Gå til innhold

Kan små barn spise nesten hva som helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn som akkurat har fylt 1år. Han er veldig matintressert, og har hittil likt nesten alt han har fått servert. Men noen ganger vil jo gjerne jeg og pappaen har litt sterkere mat, altså ikke veldig sterk, men helt kurant.

Selv om jeg da leger egen mat til barnet, eller en mildere versjon av det vi spiser, så vil han smake av vårt fat. Det virker som han skjønner at vi ikke spiser det samme, for de gangene vi spiser nøyaktig samme mat, så spiser han gjerne av sin egen skål.

En gang fikk han smake litt Chicken Tandoori (var ikke særlig sterk, grunnet endel creme fraishe i sausen). Dette ELSKET han tydeligvis, og ble sint om han ikke fikk mer (fikk smake mens jeg tilberedte maten på kjøkkenet).

Over til spm. Er det greit å gi 1åringer slik mat, eller kan de få trøbbel med systemet? Han har ellers sjelden magetrøbbel og ingen foreløpige allergier. Er det barnet selv som bestemmer hva det ""tåler", eller vil han spise og spise og få vondt siden? (jeg vil jo aldri finne på å gi han chili eller lignende)

Dette ble nok litt langt og rotete, men er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper at indere ikke serverer mat med fiskebollesmak til ungene sine! :ler: Kjør på, hvis ungen liker det, og ha evnt. litt rømme etc i maten hvis det er litt sterkt. Tror det har litt med vane å gjøre.

Skrevet
Tipper at indere ikke serverer mat med fiskebollesmak til ungene sine! :ler: Kjør på, hvis ungen liker det, og ha evnt. litt rømme etc i maten hvis det er litt sterkt. Tror det har litt med vane å gjøre.

Haha! Der sa du noe :ler:

Da kan han bare få smake litt av hvert da=)

(her en dag plukka han opp en rå løkbit fra sambo sitt fat før jeg fikk sukk for meg. Den gled rett ned, og han ville ha mer! Så da er det sikkert greit med mat med mer smak på fremover).

Han nekter nemlig å spise barneglassene med mat.

Takk for svar=)

Skrevet

La ham få smake og kose seg. Pas på saltinnholdet, men kjære, det er jo ikke mengder det er snakk om.

Da min var 8 mndr var vi i Hellas og selv om han var fullammet enda, koooooste han seg med å få smake på og slafse med tzatziki, appelsiner og oliven.

Skrevet

Her har ungen fått alt det samme som oss siden 10-11 mnd i alle fall. Hender det nå at han ikke får vår middag, er det heller pga konsistens (altså ting som er vanskelig å tygge/fare for å sette i halsen) enn at det er sterkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...