Gjest imli Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Har en gutt på 16 mnd som er utrolig nysgjerrig og skal "pelle" på ALT. Dette kan være veldig slitsomt noen ganger. Det er selvfølgelig naturlig at unger er nysgjerrige og vil utforske, og han får også lov til å utforske masse i hjemmet, men jeg mener også at de må ha noen grenser, både for oppdragelsens og sikkerhetens skyld. Han får lov til å rote i skaper og skuffer, leke med ting han drar ut, klatre opp i sofaen osv, men han får ikke lov til å klatre opp på bordet, leke med potteplanter og pynteting, eller trykke på oppvaskmaskin/vaskemaskin/komfyr. Regner med vi har ganske vanlige regler der? Uansett, ungen tar ikke nei for et nei. Han skal stadig bort å slå på oppvaskmaskinen, skru på bryterne på komfyren osv. Jeg sier "nei" med streng stemme, og prøver å flytte ham vekk eller få oppmerksomheten hans over på andre ting, men det hjelper skjelden. Han står ofte og sier "nei, nei" for seg selv mens han driver og fingrer med disse tingene med et lurt smil om munnen. Virker som om han vet at han gjør noe ulovlig, men synes det er gøy likevel. Hva gjør man med sånt da? Strengere straff? Overse? Sette på barnesikring overalt? Har liksom ikke lyst til å barnesikre hele huset heller, tror ungene har godt av å lære litt grenser selv om de er små. Må vel skaffe oss sikring til komfyren kanskje, men det er jo strengt tatt ikke farlig om han skrur på vaskemaskinen, bare innmari kjedelig... Noen som har/har hatt det på samme måte som har noen råd å komme med?
Gjest salma Skrevet 11. august 2009 #2 Skrevet 11. august 2009 Jeg ville sikret det som er direkte farlig og det dere er redde for som kan bli ødelagt. Føler med deg, har opplevd et slikt barn hjemme selv. Tips ang komfyren: Sørg for at ikke noe står oppå den, det er direkte brannfarlig (jepp, selvopplevd). Og jeg anbefaler ikke de sikringene som skal løftes opp eller ned alt ettersom de skal beskytte knapper eller mot varme kasseroller. Er barnet ditt smart nok, løfter han bare opp sikringen med den ene handa mens han skrur for harde livet med den andre (jepp, også selvopplevd )
Gjest imli Skrevet 11. august 2009 #3 Skrevet 11. august 2009 Jeg ville sikret det som er direkte farlig og det dere er redde for som kan bli ødelagt. Føler med deg, har opplevd et slikt barn hjemme selv. Tips ang komfyren: Sørg for at ikke noe står oppå den, det er direkte brannfarlig (jepp, selvopplevd). Og jeg anbefaler ikke de sikringene som skal løftes opp eller ned alt ettersom de skal beskytte knapper eller mot varme kasseroller. Er barnet ditt smart nok, løfter han bare opp sikringen med den ene handa mens han skrur for harde livet med den andre (jepp, også selvopplevd ) Takk for svar Ja, vi er veldig nøye med at det aldri står noe som helst oppå komfyren. Tviler ikke på at han kan løfte opp en sikring heller, vi prøvde nemlig barnesikring på et par skap, men dem greide han å få opp gitt Måtte bare flytte alt farlig unna skapene.
Gjest salma Skrevet 11. august 2009 #4 Skrevet 11. august 2009 Jøss, fikk han opp barnesikring på skapene? Såpass, ja! Ett tips til er å alltid å ha fotoapparat i nærheten så du kan ferske dem med kamera. Vi har flotte bilder av intetanende barn som strør sjokopulver utover heeeele kjøkkengulvet, av barn i fullt firsprang fra godteskapet med selvtilfreds glis og fangsten i hendene osv... Og ikke fullt så hyggelige bilder av (restene av) det som en gang sto oppå komfyren Det var ikke så morsomt da som det er å tenke på det nå i ettertid... Så en liten trøst får være at det går over. Min er 2 nå, og har sluttet med slikt for lenge siden. Skjønner at komfyren ikke skal skrus på osv. Og sikringene kunne vi ta av for lenge siden (men det er nok mange år til vi har kontroll på hva som går ut av godteskapet... Inntil videre tenker vi over hva vi putter inn. Det er vel en liten trøst akkurat nå, men om han får opp barnesikringen til skap så har du et intelligent barn!
Donpedro Skrevet 12. august 2009 #5 Skrevet 12. august 2009 Vi tapet en papplate over knappene på oppvaskmskinen. Veldig stiv, men slik at vi klarte å trykke på den når den skulle skrus på (uten at ahn så). Når han dro ut ting, måtte han være med å rydde etterpå. Ellers sikret vi skap, fjernet en del ting, sa noe nei og løftet ham vekk hvis han ikke hørte. Helt enig; veldig slitsom periode.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #6 Skrevet 12. august 2009 Sikre alt som er farlig og fjerne alt man er glad i. Noen unger vokser opp til å bli pellementmakere også. Med søndermekka brødrister og demontert toalett i friskt minne!
Gjest imli Skrevet 12. august 2009 #7 Skrevet 12. august 2009 Ja, det er en slitsom periode... Takk for alle svar, er dette en periode som bare må gå over da tror dere? Ingen som har erfaring med hva man gjør med en unge som ikke hører på "nei!"?
Susan Sto Helit Skrevet 12. august 2009 #8 Skrevet 12. august 2009 Ja, det er en slitsom periode... Takk for alle svar, er dette en periode som bare må gå over da tror dere? Ingen som har erfaring med hva man gjør med en unge som ikke hører på "nei!"? Eneste erfaring jeg har, er at ungen vet forskjel på "nei" og "NEEEI". Et "nei" fra en mor som er streng og irettesetter oversees glatt, mens et "nei" fra mor som er redd og vet du skal gjøre noe som skader deg stopper ungen tvert... Heldigvis! Vi var gjennom en sånn pellefase vi også, og det var akkurat det samme som hos dere. Han sto bare og sa "nei, nei, nei", mens han gjorde det han ikke hadde lov til . Vi fortsatte bare sånn som det du allerde beskriver, og etter hvert gikk fokuset vekk fra de tingene, og over på nye ting.
Gjest imli Skrevet 12. august 2009 #9 Skrevet 12. august 2009 Eneste erfaring jeg har, er at ungen vet forskjel på "nei" og "NEEEI". Et "nei" fra en mor som er streng og irettesetter oversees glatt, mens et "nei" fra mor som er redd og vet du skal gjøre noe som skader deg stopper ungen tvert... Heldigvis! Vi var gjennom en sånn pellefase vi også, og det var akkurat det samme som hos dere. Han sto bare og sa "nei, nei, nei", mens han gjorde det han ikke hadde lov til . Vi fortsatte bare sånn som det du allerde beskriver, og etter hvert gikk fokuset vekk fra de tingene, og over på nye ting. Ja, han hører forskjell når jeg ser at han holder på å gjøre noe som kan bli farlig, da slutter han. Men kan jo ikke drive å hyle ut "Neeei!" hver gang heller, da mister det nok effekten Jepp, ungen står og sier "nei, nei, nei" for seg selv mens han gjør det han ikke får lov til... Sjarmerende Får håpe det går over snart her også. Når ca gikk det over hos dere?
Susan Sto Helit Skrevet 12. august 2009 #10 Skrevet 12. august 2009 Ja, han hører forskjell når jeg ser at han holder på å gjøre noe som kan bli farlig, da slutter han. Men kan jo ikke drive å hyle ut "Neeei!" hver gang heller, da mister det nok effekten Jepp, ungen står og sier "nei, nei, nei" for seg selv mens han gjør det han ikke får lov til... Sjarmerende Får håpe det går over snart her også. Når ca gikk det over hos dere? Usikker... Det var hvertfall før han ble 2 år.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #12 Skrevet 12. august 2009 Har 3 unger selv og min erfaring er at noen unger peller besatt mer enn andre. Og de som sier at "Det er jo bare å si bestemt NEI!" (min "kjære" svigerinne) ikke aner hva de prater om. Vi ryddet bort det som gikk ant å rydde bort (fordi jeg ble sliten og lei av ryddig og irettesetting). Det som kunne forårsake farlige situasjoner og som ikke kunne tas bort var vi ekstra oppmerksomme på og sikret så godt det lot seg gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #13 Skrevet 12. august 2009 Vi er også inni i en slik periode nå med sønnen vår på 15mnd, idag har han bare vært ute på troll og pirket i alt han ikke har lov til, jeg satte med ned på huk å så strengt på han og sa nei det får du ikke lov til da lo han bare rått av meg og når jeg sa igjen at nei det er ikke lov klapset han til meg i ansiktet, jeg ble helt satt ut jeg. Hva gjør man når en liten på 15mnd slår? Min venninne sa at hennes datter måtte inn på rommet sitt fra hun var 1år gammel men det synes jeg er helt bak mål, min sønn hadde ikke fattet noen ting om jeg hadde gjort det.
Ms.Blaise Skrevet 12. august 2009 #14 Skrevet 12. august 2009 Jepp, ungen står og sier "nei, nei, nei" for seg selv mens han gjør det han ikke får lov til... Sjarmerende Får håpe det går over snart her også. Når ca gikk det over hos dere? Slik er min sønn også Jeg sier "Nei! Det har du ikke lov til", han ser på meg med verdens lureste blikkk, smiler litt, sier "nei, nei" og fortsetter. Jeg har litt problemer med å holde meg alvorlig da, men klarer det med ett nødskrik Har ellers ingen gode råd til deg søta!
Gjest imli Skrevet 12. august 2009 #15 Skrevet 12. august 2009 Er visst flere som har det på samme måte ja! De er jo litt skjønne også når de holder på sånn Men bare til et visst punkt - ikke like sjarmerende når man står der sliten og stressa og prøver å lage middag mens ungen flyr rundt som besatt mellom oppvaskmaskinen og komfyren og trykker og skrur på alt... Min unge har også daska meg i ansiktet ja. Sier "nei!" og tar vekk armen, prøver å få ham over på andre tanker liksom, mye samme strategien som for pellinga. Om det hjelper noe særlig - nei, ser ikke slik ut gitt... Men jeg synes også det er for drøyt å sette en ettåring på rommet som straff. Tviler på at ungen skjønner noe av det.
Susan Sto Helit Skrevet 12. august 2009 #16 Skrevet 12. august 2009 Vi er også inni i en slik periode nå med sønnen vår på 15mnd, idag har han bare vært ute på troll og pirket i alt han ikke har lov til, jeg satte med ned på huk å så strengt på han og sa nei det får du ikke lov til da lo han bare rått av meg og når jeg sa igjen at nei det er ikke lov klapset han til meg i ansiktet, jeg ble helt satt ut jeg. Hva gjør man når en liten på 15mnd slår? Min venninne sa at hennes datter måtte inn på rommet sitt fra hun var 1år gammel men det synes jeg er helt bak mål, min sønn hadde ikke fattet noen ting om jeg hadde gjort det. Vel, det jeg har gjort når det har vært tendenser til slåing, er å ta tak i det med en gang. Om ungen slår, ta tak i hånda til ungen, sett deg på barnets nivå, se barnet inn i øynene. (Så godt det lar seg gjøre.) Så sier du med rolig, men bestemt, stemme: "Vi slår aldri! Det gjør vondt! Nå fikk mamma vondt. Kan du blåse på?" Har gjort dette fra første gang han slo, og her ga det seg hvertfall veldig fort. Nå når han har blitt større krever jeg også at han kommer "frivillig" bort til meg, og ser meg inn i øynene når jeg snakker til han. Om han har gjort noe jeg virkelig mener han ikke skal gjøre. (Som å sykle ut på mer trafikkert vei eller dytte et annet barn unna en leke.) Men nå er det å slå langt mer alvorlig enn å "plukke på ting" som stort sett bare er en fase.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #17 Skrevet 12. august 2009 Min yngst sønn som nå er 12 var verdens mest kåfingrede unge. Knuste et helt sett med 6 desertskåler. Tok en i skapet såg moren komme for å ta skålen i fra ham da kastet han den. Så kunne det gå 2-3 uker så oppdaget han skapet og skålene på nytt og kastet når mor kom for å ta skålen. Min eldste sønn han elsket å leke med kaffipulver og oboy alt dette fant han i di øverste kjøkkenskapene. Kjøkkenet så ikke ut når han koset seg Dette er nå 15 år siden så nå kan jeg le av det.
Gjest salma Skrevet 12. august 2009 #18 Skrevet 12. august 2009 Får håpe det går over snart her også. Når ca gikk det over hos dere? Min er 2, og har holdt opp med dette i flere måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå