Gjest Gjest_optimisten_* Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Har kjøpt inn et epletre og et plommetre som jeg skal plante sammen i en gruppe sammen med et kirsebærtre som står der fra før. Under tregruppa skal man kunne sitte på en trebenk og kose seg. Hvor stor bør minimum avstanden mellom trærne være? Funksjonen til tregruppa skal både være estetikk og litt avling til husbruk.
maljo Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Les dette: http://www.hagetips.net/Hagetips_frukt_bae..._frukttraer.htm
Gjest ts Skrevet 14. august 2009 #3 Skrevet 14. august 2009 God morgen, Maljo! Og takk for svar. Leste det du henviste til, men finner ingenting der som sier noe om planteavstand mellom trærne. Har lett og lett på nettet men har ikke klart å komme over noe der planteavstand er tema.
Suzy Skrevet 14. august 2009 #4 Skrevet 14. august 2009 Vel.. det står nå at jorden bør bearbeides i ca 2 meters diameter og da kan du vel regne med at det er ca minimumsavstaden du bør ha mellom trærne. Sånn hadde i allefall jeg tenkt.. :klø:
Suzy Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 Og ett kjapt søk på nettet ga dette svaret minimum tre meter
Gjest optimist Skrevet 14. august 2009 #6 Skrevet 14. august 2009 Vel.. det står nå at jorden bør bearbeides i ca 2 meters diameter og da kan du vel regne med at det er ca minimumsavstaden du bør ha mellom trærne. Sånn hadde i allefall jeg tenkt.. :klø: Og ett kjapt søk på nettet ga dette svaret minimum tre meter Tusen takk for linken. Årsaken til at jeg ikke fant noe er kanskje at jeg søkte spesifikt på avstand plommetrær /epletrær. Ang. det med 2 m diameter på plantehull. Problemet er vel ikke avstand mellom røttene men at trekrona må få utviklet seg?
Suzy Skrevet 14. august 2009 #7 Skrevet 14. august 2009 Tusen takk for linken. Årsaken til at jeg ikke fant noe er kanskje at jeg søkte spesifikt på avstand plommetrær /epletrær. Ang. det med 2 m diameter på plantehull. Problemet er vel ikke avstand mellom røttene men at trekrona må få utviklet seg? Ikke noe å takke for Ja det er vel begge deler - røtter og krone sprer seg gjerne omtrent like langt ut (trodde i allefall jeg)
Gjest optimist Skrevet 14. august 2009 #8 Skrevet 14. august 2009 I ettermiddag blir det graving og planting! Så er det bare å vente til våren.
Suzy Skrevet 14. august 2009 #9 Skrevet 14. august 2009 I ettermiddag blir det graving og planting! Så er det bare å vente til våren. Jeg har også lyst på kirsebærtrær
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå