sarama Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Jeg og kjæresten min reiser til Chile i februar, hvor vi skal være i 3 måneder. Etterpå har vi tenkt å backpacke i 3-4 måneder i Sør- og Mellom-Amerika. Nå er vi i planleggingsfasen av reiseruten, og ønsker tips fra andre om hvor vi bør reise! Vi har lyst å oppleve mest mulig, samtidig som vi ikke vil stresse fra sted til sted. Vi har lyst på en variert tur, med en kombinasjon av late dager på strender, vannaktiviteter som snorkling og dykking, i tillegg til trekking og fjellturer. Kanskje fallskjermhopping og andre spenstige ting?? (Hvis vi tørr ) Så; dere som har vært i Sør- og Mellom-Amerika - hvilke steder og opplevelser husker dere best fra turen? Hva var høydepunktene? Noen steder vi bør styre unna? Og noen som har noen gode reiseguider å anbefale? Setter pris på alle tips!
Gjest Gjest_reiseguri_* Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 Jeg har vært der og det var fantastisk! Pategonia burde dere vurdere å dra til i februar/mars. Kan bli ganske kaldt og ustabilt vær (er det bestandig men særlig i vinter mnd). Begynn tidlig å se etter tilbud på fly så kan dere f.eks busse ned og fly opp (eller omvendt :-)). Jeg brukte lonely planet SA on a shoestring og likte den bedre enn foot print (sikkert mer en vanesak), rough guide hadde ikke en oppdatert SA guide når jeg dro. Men for all del ikke bli en reiseguide slave, spør folk du møter på for tips! Noen av høydepunktene: Brazil: - Rio! - vakker og levende by!!! Chile: -Pucon: vulkanen vallirica(?) og rafting -Puerto Natales og Torres del Pine (regn med ca en uke på å trekke Torres del Pine, de mest populære rutene er W og O (Oen er bare en W med ekstra del på), er dere glad i å gå og natur - ta Oen) Argentina: -Bariloche: flott liten by og masse muligheter for turer og klatring rundt omkring -El bolson: liten hippie by for et par dager med relaxing -El Chalten: masse turmuligheter og utsikt til den fantastisk Fitz Roy -El Calafate: den store atraksjonen er en stor isbre som var fantastisk, men litt vel overpriset å komme inn i nasjonalparken -Buenos Aires: manges favoritt. Bra uteliv og shopping -Mendoza: turer rundt sør amerikas største fjell: aconcauga. masse muligheter for outdoorsi greier som rafting, fallskjerm, klatring osv er en del små byer rundt som kan være intr. -Cordoba: nok en hyggelig by som har gode tur muligheter, fallskjerm, klatring osv og muligheten til "landsby"-hopping (sett fra deg stor sekken i oppevaringen på et hostel og buss rundt fra landsby til landsby i noen dager) - Iguazu: fossene mellom argentina og brazil, se de gjerne fra begge sidene, helt utrolig fantastisk! Bolivia: - Uyuni: saltørken! tre/fire dagers tur er en must, en helt utrolig natur. helt fantastisk! - La Paz: verdens høyeste hovedstad (nesten 4000 meter over havet. masse muligheter rundt omkring inkl sykkelturn ned verdens farligste vei (hvis dere velger å ta turen, ikke velg en turoperatør for den er den billigste; da kan man fort måtte vende tilbake til norge), ellers så det mange småbyer rundt f.ex coroico og sorat, bra turmuligheter. og masse høye fjell om dere vil vandre på rundt 5000-6000 meter. Hvis du skal til jungelen så er la paz et godt utgangspunkt til fly eller ta buss til jungeln/pampasen -Copacobana: Lake titicaka - hyggelig liten by ved et av de mest kjente innsjøene i sør amerika. Isla del sol er bra for en dagstur eller todagerstur. Dra hit istedenfor byen på andre sida; Pucon som er i Peru Peru: -Cuzco: turistifisert, men alle de her inca byggverkene (inkl machu picchu) er jo et must. Det var litt i hvertfall :-)
Gjest Gjest_reiseguri_* Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 Jeg igjen :-) Ang dykking så er nok mellom Amerika og ecuador, colombia de beste alternativene. For stradliv: brasil og fra nord i peru og oppover. De få strendene i Argentina og chile er ikke det helt store (og iskaldt i havet)
sarama Skrevet 12. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. august 2009 Jeg har vært der og det var fantastisk! Pategonia burde dere vurdere å dra til i februar/mars. Kan bli ganske kaldt og ustabilt vær (er det bestandig men særlig i vinter mnd). Begynn tidlig å se etter tilbud på fly så kan dere f.eks busse ned og fly opp (eller omvendt :-)). Jeg brukte lonely planet SA on a shoestring og likte den bedre enn foot print (sikkert mer en vanesak), rough guide hadde ikke en oppdatert SA guide når jeg dro. Men for all del ikke bli en reiseguide slave, spør folk du møter på for tips! Noen av høydepunktene: Brazil: - Rio! - vakker og levende by!!! Chile: -Pucon: vulkanen vallirica(?) og rafting -Puerto Natales og Torres del Pine (regn med ca en uke på å trekke Torres del Pine, de mest populære rutene er W og O (Oen er bare en W med ekstra del på), er dere glad i å gå og natur - ta Oen) Argentina: -Bariloche: flott liten by og masse muligheter for turer og klatring rundt omkring -El bolson: liten hippie by for et par dager med relaxing -El Chalten: masse turmuligheter og utsikt til den fantastisk Fitz Roy -El Calafate: den store atraksjonen er en stor isbre som var fantastisk, men litt vel overpriset å komme inn i nasjonalparken -Buenos Aires: manges favoritt. Bra uteliv og shopping -Mendoza: turer rundt sør amerikas største fjell: aconcauga. masse muligheter for outdoorsi greier som rafting, fallskjerm, klatring osv er en del små byer rundt som kan være intr. -Cordoba: nok en hyggelig by som har gode tur muligheter, fallskjerm, klatring osv og muligheten til "landsby"-hopping (sett fra deg stor sekken i oppevaringen på et hostel og buss rundt fra landsby til landsby i noen dager) - Iguazu: fossene mellom argentina og brazil, se de gjerne fra begge sidene, helt utrolig fantastisk! Bolivia: - Uyuni: saltørken! tre/fire dagers tur er en must, en helt utrolig natur. helt fantastisk! - La Paz: verdens høyeste hovedstad (nesten 4000 meter over havet. masse muligheter rundt omkring inkl sykkelturn ned verdens farligste vei (hvis dere velger å ta turen, ikke velg en turoperatør for den er den billigste; da kan man fort måtte vende tilbake til norge), ellers så det mange småbyer rundt f.ex coroico og sorat, bra turmuligheter. og masse høye fjell om dere vil vandre på rundt 5000-6000 meter. Hvis du skal til jungelen så er la paz et godt utgangspunkt til fly eller ta buss til jungeln/pampasen -Copacobana: Lake titicaka - hyggelig liten by ved et av de mest kjente innsjøene i sør amerika. Isla del sol er bra for en dagstur eller todagerstur. Dra hit istedenfor byen på andre sida; Pucon som er i Peru Peru: -Cuzco: turistifisert, men alle de her inca byggverkene (inkl machu picchu) er jo et must. Det var litt i hvertfall :-) Tusen takk for mange tips! Her var det mye spennende å velge i! Greit å høre andres erfaringer, fremfor å kun få informasjon fra de som ønsker å selge destinasjonene Vi har tenkt å reise med Kilroy, hvem reiste du med? Sett at det går an å kjøpe busspass, har du noen erfaringer med dette? Litt usikker på hvor mange steder vi bør satse på være innom, og hvor mange flyreiser vi skal legge opp til, i forhold til å ta buss eller tog. Til flere flybilletter, til dyrere blir det jo. Tenkte på å kanskje bruke busspass i mellom-amerika, ettersom avstandene er mindre her. Hvor lenge reiste du rundt i sør- og mellom-amerika, forresten?
Reiseguri Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Jeg kjøpte flybillett hos kilroy ja. Kjøpte ikke noe busspass... og tog det er det lite av i sør amerika. hørte egnetlig ikke noe om det. Men hadde et HI-kort (hostel international) som gir en 10-20% rabatt på busser i chile og argentina (og rabatt på mange hostel). Ang busser, i brasil, argentina og chile er disse super bra. Her snakker vi store seter, film og generlt sett ganske brae veier.. Resten av sør amerika er det litt mer slitsomt. Men bare belag dere på mye bussing for fly er dyrt, men ta å se litt på Taca og Lan så kanskje du ramler over noen tilbud. Var borte i SA ca 8 mnd. Bare spør om det er mer du lurer på og når dere har bestemt dere litt mer hvor dere skal og slikt så kan du sende meg en personling mld gjennom forument hvis du vil ha litt mer konkrete tips ang hostel og slikt :-)
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Veksle pengene deres til minst mulige sedler. Det er nesten umulig å få brukt sedler av noen størrelse, ingen som har veksel. Skikkelig luksusproblem når man er "rik" norsk turist mange steder i Sør-Amerika. Ha igjen nok penger til å betale evt flyplassavgift på vei hjem i cash. Det hadde de i hvert fall ut fra Lima. Cuzco, den hellige dalen og Machu Picchu er must å besøke. Markedet i Pisac, fantastisk.
sarama Skrevet 14. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. august 2009 Jeg kjøpte flybillett hos kilroy ja. Kjøpte ikke noe busspass... og tog det er det lite av i sør amerika. hørte egnetlig ikke noe om det. Men hadde et HI-kort (hostel international) som gir en 10-20% rabatt på busser i chile og argentina (og rabatt på mange hostel). Ang busser, i brasil, argentina og chile er disse super bra. Her snakker vi store seter, film og generlt sett ganske brae veier.. Resten av sør amerika er det litt mer slitsomt. Men bare belag dere på mye bussing for fly er dyrt, men ta å se litt på Taca og Lan så kanskje du ramler over noen tilbud. Var borte i SA ca 8 mnd. Bare spør om det er mer du lurer på og når dere har bestemt dere litt mer hvor dere skal og slikt så kan du sende meg en personling mld gjennom forument hvis du vil ha litt mer konkrete tips ang hostel og slikt :-) HI-kort høres jo veldig bra ut! Ser nok for meg at både buss og veier er av varierende standard, men det er vel en del av opplevelsen Taca og Lan skal sjekkes ut! Hvordan var ruten din når du reiste, med tanke på fly? Tusen takk for mange gode tips, jeg kommer nok til å ta kontakt for flere når vi har funnet ut litt mer hvor ruten skal gå
sarama Skrevet 14. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 14. august 2009 Veksle pengene deres til minst mulige sedler. Det er nesten umulig å få brukt sedler av noen størrelse, ingen som har veksel. Skikkelig luksusproblem når man er "rik" norsk turist mange steder i Sør-Amerika. Ha igjen nok penger til å betale evt flyplassavgift på vei hjem i cash. Det hadde de i hvert fall ut fra Lima. Cuzco, den hellige dalen og Machu Picchu er must å besøke. Markedet i Pisac, fantastisk. Ja, kan tenke meg at det ikke alltid er så enkelt. Også er det vel ikke så lurt å vifte rundt med store sedler heller! Tror nok det blir en del av turen, ja
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #9 Skrevet 14. august 2009 Ja, kan tenke meg at det ikke alltid er så enkelt. Også er det vel ikke så lurt å vifte rundt med store sedler heller! Knapt gangbart heller, vi slet med å få brukt sedler helt ned i noe tilsvarende femtilapper her hjemme, siden ting kostet mye mindre enn det. Og folk sa at det visstnok var enda vanskeligere i Bolivia enn i Peru. Noen problemer må man da også ha
sarama Skrevet 17. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 17. august 2009 Knapt gangbart heller, vi slet med å få brukt sedler helt ned i noe tilsvarende femtilapper her hjemme, siden ting kostet mye mindre enn det. Og folk sa at det visstnok var enda vanskeligere i Bolivia enn i Peru. Noen problemer må man da også ha Hehe, ja det er sant Blir jo et luksusproblem, er jo virkelig å foretrekke fremfor at de store sedlene forsvinner fort Men greit å vite om det på forhånd
globetrotter Skrevet 18. august 2009 #11 Skrevet 18. august 2009 Mellom- og Sør-Amerika - gled deg! Har reist mye, og er veldig glad i Mellom-Amerika. Mine favorittland der er Guatemala og Nicaragua. Ser dere har lyst til å dykke. Den nydelige karibiske øya Utila tilhørende Honduras er blant verdens billigste steder å ta dykkerlappen og dykke generelt. Og det er flott å dykke der! I Nicaragua kan du gjøre alt fra å klatre vulkaner til å surfe og dykke, eller dra ut i jungelen og masse mer. Guatemala er også innholdsrikt med Mayaruiner, vennlige folk og vulkaner å klatre og badestrender. Dette er favorittene mine i Mellom-Amerika, men de andre landene har også mye fint å by på
sarama Skrevet 19. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2009 Mellom- og Sør-Amerika - gled deg! Har reist mye, og er veldig glad i Mellom-Amerika. Mine favorittland der er Guatemala og Nicaragua. Ser dere har lyst til å dykke. Den nydelige karibiske øya Utila tilhørende Honduras er blant verdens billigste steder å ta dykkerlappen og dykke generelt. Og det er flott å dykke der! Gjett om vi gleder oss! Har reisefeber allrede Har sett noen bilder fra Utila, og det ser virkelig flott ut der! Hvor mye koster det å ta dykkerlappen der, sånn ca?
Andale Skrevet 20. august 2009 #13 Skrevet 20. august 2009 Mellom- og Sør-Amerika - gled deg! Har reist mye, og er veldig glad i Mellom-Amerika. Mine favorittland der er Guatemala og Nicaragua. Ser dere har lyst til å dykke. Den nydelige karibiske øya Utila tilhørende Honduras er blant verdens billigste steder å ta dykkerlappen og dykke generelt. Og det er flott å dykke der! I Nicaragua kan du gjøre alt fra å klatre vulkaner til å surfe og dykke, eller dra ut i jungelen og masse mer. Guatemala er også innholdsrikt med Mayaruiner, vennlige folk og vulkaner å klatre og badestrender. Dette er favorittene mine i Mellom-Amerika, men de andre landene har også mye fint å by på Vi har tenkt litt på Nicaragua til vår jorda-rundt reise. Har du noen flere tips om landet? Byer som er verdt en visitt, prisnivå, menneskene der, hoteller/hosteller osv? (hvis det er greit for ts at jeg "låner" litt av tråden hennes )
sarama Skrevet 21. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 21. august 2009 Vi har tenkt litt på Nicaragua til vår jorda-rundt reise. Har du noen flere tips om landet? Byer som er verdt en visitt, prisnivå, menneskene der, hoteller/hosteller osv? (hvis det er greit for ts at jeg "låner" litt av tråden hennes ) Lån i vei
globetrotter Skrevet 22. august 2009 #15 Skrevet 22. august 2009 Gjett om vi gleder oss! Har reisefeber allrede Har sett noen bilder fra Utila, og det ser virkelig flott ut der! Hvor mye koster det å ta dykkerlappen der, sånn ca? Utila er nydelig. Det ligger ved det karibiske hav med hvite strender og turkist hav! Det er MANGE dykkerskoler på Utila. De fleste som drar til Utila drar dit for å dykke. Prisnivået er ganske likt på de fleste skolene. Noen av de er veldig små, andre veldig store. Jeg valgte en mellomstor, ønsket ikke gå på den største som ofte blir kalt "fabrikken". Jeg gikk på Altons diveshop og jeg likte meg veldig godt der og anbefaler den. Men selvfølgelig, det er mange bra dykkerskoler der! På Altons var det når jeg var der 2 norske instruktører, og jeg følte en trygghet med tanke på språket at jeg kunne spørre de om det var noe jeg ikke forsto helt. Prisen når jeg var der for 1,5 år siden var 240 USD for et kurs. Det er inkludert 2 gratis dykk etter kurset er ferdig, og 4 netter gratis overnatting. Og på Altons diveshop har du rom som ligger på brygga! Det tar deg 4 dager å ta et dykkerkurs og Altons har både Naui og Padi.
globetrotter Skrevet 22. august 2009 #16 Skrevet 22. august 2009 Vi har tenkt litt på Nicaragua til vår jorda-rundt reise. Har du noen flere tips om landet? Byer som er verdt en visitt, prisnivå, menneskene der, hoteller/hosteller osv? (hvis det er greit for ts at jeg "låner" litt av tråden hennes ) Jeg var nesten 1 mnd i Nicaragua, så jeg fikk reist litt rundt. Jeg var bl.a. på Ometepe, i Granada og på Little Corn Island. Typiske turiststeder, men også steder jeg likte veldig godt. Jeg sover stort sett på hosteller, og i Granada likte jeg meg godt på Bearded Monkey hostel. Og på Littel Corn i hytte på stranda på Cool spot/Graces place. Selv om det er litt langt å komme seg ut til Corn Island så anbefales det virkelig, et av mine favorittsteder! Nicaragua er (eller var i alle fall når jeg reiste der for 1,5 år siden) det billigste landet i mellom-Amerika. Jeg reiser nesten alltid på et budsjett på ca 200 kr dagen, og i Nicaragua kan du klare deg på enda litt under det. Da snakker jeg om det jeg brukte på busser, mat, overnatting m.m. Man må ta litt forhåndsregler i mellom-amerika, men mye problemer er unngått ved å bruke normal, sunn fornuft. Jeg brukte Lonely planets Central America on a shoestring når jeg reiste rundt der, og du finner mye tips der. Jeg har reist mye og kan skrive i en evighet, hehe... Men hvis du sender meg en privat melding (går det an her inne?? Er ny her og vet ikke helt hvordan det funker) så kan jeg sende deg adresse til bloggen min, hvor du kan lese om alle reisene mine. PS! Ikke glem India på din jorda rundt reise! Fantastisk og veldig billig land å reise!
Fiol Skrevet 22. august 2009 #17 Skrevet 22. august 2009 Så kjekk tråd! Jeg skal også til Mellom og Sør-Amerika etter jul, så kom gjerne med flere tips! Guatemala og Panama vil jeg gjerne vite mer om! Kunne jeg også fått adressen til reisebloggen din globetrotter? =)
sarama Skrevet 23. august 2009 Forfatter #18 Skrevet 23. august 2009 Utila er nydelig. Det ligger ved det karibiske hav med hvite strender og turkist hav! Det er MANGE dykkerskoler på Utila. De fleste som drar til Utila drar dit for å dykke. Prisnivået er ganske likt på de fleste skolene. Noen av de er veldig små, andre veldig store. Jeg valgte en mellomstor, ønsket ikke gå på den største som ofte blir kalt "fabrikken". Jeg gikk på Altons diveshop og jeg likte meg veldig godt der og anbefaler den. Men selvfølgelig, det er mange bra dykkerskoler der! På Altons var det når jeg var der 2 norske instruktører, og jeg følte en trygghet med tanke på språket at jeg kunne spørre de om det var noe jeg ikke forsto helt. Prisen når jeg var der for 1,5 år siden var 240 USD for et kurs. Det er inkludert 2 gratis dykk etter kurset er ferdig, og 4 netter gratis overnatting. Og på Altons diveshop har du rom som ligger på brygga! Det tar deg 4 dager å ta et dykkerkurs og Altons har både Naui og Padi. Ah, det høres helt supert ut! Og ikkje noe å si på prisen i allefall! Er det elles noe som er verdt å se i Honduras? Hvor lenge reiste du når du var Mellom/ Sør-Amerika? Synes det er litt vanskelig å finne ut hvor lang tid vi bør bruke på hvert sted! Kunne forresten tenke meg å ta en titt på reisebloggen din jeg også
globetrotter Skrevet 24. august 2009 #19 Skrevet 24. august 2009 Ah, det høres helt supert ut! Og ikkje noe å si på prisen i allefall! Er det elles noe som er verdt å se i Honduras? Hvor lenge reiste du når du var Mellom/ Sør-Amerika? Synes det er litt vanskelig å finne ut hvor lang tid vi bør bruke på hvert sted! Kunne forresten tenke meg å ta en titt på reisebloggen din jeg også Jeg reiste lite rundt i Honduras, endte nemlig opp med 2 dykkerkurs og nesten 3 uker på Utila. Var noen dager lenger ned på den karibiske kysten, i Trujillo. Bodde der på et sted som heter Casa Kiwi, et fint sted liggende helt for seg selv ved stranda. Jeg var på en 7 mnd tur i Mellom- og Sør-Amerika. Startet i Belize, reiste meg gjennom alle landene ned til Panama. Det brukte jeg 4 mnd på. Så fløy jeg fra Panama til Peru, og brukte 1 mnd hver i Peru, Bolivia og Argentina. Mitt råd er å ta dere god tid, konsentrer dere heller om færre land enn å skulle rekke over altfor mye! Og det er ikke nødvendig å legge så mange planer heller. Jeg hadde det veldig travelt før jeg dro og visste knapt nok noe om landene. Jeg hadde bare flybillett til Belize og hjem fra Buenos Aires 7 mnd senere! Men det er sånn jeg liker å reise og jeg forstår at noen ønsker å ha mer planer. Men vær åpen for å ta ting litt på sparket, når dere reiser så kommer dere til å møte mange folk som har masse tips å komme med og kanskje dere har lyst til å gjøre noe annet enn planlagt. Sender deg adresse til bloggen min i privat melding
sarama Skrevet 25. august 2009 Forfatter #20 Skrevet 25. august 2009 Jeg reiste lite rundt i Honduras, endte nemlig opp med 2 dykkerkurs og nesten 3 uker på Utila. Var noen dager lenger ned på den karibiske kysten, i Trujillo. Bodde der på et sted som heter Casa Kiwi, et fint sted liggende helt for seg selv ved stranda. Jeg var på en 7 mnd tur i Mellom- og Sør-Amerika. Startet i Belize, reiste meg gjennom alle landene ned til Panama. Det brukte jeg 4 mnd på. Så fløy jeg fra Panama til Peru, og brukte 1 mnd hver i Peru, Bolivia og Argentina. Mitt råd er å ta dere god tid, konsentrer dere heller om færre land enn å skulle rekke over altfor mye! Og det er ikke nødvendig å legge så mange planer heller. Jeg hadde det veldig travelt før jeg dro og visste knapt nok noe om landene. Jeg hadde bare flybillett til Belize og hjem fra Buenos Aires 7 mnd senere! Men det er sånn jeg liker å reise og jeg forstår at noen ønsker å ha mer planer. Men vær åpen for å ta ting litt på sparket, når dere reiser så kommer dere til å møte mange folk som har masse tips å komme med og kanskje dere har lyst til å gjøre noe annet enn planlagt. Sender deg adresse til bloggen min i privat melding Ja, vi har bestemt oss for å bruke god tid i de landene vi besøker, fremfor å haste oss gjennom flest mulig! Men er ikke så lett å velge, har lyst innom alt, hehe! Kunne egentlig tenkt meg å bruke enda lenger tid, men tror ikkje vi klarer å legge av nok penger til det. Hvor stort budsjett hadde du på turen? Og holdt du det?? (Trenger ikke svare hvis du ikke vil )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå