstant som avhenger av de unike aerodynamiske egenskapene til legemet, enten det er et menneske eller en bil, ganger kvadratet av hastigheten.

F = k x v^2, F er kraft (force på engelsk), k er konstanten og v^2 er hastigheten opphøyd i annen potens.

Skrevet
Men Lance, som vi pratet om i det andre innlegget: Én ting er energien som kreves for å gjøre arbeidet, en annen ting er energien kroppen forbruker når den går vs løper.

Kanskje trenger kroppen mer energi når den løper pga mer innvortes arbeid (blodomløp, lungekraft, muskelarbeid på armer og bein) og det har du ikke belyst i det hele tatt i innleggene dine.

Kan godt være det du sier passer bra for sykling, men løping vs gange, der er jeg mer usikker.

Noe forskjell blir det selvsagt fordi friksjonen blir litt annerledes pga endret løpesett/gangsett. Spørsmålet er om denne forskjellen er betydelig, det vil si om den utgjør mer enn noen få prosent av det totale forbruket. Det er vanskelig å regne på slikt, det er nesten enklere å foreta målinger i laboratorium. Jeg har ikke sett noen regnestykker eller undersøkelser av hvor stor denne forskjellen typisk er, men jeg kan ikke tenke meg at den er så veldig stor.

Skrevet
Noe forskjell blir det selvsagt fordi friksjonen blir litt annerledes pga endret løpesett/gangsett. Spørsmålet er om denne forskjellen er betydelig, det vil si om den utgjør mer enn noen få prosent av det totale forbruket. Det er vanskelig å regne på slikt, det er nesten enklere å foreta målinger i laboratorium. Jeg har ikke sett noen regnestykker eller undersøkelser av hvor stor denne forskjellen typisk er, men jeg kan ikke tenke meg at den er så veldig stor.

Men nå ser du bare på dette som en forenklet modell, med hvor mye arbeid som må utføres på kassen (mennesket) for at det skal forflytte seg. Og her ser du sef på luftmotstanden som en kraft som virker mot fartsretningen.

Det jeg prøver å si er at du kan ikke se på det så forenklet som det står beskrevet i fysikkbøkene. Det foregår også internt arbeid og energiforbruk inne i mennesket, og dette vil også være av betydning.

Gjest Gjest_Beate_*
Skrevet

Jeg går på en diett for å gå ned 5 kilo akkurat som deg. Fant en tråd på forumet her som mange har prøvd ut og diskutert. Sykehusdietten. Det er en suppekur og man spiser litt frukt og magert kjøtt ved siden av suppen. Står oppskrift i tråden jeg har lagt ut link til nedenfor.

Link

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...=sykehusdietten

Har gått på denne kuren i 2 dager og gått ned 1 1/2 kg.

Verdt å prøve i alle fall hvis du gidder.

Lykke til :)

Gjest Gjest_Beate_*
Skrevet

Det er ikke umulig å gå ned 5 kilo på 2 uker. Mange som har prøvd denne dietten har gått ned 4-5 kilo på 7 dager. Kan lese i tråden om andres erfaringer med sykehusdietten. Folk har forskjellig forbrenning som gjør at noen går ned fort og andre tar lengre tid for vektnedgang.

Skrevet (endret)
Det er ikke umulig å gå ned 5 kilo på 2 uker. Mange som har prøvd denne dietten har gått ned 4-5 kilo på 7 dager. Kan lese i tråden om andres erfaringer med sykehusdietten. Folk har forskjellig forbrenning som gjør at noen går ned fort og andre tar lengre tid for vektnedgang.

Igjen, det er sagt flere ganger -- du går ikke ned 4-5 kilo FETT på 7 dager. Det er tilnærmet umulig. Veier du 200 kilo kan jeg gå med på at du kanskje klarer 2 kilo fett, men resten er nok vann. Husk at 1 liter vann veier 1 kilo, og vi binder MYE vann i kroppen.

Det slike hurtigdietter gjør er at de dehydrerer deg, og da blir vekta selvsagt lavere. Men denne "vekta" kommer raskt tilbake igjen når kroppens væskevolum er oppe på NORMALnivå.

Mål heller fettprosenten og bruk målebånd. Vekta sier deg egentlig minimalt. Den fungerer bare for å måle pluss minus 5-10 kilo etter min mening. 2-3 kilo svingning kan være mat i kroppen, vann, you name it.

Det er selvsagt gøy å se at man veier 4 kilo mindre, men prøv å tenk på at dette ikke er et reellt "slanketall" - men et dehydreringstall.

Endret av Annikken
Skrevet

Har vært litt travel de siste dagene, men her er jeg tilbake.

Det blir noe forskjell i energiforbruk på distansen hvis man går versus hvis man løper fordi gangsettet er forskjellig. Jeg har ikke sett noen artikler om det, men jeg kan ikke tenke meg at forskjellen skal være stor, sannsynligvis maksimalt noen få prosent.

Når man løper økes effekten man yter, det vil si energi per tidsenhet. Ca. halvparten av energiomsetningen i kroppen går med til å skape økt varme, den andre halvparten til muskelarbeid, derfor blir vi varmere når vi jogger. Hvis vi ser bort fra den lille forskjellen som skyldes forskjellig gangsett i løping versus gåing så mener jeg fremdeles at kroppen bruker like mye energi totalt på samme strekning. Du antyder her at energiforbruket ikke øker lineært med intensiteten men eksponensielt med en eksponent større enn 1. Denne setningen virker kanskje litt kryptisk for de som ikke kan så mye fysikk, så her er et eksempel på hva det ville innebære: Anta at du setter belastningen på ergometersykkelen på 50 watt. Da må du bruke 50 joule per sekund for å tråkke rundt. Hvis du holder på med dette i 1 time har du brukt: 50 J/s x 60 s/minutt = 3000 J / minutt. 3000 J x 60 minutter/ time = 180 kJ. Øker du belastningen til 150 w må kroppen jobbe hardere, men hvis du yter 150 w i 20 minutter vil du ha brukt like mye energi som med 50 w i 1 time. Etter det du sier skulle man bruke mer energi med 150 w i 20 minutter enn med 50 w i 1 time. Det innebærer et brudd med energiprinsippet som sier at energi ikke kan forsvinne eller skapes. For at det ikke skal bli et brudd med energiprinsippet må det skje mer energiomsetning inne i kroppen med 150 w i 20 minutter enn med 50 w i 1 time.

Det høres merkelig ut, og det vil jeg se vitenskapelige artikler om før jeg tror på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...