Gå til innhold

Når mannen har en hobby som tar mye tid

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gina_*
Skrevet

Problemt mitt er som følger.

Vi fikk en liten gutt for litt over ett år siden.

Min mann er meget iverig i sit dagelige liv. Han jakter, har hund, spiller tennis og driver med mye frilufts liv.

N det seg sånn at en venn av han og min mann har fått det for seg å prøve og få på beina en "bedrift" som er knyttet opp mot dette. De drømmer begge to om at dette kan bli noe å leve av.

Dette tar mye tid hos min mann selvsagt + alt annet som skal gjøres. Han har full jobb vedsiden av alt dette. Jeg vet hvor mye han drømmer om dette, og jeg prøver å støtte han så godt jeg kan. Men nå merker jeg at jeg synes det er slitsomt. Det kan være uker han nesten ikke ser gutten vår, for han er vare hjemmom og spiser.'

Merker at jeg savner han også, han er sliten når han kommer hjem og vil helst se på tv og at vi har sex, jeg vil prate.

Kommer dette til å gå. Noen som kjenner seg igjen. Eller kommer jeg til å bli så lei at jeg setter meg på bakbena?

Jeg skulle ønske at han hadde litt mere tid til oss, men han har så mye å gjøre. Masse av disse tingene han mener han MÅ gjøre ser jeg på som hobby. Hunden MÅ luftes, hobby. Han har værv som han MÅ møte opp på, han kan slutte hobby.

Så da etter å ha hatt fulle dager på jobb pluss disse tingene han MÅ, så er han sliten og trenger og kobble av neste dag med fjelltur eller lignende. For han mener han fortjener fritid han også?

Det er ikke sånn at jeg ikke kan finne på noe. Skal jeg noe er han hjemme med gutten. Men jeg ønsker at vi skal kunne være hjemme sammen også. Han ser på det som at hvis jeg er hjemme da kan jo han finne på noe.

Merker at allt dette begynner å tære på meg. Og når jeg kommenterer det så får jeg som regel frasen; jeg har annsvar, jeg MÅ.

Sukk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som dere trenger hjelp til å snakke sammen. Det er fort gjort at det ender med anklager og misforståelser når dere har så ulike verdensbilder (han føler han gjør sin plikt, du mener han hygger seg med fritidsaktiviteter). Har dere gode venner dere kan bruke som sparringpartnere? Ellers er familievernkontoret et strålende sted (men mange vil vel kanskje nekte å ta veien dit for sånne bagateller ...)

Lykke til!

Skrevet
Høres ut som dere trenger hjelp til å snakke sammen. Det er fort gjort at det ender med anklager og misforståelser når dere har så ulike verdensbilder (han føler han gjør sin plikt, du mener han hygger seg med fritidsaktiviteter). Har dere gode venner dere kan bruke som sparringpartnere? Ellers er familievernkontoret et strålende sted (men mange vil vel kanskje nekte å ta veien dit for sånne bagateller ...)

Lykke til!

Jeg hadde ikke fått han til ett sånnt kontor om jeg så jaget han.

Har prøvd å snakke med han, men det blir ofte rot ut av det.

Han har mange venner som ringer for å ha han med på ting som han sier ja til, ser de ikke så ofte kanskje en gang i mnd ( men når du har 20 sånne vennner som ringer så blir det mange kvelder) derfor mener han at han må si ja når de ringer så langt det er mulig.

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Kan han ikke holde på med disse aktivitetene etter at barnet deres har lagt seg da?

Både jeg og mannen har flere hobbyer og fritidsaktiviteter, men ingen av dem gjøres før etter at barnet er i seng, dermed får vi tid sammen som en familie hver dag, samt at vi får gjort "våre ting" på kvelden.

Skrevet
Kan han ikke holde på med disse aktivitetene etter at barnet deres har lagt seg da?

Både jeg og mannen har flere hobbyer og fritidsaktiviteter, men ingen av dem gjøres før etter at barnet er i seng, dermed får vi tid sammen som en familie hver dag, samt at vi får gjort "våre ting" på kvelden.

Jo da han gjør det også, men gutten vår legger seg tidlig. Etterpå synes jeg det hadde vært deilig å hatt litt tid sammen, bare oss. Jeg er hjemme med gutten hele dagen og jeg kjenner ikke mange her. Så sitter ofte hele dagen alene, derfor er det deilig å ha noen voksne å prate med. Når han kommer hjem fra jobb så er han slitten. Spiser middag, går tur med hunden sover litt, og så skal lille mann legge seg.

Så drar han på banen for å spille tennis .....

Skrevet

Parsamtaler / samlivskurs høres ut som en god ide!

Ellers kan dere sette dere ned en dag og skrive ting dere har lyst til å gjøre på lapper, og sette av tid til å gjøre noe sammen (telefonfri tid) en gang i uken.

Så trekker dere lapper, og gjør det som står på den!

Høres ut som dere trenger å sette av "DERE TO" tid!! Jo mer tid dere har sammen jo lettere vil det være å ta opp de tunge tingene også!!

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet
Når han kommer hjem fra jobb så er han slitten. Spiser middag, går tur med hunden sover litt, og så skal lille mann legge seg.

Han må da kunne klare å holde seg våken et par timer til ungen har lagt seg! For en fjott.

Når mannen min kommer hjem fra jobb, spiser vi middag, og så koser vi oss med barnet frem til leggetid.

De dagene jeg har vært hjemme med barnet, tar far over mens jeg gjør ting jeg ikke rakk på dagtid (klesvask, dusj etc).

Når barnet har lagt seg, bytter vi på å dra på trening og andre aktiviteter, men kun 1 aktivitet hver per kveld, slik at vi får litt tid sammen også.

Dette må dere nesten bli enige om slik at the blir likt for dere begge. Det er ikke meningen at han skal ha eneretten på å reise ut på kvelden, og jeg syns det er hårreisende at han prioriterer søvn og å gå tur med bikkja fremfor barnet!

Skrevet
Parsamtaler / samlivskurs høres ut som en god ide!

Ellers kan dere sette dere ned en dag og skrive ting dere har lyst til å gjøre på lapper, og sette av tid til å gjøre noe sammen (telefonfri tid) en gang i uken.

Så trekker dere lapper, og gjør det som står på den!

Høres ut som dere trenger å sette av "DERE TO" tid!! Jo mer tid dere har sammen jo lettere vil det være å ta opp de tunge tingene også!!

Prøver å få til dette, men han blir litt vannskelig når jeg sier at i kveld kan vi vel være sammen bare du og jeg. Han mener da at jeg krittiserer han for at han har vært mye borte.

Han foler veldig sterkt for å ikke bli kontrolert, han er veldig redd for å havne i ett forhold som dama har kontrollen på alt han gjør.

Dette er noe jeg ikke ønsker å gjøre mot han, men han tror det vær gang jeg hinter fremmpå at vi ikke har så mye tid sammen, eller smmen med sønnen vår.

Skrevet

Høres ut som en mann som kommer til å dra med seg soppen ut og gi ham en god helse og ståpåvilje. Mye bedre enn dvaske sofapoteter som det vokser playstation gamecontrollere ut av tomlene på, mens de skaper en atmosfære av ro omkring seg ved å fise.

Han er i full jobb, i tillegg til at han etablerer næringsvirksomhet. Siste kommer gjerne til å stjele mye tid og energi i fire fem år fremover, før resultatet viser om det i det hele tatt er liv laga.

Jeg tror ikke fyren leker seg, men at han går seriøst inn for å sikre deres fremtid.

Gi ham litt ro til å komme til hektene når han kommer hjem, og ikke overrumple ham med oppgaver eller prat. Stapper han rævva i sofaen og nesa i TV-en, er det et signal om at han trenger fred noen timer. Etterpå, blir han mer medgjørlig til å høre på deg. Men der og da blir det bare mas. Og du risikerer at han til slutt assossierer deg med mas, plikter og ei som forsøker å gi ham dårlig samvittighet.

Hadde han vært mer hjemme, ville det også vært ille, med han som bare går og snubler i beina på deg, og aldri forlater huset, annet enn når han er på jobb.

Når du kaller det å lufte bikkja for hobby, da sliter jeg med å ta deg seriøst. Da ser jeg for meg at det er nok en frustrasjonsluftetråd der problemløsing egentlig ikke er så viktig, når alt kommer til alt.

På den annen side - jeg har tatt feil før, jeg. :)

Skrevet

Familien er et fellesprosjekt. Og da må man være enige om grunnleggende premisser. En av partene kan ikke alene bestemme at den andre skal drifte familien i fire-fem år fram til bedriften er oppe og går.

Skrevet

For meg høres det ut som om dette etter hvert kan utvikle seg til å bli noe som tærer så mye på forholdet deres at det blir slutt mellom dere.

Om han mener at han ikke har tid til å snakke med deg når dere har tid sammen, så synes jeg ikke han har tid til å ha sex heller. (Så jeg hadde muligens gått for sex-nekt til jeg hadde fått litt snakke-tid først.)

Tror du må dra fram de litt tyngre våpnene her:

"jeg aksepterer at du har ting du må gjøre på ettermiddagene/kveldene, men nå er det ikke bare deg og meg lenger, og du må prioritere. Velg hvilke du absolutt MÅ fortsette med, få det ned i 2-3 dager pr uke.!"

"Om du ikke klarer det, føler jeg at du ikke anser meg og ungen som viktige i livet ditt, og det kan jeg ikke leve med. Da klarer vi oss heller uten deg!"

"Jeg ønsker ikke å kontrollere deg, men jeg ønsker at du prioriterer meg like høyt som vennene dine. Og ungen litt høyere enn det igjen."

Jeg tror at hvis det ikke endret seg over tid, ville jeg brutt forholdet og klart meg alene med ungen istedenfor. (Og håpt at han forsto hvor mye han hadde tapt, og kom angrende tilbake.)

Men da skal du ha gitt TYDELIG beskjed på forhånd om at det er dette som kommer til å skje dersom du ikke gjør følgende...."

Ikke vær urimelig, men vær realistisk. (Og det føler jeg at du er.)

Skrevet

Hunder MÅ luftes, ja, det er IKKE en hobby! Makan...

Jeg hadde ikke godtatt at mannen ikke bidro i det hele tatt på hjemmebane. Enten får han kutte ned på jobbingen, eller så får han kutte ned på fritidsaktivitetene.

For all del, det er sunt med hobbyer og fritidsaktiviteter. Men ikke når de tar så mye tid at han ikke tilbringer noe tid med familien. Den eneste vitsen med å ha en kone man aldri tilbringer tid med, er at hun er gratis hushjelp... Vi driver begge med trening og hobbyer, men vi har kuttet ned etter at vi fikk barn. Det er viktig å tilbringe tid sammen som familie. Vi går på tur i skogen sammen, hele familien, i stedet for at vi hver for oss går på trening mens den andre sitter hjemme med ungen.

Skrevet

Kan ikke du lufte hunden, forresten?

Eller at dere går tur med hunden og ungen i bæresele/vogn, sammen?

Hvorfor kan ikke du og ungen inkluderes i en del av de tingene han gjør allerede?

Kanskje han må gå kortere og mer barnevennlige turer i fjellet, men det er vel ikke verdens undergang?

Skrevet

Det er en del som er slik. De blir så oppslukt i hobbyene sine og aktivitetene sine at de ikke lenger ser på det som hobby men som noe de må gjøre.

De forlanger også at alle hjemme skal legge alt til rette for dem og deres aktiviteter og hobbyer. Faktisk lyver mange av dem til seg selv om at det de gjør er for familien, og ikke for seg selv.

Fjellturene er noe for hele familien for.eks, selv om de aldri er med på dem, og når de er med føler at de er bare til bry og ikke gode nok til å være med. Kanoen de kjøpte er til hele familien, men kun de bruker den bortsett fra den første gangen da alle fikk prøve litt.

Ofte blir hobbyene så dyre også at de blir veldig grådige på alle andre områder, familien skal spinke og spare på alt mulig. Men dyre fiskestenger, kanoer, gevær, friluftskle og annet finnes det selvfølglig alltid penger til.

Om du begynner å finne på ting selv slik at det kræsjer med hans aktiviteter så vil han kanskje forstå noe. Men sørg for å gjøre noe før det går så langt at han forventer at du bare skal gå hjemme og ordne mens han bare driver på med hobbyer og aktiviteter som han selv ser på som så viktige og alvorlige at det er minst like viktig som det du gjør hjemme og det du gjør på jobb.

Skrevet

Hvis dette er noe som er midlertidig, til han får bedriften til å gå kan det sikkert gå fint. Men det innebærer at han må være klar over at det er greit for en periode.

Han har ikke noe plikt til å treffe disse vennene sine hele tiden. Nå har han en familie han må prioritere, og dersom han skal bruke all sin tid til jobb/etablering av nytt firma, må noe prioriteres bort. Det skal ikke være deg og barnet, men for en periode må kanskje venner og fjellturer vike. Hvis han ikke er villig til å priorotere slik så kan han faktisk ikke gjøre alt dette..

Jeg syns ikke du er storkrevende, det er flott at du vil støtte han i dette han ønsker å gjøre, men samtidig er det jo viktig at du/han/barnet har tid sammen. Dette er noe som følger med å få familie og barn.

Kanskje kan dere komme frem til måter hvor du og barnet kan være mer involvert i hans aktiviterer, kanskje kan dere gjøre friluftsaktiviteter sammen, også sammen med venner? Så blir du også mer kjent med dem.. Kanskje kan dere lufte hunden mens dere triller tur med barnet? Jobbe med etablering av bedriften kan han gjøre etter barnet har lagt seg. Men noen kvelder bør være for deg og han som kjærester også.

Finnes det en aktivitet som du kan tenke deg å gå på en kveld i uken f.eks. så kan det være din alenetid, hvor han ikke har noe valg, men faktisk må være hjemme med barnet. Det gir ikke deg mer tid med han, men det gir kanskje han litt mer ansvarsfølelse og forståelse av at du også trenger fritid, ikke bare han.

Selvsagt må han kunne treffe venner en gang i blant, eller ta seg en treningstur, men det må være balansert med deg, ellers kommer det til å slite veldig på forholdet deres.

Skrevet

Når gjør du DINE ting?

Har du ingen venner eller aktiviteter? Ikke noe trening? Noe hadde du vel før? Har du gitt opp alt og han ingenting? Høres heeelt drøyt ut! Han er sikkert så redd for å bli kontrollert at han drar det før mye den andre veien!

Gjest SjangleÅsnøvle
Skrevet

Enten er man for lat, eller så er man for aktiv. Man kan ikke få både pose og sekk. Nå må du roe deg ned litt og se ann om han får til det han har satt seg som mål. Og det er faktisk ikke en HOBBY å lufte en hund. Skal hunden sitte inne hele dagen? Nei, dette går ikke i lengden. Ikke vær en egoist, folk må få leve, selv om de er i partnerskap.

Skrevet

Dette hadde jeg aldri funnet meg i, og jeg hadde blitt sur og kranglete på hjemmebane. Og det er jo ikke lønnsomt i lengden.

Skrevet
Enten er man for lat, eller så er man for aktiv. Man kan ikke få både pose og sekk. Nå må du roe deg ned litt og se ann om han får til det han har satt seg som mål. Og det er faktisk ikke en HOBBY å lufte en hund. Skal hunden sitte inne hele dagen? Nei, dette går ikke i lengden. Ikke vær en egoist, folk må få leve, selv om de er i partnerskap.

Seriøst? Du, og andre menn her som forsvarer dette skjønner jeg ikke!

Er selv mann med en far som oppfører seg mye som TS sin mann her gjør, og det er helt klart at TS her må gjøre noe med mannen.

Min far er så opptatt av sine egne hobbyer og aktiviteter at han såvidt er i stand til å oppfatte at han har en familie. Han tar det og for gitt at vi andre i familien skal legge til rette for hans aktiviteter og gjøre ting i hjemmet sånn at han kan få tid til sine ting. Alt annet kommer i andre rekke i forhold til hans fritidssyssler.

Han blir også veldig irritert og sur om en påpeker at han bruker mye tid på hobbyer og aktiviteter i stedet for å være hjemme når han har besøk av de voksne barna sine som er på besøk noen uker i året. Dette fører faktisk til at han i stor grad skyver familien fra seg og egentlig ikke har noe med oss å gjøre.

Det er helt tullete at menn skal forsvare andres menn totale mangel på engasjement i sin egen familie og sin enorme egoisme bare fordi vi også er menn. Det er jo typisk KG, masse bittre egoister av noen menn som ser på seg selv som det viktigste i livet. Jeg er glad jeg har hatt en slik mann til far og fortstått at jeg ikke kan bli en slik fordi da ender jeg bare opp ålene uten noe som helst glede i livet.

Gjest SjangleÅsnøvle
Skrevet
Seriøst? Du, og andre menn her som forsvarer dette skjønner jeg ikke!

Er selv mann med en far som oppfører seg mye som TS sin mann her gjør, og det er helt klart at TS her må gjøre noe med mannen.

Min far er så opptatt av sine egne hobbyer og aktiviteter at han såvidt er i stand til å oppfatte at han har en familie. Han tar det og for gitt at vi andre i familien skal legge til rette for hans aktiviteter og gjøre ting i hjemmet sånn at han kan få tid til sine ting. Alt annet kommer i andre rekke i forhold til hans fritidssyssler.

Han blir også veldig irritert og sur om en påpeker at han bruker mye tid på hobbyer og aktiviteter i stedet for å være hjemme når han har besøk av de voksne barna sine som er på besøk noen uker i året. Dette fører faktisk til at han i stor grad skyver familien fra seg og egentlig ikke har noe med oss å gjøre.

Det er helt tullete at menn skal forsvare andres menn totale mangel på engasjement i sin egen familie og sin enorme egoisme bare fordi vi også er menn. Det er jo typisk KG, masse bittre egoister av noen menn som ser på seg selv som det viktigste i livet. Jeg er glad jeg har hatt en slik mann til far og fortstått at jeg ikke kan bli en slik fordi da ender jeg bare opp ålene uten noe som helst glede i livet.

Jaja, men det er alltid to sider av en sak. Dessuten hører man hele tiden om egoistiske kvinnfolk som krever at mannen er nøyaktig som i såpeserier, og overdriver mannsrollen. Jeg tror hun overdriver kraftig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...