Gå til innhold

Hvor mye frukt og grønt spiser du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det stod en artikkel i BT i dag som skrev at vi er dårligst i europa på å spise frukt og grønt. Først følte jeg meg veldig truffet, der jeg satt med en middag med noen usle broccolitopper på topp, men så tenkte jeg over hva jeg hadde spist resten av dagen:

2 dl appelsinjuice

1 kiwi

1 eple

5-6 broccolitopper

Ellers spiser jeg ofte en gulrot eller to til middag (eller rå), frosne brekkbønner og erter i stedet for broccolitoppene.

Det er ikke allverden, men som student syns jeg det er ok... er dette virkelig så dårlig at det er "verst i Europa"?

Hvor mye frukt og grønt har du spist I DAG? Og hva spiser du vanligvis (hvis du er ærlig med deg selv).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan egentlig ikke si det overrasker meg at gjennomsnittsinntaket er så lavt som 118 gram daglig - selvfølgelig er det en del som spiser mye mer, men mange spiser jo nesten ingenting av frukt og grønt.

(Jeg er vegetarianer, så spiser vanligvis mye grønt - både bær, frukt, grønnsaker og belgfrukter. Får nok som regel i meg ti om dagen heller en fem om dagen, vil jeg tro :ler: Akkurat i dag har jeg ikke spist så mye, og dessuten veldig lite variert: 2 glass juice, 2 pærer, kikerter (i form av hummus), en neve cherrytomater og mye blomkål (i hjemmelaget suppe). Lager som oftest smoothie til frokost, da har jeg som regel i en banan, og noen håndfuller bær (ofte blåbær) - men altså ikke i dag :) )

Skrevet (endret)

Jeg spiser veldig sjelden broed, poteter, ris o.l saa det sier seg selv at det blir mye groennsaker. Har frukt/groennsaker til de fleste maaltider saa som regel blir det mer enn 5 om dagen. :)

Endret av MooCow
Skrevet

Som regel ca:

- 2-3 epler

- 2 gullerøtter

- brokkoli/blomkål/kål

- salat, paprika, agurk og tomat på brødskiva eller rett og slett i en salat

- mango

- vannmelon

eller noe tilsvarende dette. Får nok som regel i meg mer enn "kvota" på 5 om dagen. Nå i det siste har det gått i mye bær også :)

Skrevet

Jeg er tidvis flink til å spise frukt og grønt. Frukt blir det nok av, for jeg og datteren min spiser frukt til lunsj. Da deler vi gjerne en appelsin og en banan, og en kiwi, et eple, plommer eller en pære.

Til middag er det alltid grønnsaker i en eller annen form. Enten kokte gulrøtter, brokkoli og erter hvis vi spiser poteter til, eller så er grønnsakene med i woken/sausen, eller så spiser vi salat til.

Jeg er imidlertid altfor dårlig til å integrere grønnsaker til frokost og kvelds. Kunne jo selvsagt skrellet en gulrot og spist til, men i mitt hode er det så UTROLIG mye jobb å skrelle ÈN gulrot. Prøver å gjøre en god vane utav å skrelle mange og legge i kjøleskapet, men det blir gjort ca 1 gang i halvåret.

Skrevet
Kan egentlig ikke si det overrasker meg at gjennomsnittsinntaket er så lavt som 118 gram daglig - selvfølgelig er det en del som spiser mye mer, men mange spiser jo nesten ingenting av frukt og grønt.

Har rimelig god samvittighet på dette punktet; tror jeg kompenserer for ca. 2 personer som aldri spiser frukt eller grønt. En normal middagsporsjon inneholder minst like mye grønnsaker som kjøtt, og mellommåltider/snacks er oftest frukt.

Skrevet

Jeg spiser grønnsaker og frukt mellom 4 og 10 stk om dagen. Prøver å spise det til alle måltider og som mellommåltider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...