Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 I dag har jeg vært på visning, og fant en flott bolig.. så da sitter jeg og lurer på hvordan jeg skal "dra den i land" herifra.. Når man byr, må man betale mye med en gang? Og hvor langt frem i tid settes normalt innflyttingen? Jeg må selge egen bolig, dette kan jo ta 2-3 måneder..er det normalt at dette gjøres etter at man har kjøpt? Jeg bor i en bolig som er relativt lettsolgt, naboene her har solgt på første visning så det burde ikke bli problemer ut av dette. Men kan jeg sette at jeg ønsker å flytte inn om noen måneder - for å rekke å selge selv? Må noe betales før innflyttingen? Hvor langt frem i tid kan man sette innflytting? Tusen hjertelig takk for alle svar som måtte komme
Alison Skrevet 11. august 2009 #2 Skrevet 11. august 2009 Har du ordnet deg med finansieringsbevis fra banken? Hvis ikke må du ordne det før du legger inn bud. Du vil trenge mellomfinansiering om du ikke ønsker å selge egen bolig før du legger inn bud på en ny. Da bør du ta kontak med en megler så fort som mulig for å få en verdivurdering av boligen din. Tenk også på hva du vil gjøre om du ikke får solgt boligen i løpet av den perioden du kan ha mellomfinansieringslånet (6 måneder). Har du sparepenger eller inntekt nok til å sitte med lån og evnt. husleie på gammel bolig samtidig som du har lån på den nye? Har du nok egenkapital bundet i den gamle boligen, og i form av sparepenger, til at du minst kommer innenfor 80 % av sikkerheten? Når du har fått tilslaget på en bolig blir det avtalt et kontraktsmøte. Dette kommer normalt ganske raskt etter tilslaget. Det er vanlig å innbetale et forskudd på 10% til megler innen kontraktsmøtet (er det lån fra banken som skal betales ut går det ofte noen dager ekstra). På kontraktsmøtet avtaler dere hvilken overtagelsesdato dere ønsker. Noen har overtagelse like etter kontraktsmøtet, mens andre avtaler overtagelse lenger frem i tid. Her må dere bli enig med selger. Har du ikke finansieringsbevis kan du legge inn et bud med forbehold om finansiering, men slike bud er ikke selgerne noe glad i å få.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 I dag har jeg vært på visning, og fant en flott bolig.. så da sitter jeg og lurer på hvordan jeg skal "dra den i land" herifra.. Så bra. Gratulerer med å ha funnet noe. Er selv på "desperat" jakt etter å ha solgt men ikke funnet noe jeg vil kjøpe. Når man byr, må man betale mye med en gang? Og hvor langt frem i tid settes normalt innflyttingen? Du må mest sanynlig betale 10% ved kontraktsunderskrift. Kontraksmøte holdes normalt ca 1 uke etter budakspet. Du "bestemmer" overtakelsestidspunktet på budskjema. Sett en dato som du tror er greit. Husk at det vil ta litt tid fra megler kommer på befaring av boligen din til den blir lagt ut for salg. Det tar litt tid å innhente nødvendig informasjon/bestille fotograf/taksmann osv. Datoen for overtakelsen kan bli et forhandlingspunkt i budruden. Jeg må selge egen bolig, dette kan jo ta 2-3 måneder..er det normalt at dette gjøres etter at man har kjøpt? Jeg bor i en bolig som er relativt lettsolgt, naboene her har solgt på første visning så det burde ikke bli problemer ut av dette. Det er blitt mer vanlig å selge bolig før man kjøper. Spesielt etter finanskrisen var et faktum. Bra at du har en lettsolgt bolig. Det skal tilsi at det er ok for deg å kjøpe før du selger. Du må imidlertid ikke by på eiendommen før du har fått klarert dette med banken din. De må godkjenne at du kan låne når du ikke har solgt. Du kan i værste fall bli sittende med begge boligene en periode. Dette må de se og regne på. Dersom du ikke ha dette på plass vil budet ditt være "dårlig"sammenlignet med andres bud. Men kan jeg sette at jeg ønsker å flytte inn om noen måneder - for å rekke å selge selv? Må noe betales før innflyttingen? Som nevnt over kan du sette ønsket overtakelse f.eks. 1. januar 2010. Dette blir da å regne som et forbehold i budet ditt. Om dette ikke blir kommentert er det å annse som akseptert sammen med aksept av budets størrelse. Det er veldig vanlig at du må betale 10% ved kontraktssignering. Resterende kjøpesum + omkostninger betales ved overtakelse. Hvor langt frem i tid kan man sette innflytting? Du kan i teorien setter overtakelse 01.01.2020 (altså om over 10 år) som et eksempel. Det er da mest sansynlig at du ikke får kjøpe huset.... Men vanlig tid er gjerne 3-6 måneder frem i tid. Tusen hjertelig takk for alle svar som måtte komme Bare hyggelig. Håper det var til litt hjelp. Lykke til med boligkjøp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå