Gjest Chiffon Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 Jeg trenger en liten pc til skolebruk. Hvilken av de billigste er den beste?
Gjest SmallTalk Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 Hva slags skolebruk? Skolebruk er et vidt begrep... (Skolebruk for min del vil si programmering og signalbehandling, det er derfor jeg ber om spesifikasjon.)
Gjest Chiffon Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 (endret) Type notatskriving og surfing Endret 12. august 2009 av Chiffon
Gjest SmallTalk Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Type notatskriving og surfing Da kan du egentlig velge og vrake, alt ettersom hva som passer lommeboka. Det ligger en del tester av mini-pc'er rundt om på nettet, du kan kanskje ta en kikk på disse. En annen ting som spiller en rolle angående prisen er om du vil ha Windows eller Linux. En del mini-pc'er kommer med en enkel (ubrukelig etter min mening) versjon av Linux, og de som kommer med Windows kommer med xp. Linuxversjonen kan forøvrig relativt enkelt oppgraderes til en bedre og mer brukervennlig versjon (Ubuntu eller Kubuntu). XP-versjonen er litt dyrere enn Linux-versjonen, men spesifikasjonene ellers er rimelig like.
JollyJolly Skrevet 12. august 2009 #5 Skrevet 12. august 2009 Jeg har selv veldig lyst til å kjøpe meg en Samsung NC10 eller NC20. Får bra karakterer i alle tester jeg har sett.
rox Skrevet 12. august 2009 #6 Skrevet 12. august 2009 Jeg har planer om å kjøpe meg en mindre sak nå til høsten. Og jeg vipper mot Acer Aspire One 751 (elns), 11,6". Denne virker utrolig allright og virker til å passe bra til mitt bruk - nettopp skolebruk med skriving og notater, og surfing. Gleder meg! :D
Gjest En gjest Skrevet 12. august 2009 #7 Skrevet 12. august 2009 Da kan du egentlig velge og vrake, alt ettersom hva som passer lommeboka. Det ligger en del tester av mini-pc'er rundt om på nettet, du kan kanskje ta en kikk på disse. Nesten enig. Men det kan være greit å unngå de aller minste, de med 8,9"" skjerm, jeg syns du skal kjøpe minst 10"". Og så er det noen som har vanlig harddisk (ofte 160 GB, og noen som har solid state disk, ofte bare 16 GB tror jeg, og det kan bli litt lite. Ellers er det viktig å prøve noen i butikken, og ta en der tastaturet passer fingrene, og skjermoppløsningen ser bra ut. Noen av dem har veldig små tastaturer, og er ikke særlig egnet til mye skriving. Noen av dem har også "rar" skjermoppløsning, det kan føre til mye scrolling, samt at enkelte programmer ikke vises ordentlig. Ellers blir det mye smak og behag, men les noen tester før du kjøper. Kort sagt, unngå de aller billigiste, men også de dyreste, det er bortkastede penger for en mini-PC.
Gjest Chiffon Skrevet 12. august 2009 #8 Skrevet 12. august 2009 Hva er sånn passe på legge seg på da? Økonomimessig altså?
Gjest SmallTalk Skrevet 12. august 2009 #9 Skrevet 12. august 2009 Nesten enig. Men det kan være greit å unngå de aller minste, de med 8,9"" skjerm, jeg syns du skal kjøpe minst 10"". Og så er det noen som har vanlig harddisk (ofte 160 GB, og noen som har solid state disk, ofte bare 16 GB tror jeg, og det kan bli litt lite. Ellers er det viktig å prøve noen i butikken, og ta en der tastaturet passer fingrene, og skjermoppløsningen ser bra ut. Noen av dem har veldig små tastaturer, og er ikke særlig egnet til mye skriving. Noen av dem har også "rar" skjermoppløsning, det kan føre til mye scrolling, samt at enkelte programmer ikke vises ordentlig. Ellers blir det mye smak og behag, men les noen tester før du kjøper. Kort sagt, unngå de aller billigiste, men også de dyreste, det er bortkastede penger for en mini-PC. Dersom TS mener at 8,9" er stor nok skjerm for henne så er det ikke noe problem å kjøpe det. Tekstbehandling og surfing er ikke noen krevende oppgaver, og da er det heller ikke nødvendig med noe særlig HDD plass. Da kommer man mer enn langt med en skikkelig minnepenn. Til hennes bruk mener jeg helt oppriktig at hun kan kjøpe hvilken som helst mini-pc, og den vil dekke behovet hennes dersom dette kun dreier seg om tekstbehandling og surfing. Er det snakk om tyngre og mer krevende oppgaver vil ikke mini-pc'en være spesielt ideell.
Gjest En gjests Skrevet 13. august 2009 #10 Skrevet 13. august 2009 Dersom TS mener at 8,9" er stor nok skjerm for henne så er det ikke noe problem å kjøpe det. Tekstbehandling og surfing er ikke noen krevende oppgaver, og da er det heller ikke nødvendig med noe særlig HDD plass. Da kommer man mer enn langt med en skikkelig minnepenn. Til hennes bruk mener jeg helt oppriktig at hun kan kjøpe hvilken som helst mini-pc, og den vil dekke behovet hennes dersom dette kun dreier seg om tekstbehandling og surfing. Er det snakk om tyngre og mer krevende oppgaver vil ikke mini-pc'en være spesielt ideell. Vel og bra, men et hvilket som helst tastatur er ikke bra nok til tekstbehandling, i alle fall ikke hvis en skriver touch, tastaturene er svært små på noen av disse. Poenger var derfor at en bør prøve noen før en kjøper for å finne en som virker behagelig.
Gjest lea Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 hei, eg har nettopp startet opp på sosionim studie og trenger en mini pc som eg kan bruke på skolen . men eg trenger en pc som har lang batteri tid og tåler å være med i sekken frem og tilbake te skolen. men det er vel også vikig for meg med windows og word pakke e jo veldig bra !!! helst ikke for dyr , er jo ikke sånn vi er flyst i penger som student
Pomeline Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 (endret) Har en MSI Wind u100 som jeg er strålende fornøyd med! Aldri noe tull, og den er lett å frakte med seg, og kjempe lett. Mener jeg betalte 3000-4000 for den! Skjermen er 10 tommer, forresten. Tastaturet er også veldig behagelig å skrive på Endret 9. september 2009 av Pomeline
Gjest Ba'al Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 Et alternativ kan være Acer Aspire Timeline 3810T, bare å Google og se om den passer ens behov. Her er en brukertest, for en stund siden hadde Elkjøp den på tilbud for kr 4995,-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå