Gjest Rettpåsak Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Hvordan kan jeg få brokkolien og kålroten som jeg stimer til å holde seg bedre? Prøvde å stime, men de holdt seg bare i et par dager. Btw, det å stime grønnsaker vil si å la de koke i 3-4 minutter?
Brunhilde Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Steame betyr vel egentlig å dampkoke, det du gjør er vel å forvelle. Hvordan du skal få det til å holde seg bedre vet jeg ikke, hva med å fryse ned?
Gjest Elfrida Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Hel kålrot holder seg lenge i kjøleskapet, ukesvis. Brokkoli holder seg greit minst en ukes tid hvis den er fersk når man kjøper den (fast og fin grønnfarge). Ikke kok eller dampkok grønnsakene før du skal bruke dem.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Min erfaring er at brokkoli nærmest er tidsinnstilt, men det kommer kanskje av at den ikke akkurat er superfersk når jeg kjøper den. Men vi har i hvert fall endt opp med å kjøpe frosne brokkolitopper. Ikke noe dårligere smak, men mye billigere - for vi slipper å kaste noe ... Kålrot holder seg som nevnt lenge i kjøleskap, og har du kappet opp for mye, kan du fukte det og legge det i en tett plastpose, da er det fortsatt sprøtt og fint dagen etter.
maljo Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 Stime= å koke grønnsaker i en dampkoker. Å koke grønnsaker i noen minutter= forvelle, det gjøres før frysing. Brokkoli blir gul fordi blomstene har sprunget ut. Den kan selvfølgelig spises da også, men ser ikke så innbydende ut lenger. Tips: Lag suppe av den.
Gjest Elfrida Skrevet 14. august 2009 #6 Skrevet 14. august 2009 Brokkoli blir gul fordi blomstene har sprunget ut. Den kan selvfølgelig spises da også, men ser ikke så innbydende ut lenger. Tips: Lag suppe av den.Veldig godt tips! er superenkel og veldig god.
Pingting Skrevet 14. august 2009 #7 Skrevet 14. august 2009 Grønnsaker holder seg mye lengre om du oppbevarer dem rå. Kjøp så ferske produkter som mulig (broccoli skal være fast og uten gule buketter, kålrot skal være fast). Frosne grønnsaker er også et alternativ, om man liker det.
Gjest Rettpåsak Skrevet 14. august 2009 #8 Skrevet 14. august 2009 Hel kålrot holder seg lenge i kjøleskapet, ukesvis. Brokkoli holder seg greit minst en ukes tid hvis den er fersk når man kjøper den (fast og fin grønnfarge). Ikke kok eller dampkok grønnsakene før du skal bruke dem. Men det å spise rå brokkoli og kålrot er jo vondt..
Pingting Skrevet 14. august 2009 #9 Skrevet 14. august 2009 Men det å spise rå brokkoli og kålrot er jo vondt.. Det var da ingen som sa noe om å spise det rått? Kok dem når du skal spise dem, og ikke kok mer enn du skal spise, ev. til rester/lusj dagen etterpå.
Gjest SmallTalk Skrevet 14. august 2009 #10 Skrevet 14. august 2009 Mener du at du har planer om å koke brokkoli og kålrot, for så å oppbevare dem i kjøleskapet en stund? I såfall så er dette en veldig dårlig idé! Kålrot og brokkoli oppbevares i kjøleskap i rå tilstand. Prøver du å koke dem først, så vil de ikke holde seg så lenge. En brokkoli holder seg fint i en uke, en kålrot mye lenger dersom den er pakket i plast. Hvorfor ikke bare koke opp det du trenger når du skal spise? Du må jo ikke koke grønnsakene hele, og det tar jo ikke SÅ lang tid å koke dette. Brokkoli max 2 min, kålrot litt lenger.
Gjest SmallTalk Skrevet 14. august 2009 #11 Skrevet 14. august 2009 Men det å spise rå brokkoli og kålrot er jo vondt.. Ingen av oss som sier at de skal spises rå. Vi anbefaler deg bare å koke det du trenger, ikke noe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå