Gå til innhold

Hva er greia med Tyrkia?

Gjest Kråkaa

Anbefalte innlegg

Gjest Kråkaa

Jeg vet om 10 stk som har vært/er i Tyrkia denne sommeren,og jeg kjenner ikke så sabla mye folk.

Hva er det som skjer der nede??

Må da være kjedelig å reise dit alle reiser når man først skal reise..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reiser til Tyrkia 23 august nå og det blir tredje året på rad :)

Det er utrolig god mat, fine strender, godt uteliv samtidig som barnevennlig, serviceinnstilte mennesker (litt for mye av det gode innimellom :gjeiper: ) og sist men ikke minst rimelig iforhold til mange av EU landene har blitt.

Anbefaler alle å reise dit.., Alanya er best :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser dit fordi vi fant kjempebillige billetter med all inclusive. Kanskje greia er at mangen har skaffet seg et billig kupp? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tro det er fordi det er så billig, rett og slett - og du får mye for pengene. Selv har jeg aldri vært der og vil heller ikke, deres kvinnesyn er ikke noe som tiltaler meg. At mennene alltid får servert maten/drikken først blant annet, og det er bare en av tingene. Det blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan du uttale deg om et sted du ikke har vært da?

Har vært der mange ganger.

Har ikke opplevd at mannen min får maten før meg.

Kan huske en gang at en mann fikk mat før meg, men det kom rett og slett av at jeg satt så kronglete til.

Som nevnt over, det er foreløpig mye billigere å reise dit enn mange steder.

Veldig god mat, godt drikke, hyggelige mennesker og ikke minst barnekjære folk og flotte strender. (I Side hvor jeg har vært)

Som i mange andre land, kan tyrkere virke masete, når man går rundt i byen for å se i butikker. Ikke rart det, de vil jo selge.

I Tyrkia kommer man langt med å være høflig. Går du ut for å handle om kvelden, hils høflig tilbake. Det er deres i kultur å være høflige.

Har lært meg litt tyrkisk, så jeg har aldri problemer noe sted, selv om jeg går alene en kveld.

Til opplysning: En lærer på høyskole i Tyrkia tjener ca 400 euro i mnd.

Dessverre for mange tyrkere så har matprisene steget voldsomt de siste 5 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan du uttale deg om et sted du ikke har vært da?

Har vært der mange ganger.

Har ikke opplevd at mannen min får maten før meg.

Kan huske en gang at en mann fikk mat før meg, men det kom rett og slett av at jeg satt så kronglete til.

Som nevnt over, det er foreløpig mye billigere å reise dit enn mange steder.

Veldig god mat, godt drikke, hyggelige mennesker og ikke minst barnekjære folk og flotte strender. (I Side hvor jeg har vært)

Som i mange andre land, kan tyrkere virke masete, når man går rundt i byen for å se i butikker. Ikke rart det, de vil jo selge.

I Tyrkia kommer man langt med å være høflig. Går du ut for å handle om kvelden, hils høflig tilbake. Det er deres i kultur å være høflige.

Har lært meg litt tyrkisk, så jeg har aldri problemer noe sted, selv om jeg går alene en kveld.

Til opplysning: En lærer på høyskole i Tyrkia tjener ca 400 euro i mnd.

Dessverre for mange tyrkere så har matprisene steget voldsomt de siste 5 årene.

Kommer langt med å vere høflig?? Deres kultur å vere høflig??

Det er så langt fra min oppfattelse som det er mulig å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var der også i sommer, og det var ikke tilfeldig valgt. Når man reiser fra Trondheim og vil på billig tur tile t varmt sted, var det faktisk BARE Tyrkia som var alternativet! Pluss Bulgaria, det er sant. Vi kunne egentlig tenkt oss en mer spennende plass som Tunis, eller til og med Gran Canaria eller en av øyene der, Hellas, etc etc. Men det var kun Bulgaria og Tyrkia som var tilgjengelig av rimelige reiser fra Trondheim på relativt kort varsel (2 mnd).

Skulle vi dratt til Tunis, måtte vi hatt overnattinger i Oslo (charterfly går gjerne på ganske ugunstige tidspunkt), evt kjøpt dyre tilleggsbilletter.

Vi fikk det vi ville utav sydenturen: Sentralt hotell, basseng, billig mat og drikke, avkobling. Men jeg tror ikke jeg kommer til å velge Tyrkia igjen. Pga ekstrem varme så man nesten ble lamslått (det var 35 grader hele uka), regninger på restauranter som nesten alltid ble, på en mystisk måte, dyrere enn summen av alle delene vi bestilte, og det er noe av det frekkeste jeg vet! Sleske folk som stoppet en på gaten og skulle ha penger (fulgte etter oss, eller skulle vise oss veien til noe vi ikke hadde bedt om). Masete og innpåslitne selgere som forlanger ublu priser for souvenirer.

Men å slappe av foran bassenget på hotellet med bøker i solstol var HIMMELSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille fiskerlandsbyen Side i Tyrkia er veldig populær blant de som spekulerer i boligkjøp - som et alternativ til Italia, Spania og Frankrike.

Middelhavet og ålreite priser gjør at mange nordmenn vil ha en behagelig tilværelse i SPA-landet Tyrkia. maten er god og det er mange kulturtilbud i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri vært der og vil heller ikke, deres kvinnesyn er ikke noe som tiltaler meg. At mennene alltid får servert maten/drikken først blant annet, og det er bare en av tingene. Det blir feil.

Mulig jeg tar feil, men forstår det som at den som er vert for selskapet (altså den som bestiller) blir servert først? Det er hvertfall vanlig at verten smaker på bordets vin for å sikre at den er tilfredsstillende før det skjenkes i glassene til de øvrige gjestene.

Synes også det er litt kunstig å skulle uttale seg så bastant om kulturen et sted man aldri har vært.

TS: jeg styrer helst unna Tyrkia om sommeren pga varmen, jeg fikser ikke temperaturer over 27 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er litt kunstig å skulle uttale seg så bastant om kulturen et sted man aldri har vært.

Mine foreldre, besteforeldre, tanter og onkler(som har leilighet der), venner av foreldrene mine og flere venninner som har vært der, og jeg stoler på deres forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del drar dit for varmen (40 grader i skyggen er digg når man har basseng!), den deilige maten og at alt er så utrolig billig! Dessuten er hele atmosfæren fabelaktig. Drar på tur nummer to denne sommeren om én uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alhelí

Var i Tyrkia for første gang i sommer, i Alanya (for første gang på charter overhodet). Jeg synes det var et sabla slit fra begynnelse til slutt, kombinasjonen charter og vanvittig masete tyrkere (dvs. de som lever av turismen, -forsåvidt forståelig, men jeg tror man hadde hatt mye å hente på å la turistene litt mer i fred...), ble altfor mye for meg.

Jeg ble rimelig lei av å bli dratt i og å hindre tyrkiske menn å løfte opp ungene mine og kysse dem i ansiktet og oppover armene, bestikke dem med godis for å få et salg. Det var ble ingen ferie, akkurat. Jeg kan dessuten styre meg for Rosenborgkamper på storskjerm på hotellet og Alexander Rybak over alle høyttalere. Jeg har ikke noe behov for å føle meg som hjemme når jeg først reiser til den andre siden av jorda (vel, nesten).

Men enhver har vel sine preferanser... (Og det finnes sikkert andre steder i Tyrka som er mer levelige for sånne som meg.)

Konklusjon: Jeg skjønner heller ikke hva "alle" skal til Tyrkia etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke spesielt glad i Tyrkia, vært der en gang og det ble sannsynligvis min første og siste.

Merket både det noe skeive kvinnesynet og manglende hygiene, for ikke å snakke om alt maset.

Jada, sånt kan forekomme hvor som helst, men det var merkbart mer av det der enn i andre europeiske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg tar feil, men forstår det som at den som er vert for selskapet (altså den som bestiller) blir servert først? Det er hvertfall vanlig at verten smaker på bordets vin for å sikre at den er tilfredsstillende før det skjenkes i glassene til de øvrige gjestene.

TS: jeg styrer helst unna Tyrkia om sommeren pga varmen, jeg fikser ikke temperaturer over 27 grader.

Verten skal smake på vinen først, men når denne godkjenner vinen, skal kvinnene serveres først, så menn, og helt til slutt skal vertens glass fylles opp. Når det gjelder mat, skal kvinnene alltid serveres først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt går i bølgedaler, jeg har opplevd det samme med folk jeg kjenner tidligere - et år skulle alle til Tunisia, et annet skulle mange til Nice, så var det Italia, Portugal... Jeg vet ikke hvorfor, de blir vel påvirket av et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært der to ganger, og frister meg ikke å reise tilbake. Synst mennene var så innpåslitne, så mye at det gikk over grensen. Går ikke ann å være lys jente og gå alene uten å bli nærmest overfalt. Det var mitt inntrykk ivertfall. Ellers frister det ikke meg fordi jeg synst der er for mange nordmenn. Men billig,varmt og nydelig mat er der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verten skal smake på vinen først, men når denne godkjenner vinen, skal kvinnene serveres først, så menn, og helt til slutt skal vertens glass fylles opp. Når det gjelder mat, skal kvinnene alltid serveres først.

Jøje sånn å forstå...ja, da er det endel "mannssjåvinistiske" kelnere ute og går i Norge og på Island også. Og Tsjekkia og Latvia, når jeg tenker meg om... Enten det eller så går jeg ikke på restauranter som er fine nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...