Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Er student og skal skrive masteroppgave, skal i den forbindelse kjøpe ny pc, har lyst på en liten som er enkel å ta medseg frem og tilbake på skolen, derfor har jeg tenkt på en 11, 6". Men blir denne litt liten å skrive på? den har heller ikke DVD spiller, men MÅ ikke ha det. Skal jeg derfor heller velge en 13, 14 eller 15" og punge ut med et par tusen ekstra? Hva synes du, eler har du noen erfaringer? Takk
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Jeg tenker at du vil bli sittende lenge foran pc'en om gangen, og kanskje også bruker den som "fritids-pc" hjemme. Da ville jeg lagt et par tusenlapper i en maskin med større skjerm, rett og slett fordi jeg vet med meg selv at jeg ødelegger nakken med å sitte lenge på pc, og det vil bli verre om det er "lenger ned" til skjermen. Som forelesnings- og drasse-med-seg-pc er jo en liten en supert. Kjenner fler som har to, en større med internettilgang (til hjemmebruk og oppgaveskriving) og en mindre uten internettilgang (til bruk på forelesninger. Da slipper man jo også å bekymre seg for virus som kommer på datamaskinen gjennom internett).
Malibulita Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Har du egen lesesalplass med lås på døra, og bare folk du stoler på? Det har jeg, og da er det helt supert å ha en gammel pc på lesesalen. Dagens arbeid lagres da lett på en minnepenn, og den er iallefall kjempeenkel å ha med seg fram og tilbake i sekken! Så har du den nye dataen hjemme, der den er tryggere for både tyveri og skader som kan oppstå hvis den blir bært mye rundt.
Kamikatze Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Uansett hva du kjøper, kan du docke den når du kommer hjem, med større monitor, ekstern harddisk, fulltastatur og mus. Legg derfor mest vekt på ytelse. Størrelse på arbeidsminne, prossessorkraft, skjerm- og tastestørrelse bør du bestemme utifra ditt bruksmønster. Jo mer du skriver jo bedre skjerm og tastatur, trenger du. Jo mer grafikk og avanserte utregninger, desto mer datakraft. Hvis batterilevetid er viktigst må du fire på ytelseskravene, eller sikre deg en plass ved en stikkontakt. Vanskelig å svare på så generelt grunnlag.
Far til 2 Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Det er som andre sier veldig vanskelig å anbefalle noe. Å kjøpe PC er nesten som å kjøpe bil. Noen tenker på størrelsen, andre på motoren, noen tenker på funksjoner og andre tenker på design. Mht "motoren" er jeg enig med Kamikatze om at det bør være minimum av datakraft (f.eks. en Core 2 Duo eller tilsvarende) En Intel Atom prosessor som vi har på jobben blir litt i slappeste laget. Dessuten vil de minste maskinene som oftest også ha dårlig grafikk prosessor. Om du skal hente opp bilder, etc i forbindelse med studiene kan grafikkprosessoren skape irritasjon. Når det gjelder skjerm- og tastaturstørrelse er jeg også enig med Kamikatze i at du kan ha en ekstern skjerm og tatstatur hjemme. Men påse at den som påmontert PC'en ikke er så liten at du vil få problemer når du skal benytte den andre steder. En 12"-15" skjerm er nok bedre enn en 11". Det gir dessuten plass til større tastatur. Jeg ville mao lagt til 1 tusenlapp eller 2 for å få litt "bedre" maskin. Jeg er enig i at det er tyngre å dra på (den Atom løsningen vi har på jobben ble valgt fordi den var så liten og grei å ta med, men blir nesten ikke brukt), men ulempen med litt større maskin er størren enn ulempen du KAN få ved å velge noe som er for lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå