Gå til innhold

hvilke farger vaskes sammen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg vasker i samme maskin:

svart

grønt

blått

rødt

brunt

oransje

vasker også i samme maskin:

hvitt

lys beige

lys blå

ull vaskes på ullprogram.

Har aldri opplevd misfargede klær.

hvordan gjør dere dette?

Hvis man skulle sortert etter alle fargene så ville aldri vaskemaskina hatt pause!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ørti skittentøykurver og vasker så godt som hver farge for seg:

hvitt

svart+grått

lyse varme farger (beige f.eks)

lyse kalde farger (blå f.eks)

rødt/orange

dypere blå+grønn

evt lyse og mørke blåfarger sammen

bruker nesten bare bomull, så det meste går på 60, unntatt hvitt, som går på 90, og ull som vaskes for seg. bh'er vaskes også for seg, de hvite sammen, og de svarte sammen.

faktisk planlegger jeg hvilke klær jeg går med, hvilke badehåndklær jeg bruker etc ut fra hvilke skittentøykurver som står for tur...

det er godt jeg bor alene. kan vanskelig forestille seg at noen andre ville fulgt opplegget mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt vaskes alene

...........

Grått

Beige

Lys blått

Gult

o.l.

...........

Rødt

Oransje

o.l.

........

Blått

Grønt

o.l.

.......

Svart

Andre mørke farger som mørk blått f.eks

Det komme veldig an på hvilke klær det er også.

Sambos arbeidstøy sorteres ikke så nøye.

Ikke "Hjemmeklær" heller.

Vasker stort sett ola-bukser alene, men fyller opp maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Hvitt alene ! Hvite klær med mørke kontrastfarger f.eks på ermer, vaskes ikke sammen med helhvite klær.

Sort

Mørkeblått

Mellomblått

Mørk grønn

Grått

-------

Rødt

Oransje

Mørk rosa

--------

Beige

Lyseblå

Lyserosa

--------

Dongeri

--------

Har også endel plagg som vaskes for seg selv, helst om vinteren, da bruker jeg endel lammeull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt alene

Håndkler alene

Svart+brunt+andre veldig mørke farger sammen

Rødt alene

Beige + lyse farger

Noen ganger er jeg litt "crazy" og vasker de røde klærne sammen med de svarte, men da skal det være en god grunn til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Noen ganger er jeg litt "crazy" og vasker de røde klærne sammen med de svarte' date=' men da skal det være en god grunn til det..[/quote']

Bare noe du gjør hvis du føler for å være litt sprø en dag...... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Hvitt alene, men de med SMÅ mengder annen farge (og som er vasket mange ganger før så jeg vet at de ikke farger av) går sammen med.

Sort/mørk grå/smørk blå/mørsk grønn går sammen

lys grønn og lys blå sammen med lys brun, og grå

Rødt og rosa og orange og tidvis gult går sammen (men vi har såpass mye rødt grunnet sambos følelser for fotball-laget BRANN at det forsåvidt kunne blitt vaska alene...)

Men jeg sorterer egentlig mer utfra "kvalitet" enn farge, altså vaskes ikke fotballdraktene sammen med t-skjorter (de fyller uansett hver sin maskin) og ei heller sammen med mine røde og rosa gensre i syntetiske stoffer... Dongri går sammen med andre busker i "grovt stoff", håndklær har jeg alltid vasket sammen med undertøy, og bh'ene vasker jeg for hånd... Sengetøy fyller stort sett maskina, men kombineres mde håndklær ved behov

Og kokvasken går selvsagt for seg selv (altså kjøkkenkluter og kjækkenhåndklær.) Ville aldri falt meg inn å vaske KLÆR på 90 (eller 95 da) grader, slik ivanka altså gjør. Hvorofor i all verden skulle mine hvite t-skjorter behøve å kokvaskes? de er da vitterlig små nok fra før, og blir helt rene med vaksepulver for hvitt på 40 eller 60 grader. Men, det er nå bare meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vaskes det som følger:

- Hvitt pluss veldig lyse farger (gul, blå, beige og sånn)

- Svart, grått, veldig mørke farger (blå, grønn pluss pluss)

- Rødt og orange

- Håndduker og truser vaskes sammen uansett farge. Har noen rosa håndduker, men pyttsann :briller:

Ellers er jeg som Arwen og kan finne på å vaske rødt sammen med det fargede tøyet.

En ting jeg lurer på: Tøy som er helt hvitt enkelte steder og knallfarge andre steder, hva gjør dere med det tøyet? Har feks en genser til jentungen som er hvit på armene og knallrød på bryst og rygg. Har vaska sammen med det røde. Det har ikke farga av på det hvite, men det kan jo bare være flaks da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker stort sett i 3 ladninger i tillegg til ull-vasker( som sorteres etter 1 eller 2).

1.Hvitt går sammen med lyse farver i blått, beige mfl.

2.Svart går sammen med rødt, oransje, og mørke toner i blått mfl.

3.Sengetøy og håndklær, stort sett er de i samme kulører, eller så hives de sammen med 1 eller 2.

Til slutt må det nevnes at det er viktig at ingen av plaggene inneholder overskuddsfarve, for da kan vasken min se morsom ut ja. Altså nye ting vaskes for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En ting jeg lurer på: Tøy som er helt hvitt enkelte steder og knallfarge andre steder, hva gjør dere med det tøyet? Har feks en genser til jentungen som er hvit på armene og knallrød på bryst og rygg. Har vaska sammen med det røde. Det har ikke farga av på det hvite, men det kan jo bare være flaks da...

Ha i en liten spiseskje eddik sammen men vaskepulveret, da smitter ikke fargen over på det hvite.

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...