Gå til innhold

Huseier klager på innbetaling av husleie

Anbefalte innlegg

Gjest Leietaker'n
Skrevet

Hei, jeg leier hos 2 eldre folk, jeg har bodd her i 2 mnd cirka, og istad sa huseier at forrige husleie kom inn 3 dager for sent, og da sa jeg "men jeg betalte den første" og han sa at han ville ha pengene inn på sin konto den første og at jeg måtte beregne dager i forveien slik at han hadde de inne den første.

Vi har en normalkontrakt og der står det: Leien og avtalte tillegg betales forskuddvis den 1. i hver måned til konto nr: XXX XXXX XXXX

Betyr ikke det at jeg skal betale den 1. i hver måned? Eller betyr det at jeg skal beregne dager (helger/helligdager da banken er stengt slik at huseier får pengene inn den 1. i hver måned??

Han var ikke så hyggelig da han sa ifra, han sa også "ja,for jeg har jo utgifter og sånn som skal ut og da skal jo de pengene være inne på kontoen" og da blir jeg bare enda mer oppsatt på å finne det ut, for siden han reagerer slik så tidlig i leieforholdet, så sanser jeg ikke veldig hyggelige samtaler i fremtiden liksom og da er det greit om jeg vet hva som er riktig i forhold til kontrakten!..

Noen her som kan hjelpe meg tyde kontrakten?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal ha pengene sine den 1. hver mnd hvis ikke den 1. faller på en søndag eller en annen helligdag - da har du lov til å betale påfølgende virkedag.

Kan du ikke bare ha på autotrekk den 28. i hver mnd eller noe sånt da?

Gjest Leietaker'n
Skrevet
De skal ha pengene sine den 1. hver mnd hvis ikke den 1. faller på en søndag eller en annen helligdag - da har du lov til å betale påfølgende virkedag.

Kan du ikke bare ha på autotrekk den 28. i hver mnd eller noe sånt da?

Jo,har satt automatisk trekk før den første nå, så da hadde huseier rett og jeg hadde misforstått ja?

Skrevet

Sakset fra husleieloven:

§ 3-2. Forfallstid

Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned.

Forfaller leien på en lørdag eller søndag, en helligdag, eller den 1. eller 17. mai, utskytes forfallsdagen til den nærmest påfølgende virkedag.

Forfallsdagen utskytes også så lenge betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annet forhold utenfor leierens kontroll og som leieren ikke kan overvinne.

-

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg flyttet dato på automatisk trekk, ja.

Skrevet
-

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg flyttet dato på automatisk trekk, ja.

Nei hvorfor skulle hun det? Du skriver jo selv:

Sakset fra husleieloven:

Forfallsdagen utskytes også så lenge betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annet forhold utenfor leierens kontroll og som leieren ikke kan overvinne.

Det tolker jeg slik at hun fint kan ha trekket den 1. At betalingen hindres av stans i betalingsformidlingen (bankens normale treghet) er ikke hennes skyld eller ansvar.

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg har alltid vært inneforstått med at leien skal BETALES, altså forlate leietagerens konto, den dato som står i kontrakten.

Her tror jeg mange huseiere "forveksler" med lønn; siden de er vant til at lønningsdag er den dagen pengene skal være inne, så forventer de at det samme skal være tilfelle med husleien...

Skrevet

Det står jo i kontrakten at du skal betale den 1., og det er det du har gjort, det står ikke at betalingen skal være mottatt innen den 1. Men du har neppe så mye å tape på å være litt smidig og betale et par dager tidligere?

Gjest Leietaker'n
Skrevet

For jeg flyttet inn den 1.juli, og husker hu kona hans reagerte når jeg sa "ja.da betaler jeg første husleien den 1 juli da" i forbifarten, og da sa hun kjapt "ja.betale så den er inne den 1 ja" Men jeg tenkte ikke mere over det, fordi utifra kontrakten så står det jo at leien skal bli betalt forskuddvis den 1 i hver måned, og det tolker jeg som at jeg betaler kommende måned med betaling i starten på den første dagen i måneden...

Ikke at jeg skal sitte og regne ut f.eks ved juletider hvor lenge i forveien jeg må betale når bankene er stengt osv..? Eller når helga faller på liksom.. Bare så lenge pengene har forlatt min konto den 1. i hver måned så har jeg gjort mitt! Det er slik jeg toler det ihvertfall!

Gjest Leietaker'n
Skrevet

Selvsagt kan jeg være smidig og betale noen dager i forveien!Det gjør ingenting, men det er bare måten han snakket til meg på, som om at dette burdte jeg ha visst og at jeg nå hadde gitt dem dårlig inntrykk fordi jeg var ny og de ikke visste hvordan jeg var. Som at de forventet at jeg kom til å skape mye trøbbel med penger og husleie for dem liksom.. Det var slik inntrykk jeg fikk. Og da ble jeg litt irrritert fordi jeg følger kontrakten slik jeg tolker den på best måte, men så komemr de med selvsagde regler som han impliserer at jeg burdte visst og at han velger å si ifra på en krass måte, da reagerer jeg. Og da ønsker jeg også å vite hva som faktisk er rett ifølge kontrakten. Bare for ha mitt på det tørre..

Ja, jeg har sett for mye på Judge Judy, og jeg er blitt en prinsipp-rytter.

Gjest Gjest_Gunn_*
Skrevet

Så lenge du har kvittering på at du har betalt den 1. så er det ok.

Tenk fakturaer og regninger. De har forfallsdato. Hvis du har betalt innen forfallsdato, la oss si den 10. august og mottaker ikke har fått pengene før 13. august så kan ikke de si at du har betalt for sent for du har betalt innen forfall.

Det samme gjelder husleie. Det står at du skal betale husleie den 1. hver måned - ja da er det da du skal betale. Og i et moderne samfunn hvor man bruker elektronisk betaling så går det ikke lang tid før pengene er på konto til mottaker. Før i tiden så kunne det jo gå en uke.... Men du kan jo gjøre det slik som man gjorde det i "gamle dager": betale kontant til de den 1. og kreve kvittering.

Her er det nok de eldre utleierene som må innfinne seg med reglene.

Gjest Invicta
Skrevet

Jeg tolker det som at du skal betale den første, altså at pengene skal gå fra din konto den første. Dersom huseier må ha pengene sine inne den første så skulle forfallsdato for deg vært f.eks den 28. hver måned.

Jeg har alltid latt pengene gå fra min konto på forfallsdato, og ingen av mine utleiere har noen gang sagt noe på det.

Det er forskjell på lønn og husleie, som en over her også skriver.

Skrevet

Heia,sykeste jeg har hørt.De burde skrevet 28 i kontrakten om meninga er at de skal være på konto den 1!Jeg har leid mange plasser og har alltid bet den datoen jeg har flytta inn..er det 20 ja,så bet jeg 20.Og kjipt hvis man har mnd lønn som utbet siste dag i mnd og ikke har mulighet til å bet før, da rekker den heller ikke inn til den 1.Jeg mener du har ditt på det rene.

Gjest Leietaker'n
Skrevet

Ja, jeg vet!!Det er akkurat jeg tenker også! Bare fordi huseierne mine har utgifter den 1. i hver måned, så betyr ikke det at jeg skal gå utenfor kontrakt og betale slik at det matcher deres forfallsdatoer!

Fader heller.. Jeg sa til han da vi snakket sammen istad "åja, trodde jeg skulle betale den 1. i hver måned skjønner du" og da sa han "nei nei nei, det skal du ikke"

En kontrakt er en kontrakt er en kontrakt.. Om jeg skal følge han (noe jeg må tydeligvis siden han mener det er slik) så kan jo aldir jeg ha automatisk trekk hele året uten å alltid måtte dobbeltsjekke om det er helligdager i mellom og forandre autotrekket..

Faen så dumt hele greiene syns jeg... Aldri hatt problemer jeg heller med andre huseiere med normalkontrakt. Kun disse folka her..

Skrevet

Disse utleierne høres rett og slett ufyselige ut; de har ikke retten på sin side.

Og om det er så viktig at de har leia inne den første, går det da an å spørre høflig!

Gjest Grafica
Skrevet

Neste gang du ser de får du si at ifølge loven så sier kontrakten at du skal BETALE den første. Om du ønsker leia INNE til den første, så må de endre kontrakten slik at f.eks. 25 står som innbetalingsdag.

Skrevet

Jeg finner ikke link nå, men mener å ha lest at så lenge pengene har forlatt leietakers konto seneste betalingsdatoen, så har ikke utleier noe man skal ha sagt...

Jeg er sikker på å ha lest det, og i tillegg husker jeg at min tidligere huseier sa det til meg en gang jeg beklagde for at nettbanken min tullet til betalingen en måned... At han sjekket det aldri før det var gått noen dager over fristen, pga forsinkelser o.l. Og han leide ut mange leiligheter i tillegg til at han var eiendomsmegler selv, så han var en slik som gjorde alt etter bok for å legge et skikkelig grunnlag.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg tolker det som at dette er morsomme mennesker å leie hos... :roll:

Skrevet

Enig med de andre her st så lenge det står betales så skal pengene forlate deg den første hver måned. Kunne jo nesten vært fristende å ta ut pengene og gi ham dem i hånden 1. september, så får han få bryderiet med å få dem inn på sin konto selv! Men det er vel dumt å starte en krangel for dette...

Lykket til!

Skrevet

At de har ting som forfaller 1. får være deres ansvar. Da får de be om betaling i god tid før dette. 20. feks.

Forfall er når betaling skal skje (foruten noen offentlige regninger som er litt spesielle). Fakturautsteder kan ikke sende purring før etter 14 dager! Det er for å ta høyde for treghet i systemet.

Men disse gamle folka gir seg vel ikke uansett hvor mye du viser til loven... Er de vant med å ha penga til den 1. så vil de det med deg også. Og det er utrolig hva enkelte kan finne på å klage over, så noen er det greit å samarbeide med (eller flytte ut...). Snakk med dem, fortell dem om hva som er loven - og si at du vil være fleksibel. Sett et autotrekk den 29./30. Da vil de som oftest ha penga sine den 1. Noen ganger vil det gå feil for dem, men det får du (og ikke minst de) tåle...

Skrevet
Hei, jeg leier hos 2 eldre folk, jeg har bodd her i 2 mnd cirka, og istad sa huseier at forrige husleie kom inn 3 dager for sent, og da sa jeg "men jeg betalte den første" og han sa at han ville ha pengene inn på sin konto den første og at jeg måtte beregne dager i forveien slik at han hadde de inne den første.

Vi har en normalkontrakt og der står det: Leien og avtalte tillegg betales forskuddvis den 1. i hver måned til konto nr: XXX XXXX XXXX

Betyr ikke det at jeg skal betale den 1. i hver måned? Eller betyr det at jeg skal beregne dager (helger/helligdager da banken er stengt slik at huseier får pengene inn den 1. i hver måned??

Han var ikke så hyggelig da han sa ifra, han sa også "ja,for jeg har jo utgifter og sånn som skal ut og da skal jo de pengene være inne på kontoen" og da blir jeg bare enda mer oppsatt på å finne det ut, for siden han reagerer slik så tidlig i leieforholdet, så sanser jeg ikke veldig hyggelige samtaler i fremtiden liksom og da er det greit om jeg vet hva som er riktig i forhold til kontrakten!..

Noen her som kan hjelpe meg tyde kontrakten?

Takk for svar!

Du tar feil, pengene skal være på hans konto den 1,

Legg merke til sttatens sine regninger. Eks nrk-avgift eller veiavgift. la oss sia t datoen er 25, da skal de ha pengene den dagen...hvis ikke får du et gebyr på 250 kr.

Altså...pengene får fra banken til hans konto den 1.

Om du har lønningsdag den 12,så må arb.giver sette de inn,så de går på din konto den 12.

snakk med huseier,og bare si du har misforstått med datoen. Så kansje han blir blidere....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...