Gå til innhold

Varme opp pizzahorn/pizzaboller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får besøk av endel slektninger på søndags formiddag, og tenkte jeg skulle lage pizzaboller eller pizzahorn til dem. Tenkte å lage dem på lørdagen. Men hvordan skal jeg da gjøre når jeg skal servere dem? Lar jeg dem ligge i poser fra lørdag til søndag, og deretter varmer jeg dem litt i ovnen? Eller skal de fryses rett etter de er laget, og varmes opp igjen på søndags formiddag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville frosset de ned og tinet de i ovnen søndag.

Gjærbakst kan jo varmes opp dagen etter, men da er de gode bare akkurat da.

Nei, frys de du så er du helt sikker.

Det er jo jobb å bake da!

Skrevet (endret)

De får ikke tid til å bli gammel på så få timer. Bak med melk, sirup og mye godt smør, slik at de føles ferskere. Vær litt raus med størrelsen, og halvstek dem bare tilstrekkelig til at de gasshever i ovnen, og gjærsporene drepes. Kjøl dem på rist, og i poser/dekk med plastfolie. Lag gjerne eventuelt fyll litt fuktigere enn du pleier, eller bruk litt mer av det. Ikke ha over ost før du steiker dem for alvor.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Hm... det var to litt forskjellige svar ;)

Kamikatze: pizzaboller med sirup? Det har jeg aldri prøvd... Vet ikke om jeg tør begi meg ut på en ny oppskrift her heller! Men ideen din er jo god da, selv om jeg aldri har halvstekt noe, for deretter å helsteke det igjen. Men det er vel ikke så vanskelig høres det ut som! Håper bare resulatet blir vellykka..

Tar gjerne imot flere svar og synspunkt!

Skrevet

Hehe, du bruker ikke store mengder sirup for å gjøre dem søte, men noen ts til en ss for en kg mel, som næring for gjæren. Mange gir gjæren en liten boost med litt sukker, men for lite til å søte bakverket. Mesteparten av sødmen forsvinner jo, og fordøyes av gjærsoppen, og blir gass og alkohol, som i sun tur forsvinner med varmen i bakeprossessen. Ei halv ts salt er også greit å ha i.

Sirupens konsistens gjør at gjærbaksten virker ørlite ferskere enn om du hadde brukt sukker. Men smør istedenfor olje har enda større effekt. :)

Skrevet

Ok. Men oppskriften min inneholder ikke sukker heller..

Hm... men blir de ok hvis jeg halvsteker dem (jeg bruker vanlig pizzadeig-oppskrift, eller hvertfall noe lignende) på lørdags kveld, og lar dem stå tildekket av plast til søndags morgen, og steker dem en times tid før de kommer tro?

Er bare litt redd for dette med halvsteking..

Skrevet

Ikke vær redd, det kommer til å gå bare godt. Men du kan jo bake i dag, fryse ned, og tine en time først i romtemperatur. Da kan du slenge to-tre i ovnen i morgen, og tjuvtrene.

Skal de spises varme, og ikke behøver lang holdbarhet, skal du være virkelig god, for å rote det til.

Sett dem bare inn i ovna på ti grader lavere temperatur enn hva oppskrifta sier. Steik halve tida, men følg med. Minste antydning til farge, så må de ut.

Bruk ferdigkokt fyll, eller temmelig ferdig i ruller. Har du ost i, går det greit, det er den oppå, som er greiest å ha på ved siste halvsteiking.

Det går sikkert fint. Gjærbakst er ganske tilgivende, den. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...