LukaFrost Skrevet 14. august 2009 #41 Skrevet 14. august 2009 Når jeg leser denne tråden kan jeg ikke la være å tenke på de trådene som finnes om å oppdra unger til å spise all mulig mat... Jeg er litt delt i synet på bryllupsmiddag. Det er pes å drive å skulle ta hensyn i alle retninger. På den andre siden vil man jo gi gjestene sine en hyggelig opplevelse. På vår bryllupsdag vil vi gjerne spise det vi, bryllupsparet, liker aller best, men det kan vi bare glemme. Jeg elsker carpaccio, men det hadde aldri foreldrene mine spist. Og hvor mange hadde gått sultne fra bordet om vi hadde servert sushi? Svogeren min er ikke glad i tapas. I tillegg så er det alergikere i svigerfamilien. Vi spiser lite tradisjonell norsk mat. Vi spiser mye sterkt krydret mat. Min familie er av de som spiser mye "bondekost". Vi har venner som ikke liker fisk. Jeg nekter å servere kjedelig oksestek i mitt bryllup! Jeg tenker vi stikker av for å gifte oss!
Gjest Frosk Skrevet 14. august 2009 #42 Skrevet 14. august 2009 (endret) Når jeg leser denne tråden kan jeg ikke la være å tenke på de trådene som finnes om å oppdra unger til å spise all mulig mat... ... Når jeg var liten spiste jeg alt mulig rart, jeg. Spiste vel det jeg fikk servert Men så ble jeg større, og begynte å tenke selv... Kjøpte min første vegetarkokebok når jeg var sånn ca femten, og har vært vegetarianer i mange år. ..... Når man har leiet inn cateringbyrå eller har bryllupsfest på restaurant / hotell, så burde det ikke være en stor, vanskelig og uoverkommelig sak å ta en telefon til de som lager maten og opplyse om at man har en veggis, to muslimer og en glutenallergiker blant gjestene - mener jeg. Skjønner selvfølgelig at det straks blir mer komplisert om man feirer bryllup på et grendahus i indre Nord-Trøndelag med naboen som kokkehjelp Jeg vil faktisk heller inviteres kun til kaffe, enn til middag og så ikke få servert middag. Jeg syns det var småpinlig å sitte og gomle kun poteter i en bryllupsmiddag - og jeg vil tro det var en smule pinlig for brudeparet også, med tanke på de andre gjestenes reaksjoner. (De var ikke veldig imponerte, for å si det sånn.) Endret 14. august 2009 av Frosk
Antagonist Skrevet 14. august 2009 #43 Skrevet 14. august 2009 Det er jo ikke snakk om at vertskapet skal drive spesialbehandling, men jeg tror at det også er i vertskapets interesse man får et skikkelig måltid når man inviterer til storslagen middag. Jeg har flere ganger spist kokte grønnsaker og poteter i selskaper, og vertskapet har i de aller fleste tilfeller beklaget at det har blitt slik. I mitt tilfelle spør jeg vertskapet om det er mulig med et vegetarisk alternativ. Dersom de skulle si at det blir vanskelig, fordi de selv står for matlagingen, eller det blir ekstra dyrt, så er ikke det noe problem for meg - da innfinner jeg meg. Men for de som har catering eller restaurant, pleier det ikke være noe problem, og heller ikke koste ekstra å bytte ut enkeltretter med et vegetarisk alternativ som passer inn til hele pakken. Hvis man i et slikt tilfelle ikke vil tilby et slikt alternativ, da mener jeg det lukter av 1) forsøk på oppdragelse eller en holdningsdemonstrasjon, eller 2) at man egentlig vil at vegetarianeren skal si nei til invitasjonen. Men det er heller ikke noe problem for meg, da sier jeg bare neitakk til invitasjonen. Jeg blir ikke lett fornærmet. Ellers må jeg si at i den grad jeg blir invitert til bryllup av perifere slektninger eller bekjente, ville jeg nok heller sagt nei til invitasjonen enn å spørre etter et vegetarisk alternativ.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #44 Skrevet 14. august 2009 Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha behov for å "oppdra" gjestene i bryllupet sitt, jeg da. Jeg skjønner heller ikke trangen til å oppdra bryllupsgjester, eller andre gjester. Men jeg kan langt på vei også støtte forventningen til at gjestene er ferdig oppdratt når de kommer, og normal dannelse er at man når man er i selskap spiser det som serveres, evt utelater å spise det en ikke liker/tåler når en forsyner seg. Å utelate animalske produkter fra kostholdet er en preferanse som man selv har ansvar for, og det skaper merarbeid og ekstra utgifter for alle som skal ta hensyn til det. Som vegetarianer bør en, dersom ikke vertskapet tilbyr vegetarmeny spontant, forhøre seg om middagen og om en evt skal sørge for noe selv som kan kombineres med de andres middag. Og så takke pent hvis vertskapet selv tar på seg å ordne spesialmeny.
LukaFrost Skrevet 14. august 2009 #45 Skrevet 14. august 2009 Jeg er ikke så sikker på om det bare er brudeparet som skal ta hensyn. Hvor ille er det for en vegetarianer å spise en kjøtt- eller fiskebit? Kommer det an på hvorfor man er vegetarianer? Jeg skjønner jo at man kan bli dårlig i magen om man spiser en en hel biff om man ikke har spist kjøtt på et noen år. Det er jo kjedelig om alternativet er å takke nei til invitasjonen. Jeg har faktisk diskutert temaet med ei venninne tidligere. Hun jobber i restaurantbransjen og sier at det blir mye mer arbeid for kokker og servitører når det er flere som skal ha annen mat enn det som egentlig serveres. Litt vanskelig dette.
Antagonist Skrevet 14. august 2009 #46 Skrevet 14. august 2009 Som vegetarianer bør en, dersom ikke vertskapet tilbyr vegetarmeny spontant, forhøre seg om middagen og om en evt skal sørge for noe selv som kan kombineres med de andres middag. Og så takke pent hvis vertskapet selv tar på seg å ordne spesialmeny. Ja, og det er jo akkurat det de fleste med manerer gjør, om man er vegetarianer eller allergiker. Man ser ikke på det som en selvfølge, og takker pent for bryderiet - selv hvis vertskapet spontant sier at de skal ordne noe. Men samtidig må jeg si at jeg blir litt paff hvis vertskapet sier de skal fikse noe, og jeg blir sittende igjen med kokte poteter. Da kunne de heller spesifisert i utgangspunktet, og så kunne jeg forholdt meg til det. Jeg er ikke så sikker på om det bare er brudeparet som skal ta hensyn. Hvor ille er det for en vegetarianer å spise en kjøtt- eller fiskebit? Kommer det an på hvorfor man er vegetarianer? Jeg skjønner jo at man kan bli dårlig i magen om man spiser en en hel biff om man ikke har spist kjøtt på et noen år. Det er jo kjedelig om alternativet er å takke nei til invitasjonen. Jeg har faktisk diskutert temaet med ei venninne tidligere. Hun jobber i restaurantbransjen og sier at det blir mye mer arbeid for kokker og servitører når det er flere som skal ha annen mat enn det som egentlig serveres. Litt vanskelig dette. Jeg mener at forslaget om at vegetarianere kan smake litt på kjøttet er respektløst overfor andres valg. Selv om enkelte vegetarianere ikke ville hatt store kvaler med dette, kommer det veldig an på hva som er bakgrunnen for kostholdet. Dessuten er det forskjell på mennesker - noen reagerer mye kraftigere på uvanlig kosthold enn andre. Når det gjelder restaurantbransjen - deres jobb er å sørge for å servere det som blir bestilt, dersom det er et kjøkken uttrykker problemer med at enkelte retter avviker fra hovedmenyen, så virker ikke dette særlig profesjonelt. Dette er jo tross alt et problem man kommer bort i mer eller mindre daglig enten det gjelder allergier, religion eller annet.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #47 Skrevet 14. august 2009 Jeg mener brudeparet ER dårlig vertskap når de bevisst velger å servere enkelte gjester kun tilbehør. Nå har du mistet perspektivet litt. Du får da det samme tilbudet om indrefileten eller den bakte kveiten som alle andre, men du VELGER å takke nei til deler av det som serveres. Det er i prinsippet ikke annerledes enn at Per hater fisk og velger å avstå fra kveiten. Du vil bare oftere oppleve at menyen ikke er akseptabel for deg. Selvsagt er det hyggelig av vertskapet å ta hensyn til alle gjesters opplevde matbehov, men det er ikke høflig å forvente spesialbehandling.
Antagonist Skrevet 14. august 2009 #48 Skrevet 14. august 2009 Nå har du mistet perspektivet litt. Du får da det samme tilbudet om indrefileten eller den bakte kveiten som alle andre, men du VELGER å takke nei til deler av det som serveres. Det er i prinsippet ikke annerledes enn at Per hater fisk og velger å avstå fra kveiten. Du vil bare oftere oppleve at menyen ikke er akseptabel for deg. Selvsagt er det hyggelig av vertskapet å ta hensyn til alle gjesters opplevde matbehov, men det er ikke høflig å forvente spesialbehandling. For de aller fleste er det ikke snakk om forventninger, men hvordan man håper å bli mottatt ideelt sett. Og det er jo strengt tatt ikke det samme som å være kresen; Per kan jo holde seg for nesen når han spiser for å unngå smaken, en vegetarianer risikerer å bli dårlig eller spise noe som strider mot vedkommendes overbevisning. Det er dermed bedre å sammenligne det med religion, eller for de som reagerer fysisk, med allergier.
LukaFrost Skrevet 14. august 2009 #49 Skrevet 14. august 2009 Jeg lurer på hvor grensen går for hvor store hensyn man skal ta? Allergi/intolleranse er en ting. Vegetarianer/veganer er noe annet. Også har man liker ikke/vil ikke. Og jeg holdt på å glemme muslimer og jøder. Hvorfor/når skal man forvente å få noe annet enn de andre gjestene?
Gjest Frosk Skrevet 14. august 2009 #50 Skrevet 14. august 2009 .... Som vegetarianer bør en, dersom ikke vertskapet tilbyr vegetarmeny spontant, forhøre seg om middagen og om en evt skal sørge for noe selv som kan kombineres med de andres middag. Og så takke pent hvis vertskapet selv tar på seg å ordne spesialmeny. Det gjør man jo - man spør hva som skal serveres, og eventuelt om det finnes vegetariske alternativer. Jeg forventer selvfølgelig ikke vegetarmat hvis jeg ikke selv har gjort vertskapet oppmerksom på at jeg ikke spiser kjøtt og fisk! Når brudeparet likevel velger å servere kun tilbehør, syns jeg det er en smule uhøflig. Jeg hadde foretrukket å enten kun bli invitert til kaffe, eller å på forhånd bli gjort oppmerksom på at det ikke ville være noen vegetariske alternativer, og at jeg kun ville bli servert poteter - da kan jeg velge å takke nei til invitasjonen. Jeg er ikke så sikker på om det bare er brudeparet som skal ta hensyn. Hvor ille er det for en vegetarianer å spise en kjøtt- eller fiskebit? Kommer det an på hvorfor man er vegetarianer? Jeg skjønner jo at man kan bli dårlig i magen om man spiser en en hel biff om man ikke har spist kjøtt på et noen år. Det er jo kjedelig om alternativet er å takke nei til invitasjonen. .... Enig med Antagonist i at det er respektløst å forvente at en vegetarianer skal legge overbevisningen sin til side og spise kjøtt for en kveld. Hvis brudeparet mener at det er mer rimelig at jeg som veggis spiser kjøtt enn at de tar en telefon til cateringbyrå / restaurant og ber om et vegetaralternativ lar jeg selvfølgelig heller være å gå i bryllupet. Nå har du mistet perspektivet litt. Du får da det samme tilbudet om indrefileten eller den bakte kveiten som alle andre, men du VELGER å takke nei til deler av det som serveres. Det er i prinsippet ikke annerledes enn at Per hater fisk og velger å avstå fra kveiten. Du vil bare oftere oppleve at menyen ikke er akseptabel for deg. Selvsagt er det hyggelig av vertskapet å ta hensyn til alle gjesters opplevde matbehov, men det er ikke høflig å forvente spesialbehandling. Å være vegetarianer er ikke det samme som å være kresen. Folk er vegetarianere av ulike grunner, men for de aller fleste handler det om overbevisning. (Jeg har dessuten ikke spist kjøtt på over ti år, og vil sannsynligvis bli rimelig dårlig om jeg plutselig gafler i meg indrefilet.) Å ikke servere en vegetarianer kjøtt / fisk burde være like selvsagt som å ikke servere en muslim svinekjøtt eller en melkeallergiker fløteis. Personlig ville jeg aldri invitert noen på middag, og så servert dem mat de ikke kan spise!
Antagonist Skrevet 14. august 2009 #51 Skrevet 14. august 2009 Jeg lurer på hvor grensen går for hvor store hensyn man skal ta? Allergi/intolleranse er en ting. Vegetarianer/veganer er noe annet. Også har man liker ikke/vil ikke. Og jeg holdt på å glemme muslimer og jøder. Hvorfor/når skal man forvente å få noe annet enn de andre gjestene? Som vertskap velger man selvsagt selv hvor den grensen skal gå, men du overser stadig at det for de færreste gjester er snakk om forventninger. Man må jo se situasjonen an - det er ikke som at det er en universell grense som går mellom vegetarianere og allergikere, eller noe lignende. For alle parter er det lov å være smidig, og derfor er det mange gjester som ikke har problemer med å spise poteter og kokte grønnsaker, og det er mange verter som klarer å finne et alternativ. Skal man ha et selskap med 14 muslimer, 5 vegetarianere, 2 veganere, 7 allergikere, 8 kresne og 25 kjøttetere, så kan det hende man skal velge tapas/koldtbord fremfor fastlagt treretters, men har man en med cøliaki og en vegetarianer, går det jo an å fikse noe med kjøkkenet. Alternativt kan man bare si at det blir ikke fikset noe alternativ, så kan de som har et problem med det enten spørre om det er ok å ta med egen mat, spise de delene av maten som er mulig å spise, eller takke nei til invitasjonen.
Fresi Skrevet 14. august 2009 #52 Skrevet 14. august 2009 Jeg lurer på hvor grensen går for hvor store hensyn man skal ta? Allergi/intolleranse er en ting. Vegetarianer/veganer er noe annet. Også har man liker ikke/vil ikke. Og jeg holdt på å glemme muslimer og jøder. Hvorfor/når skal man forvente å få noe annet enn de andre gjestene? Som vertskap ville jeg vel ikke hatt den holdningen at enkelte av mine gjester forventet å få noe annet, men jeg ville jo aldri servert noe de ikke kan spise, enten de er vegetarianere eller jøder. Det gjør det litt mer komplisert, men det er fullt mulig og overkommelig. Jeg ville følt meg som en dårlig vertinne dersom noen i selskapet endte opp med å spise poteter og ingenting annet, men det betinger selvsagt at jeg visste om begrensningene på forhånd. Som kjøttspisende allergifri ikkereligiøs alteter synes jeg dermed at det er å forvente at man tar hensyn til gjestenes spesielle matbehov. Liker ikke/vil ikke er litt vanskeligere i større selskap fordi det er vanskeligere å holde oversikten. Jeg ville generelt ha unngått mat jeg vet noen kan ha problemer med, som for eksempel å utelukkende servere sushi i bryllup. I vanlig middagsselskap ville jeg vanligvis ha kjent gjestene mine såpass godt at jeg ikke ville servert utelukkende skalldyr dersom jeg visste at venninnen min ikke spiste det. Men vanligvis er det ikke noe problem. Jøder, muslimer, allergikere, veganere og kresenpister er hjertelig velkomne, også i ett og samme selskap.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #53 Skrevet 14. august 2009 Om dette tenker jeg at dette ikke er deres bryllup, så synd for dere. Jeg liker ikke hvitost, når jeg blir invitert på pizzakveld spiser jeg før jeg drar hjemmefra for å ikke gå sulten hele kvelden. Når dere vegetarianere skal gifte dere, serverer dere bare vegetarretter? Jeg for min del er ikke særlig begeistret for grønnsaker, og spiser aldri salat med mindre det er i taco, hvis jeg hadde kommet i bryllup hos dere, skulle jeg krevd kjøtt da? Vil ikke det gå imot deres prinsipper å servere kjøtt i bryllupet? Jeg vil ikke se på det som særlig vegetarisk...for å si det sånn.
Antagonist Skrevet 14. august 2009 #54 Skrevet 14. august 2009 Om dette tenker jeg at dette ikke er deres bryllup, så synd for dere. Jeg liker ikke hvitost, når jeg blir invitert på pizzakveld spiser jeg før jeg drar hjemmefra for å ikke gå sulten hele kvelden. Når dere vegetarianere skal gifte dere, serverer dere bare vegetarretter? Jeg for min del er ikke særlig begeistret for grønnsaker, og spiser aldri salat med mindre det er i taco, hvis jeg hadde kommet i bryllup hos dere, skulle jeg krevd kjøtt da? Vil ikke det gå imot deres prinsipper å servere kjøtt i bryllupet? Jeg vil ikke se på det som særlig vegetarisk...for å si det sånn. Da hadde jo du vært en nøtt i vegetarbryllupet, for de fleste andre kjøttetere ville jo ikke hatt noe problem med å spise vegetarmat en gang for alle. Men jeg ville sett for meg en løsning der man hadde laget en gryte basert på soyakjøtt, og som var til forveksling lik en kjøttbasert rett. Min samboer er dog kjøtteter, så vi hadde nok fått til en kombinasjonsløsning, tapas eller koldtbord.
Jade Skrevet 14. august 2009 #55 Skrevet 14. august 2009 Jeg tar hensyn til allergikere, vegetarianere og religion o.l. Liker ikke, tar jeg ikke hensyn til annet enn at vi har mat som "de fleste" liker på menyen, + litt variert og flere retter. Så hvis Knut ikke liker kyllingen på forretten, så liker han gjerne lammesteken på hovedretten. Hvis ikke får han spise tilbehøret. Hvis noen er så kresen at magen vrenger seg ved å spise maten, så får de heller lyge og si de er allergisk. Catering som huffer seg over å lage spesialretter, tipper jeg ikke får mange oppdrag!
Gjest brutal_mann Skrevet 14. august 2009 #56 Skrevet 14. august 2009 Folk som er sære i matveien får bare finne seg i at deres særheter går utover dem selv fra tid til annen. Verden dreier seg rundt gjennomsnittet i befolkningen, ikke enhvers egen agenda.
Gjest Frosk Skrevet 14. august 2009 #57 Skrevet 14. august 2009 ... Når dere vegetarianere skal gifte dere, serverer dere bare vegetarretter? Jeg for min del er ikke særlig begeistret for grønnsaker, og spiser aldri salat med mindre det er i taco, hvis jeg hadde kommet i bryllup hos dere, skulle jeg krevd kjøtt da? Vil ikke det gå imot deres prinsipper å servere kjøtt i bryllupet? Jeg vil ikke se på det som særlig vegetarisk...for å si det sånn. Jeg har ingen planer om å gifte meg, men om jeg fikk bestemme alene (antar brudgommen ville hatt litt å si om den saken, han også) ville jeg servert vegetarmat. Når jeg inviterer folk på middag / i besøk serverer jeg alltid vegetarisk mat - det vet gjestene også. Forskjellen er at en vegetarianer (som regel) er prinsipiell motstander av å kjøpe og spise kjøtt. Jeg kjenner ingen kjøttetere som mener at det er etisk problematisk å spise grønnsaker, frukt, sopp, belgfrukter, kornprodukter, frø, nøtter... Jeg vet om mange kjøttetere som helst spiser kjøtt til hvert eneste måltid, men ingen lever utelukkende av kjøtt - og ingen får (verken fysiske eller psykiske ) problemer av å bli servert et vegetarmåltid en kveld.
Fresi Skrevet 14. august 2009 #58 Skrevet 14. august 2009 Folk som er sære i matveien får bare finne seg i at deres særheter går utover dem selv fra tid til annen. Verden dreier seg rundt gjennomsnittet i befolkningen, ikke enhvers egen agenda. Det går helt sikkert ut over dem både titt og ofte, så da kunne det jo være hyggelig at de slapp det i bryllup? Forresten: Mener du det er sært å for eksempel være jødisk?
Kamikatze Skrevet 14. august 2009 #59 Skrevet 14. august 2009 Jo, men vertskap som bevisst gjør at innbudte gjester kommer til å mistrives, er egentlig ikke vertskap. - Bare egosentrikere som er for kjipe til å leie inn statister...
Gjest brutal_mann Skrevet 14. august 2009 #60 Skrevet 14. august 2009 Det går helt sikkert ut over dem både titt og ofte, så da kunne det jo være hyggelig at de slapp det i bryllup? Forresten: Mener du det er sært å for eksempel være jødisk? Det er sært å være religiøs i det heletatt. Å leve livet etter eventyr... Velger en å tro på eventyr, eller at det er umoralsk å spise laverestående skapninger som dyr, da får en ta konsekvensen av å stille seg på sidelinjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå