Gå til innhold

Vegetarianer i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi spør i invitasjonen, og de som vil ha vegetarmat får det.

Skrevet
Dere som er vegetarianere - sa dere fra når dere svarte på invitasjonen, eller bare forventet dere at de husket det?

Det kan bli mange å holde styr på, så ikke forvent at dere blir spesialbehandlet uten å ha gitt beskjed på forhånd.

Jeg serverer gjerne vegetar-mat eller dietter, men forventer å få beskjed på forhånd om dette. Ja, kanskje de vanligvis vet om spesielle dietter, men med 50-100 mennesker er det ikke lett å vite.

Selvfølgelig sier man fra at man har spesielle hensyn. Hvis ikke, bør man ta til takke med det man får. Som regel spør jeg vertskapet om hva som blir servert: er det tapas/koldtbord regner jeg med at jeg finner noe (og har ikke hatt noe problem så langt), og dersom det er en satt rett, spør jeg om det er muligheter for et vegetarisk alternativ. Det har heller ikke vært noe problem så langt.

Det eneste problemet jeg har vært borti er som flere andre har sagt: at jeg har fått servert noe kjøkkenet innbiller seg at "alle" vegetarianere spiser.

Skrevet

Vi hadde veldig mange vegetarianere, nesten hele nærmeste på min side.....så vi valgte å velge bort 3 retters og valgte grillbuffet. Da hadde vi mye forskjelligt å velge ifra, både for vegetarianere, allergikere, og dietter. Vi hadde alt fra grillet kylling, laks, endrecote, pølser og spanske poteter.....så hadde vi kalt salatbord der man kunne lage sin egen salat, feta ost, pasta salat.......3 forskjellige sauser....osv.

Ingen fikk problemer med å finne seg noe og spise, og vi var kjempefornøyde :)

Gjest MAA_2010
Skrevet

Jeg har ei svigerinne og en svigerbror, søskna til min kommende mann, som er vegetarianere. Jeg vil ha tre retters middag i bryllupet, et skikkelig tradisjonelt et. Jeg forventer at folk spiser maten de får servert. Sannsynligvis tar de bare av potetene, grønnsakene og sausen. (Maten blir sendt rundt på serveringsfat.) Men herlighet, det er ikke akkurat som om de ikke toler kjøtt og fisk. Det er opp til alle å forsyne seg av det de vil spise. Selv liker jeg ikke rosenkål, og kommer ikke til å ta av det. Det eneste jeg krever er at de sitter ved bordet fra start til slutt. Jeg skal høre med dem før bryllupet, og viss de nekter å sitte ved bordet, skal de få seg en plass nederst ved utgangen.

Skrevet
Dere som er vegetarianere - sa dere fra når dere svarte på invitasjonen, eller bare forventet dere at de husket det?

...

Jada, selvfølgelig sier man fra. I det ene tilfellet "mitt" ble det til og med sagt fra brudeparets side at det "absolutt ikke var noe problem, siden de hadde cateringbyrå".

Jeg har ei svigerinne og en svigerbror, søskna til min kommende mann, som er vegetarianere. Jeg vil ha tre retters middag i bryllupet, et skikkelig tradisjonelt et. Jeg forventer at folk spiser maten de får servert. Sannsynligvis tar de bare av potetene, grønnsakene og sausen. (Maten blir sendt rundt på serveringsfat.) Men herlighet, det er ikke akkurat som om de ikke toler kjøtt og fisk. Det er opp til alle å forsyne seg av det de vil spise. Selv liker jeg ikke rosenkål, og kommer ikke til å ta av det. Det eneste jeg krever er at de sitter ved bordet fra start til slutt. Jeg skal høre med dem før bryllupet, og viss de nekter å sitte ved bordet, skal de få seg en plass nederst ved utgangen.

Det hørtes jo skikkelig trivelig ut, alltid hyggelig når vertskapet er opptatt av at gjestene skal ha det fint. ;)

Skrevet
Har nettopp fått en bryllupsinvitasjon, og ville høre med dere bruder siden jeg har temmelig dårlig erfaring med å være vegetar-gjesten i bryllup. :)

Altså: en (eller flere) av gjestene i bryllupet ditt er vegetarianer(e). Sørger du for at gjesten får middag, eller serverer du veggisen oksesteik / laks / whatever og tenker at "de får spise det de vil ha, eller la være"?

Var gjest i to bryllup sist sommer, i det ene ble jeg servert potet og grønnsaker uten saus - og i det andre ble jeg servert fløtegratinerte poteter. (Kun det, ja). Lurer litt på om dette er helt vanlig, og om jeg rett og slett skal forvente å ikke få ordentlig mat i bryllup (i såfall får jeg vel ta med matpakke i vesken, for jeg ble temmelig sulten utover kvelden :ler: )

Vi løste det problemet ved å ha koldtbord med masse forskjellige retter med både kjøtt, grønnsaker, fisk, egg og godt brød, så vi kunne være rimelig sikre på at alle kunne finne i hvert fall noe de likte der. Det er også tradisjon i våre familier å ha koldtbord til spesielle anledninger, så det var liksom det mest naturlige.

Skrevet

Hva sier mannen din til dette? Driter han også i at gjestene (sine egne søsken) skal ha det bra? Ser for meg noen skikkelig "trivelige" familieselskaper i årene fremover...

Gjest MAA_2010
Skrevet
Det hørtes jo skikkelig trivelig ut, alltid hyggelig når vertskapet er opptatt av at gjestene skal ha det fint. ;)

Ja, ikke sant?

Jeg vet at det virker slemt, men jeg er alvorlig lei min svigerbrors nykker. Alt mulig er fy for han. Sist i dag fikk jeg vite at han ikke lenger spiser ruccola fordi det er funnet en giftig urt i en ruccolapose et sted på kontinentet. Som om det ikke dyrkes egen ruccola i Norge.

Gjest MAA_2010
Skrevet
Hva sier mannen din til dette? Driter han også i at gjestene (sine egne søsken) skal ha det bra? Ser for meg noen skikkelig "trivelige" familieselskaper i årene fremover...

Har ikke du også lært å alltid spise det du får? Det er ingenting galt med vanlig norsk mat for norske gjester. Jeg tenker middag med blomkålsuppe til forrett, sursteik til middag og f.eks. bjørnebær med is til dessert. Forrett og dessert er ikke helt fastsatt enda.

Mannen min er ikke kresen, og vi akker og oier i kor over grillene enkelte har i familien hans. Å være kresen er et luksusproblem bare vi i rike land kan tillate oss. Mat vi ikke er allergiske mot, har vi ikke vondt av. Kanskje noen t.o.m. smaker noe de ikke pleier spise i hverdagen, og det er jo spennende.

Skrevet

DU vil ha tradisjonelt......hva syns mannen din?

Klart syns eg at man skal ha mat sånn som man vil ha i sitt bryllup, men kunne da kanskje tenkt litt mer på de som ikke spiser kjøtt med å feks få lagd ei spes måltid til de.....trengs ikke være mer en en omelett ved siden av grønnsakene man allerede har så har du fint måltid. Syns det kanskje er mer krav siden det er nærmeste familie....litt anarledes med fjern slekt eller bekjente....men men så er vi alle anarledes i våre tanker om ka er hyggeligest for oss og gjestene :)

Skrevet
Har ikke du også lært å alltid spise det du får? Det er ingenting galt med vanlig norsk mat for norske gjester. Jeg tenker middag med blomkålsuppe til forrett, sursteik til middag og f.eks. bjørnebær med is til dessert. Forrett og dessert er ikke helt fastsatt enda.

Mannen min er ikke kresen, og vi akker og oier i kor over grillene enkelte har i familien hans. Å være kresen er et luksusproblem bare vi i rike land kan tillate oss. Mat vi ikke er allergiske mot, har vi ikke vondt av. Kanskje noen t.o.m. smaker noe de ikke pleier spise i hverdagen, og det er jo spennende.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha behov for å "oppdra" gjestene i bryllupet sitt, jeg da.

Skrevet
Vi løste det problemet ved å ha koldtbord med masse forskjellige retter med både kjøtt, grønnsaker, fisk, egg og godt brød, så vi kunne være rimelig sikre på at alle kunne finne i hvert fall noe de likte der. Det er også tradisjon i våre familier å ha koldtbord til spesielle anledninger, så det var liksom det mest naturlige.

Koldtbord er genialt, da slipper man å lure på om man skal smugle med seg matpakke :jepp:

Gjest MAA_2010
Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha behov for å "oppdra" gjestene i bryllupet sitt, jeg da.

Fordi de er altfor godt vant med at andre danser etter deres pipe.

Nå er jo ikke du dem, og med mindre du har et noe anstrengt forhold til dem du skal feire bryllup hos, så krysser jeg fingrene for at det blir koldtbord eller tapas der.

I min region er det nå blitt mye mer vanlig med koldtbord, tapas og "grillbord", enn med treretters, så om trenden er lik der du bor trenger du ikke stikke ut i bilen til nista i løpet av kvelden i hvertfall.

