Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig veldig veldig glad i frukt (noe som for øvrig gjelder all mat, ettersom jeg begrenser meg selv så sykt, men nå skal jeg prøve å ikke spore av for en gangs skyld). Jeg kan spise bare frukt til frokost, lunsj, middag og når som helst egentlig, og det er kjempeofte jeg er skikkelig fysen på frukt. Jeg prøver å begrense meg til 2-3 om dager, for de inneholder jo såpass mye sukker.

Hva er dere3s mening når det gjelder frukt og sukker i frukt? Er det egentlig så galt og usunt å spise "for mye" frukt, så lenge kaloriene tar helt overhånd? Er ikke fruktose egentlig trege karbohydrater, eller har jeg misforstått?

Og forresten: Hvor mye sukker om dagen er det egentlig man max skal få i seg? Hvor mage prosent av kaloriinntaket i løpet av en dag skal det utgjøre? Er det noen som vet om noen internettsider hvor det står litt mer detaljert om dette, kanskje begrensningene for type sukker og så videre? Eller noen nettsider om sukker og frukt i kosten generet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mange mennesker har begrenset evne til å ta opp fruktose (fruktosemalabsorpsjon), faktisk klarer flertallet ikke å ta opp over 25 gram fruktose om dagen. Noen får mageubehag o.l ved for høyt opptak, men mange merker ingenting. Dette bidrar jo til at man ikke vil få så høyt blodsukker eller karboinntak fordi kroppen rett og slett bare sender fruktosen videre ut av kroppen uten at vi nyttiggjør oss den. Så ville spist frukt uten å ha snev av bekymring for inntaket, utover de 25 grammene.

Det står litt om dette på pasienthandboka.no

Skrevet

Anbefalt daglig inntak av sukker er 90 g.

Skrevet (endret)
Anbefalt daglig inntak av sukker er 90 g.

Anbefalt maksimalt inntak, jo mindre, jo bedre. Slanker en seg er det lurt å holde seg langt under 90 gram- 90 gram sukker spiser opp 360 kalorier fra det daglige "budsjettet".

Ts: For mye frukt er ikke bra, begrens inntaket, og spis noe proteinrikt sammen med frukten. Fruktjuice bør du holde deg langt unna.

Endret av Quirky
Skrevet
Fruktjuice bør du holde deg langt unna.

Hvorfor det? Det finnes mange juicetyper i dag som er 100% juice IKKE fra konsentrat og uten tilsatt sukker (ikke tilsatt eller tatt ut noe for å være nøyaktig), så det blir det samme som å spise frukt.

Skrevet

Takk for svar!

de 90 gramene, gjelder det uansett kaloriinntak ellers? Altsaa, hvis jeg har et kaloriinntak paa 1000 kalorier per dag, gjelder de max 90 grammene for meg ogsaa, eller burde jeg spise enda mindre?

Og det at man skal holde seg unna fruktjuice, jeg vil tro det er fordi at fruktjuice kun inneholder karbohydrater, altsaa sukker. Frukt, fruktyoughurter og smoothier f. eks. inneholder ogsaa proteiner og fett. Proteiner og fett har ikke GI (eller har jeg misforstaatt her ogsaa?), og derfor gjor de opptaket av sukkeret til blodet, saktere.

Skrevet
Hvorfor det? Det finnes mange juicetyper i dag som er 100% juice IKKE fra konsentrat og uten tilsatt sukker (ikke tilsatt eller tatt ut noe for å være nøyaktig), så det blir det samme som å spise frukt.

Klart du kan drikke denne juicen! 100% juice er sunt og godt. Ett glass eller to for dagen med det er jo bare bra!! Ville ansett ett glass som "en frukt" og det er desverre endel syre i juice, så det er best å drikke den sammen med mat, men bortsett fra det så ser jeg INGEN grunn til ikke å drikke juice!!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med frukt hvis jeg slanket meg. Nå er det jo forskjell fra ulike frukter da. Enkelte eple og druesorter inneholder jo masse sukker, mens enkelte frukter inneholder mindre sukker. Det kjenner du lett på smaken. Det lureste er kanskje å heller spise grønnsaker, når du føler at du har fått i deg for mye frukt.

Skrevet

Selv juice som består av ren saft fra presset frukt, er den ugunstig. Dette fordi juice, i motsetning til frukt, ikke inneholder fiber, og dermed har en langt høyere GI- altså gir den høyere blodsukkerstigning. Fraværet av fiber betyr også at du ved å drikke juice går glipp av metthetsfølelsen fiberet i frukt gir.

Dessuten- om man slanker seg, er det lurt å holde seg unna væske som inneholder kalorier- et glass melk om dagen kan man tillate seg, men juice gir relativt mye kalorier, og ingen metthetsfølelse. Kaloriene du får i deg når du er på streng diett bør komme fra noe som metter.

Skrevet

TS har en spiseforstyrrelse. Vær forsiktig med svarene dere gir.

Skrevet
Takk for svar!

de 90 gramene, gjelder det uansett kaloriinntak ellers? Altsaa, hvis jeg har et kaloriinntak paa 1000 kalorier per dag, gjelder de max 90 grammene for meg ogsaa, eller burde jeg spise enda mindre?

Og det at man skal holde seg unna fruktjuice, jeg vil tro det er fordi at fruktjuice kun inneholder karbohydrater, altsaa sukker. Frukt, fruktyoughurter og smoothier f. eks. inneholder ogsaa proteiner og fett. Proteiner og fett har ikke GI (eller har jeg misforstaatt her ogsaa?), og derfor gjor de opptaket av sukkeret til blodet, saktere.

Som jeg svarte i mitt første innlegg: Når du er på diett, og derfor gjerne spiser færre kalorier enn du ville gjort om du ikke slanket deg, vil 90 gram sukker utgjøre en alt for stor del av kaloriinntaket i forhold til næringen den gir. Spiser du 1000 kalorier pr. dag (det er for lite, få i deg minst 1300), og 90 gram sukker, vil det si at over 30% av kaloriene kommer fra sukker- det er alt for mye!

Gjest Elfrida
Skrevet
Det var det jeg også skulle til å si.

TS, spis frukt og vær glad. Frukt er kjempesunt, og et fantastisk alternativ til godteri for eksempel.

Skrevet

Det var jeg ikke klar over- om TS har anoreksi og er undervektig, vil jeg råde henne til å få i seg mest mulig næring-men hvis hun får i seg veldig lite, bør hun fokusere på å få i seg mest mulig proteiner, så kroppen ikke brytes ned enda mer.

Om TS lider av bulimi, tvangsspising etc er det imidlertid enda viktigere å passe på sukkerinntaket, da sukker kan trigge overspising. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser selv i 12 år, og sukker er en trigger for meg.

Skrevet (endret)
Det var det jeg også skulle til å si.

TS, spis frukt og vær glad. Frukt er kjempesunt, og et fantastisk alternativ til godteri for eksempel.

ENIG! Bra noen er positiv til frukt og får med seg litt viktig info. om TS før en svarer..

Endret av Lotte27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...