Gå til innhold

Har kjøpt ny bærbar.. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på høyskole om 1 uke, og var derfor ute for å kjøpe en ny bærbar i går.

Det som er viktig er at den ikke er for stor og tung og at den har et godt batteri.

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en Acer Aspire 4810T

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...er-aspire-4810t

Den er litt mindre enn den jeg har, uten å være for liten, og batteriet skal ha opptil 8 timers kapasitet.. det er bra, selv om jeg skjønner at 8 timer er optaimale forhold ++. Det er uansett en kapasitet som er bedre enn noen maskin jeg har hatt.

So far, so good.. trodde jeg. På elkjøp ble jeg snakket trill rundt av en selger som mente den var elendig, treg og at batteriet var ned i 2-3 timer. Det skal sies at det ikke virket helt som om han visste hvilken maskin det var snakk om.. Uansett, mye prat, en voksende kø og diverse, gjorde at jeg lett forvirret vandret ut med en Packard Bell EasyNote ENML61B778NDC som selgeren mente var knall. 24 timer senere er jeg ikke overbevist.. Den er stor, batteriet varer ca 1,5 time og jeg føler at det generelt ikke er helt denne pc`en jeg var ute etter.

Jeg vurderer derfor å dra tilbake og bytte den i den andre.

Mitt spørsmål blir som følger, er det noen som har peiling på disse to maskinene? Er acer maskinen elendig som selgeren sier?

Er denne fra PB virkelig bedre, eller bør jeg bytte den? Alle råd tas i mot med takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

personlig så kan jeg ikke fordra PB, har dårlig erfaring med de. som du sier så er de store og tunge men det både jeg og flere andre også opplevde var at vifta begynte å høres ut som en flymotor, den ble uhyggelig varm og batteriet hadde dårlig levetid.

min avgikk uventet (?) ved døden når vifta sluttet å virke og en del av innmaten smeltet.

mye mulig de har bedret seg det siste året men jeg er skeptisk.

når du selv også er usikker allerede nå så ville jeg dratt og byttet.

Skrevet
personlig så kan jeg ikke fordra PB, har dårlig erfaring med de. som du sier så er de store og tunge men det både jeg og flere andre også opplevde var at vifta begynte å høres ut som en flymotor, den ble uhyggelig varm og batteriet hadde dårlig levetid.

min avgikk uventet (?) ved døden når vifta sluttet å virke og en del av innmaten smeltet.

mye mulig de har bedret seg det siste året men jeg er skeptisk.

når du selv også er usikker allerede nå så ville jeg dratt og byttet.

Jeg har allerede lagt merke til at den blir ufyslig varm.. Det blåser rett og slett varm luft ut på siden, og alt i nærheten blir kjempe varmt.

Jeg har også hatt dårlig erfaring med PB før, jeg tror kanskje det er derfor jeg er ekstra skeptisk her jeg sitter.

At jeg lot meg lure trill rundt er nok først og fremst fordi jeg ble overrasket over at maskinen han prøvde å pushe (altså den fra PB) kostet 500 kr mindre enn den jeg hadde sett meg ut. Jeg satt igjen med en følelse av at den andre virkelig måtte være dårlig om han heller ville selge meg en billigere type.. :sjenert:

Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke de to maskinene, så ikke ta alt jeg sier for god fisk, men...:

Jeg har eid én Packard Bell-maskin - det er den desidert dårligste PC'en jeg har vært borti i mitt liv. Den var treg, ustabil, klumpete og kaputt før et år var omme.

Har nå en Acer Aspire og en Dell. Det er best skjerm på Dell'en, og den er mindre (men skjermen er mindre også, hvilket ikke er noe pluss) - bortsett fra det er det meste like godt eller bedre på Acer'en. Den er kjapp, lydløs, flat og liten i forhold til at skjermen er stor, veldig behagelig tastatur og den har ikke sviktet meg en eneste gang i løpet av snart tre år. Det eneste minuset er at synsvinkelen på skjermen ikke er noe å skryte av - men så er den som sagt tre år gammel også...

Ergo - mitt råd er: Bytt den i den Acer'en du hadde lyst på i utgangspunktet;)

Edit: La til et ord.

Endret av Tonka
Skrevet

Takk for gode svar. :klemmer:

Det bekreftet vel egentlig bare det jeg trodde..

Jeg har i tillegg ringt en slektning som jobber i en lignende type butikk, og han kom også med noen gode råd.

Så summa summarum, PB`en er pakket ned i esken sin og i morgen skal jeg på elkjøp og hente med meg den maskinen jeg egentlig ville ha..

Det avgjørende er egentlig at maskinen er en PB.. Hadde det vært et annet merke kunne jeg kanskje kunnet levd med at den er stor, men den dårlige erfaringen med PB gjør at jeg i tillegg til å knekke ryggen ser for meg at vifta, tastaturet, batteriet og alt kommer til å gå til helvete midt i en viktig oppgave eller noe..

Det er greit at Acer`en er litt tregere, men til dette bruket trenger jeg heller ikke verdens heftigste maskin.

Skrevet

PB er de verste drittmaskinene jeg noen sinne har komet over. Ren gjetting så får selgeren større fortjeneste på PB enn på acer'n. De fleste acer maskinene jeg har sett er gode på batteritid og holder godt et par timer uten problemer.

Skrevet

Kan være greit å vite at Packard Bell og Acer faktisk er samme firma, på samme måte som HP og Compaq er samme firma. Hverken Packard Bell eller Acer er noe jeg ville tatt i med lånt ildtang.

Skrevet
Jeg skal begynne på høyskole om 1 uke, og var derfor ute for å kjøpe en ny bærbar i går.

Det som er viktig er at den ikke er for stor og tung og at den har et godt batteri.

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en Acer Aspire 4810T

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...er-aspire-4810t

Den er litt mindre enn den jeg har, uten å være for liten, og batteriet skal ha opptil 8 timers kapasitet.. det er bra, selv om jeg skjønner at 8 timer er optaimale forhold ++. Det er uansett en kapasitet som er bedre enn noen maskin jeg har hatt.

So far, so good.. trodde jeg. På elkjøp ble jeg snakket trill rundt av en selger som mente den var elendig, treg og at batteriet var ned i 2-3 timer. Det skal sies at det ikke virket helt som om han visste hvilken maskin det var snakk om.. Uansett, mye prat, en voksende kø og diverse, gjorde at jeg lett forvirret vandret ut med en Packard Bell EasyNote ENML61B778NDC som selgeren mente var knall. 24 timer senere er jeg ikke overbevist.. Den er stor, batteriet varer ca 1,5 time og jeg føler at det generelt ikke er helt denne pc`en jeg var ute etter.

Jeg vurderer derfor å dra tilbake og bytte den i den andre.

Mitt spørsmål blir som følger, er det noen som har peiling på disse to maskinene? Er acer maskinen elendig som selgeren sier?

Er denne fra PB virkelig bedre, eller bør jeg bytte den? Alle råd tas i mot med takk..

Ikke for å være anti windows. Men en macbook hadde vært supert for deg. Den er liten(ex'n brukte min på skolen et par ganger og den går lett inn i veska). Holder på batteri(kommer seff ann på bruken, men en god 4timer med bra bruk og 5+ ved skolebruk). Anbefaler det på sterkeste.

Skrevet

Takk for alle gode råd.:)

Jeg dro tilbake i dag, samme selger som sist, og han var veldig grei og forståelsesfull. Jeg fikk levert tilbake PB`en uten problemer, og byttet den den i Acer maskinen. Jeg tror muligens vi har snakket litt forbi hverandre, og at han trodde jeg var ute etter en større utgave av Acer`en.

Uansett, jeg er såååå fornøyd. :jepp: Den er liten, uten å være for liten, jeg får nemlig mark av minimodellene. Den er PB`ens rake motsetning, liten, lett, får lett plass i sekk/veske, og den blir nesten ikke varm! PB`en varmet jo sånn ca like mye som en varmovn på full guffe, mens denne kan gå i flere timer uten å bli noe særlig varm. I tillegg bråker den ikke like infernalsk som pb`en og batteriet er suverent. Det er ingen tvil om at dette er en langt bedre skolemaskin, man slipper en vifte så fælt at det høres ut som et middels stort fly, og batteriet kan fint gå i flere timer uten lading.

Så, alt i alt, jeg er glad jeg lyttet til magefølelsen og rådene her inne.. :jepp:

Skrevet

Åååh, endelig en tråd med happy ending, hvor alle er snille med hverandre! :hjerter:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...