Gjest Lettlurt? Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Hei, for noen uker sida lånte jeg bort 600 kr til ei venninne, hun er 4 mnd på vei med en unge og har ei lita jente. Hun har postbanken og jeg har DNB nor. Jeg satte dem inn manuelt på hennes konto via en postbank i en butikk. Hun lovte at jeg skulel få pengene for 2 uker siden, men så ble det krøll med utbetalingene fra trygdekontoret så hun fikk ikke betalt meg tilbake da (sa hun). Jeg har mast på henne å få pengene tilbake og hun svarte meg lørdag den 8. og sa at hun skulle sette dem inn da. Siden da har jeg ikke sett pengene på min konto. Hun skrev til meg at hun hadde satt dem inn, men jeg kan ikke se snurten av dem.. Jeg har nå spurt henne hvordan hun satte dem inn, men ikke fått svar enda.. Kan være at hun jobber, eller at hun prøver å tenke ut hvordan hun skal forklare seg. Jeg har også bedt henne sende meg kontonr. hun satte inn på. Vedder på at hun ikke har noe bevis for å ha satt inn pengene.. Føler meg lurt og bedratt av henne. Jeg er lutfattig selv og nå har en venninne som jeg likte, lurt meg og løyet til meg, det er det inntrykket jeg sitter igjen med. Fortvila og lei meg og irritert. Går det an å sette inn penger manuelt i butikk til Dnb nor? Sånn i tilfellet hun sier hun har gjort det og at hun har kastet kvitteringenog ikke kan bevise det til meg. Jeg tror hun lyver så det holder..
Alison Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Hei, for noen uker sida lånte jeg bort 600 kr til ei venninne, hun er 4 mnd på vei med en unge og har ei lita jente. Hun har postbanken og jeg har DNB nor. Jeg satte dem inn manuelt på hennes konto via en postbank i en butikk. Hun lovte at jeg skulel få pengene for 2 uker siden, men så ble det krøll med utbetalingene fra trygdekontoret så hun fikk ikke betalt meg tilbake da (sa hun). Jeg har mast på henne å få pengene tilbake og hun svarte meg lørdag den 8. og sa at hun skulle sette dem inn da. Siden da har jeg ikke sett pengene på min konto. Hun skrev til meg at hun hadde satt dem inn, men jeg kan ikke se snurten av dem.. Jeg har nå spurt henne hvordan hun satte dem inn, men ikke fått svar enda.. Kan være at hun jobber, eller at hun prøver å tenke ut hvordan hun skal forklare seg. Jeg har også bedt henne sende meg kontonr. hun satte inn på. Vedder på at hun ikke har noe bevis for å ha satt inn pengene.. Føler meg lurt og bedratt av henne. Jeg er lutfattig selv og nå har en venninne som jeg likte, lurt meg og løyet til meg, det er det inntrykket jeg sitter igjen med. Fortvila og lei meg og irritert. Går det an å sette inn penger manuelt i butikk til Dnb nor? Sånn i tilfellet hun sier hun har gjort det og at hun har kastet kvitteringenog ikke kan bevise det til meg. Jeg tror hun lyver så det holder.. Hvis din venninne ikke disponerer kontoen din (som jeg går ut fra at hun ikke gjør) får hun ikke satt penger direkte inn på kontoen din. Hvis hun da har vært på PIB eller et postkontor (siden du skriver at hun bruker Postbanken) for å sette inn pengene, vil disse gå via en giro som blir sendt inn til BBS. Da er det ikke uvanlig at det kan gå opp mot en uke før du har pengene på kontoen din. Be i tilfelle om å få se kvitteringen hun fikk da hun satte inn pengene. Har hun derimot lagt inn betalingen på nettbanken, skulle pengene vært på kontoen din senest mandag om hun la inn betalingen på lørdag.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Man kan da vel sett penger direkte inn på kontorer som ikke er sin egen? Det kunne man i hvert fall før. Uansett, dette lukter... hun mente sikkert ikke lyve og lure, men hvis hun sliter med økonomien har sikkert ting tatt overhånd. Og regelen om man aldri skal låne bort mer enn man har råd til å tape, gjelder dessverre.
Miko Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Hvis din venninne ikke disponerer kontoen din (som jeg går ut fra at hun ikke gjør) får hun ikke satt penger direkte inn på kontoen din. Litt off topic, men man får vel satt inn på andres konto? Nå er det jo slike innskuddsautomater i flere banker, der velger man hvilket konto-nr. man skal sette inn penger på og det trenger ikke være ens egen. Ikke at jeg tror denne venninnen har brukt en slik automat, men jeg bare tenkte at så lenge det er fullt mulig i automatene er det litt rart hvis det ikke er mulig over skranke i banken.
waco Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 600 kroner er som en parkeringsbot. en grei sum for å bli kvitt ett menneske som bedrar deg.
Alison Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 (endret) Man kan da vel sett penger direkte inn på kontorer som ikke er sin egen? Det kunne man i hvert fall før. Uansett, dette lukter... hun mente sikkert ikke lyve og lure, men hvis hun sliter med økonomien har sikkert ting tatt overhånd. Og regelen om man aldri skal låne bort mer enn man har råd til å tape, gjelder dessverre. Nei, du kan ikke sette penger direkte inn på konti du ikke disponerer (men det hender at det syndes mot dette). Regelverket er klart på det området. Et innskudd på andres konto skal utløse en kredittmelding, og det skal være mulig å spore opp hvem som har satt inn pengene. Hvis ikke kan det hvitvaskes penger ved å sette inn kontanter på andre sine konti. Eier av konto vil heller ikke ha mulighet til å se hvem som har satt inn penger. Venninnen trenger slett ikke å lyve. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg er det slett ikke uvanlig at det kan ta rundt en uke før et innskudd over skranke er registrert på konto. Edit: Skrivefeil Endret 13. august 2009 av Alison
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #7 Skrevet 14. august 2009 Nei, du kan ikke sette penger direkte inn på konti du ikke disponerer (men det hender at det syndes mot dette). Regelverket er klart på det området. Har det skjedd en endring på dette i de senere årene? Før nettbankens tid (ca. 10 år siden) hadde jeg lånt litt penger av foreldrene mine, og da slapp jeg billigst unna ved å ta ut penger fra min konto og sette dem inn på deres konto (istedenfor å overføre). Vi hadde samme bank, så det er mulig at det da ble syndet mot regelverket slik du skriver. Til TS: Kommunikasjon vedr. dette bør du helst gjøre ansikt til ansikt med venninnen din, eventuelt på telefon. Det er mye enklere å avsløre evt. løgn da og det er også enklere å rydde opp i eventuelle misforståelser. Lykke til!
Gjest Gjest_ally_* Skrevet 14. august 2009 #8 Skrevet 14. august 2009 Har det skjedd en endring på dette i de senere årene? Før nettbankens tid (ca. 10 år siden) hadde jeg lånt litt penger av foreldrene mine, og da slapp jeg billigst unna ved å ta ut penger fra min konto og sette dem inn på deres konto (istedenfor å overføre). Vi hadde samme bank, så det er mulig at det da ble syndet mot regelverket slik du skriver. Til TS: Kommunikasjon vedr. dette bør du helst gjøre ansikt til ansikt med venninnen din, eventuelt på telefon. Det er mye enklere å avsløre evt. løgn da og det er også enklere å rydde opp i eventuelle misforståelser. Lykke til! Det vet jeg ikke, men jeg husker at jeg var på ferie i Spania i 2000 og trengte å få overført penger (skulle handle noe for kjæresten, og jeg hadde ikke penger nok til å legge ut). Han fikk IKKE sette penger rett inn på min konto (begge hadde postbanken), men måtte fylle ut sånn giro (eller noe lignende). Da tok det tre dager ca. Heldigvis gikk det fint.. Veldig kjipt hvis det hadde hastet da!
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #9 Skrevet 14. august 2009 Måten banken har gjort det på når jeg har skullet sette inn penger til andres konto er følgende: Hvis det har vært til nær familie har jeg kunnet sette det rett inn, hvis ikke har jeg måttet fylle ut giro
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #10 Skrevet 14. august 2009 For noen dager siden så satte jeg inn penger på en venninnes konto. Jeg gikk i hennes bank og satte inn kontanter. Jeg fikk kvittering. Hun ville ikke få melding om innskuddet. Var overhode ingen problemer. Dette var DnB Nor Har heller ikke problemer med å sette inn kontanter direkte i Postbanken/Post i butikk.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #11 Skrevet 14. august 2009 Når det gjelder postbanken. Jeg har mange ganger overført penger fra min konto til ugnene sine. Det gjelder post i butikk/postbanken. Jeg sier hva jeg skal og de veileder. Jeg bare setter inn mitt kort og taster pinkode og så får jeg opp hvilken konto beløpet skal til og så godkjenne. På sekundet er det ute av min konto og inn på barnet sitt.
Alison Skrevet 14. august 2009 #12 Skrevet 14. august 2009 Måten banken har gjort det på når jeg har skullet sette inn penger til andres konto er følgende: Hvis det har vært til nær familie har jeg kunnet sette det rett inn, hvis ikke har jeg måttet fylle ut giro Som jeg skrev tidligere så blir det syndet mot regelverket. Det er opp til den som sitter i skranken å følge regelverket. Når det gjelder postbanken. Jeg har mange ganger overført penger fra min konto til ugnene sine. Det gjelder post i butikk/postbanken. Jeg sier hva jeg skal og de veileder. Jeg bare setter inn mitt kort og taster pinkode og så får jeg opp hvilken konto beløpet skal til og så godkjenne. På sekundet er det ute av min konto og inn på barnet sitt. Det blir litt anderledes når det gjelder å overføre til egne barn. Er de mindreårige er det foreldre/verger som disponerer kontoen. Derfor skal det heller ikke være noe i veien for å sette penger direkte inn på konto.
Gjest Lettlurt? Skrevet 14. august 2009 #13 Skrevet 14. august 2009 OPPDATERING: Her er samtalen i hovedtrekk over flere dager og uker, samme greia om og om igjen: Meg: HVORDAN satte du inn pengene, via nettbank, butikk, bank, kontofon? Hun: jeg satt dem inn direkte, du har fått dem! Meg: Ja, men hvordan satte du dem inn?Nei, jeg har ikke fått dem! Hun: Jeg satte dem inn direkte, det har jeg sagt mange ganger! Meg: Dette her var veldig veldig kjipt as,nå ble jeg skikkelig deppa.Mista 600 kr som jeg aldri fikk inn på konto.De hadde jeg regnet med å få. Hun: Slapp av , har ikke rukket å komme hjem fra jobb engang, har akkurat vært og hentet meg ny tv 50 tommer, satte rett in,ok. (Da fikk jeg inntrykk av at hun prøvde å få til smalltalk ved den tv'n,og glemme de pengene litt, jeg kjenner henne for godt og hun vet jeg aldri pleier å bli sur) Så gikk det et helt døgn fra jeg hørte noe fra henne: Hun: Jeg glemte tlf hos en venninne!Ro deg ned nå,du må ikke mase sånn, du har ikke tapt noenting.De kommer på plass, det lover jeg deg! Meg: jeg har ikke fått dem,ikke mottatt dem.Hvilket kontonr. satte du dem inn på? Hun: Det jeg fikk av deg. (seriøst,det er vel ganske klart at jeg ønsket å få kontonr. eller hva mener dere?) Meg: kunne du sendt meg kontonr. du satte inn på da? ikke noe svar.. hun drøyde helt sikkert slik at hun ikke skulle trenge å svare direkte på det..For hun bor langt unna meg, så jeg har ingen mulighet til å sjekke om hun faktisk er hjemme eller på jobb. Det har hun ganske så sikkert dratt nytte av i denne situasjonen. For ingen av disse mld. kom etter hverandre fra hennes side, de kom med mange timers og dagers mellomrom. Så fikk jeg svar ikveld ved 21 tida, etter jeg har skrevet mld til henne fra 9 i morges og spurt henne om hvordan denne betalingen hun hevder å ha utført foregikk. Hun: Sagt det mange ganger . Satt det rett inn på kontoen din! Jeg har funnet ut hva som var feil. De har tastet siste tall feil. De skal få ordnet opp i dette.Dette er ikke min feil! For det første: Jeg sitter igjen med et sterkt inntrykk av at hun har fabrikert hele historien opp. Ikke vet jeg hvem "de" er, for hun har aldri svart meg direkte hvem hun satte inn hos.Veldig unnvikende svar,synes jeg. For det andre: Hvorfor i huleste helvete skrev hun ikke det umiddelbart etter at hun fikk vite at de hadde gjort en feil? Hvorfor vente til 21.00 på kvelden? Og da også fraskrive seg ALT ansvar på en meget bekvem måte, ved å skylde på "de". Det er liksom bare litt FOR vanskelig og FOR mye som kommer i veien med å bare få satt inn de jævla pengene på min konto. Noe er galt, dette kan da ikke være tilfeldig? I så fall så må hun være den mest uheldigste jenta jeg vet om! Nei, hele situasjonen lukter svidd lang vei, hva mener dere?Er jeg paranoid?
Gjest huff Skrevet 15. august 2009 #14 Skrevet 15. august 2009 Jeg synes du skal la være å låne bort penger. Blir bare mye irritasjon når du selv sitter der blakk og "vennene" dine ikke betaler tilbake. Trenger de penger, får de ta opp forbrukslån. Det er ikke ditt problem at de roter med økonomien.
Gjest Elfrida Skrevet 15. august 2009 #15 Skrevet 15. august 2009 Enig med gjest over. En person som har vært og skaffet seg ny 50 tommers tv kan umulig ha så stort behov for å låne 600 kroner?
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 15. august 2009 #16 Skrevet 15. august 2009 Hva med å prøve å se saken fra begge sider da folkens? For meg høres det ut som om TS er veldig masete og ikke lar venninna forklare seg? Nei ikke vet jeg, men skulle gjerne ha hørt den andre siden av historien.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #17 Skrevet 15. august 2009 Hun: Sagt det mange ganger . Satt det rett inn på kontoen din! Jeg har funnet ut hva som var feil. De har tastet siste tall feil. De skal få ordnet opp i dette.Dette er ikke min feil! Denne unnskyldningen brukte jeg til to huseiere når jeg ikke hadde betalt husleien min i tide, i min noe svarte økonomiske fortid som student før jeg fikk orden på økonomien... En god regel er: Ikke lån bort mer enn du har råd til å tape... Tror jeg for første gang er enig i et utsagn fra Waco at 600 kroner ikke er mye å betale for å bli kvitt noen man ikke kan stole på... Godt mulig hun snakker sant, men da burde hun gitt deg den respekten med å sjekket opp dette tidligere, evt lagt frem kvittering på innskuddet for deg etc etc... Og hvis hun pleier å svare raskt på meldinger er det jo veldig mistenkelig at hun over en periode på flere dager plutselig aldri hadde tid til å svare deg... Om du ikke dropper vennskapet har du hvertfall lært å aldri låne henne penger igjen...
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #18 Skrevet 15. august 2009 Hva med å prøve å se saken fra begge sider da folkens? For meg høres det ut som om TS er veldig masete og ikke lar venninna forklare seg? Nei ikke vet jeg, men skulle gjerne ha hørt den andre siden av historien. Signerer denne. Syns det virker som det er du som er litt unødvendig,urettferdig mistenksom og kvass her.
Polly Ester Skrevet 15. august 2009 #19 Skrevet 15. august 2009 Kontonumre har flere kontrollsifre... det skal veldig mye til for at penger kan komme til feil konto ved å taste siste siffer feil... Det har hendt selvfølgelig - husker en historie der en overførte 300 000 til feil person i nettbanken engang... men, det var nettbank, og det tror jeg neppe var bare ett siffer feil... Jeg jobbet på postkontor i flere år en tid tilbake - og hvis jeg fikk tastet et siffer feil på kontonummeret så fikk jeg beskjed om det, det var ikke mulig å gjennomføre betalingen uten å ha rett siffer.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #20 Skrevet 15. august 2009 Som jeg skrev tidligere så blir det syndet mot regelverket. Det er opp til den som sitter i skranken å følge regelverket. Det blir litt anderledes når det gjelder å overføre til egne barn. Er de mindreårige er det foreldre/verger som disponerer kontoen. Derfor skal det heller ikke være noe i veien for å sette penger direkte inn på konto. De er ikke mindreårige. Myndige og bor ikke hjemme. Har aldri vært noen problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå