Gå til innhold

Vegetarianer i bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Kamikaze, nå spesifiserte jeg ikke at det kun skulle dreie seg om kokte grønnsaker, selv om jeg ikke heller ser hvorfor det skulle være galt. Grønnsaker er grønnsaker, uansett hvilken form man får det i.

Jeg ser f.eks ikke den store forskjellen mellom et utvalg bakte grønnsaker og et utvalg av kokte/wokede grønnsaker... Eller er det et prinsipp vi kjøttetere ikke er klar over at vegetarer ikke kan spise de samme grønnsakene som resten av gjestene? Jeg er selvfølgelig klar over at det finnes et hav av vegetarretter - jeg lager mine grønnsaker på mange måter selv - spiser ikke bare kokte gulrøtter... Spørsmålet mitt var rett og slett hvordan kan man servere mest mulig likt slik at også en vegetar blir fornøyd på et grendehusbryllup som ikke har en gourmetkokk tilgjengelig?

Da misforsto jeg nok spørsmålet litt. Men svaret blir nesten det samme. Kokte/dampede/smørdampede grønnsaker betrakter de fleste som tilbehør - ikke som en egen rett. Det er ingenting i veien med dampede grønnsaker som tilbehør, også til vegetarisk mat. Men, for at det skal fungere slik at det smaker noe mer enn kokte grønnsaker, blir det nok en liten jakt i fryseren hos sunkost eller andre som selger sånt. Noe kan bestilles hermetisk. Vi snakker nå om kjøttetterligninger, fordi måltidet ellers er balansert smaksmessig til kjøtt.

Google vil også kunne hjelpe deg her, om du ønsker å lage det fra grunnen av.

Er det grendahus, er det sikkert komfyrer der, og da kan kanskje sopp smørstekes, mens deler av grønnsakene gratineres, og en saus lages med utgangspunkt i en grønnsaksbuljongterning, slik at det samlet enkelt tilføres mer smak.

Er de ikke fundamentalister (veganere) som ikke spiser hverken ost eller pels, kan du boltre deg i fløte, rømme og oster og sånn.

(Nei det er ikke løype i ost, løype brukes for å skille ostestoffet fra mysen, og løypen blir med mysen, når den helles fra. Dessuten brukes mer og mer vegetabilsk løype i våre dager. Men der kan være litt spor igjen i brunost, prim og mysost.)

Det finns ingen grenser for hvor avansert du kan være, men det skal heller ikke mye til for å bedre smakligheten, når måltidet ellers er tilsmakt for at der skal være kjøtt til.

Endret av Kamikatze
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På lik linje som at det ville vært rart for en kjøttspiser og plutselig lage soyakaker eller hva nå en det heter. Det gjelder å tilpasse seg begge veier. Hvorfor er det da nødvendigvis kun den ene gruppen som skal tilpasse seg?

Jeg har tenkt litt. Jeg synes i grunnen de fleste skulle tilpasse seg. Jeg kom for eksempel på det ene vegetarparet jeg kjenner som faktisk serverer kjøtt på julaften, siden resten av familien synes det er litt for rart å spise vegetarisk på den dagen. Det hadde jeg som kjøttspiser satt pris på dersom jeg skulle ha feiret jul der. Jeg har også opplevd at datteren min har fått pølser i barnebursdag i en familie som kom fra et muslimsk land, men jeg hadde helt ærlig aldri forventet det.

Mitt poeng er fortsatt at jeg synes vegetarianere/allergikere/muslimer/jøder/allemedspesiellebehov bør tas hensyn til i en bryllupsmiddag.

Skrevet
Har nettopp fått en bryllupsinvitasjon, og ville høre med dere bruder siden jeg har temmelig dårlig erfaring med å være vegetar-gjesten i bryllup. :)

Altså: en (eller flere) av gjestene i bryllupet ditt er vegetarianer(e). Sørger du for at gjesten får middag, eller serverer du veggisen oksesteik / laks / whatever og tenker at "de får spise det de vil ha, eller la være"?

Var gjest i to bryllup sist sommer, i det ene ble jeg servert potet og grønnsaker uten saus - og i det andre ble jeg servert fløtegratinerte poteter. (Kun det, ja). Lurer litt på om dette er helt vanlig, og om jeg rett og slett skal forvente å ikke få ordentlig mat i bryllup (i såfall får jeg vel ta med matpakke i vesken, for jeg ble temmelig sulten utover kvelden :ler: )

Det vi har gjort er følgende:

Vi har en nettside med diverse informasjon om bryllupet. Der har vi skrevet at folk med spesielle matpreferanser bør si i fra til oss slik at vi kan planlegge menyen.

Så langt har vi fått 1 tilbakemelding på allergi, og vi tilpasser naturligvis gjestens meny etter det. Vi får bare håpe at de som har spesielle preferanser gir oss beskjed om det... Vi har ikke lyst til å ringe alle for å spørre, og håper folk tar kontakt selv. Jeg blir kjempelei meg hvis noen av gjestene ikke kan spise maten vi har brukt myyyye tid og penger på, og tar det som en selvfølge at alle skal ha mulighet til å spise. Om de ikke liker maten er en annen sak, det må de bare tåle selv. Men de skal ha muligheten.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Vegetarianerne i vårt bryllup fikk egen meny.

Gjestene med allergier fikk det samme som de andre, minus det de var allergisk mot.

Dette var en selvfølge for oss, fordi vi ønsket at alle gjestene skulle ha det bra i bryllupet vårt.

Skrevet
Jeg holdt med vegetarianerne helt til de sa de ikke ville tilrettelagt for kjøttspiserne. Dobbelmoralen lenge leve. Å forlange tilrettelegging samtidig som man ikke åpner får å tilrettelegge selv synes jeg vitner om manglende antenner.

På lik linje som at det ville vært rart for en kjøttspiser og plutselig lage soyakaker eller hva nå en det heter. Det gjelder å tilpasse seg begge veier. Hvorfor er det da nødvendigvis kun den ene gruppen som skal tilpasse seg?

Dobbeltmoral og dobbeltmoral. Kanskje man kalle det det, men nå er det nå sånn at de som er vegetarianer ofte er det fordi de mener at det er galt å drepe dyr eller at de ikke vil støtte kjøttindustrien. Så å da kjøpe kjøtt til en kjøtteter går da i mot dems moral. En kjøtteter vil aldri ha det problemet da de spiser stort sett både kjøtt og grønnsaker. Soya kan kanskje være noe rart for en kjøtteter å lage, men det vil jeg si gjelder all mat man aldri har laget før, men langt fra umulig.

Bare for å spørre. Ville du virkelig servert hund til middag om du fikk besøk av en fra et land der det er vanlig?

Jeg tipper du svarer nei, da det mest sanynlig ville gå mot din moral eller noe?

Skrevet
Selvfølgelig skal man ta hensyn til eventuelle vegetarianere og allergikere!

I vårt bryllup kommer det både vegetarianere og diverse allergikere, men har forsikret meg om at alle skal få mat de kan spise.

Har selv vært vegetarianer i mange år (har nå begynt å spise lyst kjøtt og fisk), men var sjelden noe problem at jeg fikk vegetarrett. Eneste var at jeg sjelden fikk maten samtidig med de andre, enten aller først sånn at jeg var nesten ferdig å spise når alle andre begynte... Eller helt til slutt så alle var ferdige når jeg begynte...

Men man skal da slippe å spise bare tilbehør, synes nå jeg!!

jeg vil jo bare først understreke at det er viktig man ikke "sidestiller" vegeterianere/veganere++ med allergikere.

det utgjør ingen større helserisiko for vegeterianere å få servert noe som er "feil", og det er faktisk et prinsipielt valg - og ikke fordi man MÅ.

jeg forstår godt mange av argumentene til ulike diettvalg, men jeg synes ikke man kan forvente at dette skal bli hensyntatt i alle sammenhenger.

når det er sagt så hadde jeg selv tatt hensyn dersom det var flere som var vegeterianere, og dersom personen hadde sagt ifra i god tid på forhånd.

personen burde også ha kommet med forslag til meny som de vet er enkelt å lage i henhold til det som allerede står på menyen, det kan jo fort bli ganske dyrt hvis resten av menyen er låst og cateringen/restauranten ikke har vegetartilbud.

selv har jeg allergi+intoleranser og forventer ikke å få spesialbehandling i større private selskap hvor menyen er satt på forhånd.

jeg tar med med noe mat selv, spør kokken hva rettene inneholder, og spiser det jeg kan ha.

hadde menyen vært helt uaktuell for meg hadde jeg spurt brudeparet i god tid å forhånd om det var ok at jeg lagde min egen variant av menyen som kunne varmes opp pga allergi - så slippe de å stresse med det.

jeg er jo ikke dagens midtpunkt, og har heller ikke lyst å bli det ved å stresse med maten......da hiver jeg heller i meg noe medbrakt.

Gjest Chiffon
Skrevet
Jeg har tenkt litt. Jeg synes i grunnen de fleste skulle tilpasse seg. Jeg kom for eksempel på det ene vegetarparet jeg kjenner som faktisk serverer kjøtt på julaften, siden resten av familien synes det er litt for rart å spise vegetarisk på den dagen. Det hadde jeg som kjøttspiser satt pris på dersom jeg skulle ha feiret jul der. Jeg har også opplevd at datteren min har fått pølser i barnebursdag i en familie som kom fra et muslimsk land, men jeg hadde helt ærlig aldri forventet det.

Mitt poeng er fortsatt at jeg synes vegetarianere/allergikere/muslimer/jøder/allemedspesiellebehov bør tas hensyn til i en bryllupsmiddag.

Men da er vi enige. jeg synes alle skal bli tatt vare på under slike middager, uansett. Min familie ville følt det som å fått servert tilbehør om de måtte spist vegetarisk, så de ville nok blitt veldig skuffet, selv om ingen av dem ville sagt noe høyt. Jeg synes ikke det er noe bedre at kjøttspiserne skal føle at de spiser tilbehør, en at vegatarianeren får servert kun tilbehør.

Dobbeltmoral og dobbeltmoral. Kanskje man kalle det det, men nå er det nå sånn at de som er vegetarianer ofte er det fordi de mener at det er galt å drepe dyr eller at de ikke vil støtte kjøttindustrien. Så å da kjøpe kjøtt til en kjøtteter går da i mot dems moral. En kjøtteter vil aldri ha det problemet da de spiser stort sett både kjøtt og grønnsaker. Soya kan kanskje være noe rart for en kjøtteter å lage, men det vil jeg si gjelder all mat man aldri har laget før, men langt fra umulig.

Bare for å spørre. Ville du virkelig servert hund til middag om du fikk besøk av en fra et land der det er vanlig?

Jeg tipper du svarer nei, da det mest sanynlig ville gå mot din moral eller noe?

Jeg har ingen moralske skrupler mot å servere hund, problemet ville vel å finne en slakter som selger dette.

Heldigvis spiser de fleste land mer en bare hund, slik at jeg skulle alltids funnet noe som gjesten ville spist.

Tidligere i tråden (beklager manglende sitat) ble det tatt opp av en kjøttspiser at hun mente at alle kunne spise kjøtt, og da reagerte veldig mange på at hun skulle presse sin moral og sine vaner på vegetarianerne. Hvorfor er det bedre at vegetarianerne skal presse sine vaner og moral på en kjøttspiser?

Skrevet

Vegeterianere som har vært det i mange, mange år, kan faktisk bli syke av kjøtt, siden magen ikke er vant til å fordøye det...

Broren til en venninne av meg bli dritdårlig første gang han fikk smake kjøtt, for å ta sitt eget valg...

Skrevet
[...] Min familie ville følt det som å fått servert tilbehør om de måtte spist vegetarisk, så de ville nok blitt veldig skuffet, selv om ingen av dem ville sagt noe høyt. Jeg synes ikke det er noe bedre at kjøttspiserne skal føle at de spiser tilbehør, en at vegatarianeren får servert kun tilbehør [...]

Du må virkelig ha gjort deg noen kjipe lissomvegetarkost-erfaringer. Du kan jo faktisk kalle deg vegetarianer, og leve på potetgull...

Men den brutale virkeligheten er nok at ved skikkelig tilberedte vegetarretter - ordentlige altså, ikke bare noen blautkokte gulrøtter - med skikkelig veggismat, ville ingen savnet kjøttet, i det hele tatt. Gjør de det, er det på tide å skyte kokken.

Skrevet (endret)

Oi, her var det kommet mange fine svar siden sist! :) (Kamikatze: :smilyblomst: )

Kan jo si hva jeg tenker om dette med at noen mener at "dersom vegetarianere ønsker at kjøttetere skal servere dem noe annet enn kokte poteter / tilbehør må veggisene servere kjøtteterne kjøtt".

Veldig mange vegetarianere ønsker ikke å støtte kjøttindustrien, mange syns det er etisk problematisk å drepe dyr for å spise dem, og noen spiser ikke kjøtt av miljø- og ressursgrunner. Derfor vil mange (ikke alle - folk er vegetarianere av ulike årsaker) ikke ønske å kjøpe / servere kjøtt - det strider mot deres verdisyn / personlige overbevisning. Kjøttetere / altetere spiser ikke utelukkende kjøtt - de spiser også grønnsaker, frukt, bær, melkeprodukter, egg, belgfrukter, nøtter, kornprodukter - de færreste kjøttetere spiser kjøtt til hvert eneste måltid. Derfor ser jeg ikke helt problemet med å servere en kjøtteter et kjøttfritt måltid - han vil ikke ha etiske betenkeligheter med å spise det, han blir mett - og sannsynligvis vil han til og med syns at det smaker godt!

Dersom det i mitt hypotetiske bryllup kommer gjester som utelukkende spiser kjøtt - enten det nå er fordi de er allergiske mot absolutt alle andre matvarer, eller fordi de av religiøse årsaker / personlig overbevisning ikke spiser noe som helst annet enn dyr, så ville jeg nok servert denne gjesten kjøtt (dog ikke industrikjøtt). Til alle andre ville jeg servert et deilig vegetarisk måltid (aller helst ville jeg nok leid inn kokken fra Fressen i Toronto :ler: )

Når det gjelder spørsmålet om hva som er et "godkjent" vegetarisk måltid i bryllup: tja, det er ikke så nøye egentlig, bare jeg blir mett! (Det ble jeg ikke i noen av de to bryllupene hvor jeg ble servert tilbehør - i det ene fikk jeg en klatt fløtegratinerte poteter, i det andre fikk jeg kokte poteter og grønnsaker uten saus, i samme mengde som kjøtteterne som hadde kjøtt ved siden av). Hadde jeg fått poteter, ulike grønnsaker og en vegetarisk saus hadde jeg vært kjempefornøyd, jeg!

Endret av Frosk
Skrevet
Men da er vi enige. jeg synes alle skal bli tatt vare på under slike middager, uansett. Min familie ville følt det som å fått servert tilbehør om de måtte spist vegetarisk, så de ville nok blitt veldig skuffet, selv om ingen av dem ville sagt noe høyt. Jeg synes ikke det er noe bedre at kjøttspiserne skal føle at de spiser tilbehør, en at vegatarianeren får servert kun tilbehør.

Jeg har ingen moralske skrupler mot å servere hund, problemet ville vel å finne en slakter som selger dette.

Heldigvis spiser de fleste land mer en bare hund, slik at jeg skulle alltids funnet noe som gjesten ville spist.

Tidligere i tråden (beklager manglende sitat) ble det tatt opp av en kjøttspiser at hun mente at alle kunne spise kjøtt, og da reagerte veldig mange på at hun skulle presse sin moral og sine vaner på vegetarianerne. Hvorfor er det bedre at vegetarianerne skal presse sine vaner og moral på en kjøttspiser?

Ja, og de fleste kjøttere spiser mer enn bare kjøtt, så da er det heller ingen problem for en kjøtteter å spise vegetarisk om h*n drar på middag til en som er vegetarianer.

Hvorfor er det bedre at vegetarianerne skal presse sine vaner og moral på en kjøttspiser?

Fordi en vegetarianer vil kunne bli syk om han spise kjøtt (hvis de har vert det lenge nok), mens det går fint for en kjøtteter å spise vegetarisk. Og vegetarianere har ofte en grunn, som at de mener at det er galt å drepe dyr eller at de ikke vil støtte kjøttindustrien. Så om de skal begynne å kjøpe kjøtt, eller kanskje også spise det hos kjøttetere, det går mot alt det de står for. Kjøttere har vanligvis det ikke sånn. De fleste kjøttere spiser også mat som er vegetarisk også inn i mellom.

Gjest MAA2010
Skrevet

Et innlegg til dere som ikke vil servere kjøttspisere kjøtt i et bryllup, men reagerer på at veggiser ikke får kjøttsubstitutt:

Man vil gjerne gjøre sitt beste for å gi gjestene sine god mat i bryllupet. Det er jeg helt med på. Derfor gir man også veggiser noe annet enn tørre poteter og erter. Da får de en opplevelse av å ha blitt servert middag, og ikke skuffende tilbehør.

Kjøttspisere, i hvert fall jeg, synes ikke en middag er en skikkelig middag om vi ikke hadde fått kjøtt. Jeg ser for meg å måtte stoppe på bensinstasjonen på veien hjem for å skaffe mannen min en burger, så han får seg skikkelig middag. Det hadde vært skuffende å bare få servert grøntfôr.

Noen skriver at man ikke skal bruke bryllupet til å oppdra folk til å spise kjøtt, skal man bruke det til å oppdra folk til å spise flere grønnsaker da? Eller er svaret på dette alltid avhengig av hva hver enkelt mener om kjøttspising?

Skrevet
Et innlegg til dere som ikke vil servere kjøttspisere kjøtt i et bryllup, men reagerer på at veggiser ikke får kjøttsubstitutt:

Man vil gjerne gjøre sitt beste for å gi gjestene sine god mat i bryllupet. Det er jeg helt med på. Derfor gir man også veggiser noe annet enn tørre poteter og erter. Da får de en opplevelse av å ha blitt servert middag, og ikke skuffende tilbehør.

Kjøttspisere, i hvert fall jeg, synes ikke en middag er en skikkelig middag om vi ikke hadde fått kjøtt. Jeg ser for meg å måtte stoppe på bensinstasjonen på veien hjem for å skaffe mannen min en burger, så han får seg skikkelig middag. Det hadde vært skuffende å bare få servert grøntfôr.

Noen skriver at man ikke skal bruke bryllupet til å oppdra folk til å spise kjøtt, skal man bruke det til å oppdra folk til å spise flere grønnsaker da? Eller er svaret på dette alltid avhengig av hva hver enkelt mener om kjøttspising?

Kjøttsubstitutt? Tror ikke noen har nevnt at vi veggiser absolutt vil ha kjøttsubstitutter, hvis du da tenker på f.eks soyapølser og denslags - det spiser jeg sånn omtrent aldri selv, forresten. Det jeg ønsker meg er mat jeg blir mett av og som gjerne smaker noenlunde ok. Middag, rett og slett :)

Å si at en middag uten kjøtt ikke er en skikkelig middag syns jeg blir litt rart, egentlig - da har du ikke spist ordentlig vegetarmat. Veldig mange kjøttetere / altetere lager da kjøttfrie middager innimellom, og det er ikke akkurat vanskelig å lage en mettende, næringsrik, sunn, god kjøttfri middag.

Når det gjelder spørsmålet om å "oppdra folk til å spise mer grønnsaker" når veggiser ikke vil servere kjøtt, så syns jeg at jeg har besvart det i innlegg 90 over her - det handler ikke om å ville "oppdra folk", men om å ikke ønske å kjøpe / servere kjøtt når det strider mot personlig overbevisning.

Gjest Gjest_Eithne
Skrevet

Jeg tar det som en selvfølge at gjesten som er vegetarianer får sin egen rett som er tilpasset jeg da. Er ikke vegetarianer selv, men har mange venner og kolleger som er det og vi sørger alltid for en rett til disse også.

Gjest MAA2010
Skrevet
Å si at en middag uten kjøtt ikke er en skikkelig middag syns jeg blir litt rart, egentlig - da har du ikke spist ordentlig vegetarmat. Veldig mange kjøttetere / altetere lager da kjøttfrie middager innimellom, og det er ikke akkurat vanskelig å lage en mettende, næringsrik, sunn, god kjøttfri middag.

Når det gjelder spørsmålet om å "oppdra folk til å spise mer grønnsaker" når veggiser ikke vil servere kjøtt, så syns jeg at jeg har besvart det i innlegg 90 over her - det handler ikke om å ville "oppdra folk", men om å ikke ønske å kjøpe / servere kjøtt når det strider mot personlig overbevisning.

Hva som er en skikkelig middag varierer. En vegetarianer vil jo naturlig nok synes grønnsaker, pasta, ris etc. (du veit bedre enn meg), er fullgod middag. Men aldri om jeg kunne servere noe slikt til min samboer, eller enda verre, til min far. Jeg synes selv at noe mangler uten kjøtt eller fisk til middag. Det er pga mine referanserammer, vaner og hvordan jeg er opplært.

Ideelt sett kan god middag serveres med og uten kjøtt, men nå er det jo i den reelle verden man serverer, og mennesker som skal spise. Like selvsagt som at vegetarianere kan synes at poteter og erter er skuffende, kan kjøttetere synes det er skuffende å ikke få steik.

Du sier at mange ikke vil gå imot sin overbevisning ved å kjøpe kjøtt for å servere gjestene sine. Er vegetarianeres prinsipper da av edlere metall enn kjøttspiseres? Som kjøttspiser (og kjøttprodusent) ønsker jeg å servere mine gjester kjøtt bl.a. fordi jeg anser næringa som kulturelt og økonomisk essensielt for folket vårt, hjemstedet mitt spesielt og norsk historie generelt.

Skrevet

...

Her var det mye vegetarianermytologi...

Som kjøttprodusent produserer du en vare folk frivillig kan velge å kjøpe. Det gir deg ikke rett til å dytte den i gapet på folk.

De fleste gårdbrukere jeg kjenner, og det er noen, driver både med dyr og planter. Så det kan sikkert komme mye god tradisjonsmat, og nyere kulinariske kreasjoner fra grønnsaksåkre og drivhus også. Må vokte oss for å bli altfor fundamentalistiske i vår selvpåkledte oppdragerrolle.

Skrevet

Ærlig talt, har du noen gang smakt ORDENTLIG vegetarmat? Hvis du har det, og fortsatt måtte på burger king må du være så sabla kresen at det uansett vil være umulig å tilfredsstille deg i et bryllup.

Jeg er kjøtteter selv, men ELSKER god veggismat. NAM! Det er smakrikt og kreativt og man slipper unna de forbanna potetene og den kjedelige sausen 90% av alle bryllup serverer. Ordentlig vegetarmat er så godt at man ikke tenker over at det mangler kjøtt en gang!

Hva som er en skikkelig middag varierer. En vegetarianer vil jo naturlig nok synes grønnsaker, pasta, ris etc. (du veit bedre enn meg), er fullgod middag.

Herregud, du var da ganske så kunnskapsløs ja. Pasta, ris etc... :roll: God vegetarmat er så mye, mye mer enn det!

Skrevet

Dette skjønner jeg ikke. Jeg spiser kjøtt og fisk og det meste, og jeg har vegetariske middager ukentlig. Jeg stilte spørsmålet tidligere i tråden, men gjentar gjerne: Er det vanlig for ikke-vegetarianere å spise kjøtt hver dag?

Å måtte spise burger på vei hjem fra en trerettersmiddag høres virkelig sørgelig og rart ut i mine ører.

Skrevet
....

Ideelt sett kan god middag serveres med og uten kjøtt, men nå er det jo i den reelle verden man serverer, og mennesker som skal spise. Like selvsagt som at vegetarianere kan synes at poteter og erter er skuffende, kan kjøttetere synes det er skuffende å ikke få steik.

Du sier at mange ikke vil gå imot sin overbevisning ved å kjøpe kjøtt for å servere gjestene sine. Er vegetarianeres prinsipper da av edlere metall enn kjøttspiseres? Som kjøttspiser (og kjøttprodusent) ønsker jeg å servere mine gjester kjøtt bl.a. fordi jeg anser næringa som kulturelt og økonomisk essensielt for folket vårt, hjemstedet mitt spesielt og norsk historie generelt.

En god middag kan virkelig serveres uten kjøtt i den reelle verden også ;) Det fins helt sikkert kjøttetere som syns det er skuffende å ikke bli servert steik - og det fins kjøttetere som syns det er skuffende å bli servert steik. Det blir vel alltid noen som ikke får favorittmaten sin i et bryllup (eller i et annet selskap), men så lenge verten serverer alle gjestene noe de tåler og kan spise og blir mette av, og som de fleste vil like, bør man vel være rimelig fornøyd?

Jeg kjenner som sagt ingen som utelukkende lever av kjøtt. Hadde jeg hatt en slik hypotetisk gjest i mitt hypotetiske bryllup, ville jeg nok servert vedkommende kjøtt - men kjøttetere spiser også grønnsaker, frukt, sopp, bær, kornprodukter, melkeprodukter, egg, nøtter osv, så å servere dem et godt, mettende kjøttfritt måltid burde vel være ganske så uproblematisk.

At du ønsker å servere dine gjester kjøtt er fair enough - men jeg står fast ved at en god vert serverer gjestene sine noe de tåler, kan spise og blir mette av. ;) (Og så er det jo viktig å støtte grønnsaks-, frukt- og kornprodusentene også, ikke sant?)

Skrevet

Er det forresten greit, når jeg gifter meg, å forlange at alle mine venner og slektninger som sympatiserer med AP, KrF, SP, RV, og SV, konverterer til FrP før de får lov til å komme? :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...