Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Hei! Har vært litt rundt på forskjellige forum, og en ting som forbauser meg er mødre som sier at de selv må minne mannen på å skifte bleie på barnet og gi det mat..I tillegg til å be mannen passe på den lille om de selv må en liten tur på do eller et annet rom i huset! Er dette virkelig sant? Noen av dere som hatr det slik,? Har man ikke egentlig TO barn da, ett lite og ett stort? tar mannen din initiativ ttil dette selv, eller må du minne ham på det?
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Noen har det slik. Andre ikke. Jeg har det ikke slik.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Jeg har sett folk som har det slik og aldri i verden om jeg vil at vi skal ha det sånn! Men siden jeg er obs på det kommer jeg til å slå super fort ned på det om vi skulle begynne å få sånne tendenser Og jeg tror en av de beste måtene å slippe den problemstillingen på er at mannen er hjemme i permisjon en stund han og!
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Nei disse mennene tror jeg er i mindretall. Slik er det ihvertfall ikke hjemme hos oss! Men det med å be ham å se til barnet når man er på do er jo faktisk veldig viktig, for det er fort gjort at begge tror at den andre ser til barnet. Han sier selvsagt fra til meg når han går på do etc også.
Susan Sto Helit Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Nei disse mennene tror jeg er i mindretall. Slik er det ihvertfall ikke hjemme hos oss! Men det med å be ham å se til barnet når man er på do er jo faktisk veldig viktig, for det er fort gjort at begge tror at den andre ser til barnet. Han sier selvsagt fra til meg når han går på do etc også. Enig. Slik gjør vi det også. Begge sier ifra til den andre om at "nå må jeg gå og gjøre sånn og sånn, passer du på ungen?" Men må på generell basis si at jeg synes en del fedre passer dårlig på når de vet de har eneansvaret også... Mange unger på 1-2 år i nærheten av der vi bor som fedrene liksom skal passe på. Og hvis mor kommer og spør hvor ungen er, så vet ikke far i det hele tatt. (Ungen har selvfølgelig gått inn og snakket med mor, som helst skulle ha fred inne.)
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Jo der finnes fedre som blir så opptatt med sine egne ting at dei gløymer at dei har ein onge å passe. Onga 1,5 til 3 år kan komme seg langt av gårde om man ikkje ser etter dei heile tida eller har dei innegjerda. Har sjølv opplevd dette og da var det 2 fedre som skulle passe 1 onge kvar eine 2,5 og den andre 1,5. dei leida kvar andre og gjekk til butikken der mor til eldste jobba. Sjokk, sjokk kva du trur....
Annikken Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Ser for meg to småunger som spaserer til butikken der mor er... øøøøøh liksom, hva gjør dere her???!! LOLZ tipper det ble drama...
Gjest imli Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 Jeg må ofte minne mannen min på å gjøre ting med ungen... Tror ikke det er uvanlig desverre.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 I gaten hos oss var det en far som skulle "passe" sønnen sin. Sønnen og en kompis ble funnet etter 1 time, syklende på hovedveien 2 km hjemmefra. Da var de 4 og 5 år. Tviler litt på at dette hadde skjedd med mor som "barnevakt"
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #10 Skrevet 13. august 2009 Mange menn får ikke slippe til før mor synes hun trenger det og da kan det være "for sent". Jeg har sett såkalt likestilte par forandre seg totalt når de får bran. Mor som ikke slipper taket i ungen, som bruker mann som "barnevakt" pog som løper til med en gang det knyr i ungen. Etter 6 mdr - 1 år - 10 år - kanskje mannen er fullstendig av-myndigfisert og bdrittlei - forståelig nok!
Gjest imli Skrevet 13. august 2009 #11 Skrevet 13. august 2009 Mange menn får ikke slippe til før mor synes hun trenger det og da kan det være "for sent". Jeg har sett såkalt likestilte par forandre seg totalt når de får bran. Mor som ikke slipper taket i ungen, som bruker mann som "barnevakt" pog som løper til med en gang det knyr i ungen. Etter 6 mdr - 1 år - 10 år - kanskje mannen er fullstendig av-myndigfisert og bdrittlei - forståelig nok! Det der er en vanlig "fordom" når man klager på fedre som ikke stiller opp. Jeg har i alle fall aldri nekta mannen min noe som helst ift stell og kos med barnet, jeg trengte hjelp helt fra starten, og ville ha hjelp helt fra starten. Han får også lov til å skifte på og vaske og kle på akkurat slik han vil (faktisk!) Tror myten om mor som henger over far og klager på bleieskiftteknikken og umatchende klær stort sett er nettopp det - en myte....
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #12 Skrevet 13. august 2009 Det der er en vanlig "fordom" når man klager på fedre som ikke stiller opp. Jeg har i alle fall aldri nekta mannen min noe som helst ift stell og kos med barnet, jeg trengte hjelp helt fra starten, og ville ha hjelp helt fra starten. Han får også lov til å skifte på og vaske og kle på akkurat slik han vil (faktisk!) Tror myten om mor som henger over far og klager på bleieskiftteknikken og umatchende klær stort sett er nettopp det - en myte.... Det trodde jeg også - men jeg har sett ting som svir i øynene enda. Jeg sier heller ikke at det er sånn hod alle, men hos noen er det definitivt slik.
Gjest SjangleÅsnøvle Skrevet 13. august 2009 #13 Skrevet 13. august 2009 Nå er altså huset ikke menns ansvar. Men vi kan gjerne bytte. Vi tar huset og ungene, så tar dere plenen, skifter bildekk, måker snø, hugger ved, sette opp og sikre stigen til feier, montere alle nye møbler gjøre all oppussing, male osv. Ja, listen er lang, og jeg hadde gjerne byttet dette med oppvask, henge opp klær og bruke tid på unger.
Susan Sto Helit Skrevet 14. august 2009 #14 Skrevet 14. august 2009 Nå er altså huset ikke menns ansvar. Men vi kan gjerne bytte. Vi tar huset og ungene, så tar dere plenen, skifter bildekk, måker snø, hugger ved, sette opp og sikre stigen til feier, montere alle nye møbler gjøre all oppussing, male osv. Ja, listen er lang, og jeg hadde gjerne byttet dette med oppvask, henge opp klær og bruke tid på unger. Jatakk! Jeg vil gjerne at menn følger med på ungene sine når de har ansvaret for dem! Tar uansett både montering av møbler og det aller meste av maling og oppussing helt alene, så jeg ser ikke helt problemet med resten heller. Men da vil jeg være kvitt alt ansvar for hus og unger, altså. Og bare være morsom mamma som tuller med ungene når det passer meg! Slippe å bry meg med om det jeg gir dem er sunt eller ikke. (For det er det noen andre som passer på at de får i seg.)
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #15 Skrevet 14. august 2009 Jatakk! Jeg vil gjerne at menn følger med på ungene sine når de har ansvaret for dem! Tar uansett både montering av møbler og det aller meste av maling og oppussing helt alene, så jeg ser ikke helt problemet med resten heller. Men da vil jeg være kvitt alt ansvar for hus og unger, altså. Og bare være morsom mamma som tuller med ungene når det passer meg! Slippe å bry meg med om det jeg gir dem er sunt eller ikke. (For det er det noen andre som passer på at de får i seg.) Meg og! Mye mindre jobb det enn å ha daglig ansvar for hus barn og mann alene
jente 79 Skrevet 14. august 2009 #16 Skrevet 14. august 2009 Hender jeg spør Kjære om å skifte bleie eller gi mat, men det er gjerne for å bli enig om hvem som må gjøre det. Han er fullt kapabel til å finne ut av og ordne begge tingene selv Men jeg sier i fra om jeg går på do, eller går opp i annen etasje ja. Men det er jo mest for å være sikker på at han vet at jeg ikke er der og må se etter lillegutt. Han gjør forøvrig det samme Tror det er ekstreme tilfeller som er både mannen og damens skyld. Klart slipper man ikke mannen til eller dobbeltsjekker alt han gjør, så kan man heller ikke vente at de gjør noe. Men alle menn er nok heller ikke like interessert.
Gjest Coarvi Skrevet 14. august 2009 #17 Skrevet 14. august 2009 Nå er altså huset ikke menns ansvar. Men vi kan gjerne bytte. Vi tar huset og ungene, så tar dere plenen, skifter bildekk, måker snø, hugger ved, sette opp og sikre stigen til feier, montere alle nye møbler gjøre all oppussing, male osv. Ja, listen er lang, og jeg hadde gjerne byttet dette med oppvask, henge opp klær og bruke tid på unger. Hah! Så typisk svar, som dessverre sier så lite når mye av dette er ting som sjelden blir gjort (om i det hele tatt) likevel... Jeg hadde GLATT tatt den byttehandelen - og det uten at jeg har noen unger ennå! Jeg har veldig lite husarbeid å gjøre, men det lille jeg har kunne jeg gjerne byttet mot det der. Skal vi se - ta plenen. Ja, gjerne. Nå er det ingen som tar den, men jeg tar den gjerne en gang i uka mot å slippe å tømme oppvasken (og å slippe å be om at den tas...). Skifte bildekk? Det gjør ikke gubben selv en gang, så hvorfor skal jeg gjøre noe han aldri har gjort selv mot at jeg slipper å vaske klær? Men greit, jeg kan gjerne ta ansvaret for at det blir gjort. Måke snø? Her er det jo ikke snø... Men jeg er oppvokst i Finnmark og som regel ble snømåking bestilt (traktor som tok hele oppkjørselen), det eneste faren min gjorde var å måke foran inngangen noen ganger i året. Hugge ved??? For det første fyrer vi ikke med ved, til og med foreldrene mine oppe på vidda gjør det ekstremt sjelden, og de hugger den hvertfall ikke. Den er jo ferdighogd allerede! Stige til feier? Aldri sett. Feier har kommet og gått uten at vi har gjort noe (stige fast i taket, ja). Montere møbler? Det gjør vi allerede sammen. Oppussing og male? Min kjære er ingen handyman, så dette blir ikke gjort av han ene og alene uansett. Så greit, tar gjerne den byttehandelen jeg, mot at min kjære blir mer flink til å gjøre ting på eget initiativ, særlig om vi får barn. Dessverre er han ganske bedagelig anlagt og jeg tviler på at han har evne til å se om et lite barn trenger å skifte bleia før noen dunker han i hodet. Men han er nå utrolig snill og tar et tak så snart noen gir han beskjed om hva som må gjøres, så han er nå brukanes likevel... Denne myten om at alle menn er så utrolig flinke til å hogge ved eller pusse opp MÅ avlives snart! Noen av sitter her med noen datagenier til partnere, og det kan dessverre ikke brukes til å verken skifte bleier eller montere møbler...
Timar Skrevet 14. august 2009 #18 Skrevet 14. august 2009 Jeg tror ikke det ts beskriver blir et problem i de fleste familier så lenge pappa'n er med på alt fra begynnelsen av. Siden det er jeg som har permisjon, så er det såklart jeg som kjenner ungen best, vet hva som funker og ikke, men det prøver jeg å videreformidle til sambo så kjapt som mulig. Han tar mye bleieskift på kvelden, alltid han som tar kveldsbadet og gjerne morgenstellet i helgene. Og det trenger ikke jeg påpeke at han skal gjøre. (Tvert i mot er det vel han som spør meg når jeg skifta bleie sist når jeg kommer hjem fra tur ) Hos oss er det like selvfølgelig at jeg skal ut en tur på kvelden på egenhånd som at han skal det, og da fikser han alt med ungen uten problemer!
jolie Skrevet 14. august 2009 #19 Skrevet 14. august 2009 Nå er altså huset ikke menns ansvar. Men vi kan gjerne bytte. Vi tar huset og ungene, så tar dere plenen, skifter bildekk, måker snø, hugger ved, sette opp og sikre stigen til feier, montere alle nye møbler gjøre all oppussing, male osv. Ja, listen er lang, og jeg hadde gjerne byttet dette med oppvask, henge opp klær og bruke tid på unger. Mannen og jeg tok denne diskusjonen for et par år siden. Da var barnestell ikke inkludert - det gikk kun på generelt husarbeid vs "utearbeid". Det eneste han gjør ute er å skifte dekk, siden vi verken har plen eller et hus som trenger vedlikehold. Med stor velvilje fra min side og påplussing av ting han gjør inne (som å henge opp en og annen vaske, tømme oppvaskmaskina en gang i uka, støvsuge hver tredje uke etc) så fikk han fem minutter "godskrevet på sin konto" per dag. Jeg fikk 45 minutter mtp at jeg lagde all middag, stort sett tok oppvasken/oppvaskmaskina, tok all klesvasken, støvsugde en gang i uka, alltid var den som tørka støv etc. Det er vel ikke akkurat 50/50 her enda, men kommentaren om at han tross alt skifter dekk måtte han bite i seg. Dekkskifte skjer dessuten bare to ganger i året - jeg vasker klær hver dag. Feier (om man har pipe) kommer også 1-2 ganger i året. Så mye jobb er det ikke å sikre den stigen.
Kosemose Skrevet 14. august 2009 #20 Skrevet 14. august 2009 Hei! Har vært litt rundt på forskjellige forum, og en ting som forbauser meg er mødre som sier at de selv må minne mannen på å skifte bleie på barnet og gi det mat..I tillegg til å be mannen passe på den lille om de selv må en liten tur på do eller et annet rom i huset! Er dette virkelig sant? Noen av dere som hatr det slik,? Har man ikke egentlig TO barn da, ett lite og ett stort? tar mannen din initiativ ttil dette selv, eller må du minne ham på det? Jeg tror dessverre dette er tilfelle mange steder ja. En ting er at jeg tror mamman i mange forhold må spørre pappan om "hjelp" til stell av felles baby. Men jeg tror også det i noen tilfeller handler om at pappan egentlig stiller opp men at han ikke er obs og på allerten i fht barnets behov. Virker som mange mødre er mer i forkant og har flere antenner ute i fht å huske på mattider, lukte bæsje bleier som må skiftes, osv. Syns mange menn "kobler ut" og må minnes på det som må gjøres. Uten at jeg skal skjære alle over en kam selvfølgelig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå