Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg testet positivt i dag, 3 uker og 6 dager etter første dag i siste mens. Betyr det at jeg er i 3+6 og 3 uker på vei, men i fjerde uke?

Skrevet (endret)
Jeg testet positivt i dag, 3 uker og 6 dager etter første dag i siste mens. Betyr det at jeg er i 3+6 og 3 uker på vei, men i fjerde uke?

Jepp :jepp: I morgen (eller i dag er det kanskje) er du fire fullgåtte uker :)

Gratulerer forresten!!

Endret av Cuba
Skrevet
Jepp :jepp: I morgen (eller i dag er det kanskje) er du fire fullgåtte uker :)

Gratulerer forresten!!

...og da begynner uke 5? Bare for å sjekke at jeg har forstått det riktig :)

Takk for svar og gratulasjon!

Skrevet

Torsdag: 4+0, Fredag: 4+1, Lørdag: 4+2, Søndag: 4+3, Mandag: 4+4, Tirsdag: 4+5, Onsdag: 4+6, Torsdag: 5+0.

Altså: Hvis du er fire fullgåtte idag torsdag, har du fem fullgåtte neste torsdag, og da går du inn i den 6. uka... :fnise: Du får dreisen på det... Gratulerer!!! :)

Gjest Chiffon
Skrevet

Ja du er i den første uka når du er 0+, så når du er 4+ så er du i den femte uka. Forvirrende, men man kommer da inn i det til slutt.

Skrevet

Når en først er inne på temaet. hvordan teller en uker og mnd..

feks Jeg har tenkt som så at 16 uker er 4 mnd på vei.... men hvis jeg fortsetter med den telling så blir jo svangerskapet 10 mnd.. (vet jo at det ikke er det, men blir det i teorien hvis en teller 4 og 4 uker..men en mnd er jo 4 uker + noen dager)

Så når kan en si at en er 4 mnd og 5 mnd etc gravid?

De fleste ikke-gravide ser jo rart på meg når jeg sier 17 uker.... Må liksom forklare litt over 4 mnd da....

men hvordan telles det egentlig når en skal "oversette" til mnd??

Litt klønete forklart dette men...

Helt sånn logisk 4 og 4 uker blir jo feil for da ender en på 10 mnd...

men jeg ville alikevel sagt at jeg er 5 mnd på vei ved 20 uker - men det er jo egentlig feil....

Hvordan regner dere??

Skrevet

Thumbalina: Vet ikke hvordan det er vanlig å "oversette" mellom uker og måneder, men du kan jo telle måneder fra siste mens. Da blir et svangerskap på 9 mnd og 1 uke. Det er i hvert fall nærmere enn 10 mnd!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Når det er gått 4 uker, så er ikke det en måned.

Fordi det er ikke kun 4 uker i en måned, helt riktig så er det 4,33uker.

52 uker på 1 år, og 12 mnd i 1 år. 52/12=4,33333......)

Så strengt tatt går du gravid i 9,24 måneder.

Skrevet
Thumbalina: Vet ikke hvordan det er vanlig å "oversette" mellom uker og måneder, men du kan jo telle måneder fra siste mens. Da blir et svangerskap på 9 mnd og 1 uke. Det er i hvert fall nærmere enn 10 mnd!

hmm blir liskom ikke helt riktig i hodet mitt uansett.... da er jeg i såfall 17 uker gravid og det vil da si 4 mnd på vei i går i forhold til siste mens..

ikke så lett dette :gjeiper:

Skrevet
hmm blir liskom ikke helt riktig i hodet mitt uansett.... da er jeg i såfall 17 uker gravid og det vil da si 4 mnd på vei i går i forhold til siste mens..

ikke så lett dette :gjeiper:

Men for de ikke-gravide holder det i massevis å få vite at du er 4 måneder på vei. Om det ikke stemmer med et par dager plager ikke dem. ;)

Skrevet
Når jeg skulle si antall måneder på vei, telte jeg bakover fra termin. Altså, jeg hadde termin 1. august (= 9 måneder). 1. juli var jeg 8 måneder på vei, 1. juni 7 måneder på vei osv..

De som spør trenger nok ikke vite nøyaktig dager.. Det de er interesserte i er hvor lenge man har igjen som regel.

Min søster mente også at dette var den "riktige" måten å regne på, og siden hun er en erfaren gravid :fnise: så bruker jeg den måten.

Det er også veldig greit for hvis folk er litt spesielt interesserte, og jeg hadde sagt at jeg var 4 mnd på vei når jeg var 16 uker(midt i juli), så hadde de kanskje sagt at "åja, så du skal ha barn i midten av desember?" Også må man liksom forklare at nei, jeg er fire mnd på vei men det er 6 mnd til termin pga... bla..bla..bla..

Så jeg har funnet ut at det er sabla greit å regne det på den måten! ;)

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

google is your best friend

1. mnd: 1.-4. uke

2. mnd: 5.-9. uke

3. mnd: 10.-13. uke

4. mnd: 14.-18. uke

5. mnd: 19.-22. uke

6. mnd: 23.-27. uke

7. mnd: 28.-31. uke

8. mnd: 32.-36. uke

9. mnd: 37.-40. uke

Skrevet
google is your best friend

1. mnd: 1.-4. uke

2. mnd: 5.-9. uke

3. mnd: 10.-13. uke

4. mnd: 14.-18. uke

5. mnd: 19.-22. uke

6. mnd: 23.-27. uke

7. mnd: 28.-31. uke

8. mnd: 32.-36. uke

9. mnd: 37.-40. uke

aha - der har vi en liten "offesiell" tabell i alle fall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...