Gå til innhold

Bryllupsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva som er forventet av gave når noen stikker av og gifter seg.

Kusinen til min samboer reiste avgårde og giftet seg nettopp. Det er visstnok planen at de skal ha en fest til neste år. Men det vet vi veldig lite om, bare løse rykter vi har hørt fra andre.

Når skal man da gi en gave? Gir man gave i det hele tatt?

Skrevet

Har inntrykk av at de som gifter seg på den måte og sier at de skal ha selskap senere ikke forventer gave når de gifter seg.

Jeg synes imidlertid at det er koselig å gi gave da. Jeg tenker som så at jeg heller kan ta med noen blomster eller vin eller noe i den duren når selskapet skal arrangeres.

Et annet poeng er at jeg flere ganger har opplevd at den festen som de snakker om skal skje "til neste år" ikke blir noe av (eller blir utsatt et år til). Da synes jeg det er godt å vite at jeg gav en oppmerksomhet da de giftet seg.

Men det er ganske forskjellig hva folk gjør. Vet om folk som gjør motsatt av meg. De gir en blomst i forbindelse med giftemålet og så "den ordentlige gaven" til selskapet. Mens andre igjen ikke gir noe ved giftemålet, kun til festen.

Mitt inntrykk er at det ikke er noen uskreven regel for hvordan dette skal være. Jeg velger derfor å gjøre det som føles naturlig for meg - og det er som sagt å gi gave når de gifter seg.

Skrevet

Vi stakk av, og ga også beskjed om at det ikke ble noen fest.

Men gavene strømmet inn. Vi fikk fra så godt som samtlige vi hadde invitert dersom vi hadde giftet oss tradisjonelt, og også en del andre. Imidlertid var variasjonen i verdien på det vi fikk ganske stor. Foreldre, besteforeldre, tanter og onkler gav som om vi skulle hatt stor bryllupsfest. Fra venner og søskenbarn varierte det fra ca 300-1000 kr pr par, noen sendte kun blomster.

Endte med at vi etterhvert har sørget for at alle som gav har blitt invitert til en bedre middag hjemme hos oss.

Men må også nevnes at vi alltid har vært flinke til å gi i alle sammenhenger. Jeg synes jeg ukentlig sender og distribuerer baby-runde år-bryllups-og andre gaver rundt omkring.

Men konklusjonen... Har de flagget at det blir fest, så venter du til festen. Om ikke gir du dersom du har lyst til å gi, ikke fordi du føler du må. Jeg reagerte absolutt ikke på at det var noen vi ikke fikk gave fra, i og med at vi ikke hadde fest.

Skrevet

En venninne av meg skal gifte seg i utlandet (med kun nærmeste familie) og ha fest her hjemme etterpå. Vi tenker da å ha med gave på festen.

Om det ikke blir noen fest, ville jeg heller ikke gitt gave...

Skrevet

Hadde det vært en i nær familie eller en av mine beste venner som giftet seg uten å invitere til fest, ville jeg gitt. Men ikke ellers, tror jeg.

Skrevet
Hadde det vært en i nær familie eller en av mine beste venner som giftet seg uten å invitere til fest, ville jeg gitt. Men ikke ellers, tror jeg.

:Nikke:

Skrevet

Her finst ingen allmenn regel. Det er veldig ulikt korleis dette med gåver blir gjort alt etter geografisk bustad og sosiokulturelt tilhøyre.

Her eg bur ville vi gitt gåve uansett om det blei arrangert bryllaupsfest eller ei. Det er jo ikkje sikkert ein hadde vore gjest heller. Vi gir vi alltid naboar, vener og familiemedlemmar gåver. Det er ei uskriven lov, så og seie.

Så, poenget mitt er at du veit best sjølv kva som høver best i din situasjon. Er det vanleg kutyme å gi, gir du, om ikkje kan du gi om du kjenner deg i det rause hyrnet.

Skrevet

Jeg ville gitt gave når de kom hjem,

er vell det at de har giftet seg en gir gave for - ikkje det at de har en fest for venner i ettertid.

Om jeg hadde fått få gaver da jeg kom hjem og mange når vi hadde hatt bryllupsfest i ettertid...hadde jeg nok tenkt at her var det mange som følte at de måtte gi noe...så jeg hadde satt mest pris på å fått det når vi kom hjem, selv om jeg ikke hadde forventet noen gaver.

Skrevet

Jeg har akkurat "stukket av" og giftet meg. Vi giftet oss nå på fredag med bare barna våre tilstede, kun forlovere som visste om det på forhånd.

Vi fortalte nyheten i går kveld og i dag har vi hatt foreldre og søsken på uformelt besøk med litt kaker og kaffe, og vi forventer absolutt ikke noen gaver fra hverken foreldre, søsken eller annen familie.

Jeg vet det kommer et par gaver, men det blir fra de aller nærmeste(foreldre) så de må nesten "få lov" å gi, men jeg håper ingen andre føler at de gi oss noe.

Skrevet

Jeg ville gitt dersom jeg ville gitt om de hadde giftet seg i Norge. Altså uavhengig av om jeg hadde blitt bedt dersom bryllupet hadde blitt holdt her hjemme, og uavhengig av om vi blir bedt på en fest i ettertid eller ikke.

Skrevet
Jeg ville gitt dersom jeg ville gitt om de hadde giftet seg i Norge.

Hva er grunnen til at du ikke ville gitt gave hvis bryllupet ble holdt i utlandet?!

Skrevet

Vi stakk av til utlandet fordi vi ikke orket kostnaden med tradisjonelt bryllup (verken økonomisk, tidsmessig, orket ikke krangle med familien med farge på servietter osv). Vi håpet å slippe gavestyret. Vi har løselig varslet en fest om 5-10 år... Noe vi hovedsaklig sa fordi så mange klagde på at vi snøt dem for en fest.

Gaver forplikter. Hadde håpet vi skulle slippe unna helt... Enkelte ga, og vi går med dårlig samvittighet fordi vi ikke har sendt ut takkekort - en av de tingene vi rett og slett ikke gidder å gjøre fordi...vel, vi orket som sagt ingen aspekter av et tradisjonelt bryllup.

Vi hadde håpet at folk kunne gi gaver til festen. *grue seg*

Skrevet
Hva er grunnen til at du ikke ville gitt gave hvis bryllupet ble holdt i utlandet?!

Da misforstod du det du siterte fra meg. Poenget var at jeg ville gitt uansett - om de hadde giftet seg i Norge eller ikke - og uavhengig av om jeg var bedt i bryllup eller fest. Beklager knotete formulering.

Skrevet

Jeg hadde kjøpt gave uansett!! Du kan jobare gi en "markering".liten ting- nå og ev gi noestørre hvis det blir fest!

Skrevet
Da misforstod du det du siterte fra meg. Poenget var at jeg ville gitt uansett - om de hadde giftet seg i Norge eller ikke - og uavhengig av om jeg var bedt i bryllup eller fest. Beklager knotete formulering.

Jeg syntes formuleringen din var helt klar jeg :)

Skrevet

HAr en god vennine som giftet seg med ny mann ca to år etter sitt første bryllup. Dengang var det full pakke og hun fikk gave. Skilsmisse veldig kort tid etterpå og denne gangen stakk de av og giftet seg.

De har gitt beskjed om at det blir fest, men hun ble faktisk fornærmet fordi hun ikke fikk gave av meg... Så denne problemstillingen har jeg tenkt en del på og har vel kommet frem til at jeg burde ha gitt når de kom hjem.

Men nå blir det til festen!

Ble litt utenom det vanlige med to giftemål i underkant av tre år...

Skrevet

Jeg gir gaver om det dreier seg om nær familie eller nære venner, uavhengig av om de ber til bryllupsfest eller ikke, men de som ber til fest får finere/dyrere gaver. Gavene til de som stikker av blir mer for å gi en oppmerksomhet. Jeg synes ikke man kan forvente gaver når man velger å stikke av å gifte seg, og de som velger å gi gaver kan ikke forvente å få takkekort og sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...