Gå til innhold

Bevis på penger i banken

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jente_18_*
Skrevet

Hei,

Jeg lurer egentlig på om hva som skjer dersom jeg (hypotetisk) mister alle pengene jeg har stående på bankkonto pga en systemfeil i banken.

Jeg har ingen bankbok som den gang jeg var liten, og alle kontoutskrifter får jeg elektronisk. Disse blir som regel slettet etter en stund. Dersom banksystemet skulle kræsje, hvordan kan jeg bevise at jeg har kr. xxxx på konto hvis jeg egentlig ikke har håndfaste bevis på at jeg faktisk har/hadde de beløpene.

Har nettopp blitt ferdig med sommerjobbingen og satt inn et betydelig beløp. Etter så mye arbeid har jeg ikke lyst til å miste det...Føler meg egentlig litt paranoid nå :fnise:

Hva gjør dere for å sikre beløpene i banken deres? Skriver dere ut hver eneste kontoutskrift eller?

Håper på hjelp og svar :)

Hilsen

Paranoid og usikker 18-åring

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Jeg lurer egentlig på om hva som skjer dersom jeg (hypotetisk) mister alle pengene jeg har stående på bankkonto pga en systemfeil i banken.

Jeg har ingen bankbok som den gang jeg var liten, og alle kontoutskrifter får jeg elektronisk. Disse blir som regel slettet etter en stund. Dersom banksystemet skulle kræsje, hvordan kan jeg bevise at jeg har kr. xxxx på konto hvis jeg egentlig ikke har håndfaste bevis på at jeg faktisk har/hadde de beløpene.

Har nettopp blitt ferdig med sommerjobbingen og satt inn et betydelig beløp. Etter så mye arbeid har jeg ikke lyst til å miste det...Føler meg egentlig litt paranoid nå :fnise:

Hva gjør dere for å sikre beløpene i banken deres? Skriver dere ut hver eneste kontoutskrift eller?

Håper på hjelp og svar :)

Hilsen

Paranoid og usikker 18-åring

Du er nødt til å stole på banken din, loggføringer over kontoen din lagrer de i flere år.

Det eneste et bevis på penger i banken vil si er jo at på et tidspunkt hadde konto sånn og sånn dette innestående. Med mindre disse midlene er "fryst" så er ikke dette beviset så mye verdt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Får man ikke lønnslipp da der det står hvilken konto pengene er overført til?

Forøvrig så loggføres det som nevnt og det tas diverse backup.

I gamle dager da man styrte med sjekker og greier opplevde jeg en gang at banken gjorde feil og utstedte sjekkhefte på min konto til en "tilfeldig forbipasserende" - og frekke banken skjelte meg ut for å ikke ha kontroll på hva jeg hadde på konto siden den var grovt overtrukket i løpet av noen timer. Jeg fikk orden på det ganske raskt siden jeg den gang ikke hadde sjekkhefte selv.

Skrevet

Du kan bare bevise hva du hadde på kontoen. Ikke hva du har p.t. For å bevise hva du har p.t. må du ha tilgang til banken.

Og banken har sikre systemer. Backup og backup av backupen og sikkerhetskopi og masse finfine greier! Hadde de ikke hatt det, hadde de ikke fått være bank. ;)

Skrevet

ta print screen av skjermen når du har nettbanken oppe :jepp:

Skrevet

Dette er absolutt ingen ting å bekymre seg for. Virkelig. Banken surrer ikke bort pengene dine.

Skrevet
Dette er absolutt ingen ting å bekymre seg for. Virkelig. Banken surrer ikke bort pengene dine.

Føler at enkelte er en smule paranoide her.

Det er da større ting å være redd for i denne verden.

Her er det jo back up systemer i fleng. På mange forskjellige fysiske steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...