Gå til innhold

hvordan få pus tilbake?

Gjest Frustrert katteeier :)

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert katteeier :)
Skrevet

hei:)

jeg har en 5 1/2 år gammel kastrert hannkatt som var hjemmeløs før. nå bor han hos oss, og har gjort det i ca. 5 år ( vi fant han rett etter ferien, typisk!). hver sommer reiser vi bort 3 uker til syden, og har noen som mater han 1 gang om dagen, og han bor ute. det har funket helt fint hvert eneste år, og han synes også det funker fint. men etter at vi var borte bare 2 uekr denne sommeren, har han vært bare av og til hjemme. han pleier ofte å være ute om natten, men da står han mjauende ute på terassen kl. 7.00 og vil ha mat. men nå har det hendt han ikke har kommet før 14.00 tiden, og da er han god og mett og vil bare sove. noen dager hender det han ikke får mat av oss! eller, vi pleier å gi han 3-4 måltider, rundt når vi selv spiser, for da tigger han. men han tigger jo ikke! og han er egentlig på slankekur så når han ikke tiger ser vi ingen grund til å gi han unødvendig mat. altså må det være noen andre som driver å mater han. noe som er veldig dumt ettersom han er på slankekur og allerede er et par kilo overvektig. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få de ( hvem de nå er) som mater katten min til å slutte. han bruker ikke halsbånd, så å feste en lapp " IKKE MAT MEG, JEG HAR ET HJEM!" lapp ville ikke funket. men han er øremerket så de må da skjønne at han har et hjem!? det er bare så frustrerende fordi jeg gjør alt jeg kan for at han skal ha det bra og prøver virkelig å få ned vekten hans. men det funker jo ikke når noen der ute saboterer det! og katten min er utrolig glad i mat. det eneste han gjør når han ikke er ute eller sover, er å tigge, eller hoppe opp på kjøkkenbenken. så når han ikek tigger er hele familien litt i sjokktilstand. haha

håper på svar så snart som mulig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier han ikke bruker halsbånd, men kan du ikke ha på ham et da? Evt. fotfølg ham en dag for å se om du kan finne ut hvem som gir ham mat.

Skrevet

syns du burde ta på pusen et halsbånd jeg, gjerne skriv med tusj på det "ikke mat meg".

Gjest frustrert katteeier :)
Skrevet

jeg kjøpte et halsbånd til han for noen år siden, med sån sikkerhets klipps. men han ville ikke bruke det, han smyger seg bare intil veggen og prøver å få det av seg så jeg synes ikke det er riktig å utsette han for det. det medå følge etter han har jeg tenkt på, men siden han går gjennom alle sine hager kan det kanskje virke litt spessielt? :S jeg vet ikke jeg... men takk for tips :)

Gjest PatheticGirl43
Skrevet
jeg kjøpte et halsbånd til han for noen år siden, med sån sikkerhets klipps. men han ville ikke bruke det, han smyger seg bare intil veggen og prøver å få det av seg så jeg synes ikke det er riktig å utsette han for det. det medå følge etter han har jeg tenkt på, men siden han går gjennom alle sine hager kan det kanskje virke litt spessielt? :S jeg vet ikke jeg... men takk for tips :)

De liker det ikke med en gang, men venner seg til det. Du kan jo bruke det bare for en periode, helt til han ikke kommer mett hjem..

Bare ikke velg et halsbånd med bjelle, det må være fælt å gå med.

Skrevet

Katten må jo selvfølgelig vennes til halsbåndet. Det funker ikke å bare ta det på og tro at katten ikke reagerer;) Gi pusen noen uker til å bli vant til det. Mine går med halsbånd hele tiden. På navnebrikken har de tlf.nr og adresse.

Regner med at de som mater han syns synd på han fordi han virker sulten, og at de ikke vet hvor han bor. Så et halsbånd tror jeg absolutt hadde hjulpet.

Skrevet
hver sommer reiser vi bort 3 uker til syden, og har noen som mater han 1 gang om dagen, og han bor ute.

Hvis dere sperrer katten ute fra sitt eget hjem i tre uker, og da bare gir han mat én gang for dagen, så må dere faktisk bare regne med at han benytter seg av sjansen til å få mat samt varme/trygghet (være inne) andre steder! For det første skal katter spise lite og ofte. Helst skal de ha mat tilgjengelig hele døgnet, men om de (som deres katt) er på slankekur, kan de får porsjonert ut maten. Da skal de ha mat i små porsjoner så ofte som mulig. Magen og fordøyelsessystemet til katter er ikke laget for å spise store måltider, og en katt har ikke sjans til å få i seg all maten de trenger for et døgn i ett måltid! Jeg synes heller ingenting om å sperre katten ute fra hjemmet sitt over så lang tid, og han skjønner nok heller ikke hvorfor han plutselig ikke får slippe inn hjemme. Ikke rart han begynner å se seg om etter andre hjem..

Gjest Gjest_Merethe_*
Skrevet
Hvis dere sperrer katten ute fra sitt eget hjem i tre uker, og da bare gir han mat én gang for dagen, så må dere faktisk bare regne med at han benytter seg av sjansen til å få mat samt varme/trygghet (være inne) andre steder! For det første skal katter spise lite og ofte. Helst skal de ha mat tilgjengelig hele døgnet, men om de (som deres katt) er på slankekur, kan de får porsjonert ut maten. Da skal de ha mat i små porsjoner så ofte som mulig. Magen og fordøyelsessystemet til katter er ikke laget for å spise store måltider, og en katt har ikke sjans til å få i seg all maten de trenger for et døgn i ett måltid! Jeg synes heller ingenting om å sperre katten ute fra hjemmet sitt over så lang tid, og han skjønner nok heller ikke hvorfor han plutselig ikke får slippe inn hjemme. Ikke rart han begynner å se seg om etter andre hjem..

Er fullstendig enig!!

Skrevet

Vil bare si at det er lurt å ikke ha på katten halsbånd!!

de kan sette seg fast med det, og da utsettes for farer!!

Ellers så kan dere henge opp lapp på lokale steder.

Ene pusen vår har et hjem nr 2.

Men vi tok å hengte opp en lapp på kjøpesentre om at pus var savnet, etter det så var hu hjemme mye mer, helt til hu fant seg et nytt nr 2 hjem.

Vi deler gledelig henne med oss, så lenge hun har det bra, og det har hun!!

Tenk om det er en eldre person som ikke vil skaffe seg et kjæledyr, som heller deler pusen deres med dere?

Ja det er kanksje dumt, men pus bestemmer, skal dere nekte han det så må han nesten bli inne katt. Hvilke liv er det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...