Gjest Veganeren Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Jeg skal til syden ti mandag, men jeg er redd for å bli syk for jeg har hørt at man skal holde seg unna salater og ikke spise frukt som man ikke har skrellet selv osv. Uten salater så må jeg gå vekk fra mitt vanlige kosthold. Dette er noen av tingene de ber folk holde seg unna: # kalde sauser # upasteuriserte melkeprodukter # mat som er tilberedt av rå egg (for eksempel majones og dressinger) # salat # rå skalldyr # halvstekt eller rått kjøtt # mat som serveres lunken Jeg skal til Ayia Napa, og hadde gledet meg til å kose meg med de deilige salatene som hellas har å by på, men nå er den gleden ikke der lenger men bare mat-frykt. Noen her som har blitt syke av maten i syden? Eller har dere spist salater og frukt uten å bli syk?
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 SPIS SALAT PÅ KYPROS!!! Har feriert i Hellas i 20 år og alltid spist salat. Hva er en ferie i Hellas uten gresk salat??? Hverken jeg, venninner, mann eller barn har blitt syke.
Gjest Elfrida Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Det går så fint atte. Se etter spisesteder som er godt besøkt, da er det stor sjanse for at maten er helt nylaget og frisk. Noen reagerer på ukjente bakteriefloraer, men det begrenser seg vanligvis til lettere mageproblemer.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Jeg skal til syden ti mandag, men jeg er redd for å bli syk for jeg har hørt at man skal holde seg unna salater og ikke spise frukt som man ikke har skrellet selv osv. Uten salater så må jeg gå vekk fra mitt vanlige kosthold. Dette er noen av tingene de ber folk holde seg unna: # kalde sauser # upasteuriserte melkeprodukter # mat som er tilberedt av rå egg (for eksempel majones og dressinger) # salat # rå skalldyr # halvstekt eller rått kjøtt # mat som serveres lunken Jeg skal til Ayia Napa, og hadde gledet meg til å kose meg med de deilige salatene som hellas har å by på, men nå er den gleden ikke der lenger men bare mat-frykt. Noen her som har blitt syke av maten i syden? Eller har dere spist salater og frukt uten å bli syk? I f.eks. Egypt ville jeg holdt meg unna disse tingene. Men i Ayia Napa??? Som Mona over sier: Spis salat på Kypros. Vi var der i sommer. Deilige søte tomater, masse meloner. Åååå det er godt! Og gresk salat selvfølgelig! Alle spiste alt og ingen ble syke (hadde med 3 barn i alder 2 til 7 år og de spiste frukt og grønnsaker hver dag!) Og det er jo ikke noe problem å kjøpe frukt som du selv kan skrelle! De serverer ikke så mye råe skalldyr i Hellas. Spiser du fisk? I så fall må du spise grillet sverdfisk med sitron på. Deilig!!
Gjest Veganeren Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Ja,dere mener jeg trygt kan spise salat i syden ja? ja, det er jo ganske kjipt å måtte dra til Ayia Napa og ikke spise gresk salat liksom! Er det noen dere kjenner som har blitt syk i syden av mat forresten? Hvis ja, hva ble de syke av? Tror dere jeg har mindre/svakere immunforsvar fordi jeg er veganer? Er det noe dere absolutt ikke anbefaler meg å spise? Hva med drikkevarer der nede, er drinker farlig?Vanner de dem ut med vann fra springen der nede? Uff,jeg er så nervøs og har så mange spm, sorry!
Gjest gammel veganer Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Stort sett det meste på den listen er jo ting du ikke sposer uansett Og hva angår salat, jeg hadde tatt sjansen. Imunforsvaret ditt er sannsynligivs like sterkt, muligens sterkere, med mindre du er en klassisk puddingveganer. Falafel og hummus kan kanskje og være noe? Husker ikke helt om det er vanlig der. Drinker. Iverfall de sterkere drinkene vil være safe pga at alkoholen tar livet av baktereiene. Det jeg rutinemessig gjør (men nå er det riktignok kun USA og Canada jeg har vært i ennå, men under noen ganske stressende situasjoner) er å få tak i soyayougurt. 1-2 små bokser pr dag, og jeg satser på det hjelper. Usikker på hvor lett det er å få tak i der, men du kan se etter det
Gjest Veganeren Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 De jeg reiser med er så sikre på at jeg komemr til å bli syk eller få svineinfluensa fordi de ikke ser på frukt og grønt som mat, men som tilbehør ved siden av den ordentlige maten. Ja, jeg spiser kun salat på den lista hehe Men om salat er farlig der nede,så må jeg gå over til kokte grønnsaker, poteter og sauser og ost osv. Jeg er råveganer skjønenr du, jeg spiser alt rått. Men det blir vel vanskelig på denne sydenturen! Pluss at jeg komemr til å bli med å feste flere ganger, drikke alkohol noe som ihvertfall ikke er med i min raw food livsstil, men har lyst når jeg først er der! :D
Gjest gammel veganer Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 Oisann. Råveganer med magasjau og tenker på å feste? Ta det litt pent så ikke systemet får sjokk Det jeg vil foreslå: - Frukt. Bananer er innertier i slike situasjoner. Advocado er heller ikke dumt. - Nøtter - Og ja, jeg hadde fortsatt tatt sjansen på salat Og jevnt over, er du gjennomført i dette kostholdet så er du sannsynligvis sprekere enn de
Lizzee Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Ja,dere mener jeg trygt kan spise salat i syden ja? ja, det er jo ganske kjipt å måtte dra til Ayia Napa og ikke spise gresk salat liksom! Er det noen dere kjenner som har blitt syk i syden av mat forresten? Hvis ja, hva ble de syke av? Tror dere jeg har mindre/svakere immunforsvar fordi jeg er veganer? Er det noe dere absolutt ikke anbefaler meg å spise? Hva med drikkevarer der nede, er drinker farlig?Vanner de dem ut med vann fra springen der nede? Uff,jeg er så nervøs og har så mange spm, sorry! Ja, du kan trygt spise salat i syden. Maten du kan bli syk av i syden er den samme maten som du kan bli syk av hjemme. Har aldri blitt syk i syden men har blitt matforgiftet i Norge 2 ganger! (Kjøttdeig en gang og kylling den andre - men dette er jo ting du ikke spiser!) Jeg har vært på mange greske øyer og på Kypros og aldri blitt syk. Og jeg spiser alt! I Egypt og Tunisia har jeg derimot vært litt mer forsiktig. Har hørt om noen som ble syke etter å ha spist spaghetti bolognese - men det viste seg at den bolognese-sausen hadde stått på ovenen og putrer i flere dager.... Ikke helt god restaurant! Men slike ting spise heller ikke du! Der er ikke nødvendigvis farlige bakterier som gjør at man blir syk, men at det er en annen bakterieflora enn hva våre norske mager er vant med (egyptere som reiser til Norge kan også få mageproblemer!) I drinker kan det hende at du får isbiter som er laget av springvann. Jeg er ikke så nøye på det og kaster ikke ut isbitene, men ser de som gjør det. Generelle råd: Drikk ikke vann fra springen, unngå også isbiter Drikk vann jevnlig utover hele dagen for å motvirke uttørking (dehydrering) På grunn av økt svetteproduksjon er det normalt å føle behov for ekstra salt At du ikke drikker nok vann kan også gi mageproblemer! Og drinker og øl gir IKKE samme effekt som vann! Husk at alkohol også er dehydrerende! Også kan det være lurt å forebygge med Idoform. Men kjære deg. Kypros, Hellas og de landene vi kaller "syden" (Spania, Portugal osv.) er ikke farlige i matveien. Jeg forstår at man advarer mot å spise salater og rå grønnsaker når man skal til land i den 3. verden. Men Kyrpos er ikke et slikt land!! Når det gjelder svineinfluensa så smitter ikke den via mat!!! Den smitter via fra menneske til menneske og det er større sjanse for å få det i større menneskemengder. Sånn sett er det like ille på Øyafestivalen i Oslo som det er på en bar på Kypros!
Morea Skrevet 13. august 2009 #10 Skrevet 13. august 2009 Min erfaring med Tyrkia, Hellas, Spania og Kypros er at jeg ikke styrer unna noe som helst. De spisestedene som ser "ekle" ut styrer man jo unna uansett. Og slik Mattilsynet har rapportert fra Oslo i det siste så... Mye bra mat på Kypros som passer veganere (gresk og tyrkisk kjøkken har mange retter uten kjøtt og egg og sånt). Derimot er de veldig glad i kjøtt og fisk, så forvent noen, godt ment, overraskende oppsyn når du sier du er veganer. Egypt, India og Mexico derimot, det er tre av verstingene på magesjaufronten. Har vært i 2 av disse, ble styggsyk på 1. Så skal det sies at å kaste seg over sushi, selv om det var det fineste hotellet noen sinne, ikke er lurt i Delhi, når jeg fikk tenkt meg om. Halvstekt svinekjøtt som var suspekt mørt, servert på en trefjøl i Puebla Mexico derimot, det gikk strålende. Drikker ikke vann fra springen i Hellas og de landene der, men først og fremst fordi jeg ikke synes det er godt. (I Delhi pusset vi ikke tennene i springvannet heller for å si det slik....) Har vært i land rundt Middelhavet over 20 ganger og spist og drukket akkurat det jeg vil, og aldri vært syk.
Cayenne Skrevet 14. august 2009 #11 Skrevet 14. august 2009 Har reist "halve verden rundt" og den eneste gangen jeg har blitt skikkelig dårlig, var i Danmark.. Jeg spiser salater/frukt, drikker ting med isbiter i og pusser tennene i springvann omtrent hvor enn jeg er i verden, og har som sagt kun blitt syk én gang i Danmark.
Reveal Skrevet 14. august 2009 #12 Skrevet 14. august 2009 Er det noen dere kjenner som har blitt syk i syden av mat forresten? Hvis ja, hva ble de syke av? Nei, jeg kjenner faktisk ingen som har blitt syke i "syden" (og kommer fra en reiseglad omgangskrets). (men har jo selvfølgelig hørt om det....) Men; jeg selv har fått salmonella på (god) restaurant i Oslo, søsteren min ble matforgiftet i Sverige i sommer, og kjærsten ble matforgiftet på middag hos et vennepar.... Så- uhell i matveien kan skje uansett hvor du er. Mitt inntrykk er at de mest hysteriske er faktisk de som blir syke. For sikkerhetsskyld ville jeg kjøpt en boks med melkekulturtabletter (start 2-3 dager før avreise). Senk skuldrene og nyt maten!
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 14. august 2009 #13 Skrevet 14. august 2009 Jeg skal til syden ti mandag, men jeg er redd for å bli syk for jeg har hørt at man skal holde seg unna salater og ikke spise frukt som man ikke har skrellet selv osv. Uten salater så må jeg gå vekk fra mitt vanlige kosthold. Dette er noen av tingene de ber folk holde seg unna: # kalde sauser # upasteuriserte melkeprodukter # mat som er tilberedt av rå egg (for eksempel majones og dressinger) # salat # rå skalldyr # halvstekt eller rått kjøtt # mat som serveres lunken Jeg skal til Ayia Napa, og hadde gledet meg til å kose meg med de deilige salatene som hellas har å by på, men nå er den gleden ikke der lenger men bare mat-frykt. Noen her som har blitt syke av maten i syden? Eller har dere spist salater og frukt uten å bli syk? De tingene du er redd for (har ramset opp her) er ting man skal ta hensyn til i den 3. verden. På Kypros skal du ta samme forholdsregler som du gjør i Norge. Ellers er de jo kanskje lurt å ta melkesyretabl./Idoform. Og begynn gjerne lenger før enn 2-3 dager og fortsett å ta de mens du er i utlandet. Mange får "sydenmage" av helt andre grunner enn at maten er dårlig eller at de får bakterier i seg. De drikker for lite vann, får i seg for lite fiber (hjemme spiser man grovbrød, på ferie bare loff), drikker for mye alkohol blandet med at man har det varmt, spiser på andre tider på døgnet, ganske enkelt at man har andre matvaner i syden! Gresk yoghurt er forresten veldig godt. Men honning på!!! Godt for magen er det også!
Gjest SmallTalk Skrevet 14. august 2009 #14 Skrevet 14. august 2009 I Hellas kan du spise mer eller mindre hva du vil. Men det kan nok være lurt å holde seg unna rå skalldyr og rå egg, ellers er det ingen begrensninger på hva som er "farlig" og "farlig" ikke. Ikke spis noe der nede som du ikke ville spist her hjemme, er mitt råd!
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #15 Skrevet 14. august 2009 De første gangene jeg var i Hellas var jeg veldig forsiktig... Men så reiste jeg sammen med søsteren min, som er lege, og hun spiste det meste. Etter det gjør jeg også det. Har ikke blitt syk. Spiser masse gresk salat, isbiter har gått fint, kjøper vann på flaske, spiser omelett og frukt, kjøtt og kylling også. Men er skeptisk til de oppskjærte melonene de går og selger på stranda. Bruk ido-form og ha med litt håndsprit som dere vasker hendene med før måltid. Drikk mye vann som kjøpes på flaske. Dere kan pusse tennene i springvann, men ikke drikke det.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #16 Skrevet 25. august 2009 Det eneste jeg har blitt dårlig i magen av i Agia Napa er alt for mye alkohol. Har aldri blitt dårlig i magen av noe jeg har spist. Bare sjekk at alt kjøtt er godt stekt og kos deg.
Gjest dr.no Skrevet 27. august 2009 #17 Skrevet 27. august 2009 Ja,dere mener jeg trygt kan spise salat i syden ja? ja, det er jo ganske kjipt å måtte dra til Ayia Napa og ikke spise gresk salat liksom! Er det noen dere kjenner som har blitt syk i syden av mat forresten? Hvis ja, hva ble de syke av? Tror dere jeg har mindre/svakere immunforsvar fordi jeg er veganer? Er det noe dere absolutt ikke anbefaler meg å spise? Hva med drikkevarer der nede, er drinker farlig?Vanner de dem ut med vann fra springen der nede? Uff,jeg er så nervøs og har så mange spm, sorry! En av de tingene som er kjipest med feriematforgiftning er at det er så godt som umulig å finne ut hva det er som utløste det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå