LukaFrost Skrevet 15. august 2009 #101 Skrevet 15. august 2009 Jeg stilte spørsmålet tidligere i tråden, men gjentar gjerne: Er det vanlig for ikke-vegetarianere å spise kjøtt hver dag? Ja, jeg vil tro at det er vanlig. Jeg spiser nok kjøtt så godt som hver dag. Ikke alltid like mye, men om det ikke er kjøtt til midag blir det ofte kjøttpålegg på brødskiva. Å måtte spise burger på vei hjem fra en trerettersmiddag høres virkelig sørgelig og rart ut i mine ører. Det er ikke nødvendig vis store porsjoner som serveres. Samboeren min har stukket innom ei burgersjappe etter en finere middag. Jeg kjenner også andre som har gått småsultne fra bordet etter en treretters middag, og det er ikke fordi de spiser så jævlig mye til vanlig. Selv var jeg i et bryllup og det var femretters, og porsjonene var jammen ikke store. Kunne godt ha spist mer. En sånn middag hadde ikke metta en voksen mann med kroppsarbeid.
Gjest MAA2010 Skrevet 15. august 2009 #102 Skrevet 15. august 2009 Herregud, du var da ganske så kunnskapsløs ja. Pasta, ris etc... God vegetarmat er så mye, mye mer enn det! Det er ingen vits i å banne til meg. Jeg skrev grønnsaker, pasta, ris etc. Fyll på lista selv om du vil. Det er ikke noe jeg finner på. Mange blir skuffa om de ikke får kjøtt eller fisk på en fin middag. Jeg hører både samboeren og broren min i ørene mine nå - "vi fikk bare kaninfôr, ikke skikkelig (manne)mat" - en sein kveld i matkø på Statoil. Kjøttetere trenger ikke spise kjøtt eller fisk hver dag, men ofte gjør de det. Selv har vi har alltid fisk eller kjøtt til middag. Det gjelder jo selvfølgelig ikke alle, men her er det ikke snakk om hverdagsmat heller, men om en riktig fin festmiddag. Jeg sier ikke at vi ikke overlever en kveld i fint lag uten kjøtt/fisk. Vi kan t.o.m. utvide horisonten. Jeg sier bare at dere ikke må se bort ifra at mange trolig vil gå skuffa hjem fra deres veggisbryllupsfester også. Kamikatze: Makan til useriøst innlegg, men du er dypt inne i valgkampen allerede? Antar du er kåt på å søle til strandkanten din med deilig, seig og godluktende olje?
Gjest nextlife Skrevet 16. august 2009 #103 Skrevet 16. august 2009 Har nettopp fått en bryllupsinvitasjon, og ville høre med dere bruder siden jeg har temmelig dårlig erfaring med å være vegetar-gjesten i bryllup. Altså: en (eller flere) av gjestene i bryllupet ditt er vegetarianer(e). Sørger du for at gjesten får middag, eller serverer du veggisen oksesteik / laks / whatever og tenker at "de får spise det de vil ha, eller la være"? Var gjest i to bryllup sist sommer, i det ene ble jeg servert potet og grønnsaker uten saus - og i det andre ble jeg servert fløtegratinerte poteter. (Kun det, ja). Lurer litt på om dette er helt vanlig, og om jeg rett og slett skal forvente å ikke få ordentlig mat i bryllup (i såfall får jeg vel ta med matpakke i vesken, for jeg ble temmelig sulten utover kvelden ) I vårt bryllup ble løsningen tilslutt å lage maten selv. Jeg selv og ett av barna er alvorlig allergiske, vi hadde to vegetarianere og en veganer som bryllupsgjester, samt at noen hadde allergier som jeg og barnet ikke har. For meg var det en selvfølge å lage til mat, samt respektere overbevisninger slik at alle gjestene fant noe smakfullt de kunne spise. Det funket da flott å lage tapas, der alle retter var merket, samt at alle visste at bruden kunne svare for hva som var i hver enkelt rett, dersom det var noen tvil. Jeg er selv "bare"allergiker, men vet hvor ubehagelig det er å måtte få tilrettelagt mat, servering o.l, og få satt fokus på seg når man er gjest. Derfor mener jeg at med oppmerksomhet mot allergier og overbevisninger, god kunnskap og informasjon skal det la seg gjøre å få til en servering der absolutt alle finner noe de liker, tåler, og er komfortable med å spise.
Gjest nextlife Skrevet 16. august 2009 #104 Skrevet 16. august 2009 Dette skjønner jeg ikke. Jeg spiser kjøtt og fisk og det meste, og jeg har vegetariske middager ukentlig. Jeg stilte spørsmålet tidligere i tråden, men gjentar gjerne: Er det vanlig for ikke-vegetarianere å spise kjøtt hver dag? Å måtte spise burger på vei hjem fra en trerettersmiddag høres virkelig sørgelig og rart ut i mine ører. Jeg er en kjøtteter, kan ikke spise fisk/skalldyr, og heller ikke fugl eller fe som er foret med fiskemel. Jeg spiser i gjennomsnitt 4-5 kjøttmidager i uka, og 2-3 vegetariske middager.
Kamikatze Skrevet 16. august 2009 #105 Skrevet 16. august 2009 [...]Kamikatze: Makan til useriøst innlegg, men du er dypt inne i valgkampen allerede? Antar du er kåt på å søle til strandkanten din med deilig, seig og godluktende olje? Du skjønte det ikke? - Vel, det sies jo at animalsk fett kan tilstoppe blodtilførselen til hjernen...
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #106 Skrevet 16. august 2009 Jeg tror en del av problemet her er at de som aldri har vært borti vegetarianere, aner ingen ting om hvordan et vegetarisk kosthold ser ut. De tror at vegeterianere kun spiser tilbehør og "kaninfor", fordi de aldri har fått servert et skikkelig måltid uten kjøtt. Det er heller ikke behov for kjøtterstatninger. Jeg er ikke vegeterianer, men må ikke ha kjøtt for det. Har vel ihvertfall 2-3 kjøttfrie middager i uken, er veldig lett å lage pastaretter, gryteretter, taco, osv uten kjøtt. Og kikert/linsekaker er jo bare helt herlig! I disse rettene er det jo bare å bytte ut kjøtt med f.eks. bønner, det er veldig mettende.
Gjest Chiffon Skrevet 16. august 2009 #107 Skrevet 16. august 2009 Her var det mye vegetarianermytologi... Som kjøttprodusent produserer du en vare folk frivillig kan velge å kjøpe. Det gir deg ikke rett til å dytte den i gapet på folk. De fleste gårdbrukere jeg kjenner, og det er noen, driver både med dyr og planter. Så det kan sikkert komme mye god tradisjonsmat, og nyere kulinariske kreasjoner fra grønnsaksåkre og drivhus også. Må vokte oss for å bli altfor fundamentalistiske i vår selvpåkledte oppdragerrolle. Men dette gjelder da ikke vegetarianerne?
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #108 Skrevet 16. august 2009 Men dette gjelder da ikke vegetarianerne? Vegeterianere spiser konsekvent ikke kjøtt. De aller, aller fleste kjøttspisere spiser vegetarisk i tillegg til kjøttet. De eneste kjøttspiserne jeg har vært borti har sagt nei til vegetarmat fordi de tror det er kun kaninfor det dreier seg om, og at de tror de ikke blir mette.
Gjest Frosk Skrevet 16. august 2009 #109 Skrevet 16. august 2009 Det er selvfølgelig stor forskjell på en vegetarianer og en med alvorlig allergi - jeg blir jo ikke syk (bare irritert / oppgitt) om noen serverer meg salat med skinkebiter i, eller bevisst prøver å "lure" i meg saus laget på kjøttkraft. Tapas / koldtbord der rettene er godt merket er en flott løsning, syns jeg - da burde de fleste finne noe de kan spise og liker. (Kanskje bortsett fra de som blir grusomt skuffet om de ikke blir servert steik i bryllup, da ) Sier meg helt enig med gjest over her, jeg tror også at de som er fryktelig kritiske til vegetarmat aldri har fått smake et ordentlig vegetarisk måltid. Når man innbiller seg at en vegetarisk middag = poteter med to typer grønnsaker til, er det kanskje ikke så rart man er skeptisk. De som kan og vet litt mer er fullt klar over at det ikke er noe som helst problem å bli mett av et kjøttfritt måltid, og at vegetarmat er godt! Ellers, til gjesten som mente mange vil bli skuffet i et bryllup hvor det ikke blir servert kjøtt - jeg tror faktisk mange flere ville blitt skuffet om de BLE servert kjøtt i mitt hypotetiske bryllup. Og det er ikke fordi jeg bare har veggisvenner (jeg kjenner ingen andre vegetarianere), men fordi alle som kjenner meg ville regnet med vegetarmat, og sannsynligvis gledet seg til å få smake en bryllupsmiddag litt utenom det vanlige.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #110 Skrevet 16. august 2009 Ja selvfølgelig. Må gjerne gi beskjed om dere slanker dere også, så skal du få mager kesam og skummet melk til jordbærene i stedet for fløte. Nei, helt seriøst: allergikere tar jeg vare på og finner noe annet til - folk som velger å være kresne får spise poteter og gulrøtter uten saus (som er laget på kjøttkraft). Syns heller dere kan ta dere sammen og spise det dere får servert så lenge det ikke er allergisk eller intolerante for maten som blir servert.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #111 Skrevet 16. august 2009 Syns heller dere kan ta dere sammen og spise det dere får servert så lenge det ikke er allergisk eller intolerante for maten som blir servert. Men nå har jo flere av vegetarianerene her inne sagt at hvis man ikke har spist kjøtt på lenge så blir man dårlig av det. De er altså intolerante. Så da får de også servert alternativ mat hos dere! Problem solved
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #112 Skrevet 16. august 2009 Ja selvfølgelig. Må gjerne gi beskjed om dere slanker dere også, så skal du få mager kesam og skummet melk til jordbærene i stedet for fløte. Nei, helt seriøst: allergikere tar jeg vare på og finner noe annet til - folk som velger å være kresne får spise poteter og gulrøtter uten saus (som er laget på kjøttkraft). Syns heller dere kan ta dere sammen og spise det dere får servert så lenge det ikke er allergisk eller intolerante for maten som blir servert. Hehe selvfølgelig behandler du gjestene dine som du vil Men jeg er enig med det en annen skrev i tråden at dere nok utsetter dere for utrolig mye snakk fra andre gjester som ser hvor lite hensyn dere tar. En ting er at man ikke bryr seg om å servere noe de man har invitert kan spise men jeg trodde den typen folk ihvertfall brydde seg om folkesnakk
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #113 Skrevet 16. august 2009 Ville nok ordnet i stand en vegetarporsjon, ja. Men jeg ville tenkt mitt om hun som var så vanskelig i matveien at hun ikke kunne spise det andre spiser. Jeg syns rett og slett at folk som er så sære i kosten burde skamme seg i slike sosiale sammenhenger. Jeg ville vært dritflau dersom noen måtte lage egen mat til meg bare fordi jeg var så sær i kosten at jeg ikke kunne spise det jeg ble servert.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #114 Skrevet 16. august 2009 Nei, helt seriøst: allergikere tar jeg vare på og finner noe annet til - folk som velger å være kresne får spise poteter og gulrøtter uten saus (som er laget på kjøttkraft). Men det at de ikke spiser kjøtt har jo ingenting med kresenhet å gjøre, Det er jo ikke sånn at de tenker "Æsj dette smaker vondt". Jeg ville tro at de fleste vegetarianere likte kjøtt før de sluttet å spise det og det har nok vært vanskelig for de å gi det opp men de har alikevel gjort det. De er vegetarianere fordi det går mot deres moral å behandle dyr på den måten kjøtt industrien gjør. Ville du tvunget en pasifist inn i militæret? Ville du mobbet han eller hun og kalt h*n en pyse? Synes det virker som om du har utrolig liten respekt for folk med en annen overbevisning en deg. Og jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt skal invitere noen du tydeligvis misliker så mye til bryllupet ditt uansett, like greit å droppe det så slipper de å bruke masse penger på en person som tenker sånn om de.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #115 Skrevet 16. august 2009 Ville nok ordnet i stand en vegetarporsjon, ja. Men jeg ville tenkt mitt om hun som var så vanskelig i matveien at hun ikke kunne spise det andre spiser. Jeg syns rett og slett at folk som er så sære i kosten burde skamme seg i slike sosiale sammenhenger. Jeg ville vært dritflau dersom noen måtte lage egen mat til meg bare fordi jeg var så sær i kosten at jeg ikke kunne spise det jeg ble servert. Sukk, se inlegget under ditt.
Kamikatze Skrevet 18. august 2009 #116 Skrevet 18. august 2009 Men dette gjelder da ikke vegetarianerne? Å, jodda! Mange vegetarianere er sanne helveter i selvgodhet. Som et konsentrat laget av et dusin Steinar Lem, sammenrørt i ei heksegryte. Den typen som bare sitter og skjuler bort på festens kjøttetere, er like ille som festens kjøttetere, som sitter å skjuler bort på festens veggiser. Ingen av disse har noe å gjøre der det er fest og hvor folk skal bespises og ha det trivelig sammen.
stjernekyss Skrevet 18. august 2009 #117 Skrevet 18. august 2009 Ja selvfølgelig. Må gjerne gi beskjed om dere slanker dere også, så skal du få mager kesam og skummet melk til jordbærene i stedet for fløte. Nei, helt seriøst: allergikere tar jeg vare på og finner noe annet til - folk som velger å være kresne får spise poteter og gulrøtter uten saus (som er laget på kjøttkraft). Syns heller dere kan ta dere sammen og spise det dere får servert så lenge det ikke er allergisk eller intolerante for maten som blir servert. Håper jeg aldri må spise mat sammen med deg! I hvertfall ikke før du har dratt piggtråden ut fra der hvor solen aldri skinner. Personlig sluttet jeg å spise kjøtt fordi jeg ble dårlig av det. Synes du jeg skal ta meg sammen og spise makkverket av et måltid du serverer? Setter pris på om du legger klar en lekker silkepute foran toalettet ditt, så jeg kan ha det behagelig mens jeg spyr det opp igjen. Jeg har jo ingen allergi, så da får jeg jo bare ha det så godt. Da jeg giftet meg fikk vegetarianere og allergikere servert egne måltider tilpasset deres preferanser. De trengte ikke å si i fra heller, jeg kjenner jo folk godt nok til å vite sånt I et bryllup ville jeg ikke tatt hensyn til at folk ikke liker sopp, men inviterer jeg til middag hjemme hos meg og folk ikke liker sopp, ja, så dropper jeg sopp. Hvor vanskelig kan det være? Man inviterer jo folk for at man skal ha det hyggelig sammen. Ikke for at det skal komme folk å underholde en selv.
Gjest gjets Skrevet 18. august 2009 #118 Skrevet 18. august 2009 Håper jeg aldri må spise mat sammen med deg! I hvertfall ikke før du har dratt piggtråden ut fra der hvor solen aldri skinner. Personlig sluttet jeg å spise kjøtt fordi jeg ble dårlig av det. Synes du jeg skal ta meg sammen og spise makkverket av et måltid du serverer? Setter pris på om du legger klar en lekker silkepute foran toalettet ditt, så jeg kan ha det behagelig mens jeg spyr det opp igjen. Jeg har jo ingen allergi, så da får jeg jo bare ha det så godt. Da jeg giftet meg fikk vegetarianere og allergikere servert egne måltider tilpasset deres preferanser. De trengte ikke å si i fra heller, jeg kjenner jo folk godt nok til å vite sånt I et bryllup ville jeg ikke tatt hensyn til at folk ikke liker sopp, men inviterer jeg til middag hjemme hos meg og folk ikke liker sopp, ja, så dropper jeg sopp. Hvor vanskelig kan det være? Man inviterer jo folk for at man skal ha det hyggelig sammen. Ikke for at det skal komme folk å underholde en selv. Hallo - ekko her - tomt her? Som gjest kan man ikke stille krav. Man får en invitasjon til en hyggelig begivenhet. Passer det ikke og man vet man blir sur av å være der - så drit i å gå da vel.
stjernekyss Skrevet 18. august 2009 #119 Skrevet 18. august 2009 Hallo - ekko her - tomt her? Som gjest kan man ikke stille krav. Man får en invitasjon til en hyggelig begivenhet. Passer det ikke og man vet man blir sur av å være der - så drit i å gå da vel. Vi er veldig, veldig ulike.
Jade Skrevet 18. august 2009 #120 Skrevet 18. august 2009 Oj, her skal sannelig ikke gjestene forvente seg noen ting. Her skal de være fornøyd så lenge de blir invitert, i brylluper er det nemlig kun brudeparet som kan forvente å kose seg! Og de som ikke er fornøyd med det, "får holde seg hjemme"... Noen verter stopper ikke med å ikke tilby spesialretter; Nei, de kontakter vegetarianerne på forhånd og sier at de værsågod får sitte til bords til middagen er ferdig (link til post). Jeg kunne aldri invitert til selskap hvor gjestene kun var statister i mitt eget velvære. Har man gjester, skal man vel sørge for at de har det bra?! I et selskap, så er gjestene de viktigste personene (ellers kan man feire alene)! Jeg sier ikke at alle gjestene skal ha yndlingsmaten sin. Men slik jeg har forstått det, så er vegetarianernes valg litt dypere enn "liker ikke". Og i tillegg bør det kunne gå an å finne en rett som "allmennheten" liker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå