Gjest Frosk Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 Har nettopp fått en bryllupsinvitasjon, og ville høre med dere bruder siden jeg har temmelig dårlig erfaring med å være vegetar-gjesten i bryllup. Altså: en (eller flere) av gjestene i bryllupet ditt er vegetarianer(e). Sørger du for at gjesten får middag, eller serverer du veggisen oksesteik / laks / whatever og tenker at "de får spise det de vil ha, eller la være"? Var gjest i to bryllup sist sommer, i det ene ble jeg servert potet og grønnsaker uten saus - og i det andre ble jeg servert fløtegratinerte poteter. (Kun det, ja). Lurer litt på om dette er helt vanlig, og om jeg rett og slett skal forvente å ikke få ordentlig mat i bryllup (i såfall får jeg vel ta med matpakke i vesken, for jeg ble temmelig sulten utover kvelden )
-Englefjes- Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 Nå var det ingen vegetarianere i vårt bryllup, men om det hadde vært det hadde vi selvfølgelig ordnet med egen mat. Vi skrev på invitasjonen at man måtte varsle om man hadde spesielle matpreferanser i form av å være vegetarianere eller allergiske. Å servere en vegetarianer bare poteter og grønnsaker synes jeg er uhøflig. Og nei, jeg synes ikke det kan sammenlignes med kresenhet.
Concertina Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 Vi hadde buffet (tapas mm.) med en god del vegetariske retter og bestilte også ekstra retter for at det skulle være nok vegetarretter. Det er en selvfølge at alle som er invitert skal få skikkelig mat.
Gjest Gjestete Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Det kommer noen vegetarianere i vårt bryllup og da har vi gitt beskjed til cateringbyrået som vil sørge for å lage noen gode vegetarretter til dem. En av vegetarianerne har også noen allergier som gjør det litt komplisert og h*n har fått telefonnr til kokken slik at h*n kan føle seg helt trygg på at maten er trygg. Så sant du sier fra på forhånd bør absolutt brudeparet sørge for at du får ordentlig mat å spise. Er helt enig i at det er direkte frekt å bare gi deg tilbehør.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #5 Skrevet 12. august 2009 Jeg fikk servert fisk. Følte meg frekk og uhøflig da jeg måtte sende maten ut igjen, men kjøkkenet klarte heldigvis å skrape sammen en grønnsaksrett til meg i stedet...
Gjest Gjestete Skrevet 12. august 2009 #6 Skrevet 12. august 2009 Jeg fikk servert fisk. Følte meg frekk og uhøflig da jeg måtte sende maten ut igjen, men kjøkkenet klarte heldigvis å skrape sammen en grønnsaksrett til meg i stedet... Det var nok fordi enkelte som påstår at de er vegetarianere allikevel spiser fisk. Er ganske mange faktisk så mine venner som er "ordentlige" vegetarianere pleier å si fra om at de heller ikke spiser fisk for å unngå sånne situasjoner. (Skulle virkelig hatt et eget navn på disse fiskianerne )
Gjest Frosk Skrevet 12. august 2009 #7 Skrevet 12. august 2009 Takker for svar! Godt å høre at det ikke bare er jeg som syns det er nokså uhøflig å servere kun poteter - én ting er at det er fryktelig kjipt å være sulten!, men det er heller ikke særlig festlig når "alle" de andre gjestene spør om hvorfor man ikke spiser, om man ikke er sulten osv. Liker godt å diskutere vegetarmat og vegetarisme jeg, altså, men det kan faktisk en sjelden gang bli litt i overkant mye oppmerksomhet rundt akkurat dét Brudeparene visste forresten om at jeg er vegetarianer - ene paret kjenner jeg ikke så godt, men vi sa fra når vi ringte og takket ja til invitasjonen. (Da fikk vi forresten beskjed om at det var "ingen problem det, for de hadde catering"...) Da velger jeg å tro at jeg har vært uheldig og at normalen er at vi vanskelige vegetarianere også får middag - men tror nok jeg tar litt nøtter og småsnacks i vesken uansett, sånn i tilfelle.
-Englefjes- Skrevet 12. august 2009 #8 Skrevet 12. august 2009 Da velger jeg å tro at jeg har vært uheldig og at normalen er at vi vanskelige vegetarianere også får middag - men tror nok jeg tar litt nøtter og småsnacks i vesken uansett, sånn i tilfelle. Jeg tror nok det kan være lurt.
Gjest Frosk Skrevet 12. august 2009 #9 Skrevet 12. august 2009 Jeg fikk servert fisk. Følte meg frekk og uhøflig da jeg måtte sende maten ut igjen, men kjøkkenet klarte heldigvis å skrape sammen en grønnsaksrett til meg i stedet... Det var nok fordi enkelte som påstår at de er vegetarianere allikevel spiser fisk. Er ganske mange faktisk så mine venner som er "ordentlige" vegetarianere pleier å si fra om at de heller ikke spiser fisk for å unngå sånne situasjoner. (Skulle virkelig hatt et eget navn på disse fiskianerne ) Mmm altfor mange som spiser fisk kaller seg vegetarianere. Da blir jeg litt streng og pekerfingerløftende, merker jeg - nettopp fordi det skaper misforståelser om hva vegetarianere egentlig spiser. De som spiser fisk men ikke annet kjøtt heter pescetarianere på fint, men det uttrykket er vel såpass lite brukt i Norge at mange uansett ikke vil forstå hva som menes med det. (Men går vel an å si at man spiser fisk men ikke annet kjøtt, rett og slett?)
lilleGrethe Skrevet 12. august 2009 #10 Skrevet 12. august 2009 Vi har ikke kommet så langt at vi vet hvem som spiser hva. Forventer ikke egentlig vegetarianere (muligens en), men vi har flere allergikere i familien, så regner med at vi må justere noen av rettene til disse. Jeg ville sørget for at alle har noe de kan spise, og poteter og grønnsaker er ikke akseptabelt. Men vi skal ha flinke kokker, så regner med at dette går fint.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 12. august 2009 #11 Skrevet 12. august 2009 Jeg var i bryllup til en god barndomsvenninne av meg, om vet jeg ikke spiser kjøtt(har aldri gjort det). Jeg ble litt skuffet da de andre fikk servert biff og jeg fikk en tørr baguette med ost... Jeg vet ikke om det var brudeparet som hadde bestilt dette eller om det var restauranten sin skyld?(var på Holmenkollen Hotel)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. august 2009 #12 Skrevet 12. august 2009 Jeg synes det er litt merkelig når en får en invitasjon til ett bryllup at dere sitter og tar det for god fisk at dere skal spesial-behandles. Jeg synes det er litt frekt jeg. Ber jeg inn til selskap med en låst meny så forholder man seg vel til det?
Antagonist Skrevet 12. august 2009 #13 Skrevet 12. august 2009 Jeg har vært i ett bryllup der jeg kun spiste tilbehør (dvs brokkoli og poteter). Men det var etter eget ønske, ettersom jeg ikke ville bry brudeparet med spesialønsker. Tror ikke brudeparet fikk det med seg heller, da jeg ikke snakket med dem under bryllupet annet enn å ta dem i hånden da jeg kom og gikk. Jeg har også blitt invitert i bryllup der brudeparet ønsket at gjestene spesifiserte om det var særlige kosthensyn, enten dette var vegetarianisme eller allergier. Dette synes jeg er en veldig grei løsning, og dersom man bestiller mat fra et kjøkken/restaurant, er det jo ikke noe problem å få dette fikset. Ellers pleier jeg som vegetar ofte å takke nei til middagsinvitasjoner der jeg vet at det blir merarbeid eller stress for vertene at jeg kommer.
Gjest Frosk Skrevet 12. august 2009 #14 Skrevet 12. august 2009 Jeg synes det er litt merkelig når en får en invitasjon til ett bryllup at dere sitter og tar det for god fisk at dere skal spesial-behandles. Jeg synes det er litt frekt jeg. Ber jeg inn til selskap med en låst meny så forholder man seg vel til det? Vet ikke med deg, men jeg syns i allefall det er fint om alle gjestene mine får mat de tåler og kan spise. Nå har jeg ikke giftet meg, men dersom jeg skulle feire bryllup ville jeg selvfølgelig sørge for at eventuelle gjester med for eksempel glutenintoleranse fikk glutenfri mat. Man vil jo gjerne at gjestene har en trivelig kveld - og de færreste syns vel det er spesielt artig å være sultne. Når jeg har vært invitert i bryllup har jeg faktisk regnet med å få mat jeg spiser - men siden dét ikke var tilfellet i de to siste bryllupene jeg var i lurte jeg på om det var meg eller vertskapet som bommet, og hva som egentlig er vanlig Når de får maten levert fra cateringbyrå / restaurant burde det jo ikke være noe problem å bestille en eller flere "spesialmat"-varianter. I andre situasjoner (vennebesøk, bursdager og denslags) tilbyr jeg meg ofte å ha med noe vegetarisk - men i disse bryllupene var ikke det praktisk mulig.
Gullfia Skrevet 12. august 2009 #15 Skrevet 12. august 2009 Selvfølgelig skal man ta hensyn til eventuelle vegetarianere og allergikere! I vårt bryllup kommer det både vegetarianere og diverse allergikere, men har forsikret meg om at alle skal få mat de kan spise. Har selv vært vegetarianer i mange år (har nå begynt å spise lyst kjøtt og fisk), men var sjelden noe problem at jeg fikk vegetarrett. Eneste var at jeg sjelden fikk maten samtidig med de andre, enten aller først sånn at jeg var nesten ferdig å spise når alle andre begynte... Eller helt til slutt så alle var ferdige når jeg begynte... Men man skal da slippe å spise bare tilbehør, synes nå jeg!!
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #16 Skrevet 12. august 2009 Jeg ville fått laget noe en vegetarianer kan spise, annet enn saus og poteter. Det er jo fest og det er hyggelig om gjestene får festmat, ikke bare tilbehør. Men det forutsetter jo at man sier fra om spesielle behov, og jeg ville nok nevnt i invitasjonen at jeg ønsket at folk ga beskjed
Jade Skrevet 12. august 2009 #17 Skrevet 12. august 2009 Vi skrev i innbydelsen at de som hadde allergier o.l. måtte si fra om det. Når vi valgte catering, forsikret vi oss om at de lagde egne retter til disse. Trodde dette var en selvfølge? Hva slags verter lar gjestene sine spise kun tilbehør?!
Coriander Skrevet 12. august 2009 #18 Skrevet 12. august 2009 Vi ba gjestene om å si fra om dette når de svarte på invitasjonen og de som er vegetarianere, får en alternativ meny. Synes ikke det er riktig å invitere til bryllup og la gjestene spise saus og poteter. Har et par gjester som til vanlig spiser kosher og halal mat, men de har vi ikke gjort noe for.
lilleGrethe Skrevet 12. august 2009 #19 Skrevet 12. august 2009 Dere som er vegetarianere - sa dere fra når dere svarte på invitasjonen, eller bare forventet dere at de husket det? Det kan bli mange å holde styr på, så ikke forvent at dere blir spesialbehandlet uten å ha gitt beskjed på forhånd. Jeg serverer gjerne vegetar-mat eller dietter, men forventer å få beskjed på forhånd om dette. Ja, kanskje de vanligvis vet om spesielle dietter, men med 50-100 mennesker er det ikke lett å vite.
Rosalie Skrevet 12. august 2009 #20 Skrevet 12. august 2009 Jeg er ikke veggis selv, men jeg bare må nevne noe jeg opplevde i et bryllup. Forrett var lefse og fisk. Veggisene fikk også det, for "det var jo ikke kjøtt". Hovedretten var reinsdyr. Veggisene fikk soyapølser. Og dette var cateringselskap som sto for maten. Hadde jeg vært vert, hadde jeg vært seriøst flau...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå