Gjest Oppgitt venninne Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 Hei! Hvor normalt er det at en 6-åring har hull i (flere) tenner og i tillegg betennelse i det ene hullet?!!! Tanna må trekkes ut
Gal_dame Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 Vil ikkje tro det er normalt i det heile tatt, her har noen tydeligvis glemt tannpussen og evt spist mye søtsaker...
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 Det hender. Noen har svakere tenner enn andre. For tidlig fødte barn for eksempel, har mye tannproblemer. Og noen barn er bare så vrange i maten at de "lever av" brød og nugatti. Man er ikke automatisk en dårlig forelder selv om ungen får ei dårlig tann.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Det hender. Noen har svakere tenner enn andre. For tidlig fødte barn for eksempel, har mye tannproblemer. Og noen barn er bare så vrange i maten at de "lever av" brød og nugatti. Man er ikke automatisk en dårlig forelder selv om ungen får ei dårlig tann. Nei, man er ikke en automatisk en dårlig forelder om ungen får en dårlig tann. Men man er det hvis man lar ungen "leve av" brød og nugatti
Rosalie Skrevet 12. august 2009 #5 Skrevet 12. august 2009 Ei venninne av meg hadde meget svake melketenner uten at hun hverken hadde dårlig kosthold eller slurvet med tannpussen. Så det skjer.
FruFryd Skrevet 12. august 2009 #6 Skrevet 12. august 2009 En del medisiner gir også bivirkninger som "dårlige" tenner.
Gjest Grafica Skrevet 12. august 2009 #7 Skrevet 12. august 2009 Hadde alltid minst 2 hull hver gang jeg var hos tannlegen når jeg var barn, uansett hvor flink jeg var med tannpuss. Svak emalje. Så det kan skje.
Gjest Gjest,maya76 Skrevet 12. august 2009 #8 Skrevet 12. august 2009 Minste datteren min er 6 år og har hatt hull, dog ikke med betennelse og trekking, men to små hull som hun har borret. Følte meg som verdens dårligste mor da hun måtte borre. Søsteren på 11 derimot har aldri hatt hull. Begge to spiser grovt og sunt, vann som tørstedrikk, melk til brødmåltid. Nugatti på lørdager hvis de vil ha, ellers leverpostei, makrell i tomat, jarlsberg, egg osv.. Godteri bare på lørdager. Aldri brus.. Begge pusser morgen og kveld med fluortannkrem og bruker tanntråd også morgen og kveld. Fluortablett om kvelden og zendium munnskyll med fluor om morgenen. Vi foreldrene pusser enda til den minste, det gjorde vi også frem til den største ble 10 år. Vi har valgt å gå til privat tannlege, da jeg har bedre tro på de enn det offentlige. Med den minste går vi til sjekk to ganger i året, da hun av en eller uforklarerlig grunn har svakere emalje enn den største. Eneste jeg kan komme på årsak til at den minste har svakere emalje er; *prematur *hyppige infeksjoner og mere medisiner Så ergo vil jeg ikke si at dårlig tannhelse hos 6åringer har nødvendigvis sammenheng med nugatti til alle måltider, brus og mangelfull puss!!
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Nei, man er ikke en automatisk en dårlig forelder om ungen får en dårlig tann. Men man er det hvis man lar ungen "leve av" brød og nugatti "Lar"? Vet du at noen unger er i stand til å gå flere dager uten mat uten problemer? Og at de veier og blir deretter. Akkurat som noen unger ikke greier å gå forbi kakefatet uten å tømme det. I tillegg må foreldre til begge typer barn tåle å høre at de er barnemishandlere...
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #10 Skrevet 13. august 2009 "Lar"? Vet du at noen unger er i stand til å gå flere dager uten mat uten problemer? Og at de veier og blir deretter. Akkurat som noen unger ikke greier å gå forbi kakefatet uten å tømme det. I tillegg må foreldre til begge typer barn tåle å høre at de er barnemishandlere... Hvis man har et barn som nekter å spise i flere dager regner med at man tar kontakt med lege og får et hjelp. Ikke at man "lar" barnet leve på brød og nugatti..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. august 2009 #11 Skrevet 13. august 2009 Noen har svakere emalje enn andre, som noen har nevnt her tidligere. Jeg har boret 1-2 hull hver eneste gang jeg har vært hos tannlegen. Har alltid hatt normal tannhygiene og har aldri spist mye godteri over lengre tid (det er nemlig det som ødelegger tennene, en slurk brus nå og da. Godis på lørdager er vel og bra, så lenge man spiser opp alt på en gang og ikke går fra morgen til kveld og tygger konstant på vingummi!). Jeg har rett og slett ufullstendig utviklet emalje som gir meg mange hull (og høye tannlegeregninger!). Min bror som er to år yngre enn meg har alltid slurvet med tannpussen, har stygge tenner og drikker brus og spiser søtt "hele tiden". Han har hatt tannregulreing i tillegg, og dårlig tannstell kombinert med reggis er ingen god greie for tennene. Han har boret én gang. Kanskje barnet ditt, ts, er som flere av oss, h*n har svak emalje. Det er vanlig, men krever ekstra tannstell.
Gjest TS Skrevet 15. august 2009 #12 Skrevet 15. august 2009 Ok, skjønner.. Men nå må det sies at denne gutten spiser godteri nesten hver dag, brus hver dag, og har de ikke brus er det saft. Når han skal pusse tennene blir han sendt inn på badet, UTEN at moren er der å følger med på at det blir gjort eller hjelper ham. Dette har jeg hørt man skal gjøre til barnet er minst 10år. Jeg tok ham på fersken i å bare ha på vannet, stå en liten stund (uten å pusse) for så å slå av vannet å si ferdig! Moren sier: Ok,bra, da kan du gå å legge deg. Da jeg tok ham på fersken i dette sa jeg: Du er IKKE ferdig! Og hjalp ham med å pusse, særlig de bakerste tennene, og JEG lærte ham å pusse tennene bak! Jeg sa: Slik må du pusse tennene hver dag, morgen og kveld. Han svarte: Men jeg klarer det ikke helt. Og da sa jeg at han måtte spørre moren sin om hjelp. Men hun gidder ikke, fikk jeg til svar. Jeg ymtet innpå til moren at hun måtte hjelpe han å pusse tennene, og da særlig de bakerste. "Det er litt vanskelig med de bakerste, for han bare brekker seg når han må pusse dem". (Dette gjorde han ikke med meg) ......
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #13 Skrevet 15. august 2009 Og? Skal du melde henne til barnevernet? Hva er egentlig poenget ditt med å spørre når du alt har avgjort at din venninne er en dårlig mor og forsømmer sitt barns tannhelse? Du får snakke med henne da. Og håpe at hun ikke eksploderer på deg.
Gjest TS Skrevet 17. august 2009 #14 Skrevet 17. august 2009 Jeg har ikke avgjort dette, det er derfor jeg spør her. Jeg synes det er merkelig at hun ikke gidder å hjelpe ham å pusse tenner, men jeg må spøøre, for LURER på om dette er normalt. Jeg har overhodet ikke avgjort noe som helst
leirbål Skrevet 19. august 2009 #15 Skrevet 19. august 2009 (endret) Å ikke pusse tennene til seksåringen sin er ikke så greit. Du har rett i at de bør ha hjelp til de er 10, og gjerne bli holdt et lite øye med etter det også. Snakk med moren om dette. Fortell om erfaringen din med tannpussen hans den gangen. Ingen foreldre gjør alt riktig, og det er ikke sikkert hun innser hvor viktig det er med tannpuss og sunt kosthold for barn. Men vent til etter tannlegetimen, og se om det bedrer seg. Hvis det er en vettug tannlege vil h*n snakke foreldrene til fornuft. Hvis ikke, sett deg ned og spør hvorfor hun ikke pusser, og hvorfor de har så mye søtt i kostholdet. Hvis du ikke kritiserer henne, er det en stor sjanse for at hun lytter til deg da. Ikke bry deg så mye om at gutten sier at mamma ikke gidder. Jeg er: "verdens verste mamma, gjør aldri noe snilt for poden, og er ufattelig streng" osv. Både jeg og de fleste rundt oss vet at dette er tull, men for ham er det rene fakta av og til. Sånn kan det være for gutten også. Edit: skrivefeil. Endret 19. august 2009 av leirbål
Gjest Trond Skrevet 21. mai 2012 #16 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har ikke avgjort dette, det er derfor jeg spør her. Jeg synes det er merkelig at hun ikke gidder å hjelpe ham å pusse tenner, men jeg må spøøre, for LURER på om dette er normalt. Jeg har overhodet ikke avgjort noe som helst
Løvetanten Skrevet 21. mai 2012 #17 Skrevet 21. mai 2012 Det er omsorgssvikt å neglisjere barnas helse. Tenner er en like stor del av helsa som kroppen og kan potesielt forårsake veldig mye smerte og ubehag. Nå melder tannleger bekymring når de får inn små barn med svært dårlig tannhelse.
Gjest Trond Skrevet 21. mai 2012 #18 Skrevet 21. mai 2012 Jeg har ikke avgjort dette, det er derfor jeg spør her. Jeg synes det er merkelig at hun ikke gidder å hjelpe ham å pusse tenner, men jeg må spøøre, for LURER på om dette er normalt. Jeg har overhodet ikke avgjort noe som helst Sett på maken til selvopphøyd/selvgod *#&/%#! Så du skal liksom vurdere hvorvidt denne venninna di skal gruses av barnevernet. DU er en dårlig venninne som vurderer barnevern pga en tann! Du mener kanskje at barnet har best av å bli bortført og voldtatt istedet for en vond tann!!! Jeg vet at tråden er gammel, og du har sikkert allerede ødelagt mye av livet til din venninne. Men jeg synes at du skal få det levert allikevel. Hvis noe må gjøres, gjør det selv. Dersom du er for veik til å hjelpe, kom deg bort fra din venninne, slik at hun kan ha gode venner i nærheten, som heller hjelper til.
Anciol Skrevet 21. mai 2012 #19 Skrevet 21. mai 2012 Jeg hadde svake melketenner, som det gikk hull i selv om jeg holdt meg unna søtt og chips og brus og yoghurt med smak. Åt helt vanlig hjemmebakt brød ,med hjemmelaget smør(fikk tilsendt av gammeltante som nå er 90 og lever i beste velgående), åt ofte skinke og salami med agurk på skiven:) SÅ svake melketenner er helt vanlig blant folk, kjenner flere som har barn med svake melketenner!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå