Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Jeg begynte å jogge for omtrent et år siden, og da klarte jeg, med blodsmak i munnen, å jogge (6-8 km/t) i ca 3 min om gangen. Jeg har gradvis økt løpeintervallene, og trent i økter på 25-30 min. Nå klarer jeg rundt 30 min på en god dag, men er veldig sliten etter 15 min. Da jeg begynte å trene syns jeg det var grusomt, og det syns jeg i grunnen fortsatt, selv om det selsagt har bedret seg bittelitt. Ønsket mitt har hele tiden vært å få treningen min til å bli en naturlig og morsom del av hverdagen, men det har det på ingen måte blitt ennå. Derfor har jeg undersøkt litt mer rundt dette med pulssoner i håp om at det kan gjøre treningen bedre og mer effektiv. Når jeg jogger (6-8 km/t) har jeg en puls på rundt 170, mens kardiosonen min skal være ca 150. En puls på 150 kan jeg oppnå når jeg går i høyt tempo. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å komme i bedre form slik at joggingen blir mindre smertefull og forhåpentligvis også gøy?
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Intervalltrening. For å få bedre kondis, må du trene i intervaller. Akkurat som du begynte med. Høy puls i 4 minutter, lav puls i tre minutter, og gjenta. Det å ha for høy puls er den vanligste feilen folk begår. Om du har for høy puls for lenge, vil kroppen produsere melkesyre, noe som vil hemme kroppens evne til å ta opp oksygen - altså det stikk motsatte av det du vil oppnå. Du vil også stivne, og bli sliten. Og treningen vil føles som slitsomt ork i stedet for å være gøy.
Wiggins Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Jeg begynte å jogge for omtrent et år siden, og da klarte jeg, med blodsmak i munnen, å jogge (6-8 km/t) i ca 3 min om gangen. Jeg har gradvis økt løpeintervallene, og trent i økter på 25-30 min. Nå klarer jeg rundt 30 min på en god dag, men er veldig sliten etter 15 min. Da jeg begynte å trene syns jeg det var grusomt, og det syns jeg i grunnen fortsatt, selv om det selsagt har bedret seg bittelitt. Ønsket mitt har hele tiden vært å få treningen min til å bli en naturlig og morsom del av hverdagen, men det har det på ingen måte blitt ennå. Derfor har jeg undersøkt litt mer rundt dette med pulssoner i håp om at det kan gjøre treningen bedre og mer effektiv. Når jeg jogger (6-8 km/t) har jeg en puls på rundt 170, mens kardiosonen min skal være ca 150. En puls på 150 kan jeg oppnå når jeg går i høyt tempo. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å komme i bedre form slik at joggingen blir mindre smertefull og forhåpentligvis også gøy? Det er meget enkelt: Du tar det roligere, så blir det mindre slitsomt og mer gøy. Du vil også oppnå bedre framgang. Det er (minst) to skoler når det gjelder utholdenhetstrening. Det er de som mener at intervalltrening er det beste, og så er det de som mener at lange rolige økter kombinert med noen få intervalløkter som spissing mot konkurranse er det beste. Selv sverger jeg til den siste varianten. De fleste vil oppleve en viss fremgang uansett hvilken av disse variantene de satser på, men jeg har sett artikler som konkluderer med at de som kun driver med intervalltrening, type 4 x 4 minutter, fort stagnerer. Norske utøvere i utholdenhetsidretter som sykling og langrenn trener hovedsakelig lange rolige økter med intervalltrening som spissing mot konkurranse. De gjør det da også beviselig bra internasjonalt. Jeg er overbevist om at hvis man skal få utholdenhet til å henge med i lange konkurranser, selv i mosjonsritt her i Norge, må man ha en solid base med rolig mengdetrening. Det hjelper ikke bare å spisse med intervalltrening når det ikke er et grunnfjell. Så senk intensiteten på treningene dine slik at du ligger mellom 60 og 70% av makspuls det meste av tiden, så skal du se at det blir mye triveligere å jogge.
Cannavaro Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Så senk intensiteten på treningene dine slik at du ligger mellom 60 og 70% av makspuls det meste av tiden, så skal du se at det blir mye triveligere å jogge. Det er min erfaring også...mengdetrening er viktig. Uansett utholdenhetsidrett. Jo mer mengdetrening du får (unngå belastningsskader) jo bedre blir din kondisjon. Har erfaring fra langrenn,sykling og fotball selv. Gjelder også innen disse idrettene. Du vil oppleve lavere puls etterhvert. Det er viktig at du lytter kroppen og ikke har FOR høy intensitet. Etterhvert når det blir bedre, så kan du utføre mer fartslek på treningsrunden din (økning av tempo etter lyst).
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 Jeg begynte å jogge for omtrent et år siden, og da klarte jeg, med blodsmak i munnen, å jogge (6-8 km/t) i ca 3 min om gangen. Jeg har gradvis økt løpeintervallene, og trent i økter på 25-30 min. Nå klarer jeg rundt 30 min på en god dag, men er veldig sliten etter 15 min. Da jeg begynte å trene syns jeg det var grusomt, og det syns jeg i grunnen fortsatt, selv om det selsagt har bedret seg bittelitt. Ønsket mitt har hele tiden vært å få treningen min til å bli en naturlig og morsom del av hverdagen, men det har det på ingen måte blitt ennå. Derfor har jeg undersøkt litt mer rundt dette med pulssoner i håp om at det kan gjøre treningen bedre og mer effektiv. Når jeg jogger (6-8 km/t) har jeg en puls på rundt 170, mens kardiosonen min skal være ca 150. En puls på 150 kan jeg oppnå når jeg går i høyt tempo. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å komme i bedre form slik at joggingen blir mindre smertefull og forhåpentligvis også gøy? Har selv hatt samme problemet. Jeg sykler mye og greier der og regulere pulsen. Jogging går ikke for min del. Jeg fikk beskjed av min lege at jeg ikke skal jogge fordi jeg skal ikke ligge med så høy puls så lenge. Rask gange kan være tingen om det er det du har lyst til. Ellers så skal du tenke på at ved sykling så bærer ikke bena dine kroppen din (baken gjør det) og da blir det lettere og trene etter normalpuls - du har bedre kontroll selv. Jeg vil anbefale sykling. Min alder er 45 og fikk beskjed av legen at i min alder er det ikke noe sjakktrekk og begynne å løpe - brusken i kroppen har begynt å bli dårligere og løping vil bare øke hastigheten på det forfallet. Pluss at med min vekt så skulle jeg ikke utsette kroppen for det. Jeg er veldig godt trent - trener 4 -5 ganger på sykkel/spinning i uka - men har lange og rolige økter. Og det er deilig - for nå har jeg energi etter trening også. Det hadde jeg ikke før når jeg hadde snitt puls på nærmere 180. Pust godt - og nyt lange rolige treningsøkter - det gir mye mer energi!!!
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #6 Skrevet 14. august 2009 Jeg har tenkt å trene tre dager i uken, hvorav én eller to intervalløkter og resten såkalt langkjøring, litt beroende på hva som kjennes best. Det jeg lurer på da, er hvor høy bør pulsen være i løpeintervallene? Skal den da ligge på ca 80% av makspuls eller mer?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 14. august 2009 #7 Skrevet 14. august 2009 Trådstarter her, det var jeg som skrev innlegget over.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #8 Skrevet 14. august 2009 Jeg har tenkt å trene tre dager i uken, hvorav én eller to intervalløkter og resten såkalt langkjøring, litt beroende på hva som kjennes best. Det jeg lurer på da, er hvor høy bør pulsen være i løpeintervallene? Skal den da ligge på ca 80% av makspuls eller mer? Den bør ikke ligge på mer enn 80% av makspuls. Om du kommer over det produserer du for mye melkesyre.
Annikken Skrevet 14. august 2009 #9 Skrevet 14. august 2009 Løp oppoverbakker!! Kjempebra for kondisen. Dersom du løper på mølle, løp intervaller med høyde. 2-300 meter flatt, 2-300 meter bakke. Du trenger ikke løpe fort i det hele tatt for å bli skikkelig anpusten av å løpe i oppoverbakke Jeg liker ikke å løpe fort, så jeg bruker heller bakke-intervaller enn fortfort-intervaller. Har fått mye bedre oksygenopptak ved å gjøre dette. På denne måten får du utfordra "pumpa" skikkelig uten å belaste knær og øvrige ledd unødvendig. (Jeg løper hvertfall med knærne mer bøyd og med kortere skritt når jeg løper bakke.)
Cognizance Skrevet 14. august 2009 #10 Skrevet 14. august 2009 Den bør ikke ligge på mer enn 80% av makspuls. Om du kommer over det produserer du for mye melkesyre. Hu? Dette stemmer da ikke, i dragene er det om å gjøre å få høyest mulig puls, men helst ikke over 95% da det er er fryktelig slitsomt for kroppen og fordrer lang restitusjonstid. 90-95% av maks er passelig. 80% er såpass lavt at jeg ikke ville kalt det intervalltrening.
Cognizance Skrevet 15. august 2009 #11 Skrevet 15. august 2009 (endret) . Endret 15. august 2009 av Cognizance
punkyB Skrevet 15. august 2009 #12 Skrevet 15. august 2009 Jeg synes du bør lese deg opp på nett om dette. Finnes veldig mye og les helst fra litt mer seriøse steder. Finnes jo mange meninger om trening og forsåvidt ingen fasit. Forslag: http://www.loplabbet.no/index.php?option=c...&Itemid=802 http://www.treningsmagasinet.no/wip4/inter...d.epl?id=243537 Litt kort fortalt slik jeg kan/vet: Jo kortere intervaller du trener jo mer intensitet. Da gjerne opp mot 90-95% av maks (4x4). Det er også nyttig med lange intervaller (8-12x3-4 rundt terskel - dette er den pulsen hvor du stivner. Dvs. da skal du ikke trene over den pulsen men rett på og under. Den kan variere fra person til person - jo bedre jo høyere terskel - men kanskje ca. 80% av maks hos en normal trent person. Du vil jo kunne merke selv hvor denne grensen går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå