Gå til innhold

Kan NAV gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Gjest
Skrevet

Jeg er ei jente på 22 år, har vært kronisk syk i 4 år, med blant annet ME. Har prøvd å både jobbe og studere disse årene men i fjor ble det for mye så jeg her vært sykemeldt i et år. På dette året har jeg vært mye hos spesialist, lege og psykolog som alle sier at jeg burde studere til høsten. Trangen for å studere er der så hardt at jeg har sagt meg enig i det, selv om hverken jeg eller legene har noen garanti for at jeg faktisk ville klare studier helt enda. Men å tusle hjemme er noe som har tært på psykisk og gjort den delen enda verre, og jeg føler at å studere er noe jeg kan bruke det lille overskuddet jeg har på, i tillegg til at det er fleksibelt på flere måter i forhold til hvis jeg skulle hatt en jobb. Jeg ønsker og trenger å komme meg videre her i livet, føle at ting går framover, om enn ganske sakte.

Jeg var på møte med studierådgiver ved universitetet som sa at jeg måtte søke på fulltidsstudiet (de hadde ikke deltid på det jeg skal studere) og utsette eksamener/fag etter hvert som belastningen ble for stor, og ta det litt og litt på den måten.

Mitt første møte med saksbehandleren min i NAV var i juni. Den dagen var jeg fryktelig syk og svak men måtte møte opp da de sa at sakshehandleren skulle på ferie så det var den eneste dagen. Hun var kvass, sa at det var helt urealistisk at jeg skulle begynne på fulltidsstudium og lurte på hvordan i all verden jeg skulle klare det. Jeg, som ikke eier bein i nesa og var helt utmattet fra før fikk ikke ut så mye annet enn tårer på det møtet. Når jeg kom hjem skrev jeg en mail til henne og forklarte at jeg har tro på at jeg skal klare å studere fordi jeg nå har et godt støtteapparat av leger som også har tro på meg og følger meg opp nøye, og at jeg har hatt framgang i helsa. Jeg ringte igjen og spurte om nytt møte.

Nå mente hun at jeg var for frisk. "Hvis du kan studere fulltid kan du jo også jobbe fulltid og da trenger du ikke hjelp fra oss". :hakeslepp:

MEN hun sa at de kunne skaffe meg en jobb, og at jeg skal jobbe under yrkesretta attføring dette året (forstå logikken den som kan), og så studere helt uten hjelp fra de neste år... Det var i hvert fall hennes forslag. Det jeg nå er redd for er at de nå mener at jeg er helt frisk fordi jeg har foreslått å studere? Jeg trenger jo fortsatt å ha NAV i ryggen?

Jeg spurte hva slags jobb det skulle være, og sa at det måtte da være en veldig fleksibel jobb og i hvert fall ikke fulltidsjobb. "Hvorfor ikke det da?" spurte hun bare kaldt. Skjønner hun ikke at fulltidsjobb og fulltidsstudium er to helt forskjellige ting?

Åhh... jeg skjønner ingenting... og er livredd for at de skal kaste meg ut i noe helt feil. Jeg ser for meg at om jeg skal jobbe nå bør det ikke være mer enn ca 3 dager i uken. Er det vanlig at de overbelaster folk fordi de misforstår selv eller tar de faktisk hensyn til legens anbefalinger? Og får man jobbe med noe man selv synes er interessant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du er for ung til å få utdanning under yrkesrettet attføring. Men du kan jo ta opp studielån som alle andre. Og nei - det er ingen menneskerett til å få jobbe med nøyaktig det man har lyst til her i livet.

Endret av Wadjet
Gjest Frk Gjest
Skrevet
Du er for ung til å få utdanning under yrkesrettet attføring. Men du kan jo ta opp studielån som alle andre. Og nei - det er ingen menneskerett til å få jobbe med nøyaktig det man har lyst til her i livet.

Jeg tenker mer på det å sette meg ut i en jobb med for tung belastning som i tillegg er helt utenfor mitt interessefelt. Jeg ser ikke helt hvordan det kan være hverken psykisk eller fysisk helsefremmende... Det optimale ville jo vært en fleksibel og motiverende jobb, slik som studiet ville ha vært. Noe som får meg opp av gjørma. Det er derfor jeg er redd det skal være en lite fleksibel og umotiverende jobb... Er så redd for å bli sykere igjen... har tatt meg lang tid å komme dit jeg er nå :sukk:

Sånn for øvrig fikk venninna mi nettopp innvilget yrkesrettet attføring for å studere, vi er i helt lik situasjon og er like gamle, bare at jeg har "tyngre" diagnoser enn henne. Så det virker som det kommer litt an på saksbehandleren. Men jeg har slått fra meg tanken på å studere nå, ønsker bare at jeg og NAV kan gjøre det beste utav det som nå blir Plan B.

