Gå til innhold

Hva om...

sofiemyr

Anbefalte innlegg

Hva om du en dag kommer frem til at måten du lever på ikke er i samsvar med det du ønsker for deg selv og dine nærmeste?

Hva om du så leser om forskjellige mennesker som har gått veien før deg og du finner at de er eksempler som du beundrer og ser opp til?

Hva om du finner ut at slik vil du også prøve å leve?

Det innebærer at du må endre på måten du ser ting på, kanskje du må revurdere ditt eget temperament, hvordan du kommuniserer på, hvordan du reagerer på ting - og sist men ikke minst - hvordan du lar deg påvirke av ting rundt deg.

Kanskje det innebærer at du legger av deg vaner du føler ikke er i tråd med dit "nye jeg". Kanskje det også innebærer at du revurderer deler av din omgangskrets, ikke nødvendigvis fordi du dømmer de som ikke vil leve slik som deg men fordi du beskytter deg selv fra å bli fristet til å leve som dem.

Hvis du klarer dette så vil nok din egen samvittighet og selvfølelse endres til det positive, men bivirkningen er at andre - gjerne mennesker du ikke kjenner og som ikke kjenner deg - velger å oppfatte deg som et avvik.

Og ja, du er da et avvik fra det som er normen i samfunnet generelt og du vil bli bedt om å forklare hvorfor du ønsker å gjøre dette sett ut fra ditt tidligere moralske og samvittighetsmessige ståsted.

Er ikke det i grunn rart? Burde ikke dette være og forbli en privatsak?

Grunnen til at det svært ofte IKKE blir en privatsak er at andre mennesker som skulle inneha en annen oppfatning enn deg oppfatter at du tar avstand fra og dømmer deres livsførsel ved å ikke delta. Men er det det du gjør? Dømmer du andre ved å ta personlig avstand fra noe? Eller beskytter du simpelthen deg selv og dine egne personlige interesser?

Religion er, skal være og bør være en privatsak. Det innebærer forståelse begge veier for at man ser forskjellig på helt åpenbare momenter i et samfunn som vi deler fysisk men ikke nødvendigvis psykisk.

For den som orket å lese så langt - dette er hvordan jeg oppfatter den iboende konflikten mellom religiøse mennsker og ikke religiøse mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Melchizedek

Hva om kuer kunne fly

hva om hester egentlig var fra jupiter

hva om ekorn planlegger å drepe oss alle

hva om fluer voldtar oss mens vi sover

hva om griser spiser druer på månen

hva om det faktisk gikk noe bra på tv i helgene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om kuer kunne fly

hva om hester egentlig var fra jupiter

hva om ekorn planlegger å drepe oss alle

hva om fluer voldtar oss mens vi sover

hva om griser spiser druer på månen

hva om det faktisk gikk noe bra på tv i helgene...

Du er morsom, men til en viss grad.

Sofienmyr, du beskrev litt det livet jeg synes jeg lever ved å tro på Gud, og her jeg står nå, så synes jeg media skaper normene vi lever i idag, og de er skadelige for mange, for media er bare ute etter å selge deg noe hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...