Gjest Gjest_Irony_* Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Gutten min begynte en tid tilbake i en privat barnehage med kun en avdeling. Barnehagen har tre voksne fordelt på åtte barn under tre år og seks barn over tre år, totalt fjorten barn. Kun en av de tre voksne har pedagogisk utdannelse. I tillegg er styrer/eier inne et par dager i uken. Er det bare meg, eller er det flere der ute som synes at denne barnehagen er underbemannet? Er det ikke regler og forskrifter på slikt?
Gjest førskolelærer Skrevet 11. august 2009 #2 Skrevet 11. august 2009 Gutten min begynte en tid tilbake i en privat barnehage med kun en avdeling. Barnehagen har tre voksne fordelt på åtte barn under tre år og seks barn over tre år, totalt fjorten barn. Kun en av de tre voksne har pedagogisk utdannelse. I tillegg er styrer/eier inne et par dager i uken. Er det bare meg, eller er det flere der ute som synes at denne barnehagen er underbemannet? Er det ikke regler og forskrifter på slikt? Loven sier det skal være minimum en pedagog per 9 barn under tre år og en per 18 barn over tre år. Loven sier ikke noe mer om bemanning annet enn at den skal være tilstrekkelig (opp til eier å vurdere hva tilstrekkelig er). Utifra hva du beskriver virker bemanningen ikke unormal.
Leanne Skrevet 11. august 2009 #3 Skrevet 11. august 2009 de 8 barna under 3 år teller for 2, så da er det 16 plasser + 6 over 3 = 22 plasser. I barnehagen hvor jeg jobber har vi 1 voksen pr 6 plasser noe som er ganske vanlig tror jeg.. Avdelingen min har 24 plasser 4 voksne. synes barnehagen din ligger litt i grenseland, spesielt da det er så mange små..
Susan Sto Helit Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Vi hadde gutten vår i en barnehage der de hadde 2 voksne på 8 små. Og det er det mest vanlige i små familiebarnehager her i området. Dvs 4 småbarn pr en voksen. (Eller 8 store barn pr 1 voksen.) Så vidt jeg kan forstå har din barnehage i realitet 2 "grupper". En med 8 småbarn og 2 voksne, og en med 6 barn og en voksen. Men siden de er så få, så overlapper de hverandre. Det er ikke noe ulovlig i den bamanningen, og de kan i teorien ha to barn til over 3 år, uten at det blir ulovlig. Men helt på grensen er det.
CeeCee Skrevet 12. august 2009 #5 Skrevet 12. august 2009 En ting som også er vesentlig her er om alle barna har 100% plass. Er det to som har 50% plass teller det som 1 barn.
Hedda-78 Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Skjønner at vi er heldige. I avdelingen hvor mitt barn er, er det tre voksne og 9 barn (alle under 3 år)
lilljan Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Ser at vi også er heldig med fire voksne + 1 lærling på 13 barn under tre år
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 14. august 2009 #8 Skrevet 14. august 2009 I min barnehage regner vi 6 storbarn eller 3 småbarn pr voksen, (og det er nok det vanligste) eller enklere sagt (når det er blandagruppe) 1 voksen pr 6 plasser, og de under 3 år teller som to. Feks er det 4 storbarn og 4 småbarn en dag, blir det tilsammen 12 plasser, da er vi 2 på jobb. De to dagene i uka når det er bare er to på jobb, har jeg kontordag, slik at jeg hele tiden er tilgjengelig hvis det skulle trengs. De dagene det er 15-17 plasser, er vi 3 voksne. De dagene det er 18-20 plasser er vi tre hele vakter + ei kortvakt i kjernetida på grunn av mange små som trenger å bli matet, bleieskifting, soving osv. Man må kontinuerlig vurdere bemanningen i forhold til barnegruppa, noen barn krever mer enn andre og det skal være forsvarlig slik at alle barn blir ivaretatt og har det bra. Men det er vel en generell tendens over hele landet at antall barn pr voksen øker, for å spare penger. I slike situasjoner kan det være gunstig i noen private barnehager som kan ha bedre økonomiske forutsetninger og dermed kan ha bedre bemanning enn en del kommunale barnehager. Synd dette, barnehagene skulle fått mye mer i tilskudd slik at de kunne hatt i overkant av voksne istedet for på grensen og til og med under grensen noen steder
-Ea- Skrevet 14. august 2009 #9 Skrevet 14. august 2009 Det er en for lite! 3 under 3 år = 1 assistent 4 under 3 år = 1 pedagog 6 over 3 år = 1 assistent Da er det et småbarn uten voksen etter mine beregninger. :fy: Det er ikke helt lovelig altså, ser ut som en typisk "ja da, vi greier sikket et barn til, ikke sant?" tilfelle...
Gjest NN Skrevet 14. august 2009 #10 Skrevet 14. august 2009 Det er en for lite! 3 under 3 år = 1 assistent 4 under 3 år = 1 pedagog 6 over 3 år = 1 assistent Da er det et småbarn uten voksen etter mine beregninger. :fy: Det er ikke helt lovelig altså, ser ut som en typisk "ja da, vi greier sikket et barn til, ikke sant?" tilfelle... Når barna fyller tre år i løpet av kalenderåret regnes de som over tre år. Derfor pleier mange barnehager også å ta inn ett eller to ekstra barn etter nyttår, når flere av de eldste regnes som over tre år. Ellers har man ingen krav om antal barn per personale, men antall barn per pedagog. 1 pedagog per ca 8 barn i småbarnsavd, og en pedagog per ca 10-12 barn på storebarnsavdeling. Det er vanlig med en eller to pedagoger, og to assistenter. Det høres ut som om denne barnehagen har nok pedagoger med tanke på at eieren har noen dager i uka.
-Ea- Skrevet 14. august 2009 #11 Skrevet 14. august 2009 Det er ikke sikkert at eier har utdannelse da... Uansett, jeg syns det er uforsvarlig og tøying av grenser!!!
Mamma1 Skrevet 15. august 2009 #12 Skrevet 15. august 2009 Jeg er helt enig. Vet ikke hva jeg skal gjøre etter nyttår. Jenta mi skal begynne i barnehagen når hun er 11 mnd, veldig tidlig, men vi har ikke mulighet til å være hjemme lenger. Jeg vet av erfaring at de minste barna, som ikke kan gå, ofte bare blir sittende og at de gråter en del. Ikke noe kjekt å ha liten babye i barnehagen altså.. Lurer veldig på å finne en dagmamma.
Gjest NN Skrevet 15. august 2009 #13 Skrevet 15. august 2009 og en pedagog per ca 10-12 barn på storebarnsavdeling. Ser jeg har tenkt litt feil. Der er vanlig med en pedagog per ca 20 barn. Mange storebarnavd har kun en pedagog, og to-tre assistenter, mens de som er heldige har to pedagoger og en-to assistenter. Sistenevnte har ofte flere barn på en avd. Jeg synes også det er for lite voksne. Hvis alle 14 barna er der hver dag. Men hvis noen barn bare har plass noen dager i uken, og de er feks 10 hver dag, og 14 de dagene styrer er der, er det greit. Jobber selv på småbarn, og vi har også fjorten barn, men fire voksne hver dag. Må nok bli vanskelig med pauser, og sykdom osv med så få voksne, selv om dagene sikkert "går rundt" i det daglige.
lilljan Skrevet 16. august 2009 #14 Skrevet 16. august 2009 Jeg er helt enig. Vet ikke hva jeg skal gjøre etter nyttår. Jenta mi skal begynne i barnehagen når hun er 11 mnd, veldig tidlig, men vi har ikke mulighet til å være hjemme lenger. Jeg vet av erfaring at de minste barna, som ikke kan gå, ofte bare blir sittende og at de gråter en del. Ikke noe kjekt å ha liten babye i barnehagen altså.. Lurer veldig på å finne en dagmamma. daer vi motsatt. Jeg synes barnehage er mye tryggere enn dagmamma. Hvis man ikke kjenner dagmammaen godt da. I mitt nabolag bor det to som er dagmamma. Den ene serverer ofte chips og cola til barna i lunsjen, selv sitter hun og kjederøyker hele dagen. Mye banning og steiking. Den andre er en ung jente som har fire barn i en liten leilighet som ALDRI går ut med barna, hun sitter inne foran datamaskinen. I en barnehage er det flere voksne så det er mer sannsynnlig at en som blir iaktatt tar mer hensyn til barnet ditt. Det var en avsporing
Gjest Gjest_Irony_* Skrevet 18. august 2009 #15 Skrevet 18. august 2009 daer vi motsatt. Jeg synes barnehage er mye tryggere enn dagmamma. Hvis man ikke kjenner dagmammaen godt da. I mitt nabolag bor det to som er dagmamma. Den ene serverer ofte chips og cola til barna i lunsjen, selv sitter hun og kjederøyker hele dagen. Mye banning og steiking. Den andre er en ung jente som har fire barn i en liten leilighet som ALDRI går ut med barna, hun sitter inne foran datamaskinen. I en barnehage er det flere voksne så det er mer sannsynnlig at en som blir iaktatt tar mer hensyn til barnet ditt. Det var en avsporing Har nå funnet ut at det skal være 1 pedagog per 7-9 barn under 3 år og 1 pedagog per 14-18 barn over 3 år. Blir det f.eks 10 barn under 3 år skal det være to pedagoger i full stilling. Dette står i et brev som Kunnskapsdepartementet har sendt til kommunene, jeg skal se om jeg finner linken og publisere den senere. Konsekvensen av dette er at barnehagen til sønnen min skal ha minst to pedagoger i full stilling. Hvor mange voksne det skal være totalt er en vurderingssak dvs det skal være tilstrekkelig bemannet. Jeg har snakket med hun som har ansvar for tilsyn i barnehager og har bestemt meg for å se ting litt an.
Gjest Gjest_Irony_* Skrevet 18. august 2009 #16 Skrevet 18. august 2009 Har nå funnet ut at det skal være 1 pedagog per 7-9 barn under 3 år og 1 pedagog per 14-18 barn over 3 år. Blir det f.eks 10 barn under 3 år skal det være to pedagoger i full stilling. Dette står i et brev som Kunnskapsdepartementet har sendt til kommunene, jeg skal se om jeg finner linken og publisere den senere. Konsekvensen av dette er at barnehagen til sønnen min skal ha minst to pedagoger i full stilling. Hvor mange voksne det skal være totalt er en vurderingssak dvs det skal være tilstrekkelig bemannet. Jeg har snakket med hun som har ansvar for tilsyn i barnehager og har bestemt meg for å se ting litt an. Link til brev som presiserer dette, datert mai 09 http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=21...mp;amid=2720176
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #17 Skrevet 18. august 2009 Det er nok ikke rett. Et barn under 3 år tilsvarer 1/3 pedagogstilling og et barn over 3 år tilsvarer 1/6 pedagogstilling. Et barn ekstra under 3 år "utløser" behov for en pedagog i 33% stilling, ikke en pedagog i full stilling. Du nevnte at eier jobber noen dager i uka, jeg vil tro at eier kanskje er pedagog og dekker opp behovet for pedagog ressurs i barnehagen.
Gjest Gjest_Irony_* Skrevet 19. august 2009 #18 Skrevet 19. august 2009 Det er nok ikke rett. Et barn under 3 år tilsvarer 1/3 pedagogstilling og et barn over 3 år tilsvarer 1/6 pedagogstilling. Et barn ekstra under 3 år "utløser" behov for en pedagog i 33% stilling, ikke en pedagog i full stilling. Du nevnte at eier jobber noen dager i uka, jeg vil tro at eier kanskje er pedagog og dekker opp behovet for pedagog ressurs i barnehagen. Har du lest brevet, eller?
Chiquita Skrevet 19. august 2009 #19 Skrevet 19. august 2009 Det mest "vesentlige" som står i det brevet der, er vel at barnehagene kan søke kommunen om dispensasjon fra bemanningskravet. Og da er alt greit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå