Gjest Sløseline Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 Hei! Jeg lurte på om noen her på forumet kunne være så snille å hjelpe meg med forlslag til handlelister! Jeg har flyttet sammen kjæresten og vi vil prøve å leve nogenlunde sunt og rimelig. Kanskje tenkt å bruke 4-5000 i måneden på mat og husholdningsartikler. Vi er glad i god mat og drikke, og vi bruker pr.dags dato utrooolig mye penger på dette. Sikkert over 10 000 kroner i måneden. som vi godt kunne tenkt å prioritert på andre ting.. (jordomseiling etter et års tid f.eks:P) Tror problemet ligger der at vi småhandler flere ganger om dagen. Har lyst til å prøve å handle inn for minst en uke om gangen, men skulle gjerne hatt litt starthjelp! Noen her som har lyst til å dele handlelistene sine? Værsåsnill? :gjeiper: På forhånd takk! Alle slags økonomiske mattips taes imot med TAKK! klem
PecanPie Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 -Skriv ukesmeny en gang i uken og handle etter den. -Når dere er to kan dere f.eks. bruke "den samme" kjøttdeigen to ganger på rad (deler den i to, så lager dere f.eks. taco på fredagskvelden og pizza på lørdagskvelden. Restene etter tacoen kan dere bruke til tacosalat enten på lørdag eller at en av dere bruker det til lunsj på mandag.. etc) -Planlegg måltidene så dere bruker mye av de samme ingrediensene -Dra til Sverige og handle kjøtt og tørrvarer der hvis dere har mulighet. Vi gjør dette 2-3 ganger i året. Jeg er kresen på kjøttet (går ikke bananas fordi det er billig, men plukker ut det kjøttet som ser bra ut - rimeligere blir det uansett), så det går mest i kylling, karbonadedeig og noe svin og storfe. -Ikke vær redd for å bruke billigmerkene. Rema-kaviar smaker stort sett det samme som Mills. Ellers har jeg dette i handlevogna når jeg handler: - Melk - Brød - Cottage cheese - Makrell i tomat - En form for "sur" melk (cultura, skummet kultur, biola) - Div. pålegg
Yummy_Mummy Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Skriv først meny (eller finn en på nettet f.eks http://www.mat.no/kalender_mnd.aspx?month=2009.08). Utfra menyen finner du fort ut hva du trenger av ingredienser. Du kan godt lage dobbel porsjon slik at du har i fryseren - men det krever at det faktisk blir en rest stor nok til det da. Når det er små rester, frys dem ned og ha "tapas" av restemat en dag. I tillegg er det greit å ha noen basisvarer i huset; poteter, ris, pasta, frossen pizza osv.
Gjest Kråkaa Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Kanskje ikke akkurat en liste men ett råd; Handle sjeldent men mye
-Englefjes- Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Ett annet tips: Om du har fryser, lag opp store mengder av f.eks bolognesesaus el.l., del i porsjonspakker og frys ned. Da har du "fast-food" tilgjengelig til de dagene du ikke har tilstrekkelig med råvarer i huset (til tross for menyplanlegging), og dermed unngår du småturene på butikken.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Ikke så lett å lage en liste for andre.. men jeg tror også på å lage en plan på middager. Ting jeg gjør for å spare penger på mat: planlegger ingredienser.. f.eks. har jeg lyst å kose meg med god Parmesan (kjøper forresten ofte Grana Padano i stedet, som er mye rimeligere, men smaker også veldig godt), så planlegger jeg gjerne to middager på rad med osten, slik at jeg får brukt den i stedet for å kaste resten. Jeg baker selv (dvs. vi ønsket oss en brødbakemaskin), har alltid ferskt hjemmelaget brød som smaker veldig bra, og som koster mindre enn halvparten av kjøpebrød, det blir faktisk penger av det på sikt!) Å lage mye mat fra bunnen av kan koste mye mindre, og bli mye sunnere. F.eks. lage gode tomatsauser på basis av hermetisk tomat.. trenger ikke være tryllekunstner for å få det til. Vi bor i Oslo, da tar jeg ofte en tur på en eller annen billig grønsakshandler og kjøper inn mye frukt og grønnsaker, da dette er mye mye billigere enn å handle på Ica. Vi drar også til Sverige og handler med 3-4 mnd. mellomrom, og når vi kommer hjem deler vi kjøttet i passelige porsjonsmengder og legger i fryseren, slik at det er lettvint å bruke. Vi kjøper også mange andre ting en kjøtt i sverige, da det generelt sett lønner å handle mye når man først har kjørt så langt, og dessuten er det lønnsomt å ha basisvarer hjemme. Vi sparer mye på å kjøpe brus og godteri i Sverige, siden dette er veldig dyrt i Norge... man må bare la være å spise det opp med en gang Så er det småvaner som kan være greie å ha, i stedet for å kjøpe flaskevann ofte, kan man fylle flasker og sette i kjøleskapet, sånn at vannet er friskt og kaldt å ta frem, smaker omtrent akkurat det samme som kildevann dersom det er iskaldt.. selv i Oslo. Ica har forresten fine blader med tips til gode retter, og handleliste bakerst i bladet.. bruk det til inspirasjon.. men handle ikke alt på Ica.. valg av matvarebutikk har mye å si for hvor mye man bruker også.... Vi koser oss også med god mat, men bruker ikke mer enn 3000-4000 kr per mnd, og vi er familie på 2,5 ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå