Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 Veska mi ble stjålet i februar, i den så lå det husnøkler som kostet meg 1500 å erstatte og også en bilnøkkel med sentrallås på som jeg må spesialbestille, Jeg har Gjensidige forsikring, både reiseforsikring og en innboforsikring. Jeg politimeldte forholdet, men er det for sent for meg å melde ifra? Og hvilken forsikring dekker dette tyveriet?
Alison Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 Du får ta kontakt med Gjensidige eller rett og slett lese vilkårene i forsikringene dine. Det varierer hva de enkelte forsikringene dekker. Det har gått lang tid siden tyveriet skjedde. Du burde ha meldt fra til forsikringsselkapet snarest mulig etter vesken var stjålet. Ikke vent lenger, men send inn skademeldingsskjema via nettet allerede i kveld.
Gjest Wendy Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 Man har ett år på seg til å melde fra skade til forsikringsselskap. Om tyveriet av verdigjenstandene (veske + innhold) dekkes, vil jeg tro avhenger av hvordan vesken ble stjålet. Dette vil da mest sannsynlig dekkes av reiseforsikring, eventuelt av innboforsikring dersom du har utvidet dekning (vet ikke Gjensidiges vilkår der). Ang. bilnøklene, så kan omkoding av sentrallås event. skifte av låser dekkes av bilens forsikring, trolig som en redningsskade, som går under delkasko (mindre egenandel enn på en ren kaskoskade). Tipper forresten at Gjensidige krever at tyveriet er anmeldt.
Reveal Skrevet 14. august 2009 #4 Skrevet 14. august 2009 (endret) Mulig det er ulik praksis i de ulike selskapene og i forhold til de ulike sakene, men jeg vet at Europeiske har intil 3 års "frist" i enkelte saker. Edit: skulle sitere innlegget over meg... Endret 14. august 2009 av Reveal
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 Mulig selskapene opererer med endelige frister på ett år, men ofte krever de at man skal melde fra "umiddelbart", "omgående" eller uten "ubegrunnet opphold". Så hvis du ikke har noen som helst grunn til å vente så lenge, er det ikke nødvendigvis sikkert at de vil gi deg erstatning nå.
Gjest Wendy Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 Nei, forsikringsavtaleloven fastslår at fristen for å melde skade er (minst) ett år (selskapene kan selvfølgelig ha lengre meldefrist, men tvilsomt at noen har det): § 8-5. (frist for å gi melding om forsikringstilfellet og for å foreta rettslige skritt) Sikrede mister retten til erstatning dersom kravet ikke er meldt til selskapet innen ett år etter at sikrede fikk kunnskap om de forhold som begrunner det Etter at skaden er meldt, er det en foreldelsesfrist på tre år (d.v.s. at man må sende krav til selskapet innen tre år etter at skaden er meldt): § 8-6. (foreldelse) Krav på erstatning foreldes etter tre år. Fristen begynner å løpe ved utløpet av det kalenderår da sikrede fikk nødvendig kunnskap om de forhold som begrunner kravet. Kravet foreldes likevel senest 10 år etter utløpet av det kalenderår da forsikringstilfellet inntraff. Har selskapet sendt sikrede slik melding som nevnt i § 8-5 annet ledd, inntrer foreldelse tidligst ved utløpet av den fastsatte fristen. Blir selvfølgelig mest orden dersom man melder en skade med én gang, men i mange tilfeller vet man ikke engang at skaden er dekningsmessig før det har gått en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå