Gå til innhold

Vegetarianer i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det går helt sikkert ut over dem både titt og ofte, så da kunne det jo være hyggelig at de slapp det i bryllup? :engel:

Forresten: Mener du det er sært å for eksempel være jødisk?

Greia med jødene er at de skal spise mat som er kosher.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring til brudeparet, og tilby deg evt å ta med egen mat som kjøkkenet kan dandere.

Da forstår brudeparet at dette er viktig, og ser alvoret i å si ifra til kjøkkenet... Fortelle gjerne de andre historiene som et lattermoment, på en måte a'la "jeg vet jo at du ikke er typen til å gjøre slikt, men har opplevd så mye rart tidligere, så jeg tenkte at jeg kunne jo tilby meg å hjelpe" ;)

Jeg hadde brukt denne teknikken siden man da kanskje føler seg litt mindre "vanskelig", selv om man ikke burde føle det sånn... :)

I bryllupet vårt ba vi om tilbakemelding på evt allergier. Et familiemedlem er intolerant mot så masse at hun synes det var ubehagelig, og forberedte seg heller på magesmerter og doturer. Men vi fant ut hva hun kunne tåle, og hun fikk egen mat, tilpasset hennes kosthold, uten at hun visste det selv før etterpå... :)

Kakebord/dessert osv var merket med allergener med fine, diskrete håndskrevne skilt fra hotellet.

Skrevet
Det er sært å være religiøs i det heletatt. Å leve livet etter eventyr... :roll:

Velger en å tro på eventyr, eller at det er umoralsk å spise laverestående skapninger som dyr, da får en ta konsekvensen av å stille seg på sidelinjen.

Mens jeg mener at de fleste med spesielle utfordringer når det gjelder kosthold i Norge også bør bli mette og tilfredse. Det gjelder enten de har cøliaki (er det også sært? Det er i alle fall ikke selvvalgt) eller har en muslimsk tro (som heller ikke nødvendigvis er "selvvalgt" dersom man for eksempel er barn oppvokst i en muslimsk familie) eller hvasomhelst.

Tilbake til temaet: Dersom man har catering/restaurant/hotellkjøkken i bryllup ser jeg ikke helt problemet med å få til vegetariske alternativer. Jeg har også fått bryllupsinvitasjoner der det har blitt opplyst at all mat er glutenfri og at de med andre allergier/spesielle hensyn oppfordres til å gi beskjed om dette på forhånd. Det synes jeg er omtenksomt og fint. :)

Skrevet
Greia med jødene er at de skal spise mat som er kosher.

Selvsagt? :klø:

Skrevet (endret)

Tilgi min uvitenhet, men hva er egentlig kvalifiserte vegetarmat i et bryllup?

Jeg ønsker selvfølgelig at alle mine gjester skal kunne spise maten jeg serverer og har selv ting jeg ikke tåler, så jeg har full forståelse for problemstillingen. Men jeg er overrasket over at poteter og grønnsaker ikke er godt nok? Jeg tar det forgitt at man da får rikelig derav og ikke samme mengde som dem som spiser kjøtt, og at man får en vegetarsaus alternativ. Er forventningen en soyabiff? Hva annet kan serveres som "den tredje" matgruppen på en middagstallerken?

Edit: Jeg går også utifra at man da vil få et større utvalg av grønnsaker og ikke bare potet og brokkoli...

Både jeg og flere i familien og vennekretsen har ting vi ikke tåler i maten, og jeg blir stadig vekk hvor vanskelig en del kokker synes dette er, og hvor liten flid de legger for at gjestene i restauranten skal få en hyggelig opplevelse. Jeg tar utfordringen på strak arm og i de fleste tilfeller er det ikke et problem å lage en felles fullverdig allergivennlig middag (type gluten-, melke- og eggeintoleranser). Man skulle tro proffe kokker skulle klare det samme når man får varsel i god tid.

Endret av shi
Skrevet
Jo, men vertskap som bevisst gjør at innbudte gjester kommer til å mistrives, er egentlig ikke vertskap. - Bare egosentrikere som er for kjipe til å leie inn statister...

Veldig enig! :jepp:

Gjest brutal_mann
Skrevet
Mens jeg mener at de fleste med spesielle utfordringer når det gjelder kosthold i Norge også bør bli mette og tilfredse. Det gjelder enten de har cøliaki (er det også sært? Det er i alle fall ikke selvvalgt)

Å ta hensyn til sykdommer er en selvfølge. Men å ta hensyn til folks personlige sære valg er helt unødvendig.

Skrevet
Å ta hensyn til sykdommer er en selvfølge. Men å ta hensyn til folks personlige sære valg er helt unødvendig.

Det er jeg jammen meg fryktelig uenig med deg i. :)

Skrevet
Tilgi min uvitenhet, men hva er egentlig kvalifiserte vegetarmat i et bryllup?

Jeg ønsker selvfølgelig at alle mine gjester skal kunne spise maten jeg serverer og har selv ting jeg ikke tåler, så jeg har full forståelse for problemstillingen. Men jeg er overrasket over at poteter og grønnsaker ikke er godt nok? Jeg tar det forgitt at man da får rikelig derav og ikke samme mengde som dem som spiser kjøtt, og at man får en vegetarsaus alternativ. Er forventningen en soyabiff? Hva annet kan serveres som "den tredje" matgruppen på en middagstallerken?

Edit: Jeg går også utifra at man da vil få et større utvalg av grønnsaker og ikke bare potet og brokkoli...

Både jeg og flere i familien og vennekretsen har ting vi ikke tåler i maten, og jeg blir stadig vekk hvor vanskelig en del kokker synes dette er, og hvor liten flid de legger for at gjestene i restauranten skal få en hyggelig opplevelse. Jeg tar utfordringen på strak arm og i de fleste tilfeller er det ikke et problem å lage en felles fullverdig allergivennlig middag (type gluten-, melke- og eggeintoleranser). Man skulle tro proffe kokker skulle klare det samme når man får varsel i god tid.

Jeg er ikke vegeterianer, men bare for å gi et eksempel på stående fot, gir jeg et forslag som hadde passet som vegetaralternativ til den "vanlige" menyen i vårt bryllup.. :)

Forrett;

Frisk melon, bakt eple og appelsin med en balsamico-vinaigrette, dandert med ruccola og frisk timian.

Evt en søt sopp-pai med ruccolasalat ved siden av.

Hovedrett:

Et rikt og smakfullt utvalg av bakte og ristede grønnsaker. Her hadde jeg da strekt meg litt for å komme med et utvalg som vegeterianere kanskje ikke bruker så ofte selv (selv om de fleste vegeterianere, selvsagt, ofte er mye flinkere til å bruke spesielle" grønnsaker enn kjøttetere).

Eksempelvis ville jeg brukt fennikel, ingefærsautert asparges, pastinakk, spinat, og blandet inn friske smaker av eksempelvis appelsin eller eple, brukt nøtter og kjerner osv, for å skape en blandet og smakfull opplevelse. Servert med en frisk, syrlig og lett saus.

Dessert; siden de færreste desserter inneholder kjøtt, er vel ikke dette noe problem! ;) Men hvis jeg mente det var behov, ville jeg minnet kjøkkenet på å ikke bruke animalsk fett.

Dette var bare noen tanker. Finnes jo hundretusener av ideer!

Skrevet

Du kontakter bruden/brudgommen avhengi av hvem du kjenner best, og spør hvor du skal henvende deg m meny spørsmål.

Så gir du beskjed der at du er vegeterianer, og forhåpentligvis får du en god vegetar rett!! Å servere deg kjøtt og få deg til å take it or leave it er rimelig respektløst synes jeg.

Jeg har matallergi og gjør det alltid slik, og som oftest ordner det seg!

Det eneste pinlige var at i mitt eget bryllup fucket kokken opp, og glemte (yes i know - er det mulig) å lage veegetarretten.

Det var EN vegetarianer og vi hadde skrevet eget menykort til henne og lovet henne deilig mat hun kunne spise, også fikk hun isteden poteter og grønnsaker(som vel og merke var veldig gode altså!! Beste potetene jeg noen gang har spist) Dette var den eneste gangen jeg gråt i bryllupet mitt.......

kjøkken sjefen KRØP da min far var innom lokalet noen dager senere. Min venninne var fornøyd , men jeg synes fortsatt at det er utrolig flaut flere måneder senere!!

Skrevet (endret)

Å nekte å medvirke til at levende vesener med hjerne drepes, og at tanken på å spise slike er totalt utenkelig, er ikke sære valg. Det finnes nesten like mange vegetarianere på kloden, som kjøttetere.

Hvert år drepes det nesten dobbelt så mange dyr som nødvendig i forbindelse med jula. Enten de kastes fordi holdbarhetsdatoen gikk ut, eller fordi gjester ikke stilte på julebord (som også bugnet av mer kjøtt enn hva gjestene ville vært i stand til å få i seg). Kjøtt fra dyr som har levd unaturlige liv i fangenskap.

Det er ikke det at dyr slaktes, jeg er i mot. Men den vanvittige mengde levende skapninger som må gjennom hele denne syklusen fra fødsel til slakteri, bare for å havne på søppelfyllinga.

Selv er jeg kjøtteter, men har en viss respekt for at det jeg gomler i meg har levd, antakelig følt redsel, smerte og vært i stand til å føle glede og ellers omtrent det samme som oss tobeinte uten vinger. - Selv om de ikke er i stand til å forstå Einsteins relativitetsteori.

Jeg mener bestemt at ingen burde fått lov til å spise kjøtt, uten først ha avlivet, slaktet, flådd og partert et dyr først. Eller minimum ha vært til stede. Folk har et bevisstløst forhold til plastpakker i kjølediskene.

Det vi som er kjøttetere må forstå, er at for mange veggiser vil det å delta i en kjøttmiddag oppleves som å delta i en begravelse, mer enn en fest. Bare at de får beskjed om at hvis de ikke vil være med å spise liket, kan de få en kokt potet.

Kjekt om et slikt vertskap ville advart i forkant da, slik at veggisene kan takke nei, og slippe fornedrelsen.

shi (der oppe): Vegetarmat er ikke kokte grønnsaker.

Det finnes utrolig mye digg vegetarmat, du finner et fjell av det ved å google. Faktisk skulle det fint gå an å lage et helvegetarisk festmåltid til hele bryllupet, uten at noen ville savnet noe. Selv om jeg personlig ikke er villig til å bytte bort fisk og kjøtt, spiser jeg gjerne vegetarkost, eller hvilkensomhelst annen mat som smaker himmelsk.

Er vertskapet dårlig om de ikke serverer fårepølse på kokosmakroner? Forholdet blir det samme. Vegetarkost er laget etter akkurat samme kriteriene som all annen mat. Den skal smake godt, lukte godt, se fristende ut, være sunn og næringsrik. Det handler om mer enn ei tomatskive på et salatblad, eller kokte poteter. Slikt er og blir tilbehør. Google det, så vil du la deg imponere over hvor mye fristende og lekker mat det finnes, som aldri har hverken kaklet etter sagt: "Møøø!"

Endret av Kamikatze
Skrevet
Å nekte å medvirke til at levende vesener med hjerne drepes, og at tanken på å spise slike er totalt utenkelig, er ikke sære valg. Det finnes nesten like mange vegetarianere på kloden, som kjøttetere.

Hvert år drepes det nesten dobbelt så mange dyr som nødvendig i forbindelse med jula. Enten de kastes fordi holdbarhetsdatoen gikk ut, eller fordi gjester ikke stilte på julebord (som også bugnet av mer kjøtt enn hva gjestene ville vært i stand til å få i seg). Kjøtt fra dyr som har levd unaturlige liv i fangenskap.

Det er ikke det at dyr slaktes, jeg er i mot. Men den vanvittige mengde levende skapninger som må gjennom hele denne syklusen fra fødsel til slakteri, bare for å havne på søppelfyllinga.

Selv er jeg kjøtteter, men har en viss respekt for at det jeg gomler i meg har levd, antakelig følt redsel, smerte og vært i stand til å føle glede og ellers omtrent det samme som oss tobeinte uten vinger. - Selv om de ikke er i stand til å forstå Einsteins relativitetsteori.

Jeg mener bestemt at ingen burde fått lov til å spise kjøtt, uten først ha avlivet, slaktet, flådd og partert et dyr først. Eller minimum ha vært til stede. Folk har et bevisstløst forhold til plastpakker i kjølediskene.

Det vi som er kjøttetere må forstå, er at for mange veggiser vil det å delta i en kjøttmiddag oppleves som å delta i en begravelse, mer enn en fest. Bare at de får beskjed om at hvis de ikke vil være med å spise liket, kan de få en kokt potet.

Kjekt om et slikt vertskap ville advart i forkant da, slik at veggisene kan takke nei, og slippe fornedrelsen.

shi (der oppe): Vegetarmat er ikke kokte grønnsaker.

Det finnes utrolig mye digg vegetarmat, du finner et fjell av det ved å google. Faktisk skulle det fint gå an å lage et helvegetarisk festmåltid til hele bryllupet, uten at noen ville savnet noe. Selv om jeg personlig ikke er villig til å bytte bort fisk og kjøtt, spiser jeg gjerne vegetarkost, eller hvilkensomhelst annen mat som smaker himmelsk.

Er vertskapet dårlig om de ikke serverer fårepølse på kokosmakroner? Forholdet blir det samme. Vegetarkost er laget etter akkurat samme kriteriene som all annen mat. Den skal smake godt, lukte godt, se fristende ut, være sunn og næringsrik. Det handler om mer enn ei tomatskive på et salatblad, eller kokte poteter. Slikt er og blir tilbehør. Google det, så vil du la deg imponere over hvor mye fristende og lekker mat det finnes, som aldri har hverken kaklet etter sagt: "Møøø!"

Takk! :klemmer:

Skrevet

Litt OT og som en replikk til Kamikatze over her: Jeg er selv kjøttetende og ganske så altetende, men jeg tror ikke det går en uke hvor jeg har en eller flere dager uten å spise hverken kjøtt eller fisk. Er det virkelig sånn at de fleste her spiser kjøtt hver dag?

Siden jeg ikke er vegetarianer benytter jeg meg vilt og uhemmet av diverse oster samt melk/fløte, men likevel: Man må da vel ikke ha kjøtt til middag selv om man ikke er vegetarianer? :klø:

Gjest Chiffon
Skrevet

Jeg holdt med vegetarianerne helt til de sa de ikke ville tilrettelagt for kjøttspiserne. Dobbelmoralen lenge leve. Å forlange tilrettelegging samtidig som man ikke åpner får å tilrettelegge selv synes jeg vitner om manglende antenner.

Skrevet
Jeg holdt med vegetarianerne helt til de sa de ikke ville tilrettelagt for kjøttspiserne. Dobbelmoralen lenge leve. Å forlange tilrettelegging samtidig som man ikke åpner får å tilrettelegge selv synes jeg vitner om manglende antenner.

Jeg skjønner litt hva du mener. Men samtidig tenker jeg at det sannsynligvis ville være veldig fremmed for en vegetarianer å ha kjøtt på menyen i sitt eget bryllup? Litt som om muslimer skulle ha servert svinestek, liksom. Jeg spiser ofte hjemme hos noen som er pescovegetarianere (eller hva det heter), og jeg får alltid god mat, men aldri kjøtt og det forventer jeg jo ikke heller. Det ville jo ha vært rart?

Gjest Chiffon
Skrevet
Jeg skjønner litt hva du mener. Men samtidig tenker jeg at det sannsynligvis ville være veldig fremmed for en vegetarianer å ha kjøtt på menyen i sitt eget bryllup? Litt som om muslimer skulle ha servert svinestek, liksom. Jeg spiser ofte hjemme hos noen som er pescovegetarianere (eller hva det heter), og jeg får alltid god mat, men aldri kjøtt og det forventer jeg jo ikke heller. Det ville jo ha vært rart?

På lik linje som at det ville vært rart for en kjøttspiser og plutselig lage soyakaker eller hva nå en det heter. Det gjelder å tilpasse seg begge veier. Hvorfor er det da nødvendigvis kun den ene gruppen som skal tilpasse seg?

Skrevet

Uenig med deg, Chiffon. For jeg kjenner ihvertfall ingen som KUN spiser animalske produkter, og kun det, men som spiser et og annet vegetarisk måltid innimellom når de får det servert. Eller som er overbeviste "frukt og grønt-aktivister", og som følger sin overbevisning ved ikke å spise annet enn ting som man vet kommer fra dyr.

Men nå legger vi også rette til low carb-mennesker når vi inviterer til selskap, på lik linje med matallergikere, muslimer og vegetarianere. Vi har aldri hatt veganere på middagsbesøk, og det ville nok vært en utfordring, for ingen av oss kan å lage vegansk mat. Men et cateringselskap burde i høyeste grad klare å klaske sammen noe bedre enn dampete grønnsaker.

For øvrig kjenner jeg heller ingen vegetarianere som forlanger sesialkost, men de vil gjerne få beskjed dersom det ikke lar seg ordne med et kjøttfritt alternativ som består av noe mer enn poteter og tilbehør, slik at de kan tilby seg å lage med mat selv.

Skrevet

Kaprifolen, takk for et konkret forslag.

Kamikaze, nå spesifiserte jeg ikke at det kun skulle dreie seg om kokte grønnsaker, selv om jeg ikke heller ser hvorfor det skulle være galt. Grønnsaker er grønnsaker, uansett hvilken form man får det i.

Jeg ser f.eks ikke den store forskjellen mellom et utvalg bakte grønnsaker og et utvalg av kokte/wokede grønnsaker... Eller er det et prinsipp vi kjøttetere ikke er klar over at vegetarer ikke kan spise de samme grønnsakene som resten av gjestene? Jeg er selvfølgelig klar over at det finnes et hav av vegetarretter - jeg lager mine grønnsaker på mange måter selv - spiser ikke bare kokte gulrøtter... Spørsmålet mitt var rett og slett hvordan kan man servere mest mulig likt slik at også en vegetar blir fornøyd på et grendehusbryllup som ikke har en gourmetkokk tilgjengelig?

Skrevet
På lik linje som at det ville vært rart for en kjøttspiser og plutselig lage soyakaker eller hva nå en det heter. Det gjelder å tilpasse seg begge veier. Hvorfor er det da nødvendigvis kun den ene gruppen som skal tilpasse seg?

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener? Jeg spiser regelmessig sammen med vegetarianere, men har til gode å måtte ty til erstatningsprodukter som soyakaker etc. Fatisk ble jeg veldig rørt da jeg hadde med datteren min på et middagsselskap da hun var liten og vegetarianervertene hadde ordnet vegetarpølser til henne som eneste barnet. De smakte grufullt da, men tanken var jo god. :fnise: Når jeg har vegetarianere på middag, serverer jeg enten en rent vegetarisk rett eller jeg har kjøtt/fisk som valgfritt tilbehør (slik kjøttspisere vanligvis bruker grønnsaker, altså. :fnise:)

Som kjøttspiser spiser jeg som sagt vegetarisk relativt ofte, og jeg synes ikke et fullverdig måltid trenger å inneholde kjøtt, så det er vel der vi er forskjellige. I tradisjonelle brylluper er det vel mer vanlig at i alle fall hovedretten har enten fisk eller kjøtt som hovedingrediens, så det er vel der det er litt mer tricky.

Men nå legger vi også rette til low carb-mennesker når vi inviterer til selskap, på lik linje med matallergikere, muslimer og vegetarianere.

Det samme gjør jeg, og etter min mening er det faktisk en selvfølge. Jeg ville jo ikke hatt det noe hyggelig som vertinne dersom jeg visste at noen ikke kunne spise?

Gjest bryllupsgjest
Skrevet

Dere som ikke ville brydd dere det minste om hvordan gjestene deres hadde hatt det i bryllupet deres: bryr dere dere heller ikke om hva folk synes om dere? Og da snakker jeg ikke bare om potetspisende vegetarianergjester, men også om hva resten av gjestene synes og mener. Bryr dere dere ikke om at deres smålighet er hovedsamtaleemnet ved middagsbordet og at dere baksnakkes i lang tid etterpå?

Dersom dere synes alt sånt er veldig hyggelig og i sin skjønneste orden, må dere jo bare fortsette som dere allerede gjør. :-) Men hvis dere ville synes det var bittelitt trist at brudgommens kusines tomme middagstallerken får mere oppmerksomhet enn brudens kjole, den fantastiske lammesteken, gavene, blomstene og dere som par får tilsammen, ville jeg tenkt meg om to ganger. Selv om dere ikke bryr dere om hvorvidt andre har det fint, burde dere klare å tenke på dere selv, i det minste (det er jo ting som tyder på at dere er gode på det).

Selv har jeg vært i flere bryllup, både bryllup hvor gjestene er blitt godt servert og bryllup hvor vegetarianerne er blitt avspist med henholdsvis kokte poteter og brokkoli, bare kokte poteter, bare noen enkle blader med ruccola og bare ris. I alle tilfellene har de stakkars menneskene prøvd så godt de kunne å skjule og dekke over, ved å "holde rundt" tallerkenen med hendene for at andre ikke skal se så godt, å unnskylde seg med at de ikke er sultne, at de er kresne, at de ikke hadde så lyst på mat akkurat nå, at de er dårlige i magen om dagen og ris er jo så bra mot det... Men helt ærlig: Selv om brudeparet synes dette er helt i orden, så er ikke vi andre dumme. Vi skjønner hva som er greia, og det er naivt å tro at det ikke finnes andre mennesker ved bordet som vet at vedkommende er vegetarianer. I samtlige tilfeller har den manglende vegetarmaten vært et av de største samtaletemaene både ved bordet og resten av kvelden, for det å se på at noen sitter i flere timer og ser på at andre spiser uten å ha noe mat selv, er ikke hyggelig. Det er derimot særdeles pinlig og ekkelt og legger en effektiv demper på også andres matlyst. Og ikke minst stemningen. Men for all del, all PR er god PR, så brudeparene bryr seg kanskje ikke det minste om at det eneste folk husker og snakker om et år etter bryllupet er hva brudeparet ikke gadd å gjøre for gjestene sine, så lenge de snakkes om... Hva vet jeg.

Jeg vil gjerne fortelle om et bestemt bryllup jeg var i en gang. Der var det samme greia; en vegetarianer satt og prøvde å gjøre seg usynlig under forretten bestående av kjøtt, og resten av selskapet satt og var pinlig berørte. Det ble raskt konstantert at joda, gjesten som var vegetarianer hadde sagt ifra til brudeparet slik man ble oppfordret til i innbydelsen, så vi tenkte vel alle at det var en uheldig glipp, og snart kom jo uansett hovedretten, så... Og joda, den kom, men det var ingen vegetarmat i sikte. Vegetarianeren prøvde å snakke det bort, men brudgommens forlover gikk likevel inn på kjøkkenet for å etterlyse den, og kom ut igjen uten. Etter en aldri så liten hviskende samtale med brudgommen, hvor ikke jeg vet hva som ble sagt (men man kan jo gjette) gikk forloveren ut, tydelig sint, og ble borte. Det ble en del oppstuss, alle skjønte hva det dreide seg om, men det roet seg ned igjen på et vis, vi var jo i bryllup og prøvde å oppføre oss pent.

Etter en halvtimes tid kom forloveren tilbake med en bærepose fra Statoil, gikk så vidt innom vegetarianeren og fortalte at nå skulle det snart bli mat, for så å forsvinne inn på kjøkkenet. Lenge. Brudeparet var tydelig sure, men fikk ikke mye sympati, så vidt jeg kunne oppfatte. Til slutt, midt i desserten, kom forloveren ut fra kjøkkenet med rykende varm ovnsbakt pasta med fløtesaus, asparges og varme rundstykker og serverte den sultne, før han gikk og satte seg. Brudgommen og brudens forlover og foreldre og en onkel var ferdige med talene sine, og den eneste opplagte som manglet var nettopp brudgommens forlovers tale. Men den kom aldri. Jeg skal ikke vedde alt jeg har på at den ble holdt tilbake på ren trass, men det ville ikke akkurat overraske meg heller.

Dette brudeparet greide i hvertfall å ødelegge sin egen bryllupsmiddag på en særdeles effektiv måte, og de er blitt snakket mye om i ettertid, ikke akkurat kun i positive ordlag. Forloveren som ordnet opp, derimot, snakkes om som han som turte å gjøre det vi alle hadde lyst til men var for veloppdragne til å gjøre.

Jeg håper brudeparet synes det var verdt å ødelegge bryllupet sitt for å kunne ri sine egne kjepphester en liten stund.

Og neste gang jeg opplever noe lignende, håper jeg at jeg tør å gjøre nettopp det denne mannen gjorde, selv om jeg frykter at jeg er for godt oppdratt og for redd for å tiltrekke meg oppmerksomhet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...