Skrevet
...

Nå er jo ikke du dem, og med mindre du har et noe anstrengt forhold til dem du skal feire bryllup hos, så krysser jeg fingrene for at det blir koldtbord eller tapas der.

I min region er det nå blitt mye mer vanlig med koldtbord, tapas og "grillbord", enn med treretters, så om trenden er lik der du bor trenger du ikke stikke ut i bilen til nista i løpet av kvelden i hvertfall.

Jeg kjenner ikke brudeparet så fryktelig godt, så vet ikke helt hva jeg skal forvente. Derfor - og siden jeg bare ble servert tilbehør i de to siste bryllupene jeg var i - lurte jeg på hva andre tenker om saken. :) Konklusjonen ble vel at de aller fleste (som har svart i tråden) syns det er uhøflig, frekt eller begge deler å servere gjester kun poteter & grønnsaker (så lenge brudeparet vet om spesielle diettbehov, selvsagt).

(Må legge til at jeg har vært i bryllup og fått superflott vegetarmat også, altså - har ikke blitt avspist med poteter & kun det i alle bryllupene jeg har vært i :ler: )

Skrevet

Kjøtt/fisk kan bli kraftig kost for en vegetar som ikke har spist noe slikt på svært mange år. Selv om de ikke får allergiske reaksjoner av det, er det nok en rimelig stor sjanse for at de ville tilbrakt resten av kvelden/neste dag på toalettet hvis de gjorde som du foreslo og spiser kjøttet som blir servert.

Ellers handler det jo også om prinsipper.

Selv om jeg selv ikke har problemer med å spise grønnsaker og poteter i en finere middag (sausen kan man nok heller ikke spise ettersom den i de fleste tilfeller er basert på kjøttkraft), synes jeg det er rimelig ugjestmildt å ikke engang vurdere mulighetene for en litt smidig løsning når man på forhånd er klar over at det kommer flere vegetargjester. Det ødelegger ikke minst illusjonen av en fin middag når enkelte blir avspist med rester.

Skrevet
Kjøtt/fisk kan bli kraftig kost for en vegetar som ikke har spist noe slikt på svært mange år. Selv om de ikke får allergiske reaksjoner av det, er det nok en rimelig stor sjanse for at de ville tilbrakt resten av kvelden/neste dag på toalettet hvis de gjorde som du foreslo og spiser kjøttet som blir servert.

Ellers handler det jo også om prinsipper.

Selv om jeg selv ikke har problemer med å spise grønnsaker og poteter i en finere middag (sausen kan man nok heller ikke spise ettersom den i de fleste tilfeller er basert på kjøttkraft), synes jeg det er rimelig ugjestmildt å ikke engang vurdere mulighetene for en litt smidig løsning når man på forhånd er klar over at det kommer flere vegetargjester. Det ødelegger ikke minst illusjonen av en fin middag når enkelte blir avspist med rester.

Absolutt. I begge bryllupene jeg var i i fjor reagerte de andre gjestene veldig - så jeg satt der med potetene mine og prøvde å glatte over "neida, går så fint så, var godt dette, jada, ikke noe problem, klart jeg blir mett" *smile pent* :ler:

Og ja, en vegetarianer som ikke har spist kjøtt på mange år risikerer å bli syk hvis h*n plutselig gafler i seg en biff. I tillegg til at det selvfølgelig handler om prinsipper, som du sier.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg ser det er noen som tar utgangspunkt i at vertskapet prøver å oppdra sine gjester ved ikke å servere vegetarmat.

Det er å snu problematikken totalt på hodet.

Når man får en invitasjon så har man full anledning til å takke nei - hvis du har noen prinsipper som rir deg mer enn du kan takle.

Om man bestemmer seg for å arrangere en fest/feiring og setter en mal for hvordan man skal organisere det. Det er kostbart, det er mye forberedelse, mye jobb - mye logistikk.

Da synes jeg ærlig talt gjestene får finne ut selv om det passer dem eller ikke og ikke kreve at vertskapet skal sørge for "ekstra-servering". Jeg synes fortsatt det er frekt.

Og vertskapet er ikke dårlig vertskap om en velger å ikke imøtegå enkeltes ønsker.

Det er ett paradoks når en tenker på barn med glutenallergi osv. De har alltid med seg egen mat for å dekke sine spesielle behov barneselskaper. Ingen der som forlanger at vertskapet skal servere "ekstra" for den enkelte - det har jeg aldri opplevd. Der er det foreldrene som sørger for sitt barns behov. Hvorfor kan ikke voksne selv ta det ansvaret?

Skrevet
Jeg ser det er noen som tar utgangspunkt i at vertskapet prøver å oppdra sine gjester ved ikke å servere vegetarmat.

Det er å snu problematikken totalt på hodet.

Når man får en invitasjon så har man full anledning til å takke nei - hvis du har noen prinsipper som rir deg mer enn du kan takle.

Om man bestemmer seg for å arrangere en fest/feiring og setter en mal for hvordan man skal organisere det. Det er kostbart, det er mye forberedelse, mye jobb - mye logistikk.

Da synes jeg ærlig talt gjestene får finne ut selv om det passer dem eller ikke og ikke kreve at vertskapet skal sørge for "ekstra-servering". Jeg synes fortsatt det er frekt.

Og vertskapet er ikke dårlig vertskap om en velger å ikke imøtegå enkeltes ønsker.

Det er ett paradoks når en tenker på barn med glutenallergi osv. De har alltid med seg egen mat for å dekke sine spesielle behov barneselskaper. Ingen der som forlanger at vertskapet skal servere "ekstra" for den enkelte - det har jeg aldri opplevd. Der er det foreldrene som sørger for sitt barns behov. Hvorfor kan ikke voksne selv ta det ansvaret?

Jeg mener at når noen ikke vil servere gjestene mat de kan spise, med følgende begrunnelse: "Har ikke du også lært å alltid spise det du får? Det er ingenting galt med vanlig norsk mat for norske gjester. ... Mannen min er ikke kresen, og vi akker og oier i kor over grillene enkelte har i familien hans. Å være kresen er et luksusproblem bare vi i rike land kan tillate oss. Mat vi ikke er allergiske mot, har vi ikke vondt av. Kanskje noen t.o.m. smaker noe de ikke pleier spise i hverdagen, og det er jo spennende." - så syns jeg det lukter av å ville oppdra gjestene sine, ja. Jeg sier ikke at ALLE som kun serverer vegetarianere tilbehør prøver å oppdra gjestene sine - noen brudepar har kanskje glemt / fortrengt at det kommer veggiser i bryllupet, noen gidder ikke ordne noe ekstra, noen har det sikkert for travelt med å fikse dokurvene til å prioritere matservering - hva vet jeg ;)

Jeg mener brudeparet ER dårlig vertskap når de bevisst velger å servere enkelte gjester kun tilbehør. En bryllupsmiddag er noe ganske annet enn et vanlig besøk, bursdagsfeiring etc - i bryllup sitter man gjerne til bords i mange timer, og settingen er som regel "stivere" enn i et vanlig besøk. I bursdagsfeiringer og lignende tilbyr jeg meg å ha med noe vegetarisk dersom det er praktisk mulig.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

:skratte: Frosk skriver:

Jeg mener brudeparet ER dårlig vertskap når de bevisst velger å servere enkelte gjester kun tilbehør. En bryllupsmiddag er noe ganske annet enn et vanlig besøk, bursdagsfeiring etc - i bryllup sitter man gjerne til bords i mange timer, og settingen er som regel "stivere" enn i et vanlig besøk. I bursdagsfeiringer og lignende tilbyr jeg meg å ha med noe vegetarisk dersom det er praktisk mulig.

Nå er jeg av en ganske annen oppfatning enn deg. Når det gjelder bryllup så skal vertskapet ta mer hensyn til deg enn i vanlige besøk hvor du selv velger å ta med mat?

Hvem er bryllupet for. Hvem burde være behjelpelig? Hvem burde være på tilbydersiden her?

Du kan da ikke mene at vertskapet skal ta mer hensyn til deg som gjest i ett stort bryllup med mange gjester og stor organisering/logistikk enn ved enkle vennemiddager?

Skrevet

Jeg vet ikke hva slags barneselskaper du har vært i men jeg har aldri opplevd at man ikke tar hensyn til allergier og spesielle matvaner (f.eks muslimer som ikke spiser svinepølser).

Hvis man noen i et besøk med mat og drikke så er det en selvfølge at man byr på mat og drikke vedkommende kan spise og drikke, enten det er snakk om barneselskap eller bryllup. Normal folkeskikk kaller man det.

Og nei, jeg har ingen spesielle matvaner selv ;) Men jeg ville aldri i verden invitert noen på middag/besøk for å så konsekvent ikke servere noe de kan spise. Synes det høres vannvittig sært ut å gjøre det på den måten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...