Skrevet

Har ikke noe å si, men vil gjerne gi deg en :klem: . Vet at at NAV kan være vanskelige...

Skrevet

Typisk NAV

Er i noe lignende selv akkurat nå.

NAV maser "vette av meg" for at jeg skal jobbe\ studere. Men spesialistene sier det er svært viktig at opptreningen skjer i et rolig tempo uten altfor store smerter.

Har fått beskjed at det vil ta år,,, så jeg har mye å "glede" meg til.

Men forhåpentligvis blir jeg engang bra nok til å starte jobb. Blir nok omskolering først.

Alikevel maser NAV hele tiden. "når vil du bli bra". "hvor mye tror du at du kan jobbe", " når kan du begynne studie", "du kan jo prøve ut noe og se hvordan det går". ???

Hvordan kan jeg svare på slike ting, når spesialister som KAN med dette ikke kan gi meg noen klare svar ?

Får strem beskjed om at jeg ikke må ha mer overbelastning nå, for da kan flere ting "gå gærnt". Har nokk som det er!

Er dignostisert som 100% arbeidsufør for tiden.

Skal inn nå i slutten av mnd igjen og nærmest forventer samme greia på nytt igjen.

Jeg kan ikke svare noe mer klarere nå en for noen mnd siden. Men presse på vil de alikevel.

Det ironiske er jo og at NAV heller ikke kan hjelpe til for å komme raskere til undersøkelser og behandling slik at en kanskje kan bli raskere bra og KAN jobbe.

Kjenner og godt til det med at en har gode og dorlige dager. På meg kan det variere veldig i løpet av bare en dag. Og da er jeg bare nødt til å ta hensyn til det der og da. Press, mas og stress er garangtert ikke god medisin i en slik situasjon.

P.s jeg har nektet å komme til NAV flere ganger og heller tatt ting på tlf. om formen har vært elendig. Jeg drar ikke dit om jeg føler at jeg blir værre av det i flere dager etterpå. Men jeg ringer heller ofte og oppdaterer endringer med en gang jeg har fått noe nytt.

Gå til de som behandler deg, legen event. spesialisten og få et skriv med annbefaling fra dem. Både helsemessig og hva de annbefaler ang. arbeid \ skole, lengden på det (antall timer) og type arbeid.

Det veier -tyngre- en en saksbehandler på NAV.

Ikke la NAV presse deg til å gjøre noe som kan ødelegge mer for helsa de, det er det ikke værd.

Du er kanskje ung, som en skriver her. Men ting kan skje helsemessig uansett alder som gjør at en blir satt ut av arbeidslivet. Og en kjenner sin kropp og sin helse best selv på hva en makter og ikke makter. Når en da har leger og andre som kommer med annbefalinger bør en følge disse. IKKE en saksbehandler som IKKE har peiling på slike ting.

Ønsker deg lykke til.

Stå på.

Skrevet

Jeg vil nå si at NAVdamen har rett. Greier du et fulltidsstudium, så er du frisk. Da kan du like gjerne jobbe eller skaffe deg studielån.

Skrevet
Jeg vil nå si at NAVdamen har rett. Greier du et fulltidsstudium, så er du frisk. Da kan du like gjerne jobbe eller skaffe deg studielån.

Det ligger jo mer under det her.

Ja kanskje hun er frisk nok til å jobbe, men så har hun ikke utdanning til å få en jobb hun kan gjøre pga sykdommen så hun ender opp i en jobb som etter et halvt år setter henne tilbake i nav systemet.

Det er UTROLIG sjeldent nav gir utdannings støtte til folk under 26.

Så mest sannsynlig er det noe venninnen din ikke forteller deg.

Skrevet

En jobb er en helt annen type belastning enn et studie, og mye mindre fleksibelt.

Gjest Frk Gjest
Skrevet

Men hele poenget med at jeg er redd de har misforstått hvor stor kapasitet jeg har, ettersom planen jo var å utsette noen fag og/eller holde meg hjemme fra forelesninger når belastningen blir for stor. Hvordan skal jeg kunne ta slike time outs i en jobb? :(

Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke kan ta opp studielån?

Skrevet

Er noe som kalles inkluderende arbeidsliv.

Ta å skriv ned punktvis hva du føler du trenger for å komme i arbeid, og hvorfor. Hva du frykter hvis... osv.

Det er mulig du kan misforstå noe av intensjonen til nav, at hun ikke fikk fortalt alt omkring hvilken konkret ordning du kan tilbys. Kanskje de ser for seg å la deg få prøve deg i en verna bedrift en periode, for å få kartlagt din "restarbeidsevne"?

Når du har fått konkrete spørsmål ned på arket, kontakter du nav, og ber om å få et ansvarsgruppemøte, der de som er relevanr for din sak møtes, slik at dere kan prøve å finne en så bra løsning som de greier. Men nav har begrensninger både i økonomi, regelverk og i praksis, for hvor skreddersydd de kan være.

Jeg antar at målet ditt uansett er å komme ut som yrkesaktiv, i den andre enden? Vel, et sted må du begynne.

Gjest Frk Gjest
Skrevet
Hva er grunnen til at du ikke kan ta opp studielån?

Det er flere grunner til det og jeg hadde så klart gjort det dersom det var en god og mulig løsning. Ikke har jeg lov heller, når jeg er nav-klient. De to kan ikke kombineres, har jeg fått beskjed om.

Gjest Gjest_ally_*
Skrevet
Jeg tenker mer på det å sette meg ut i en jobb med for tung belastning som i tillegg er helt utenfor mitt interessefelt. Jeg ser ikke helt hvordan det kan være hverken psykisk eller fysisk helsefremmende... Det optimale ville jo vært en fleksibel og motiverende jobb, slik som studiet ville ha vært. Noe som får meg opp av gjørma. Det er derfor jeg er redd det skal være en lite fleksibel og umotiverende jobb... Er så redd for å bli sykere igjen... har tatt meg lang tid å komme dit jeg er nå :sukk:

Jeg synes ikke du skal ta sorgene på forskudd her.. Du vet jo ikke hva slags jobb det dreier seg om! Det finnes mange jobber med varierende psykisk/fysisk belastning, med muligheter for fleksibel arbeidstid eller annen tilrettelegging! :)

Gjest Gjest_Terje_*
Skrevet
Det er flere grunner til det og jeg hadde så klart gjort det dersom det var en god og mulig løsning. Ikke har jeg lov heller, når jeg er nav-klient. De to kan ikke kombineres, har jeg fått beskjed om.

Det stemmer vel ikke? Lån blir ikke definert som inntekt, vel?

Jeg har en kompis som går på attføring og har studielån.

Skrevet

Selv om du er syk og får oppfølging av leger osv trenger du vel ikke være under NAV sine vinger? Kanskje det frister mer at NAV betaler for utdanningen enn at du må ta opp lån?

Gjest Frk Gjest
Skrevet
Er noe som kalles inkluderende arbeidsliv.

Ta å skriv ned punktvis hva du føler du trenger for å komme i arbeid, og hvorfor. Hva du frykter hvis... osv.

Det er mulig du kan misforstå noe av intensjonen til nav, at hun ikke fikk fortalt alt omkring hvilken konkret ordning du kan tilbys. Kanskje de ser for seg å la deg få prøve deg i en verna bedrift en periode, for å få kartlagt din "restarbeidsevne"?

Når du har fått konkrete spørsmål ned på arket, kontakter du nav, og ber om å få et ansvarsgruppemøte, der de som er relevanr for din sak møtes, slik at dere kan prøve å finne en så bra løsning som de greier. Men nav har begrensninger både i økonomi, regelverk og i praksis, for hvor skreddersydd de kan være.

Jeg antar at målet ditt uansett er å komme ut som yrkesaktiv, i den andre enden? Vel, et sted må du begynne.

Ja, jeg spurte henne om Inkluderende Arbeidsliv, hun var like kort og vemmelig når jeg prøvde å snakke om det. "Det er noe helt annet." sa hun bare. Jeg prøvde (innimellom gråten, ikke så lett) å spørre på flere måter hvilke typer jobber og tilrettelegginger som egentlig finnes for meg men jeg fikk bare så diffuse svar at jeg nå ikke har noe som helst å forholde meg til. Heldigvis skal jeg få ny saksbehandler i løpet av neste måned.

Ansvarsgruppemøte virker som noe jeg må undersøke litt nærmere, ja :)

Skrevet

Dette stemmer ikke. Jeg er under yrkesrettet attføring og vet at det gjør at jeg får mye mindre i stipend enn de som har tjent mer enn maks-grensen for Lånekassen, men selv om jeg ikke får stipend, så får jeg fullt lån.

Skrevet

Det er da 1000vis av oss som fint må klare oss bare på stipend og lån. hvorfor kan ikke du? Vi har alle problemer med forskjellige ting, sats hardt på en eller to eksamener og ta de andre om du har overskudd.. Det er bare å hive seg over det..

Skrevet
Men hele poenget med at jeg er redd de har misforstått hvor stor kapasitet jeg har, ettersom planen jo var å utsette noen fag og/eller holde meg hjemme fra forelesninger når belastningen blir for stor.

Kjære deg. Det du gjør er å søke om studielån på vanlig måte. Dersom belastningen blir for stor, og du ikke greier å ta alle fagene, får du omgjort deler av lånet til stipend i ettertid. Det finnes også rehabiliteringsordninger for studenter under Nav dersom det skulle gå helt skeis. Du trenger ikke Nav til å forsørge deg om du skal studere. Men de er der dersom du skulle trenge tiltak senere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...