Gjest Gjest_Lille84_* Skrevet 11. august 2009 #1 Skrevet 11. august 2009 Har nettopp kommet hjem fra reise(hellas-kreta). Jeg var syk if em dager da jeg hadde mageinfeksjon. Da jeg var der nede ringte jeg SOS telefonen for jeg ville komme meg hjem, da eelektrisiteten var borte på hotellet i mange timer en dag og jeg hadde feber. Dnb ringte da legen, som ikke mente det var grunn nok til å dra hjem, altså å få dekket reise. Greit nok, men jeg taklet ikke være der i varmen, så jeg tenkte da betaler jeg hjemreisen selv. Forsøkte å komme meg hjem men det var ingen ledige plass på fly, så hadde ikke noe valg,og jeg måtte bli der siste 6 dagene og reise hjem på min egentlige avreisebilett. Da jeg snakket med hun på SOS telefonen sa hun også at jeg kunne søke om tapte feriedager. Da jeg kom hjem hadde hun sendt meg et skademeldingsskjema, det fyllte jeg ut, sammen la jeg kvitteringer for legebesøk, medisiner, opplyste om alle taxiturer som ble gjort til fire forskjellige apotek, da ingen hadde alle medisnene jeg skulle ha. Men hadde ikke kvit. på dem da samboeren min glemte å få med seg dette da han stresset rundt. Sendte med internettbilletten min, der jeg har bekrf.t på bet. av totalt 16 tusen kroner for begge to(tilsammen). 14 dager. Forsikringen fikk jeg gjennom DNB da jeg betalte med mitt totalmastercard, da var resieforsikring inkl. Men lurer på hvor mye evnt jeg får igjen, om jeg vil få avregn av de 5 dagene jeg var syk eller hvordan de behandler slike saker. Det er første gang jeg melder skadet/tap i et forsikringsselskap. Jeg er også en god kunde i DNB nor, vært i mange år, ingen bemerkninger heller. Mulig de ser på det også. Er veldig spent på om jeg i det hele tatt vil få noe igjen og evnt hvor mye. Det var ingen god reise og reisearrangøren var lite behjelpelig med alternativer til hjemreise. Aldri charter igjen!:-) Bilferie er bedre. Håper noen har noen kommentarer, eller hvis noen har erfaringer med dette. Takk.
Gjest klinge Skrevet 11. august 2009 #2 Skrevet 11. august 2009 Så lenge legen du har vært hos ikke mente det var nødvendig at du reiste hjem så får du ikke dekket hjemreise på forsikringen. Det er kun når det er uforsvarlig av medisinske hensyn å bli på feriestedet at du får reise hjem (dvs at du ikke kan få hjelp av lege eller at det ikke finnes sykehus der du er). Dette var jo ikke tilfelle for deg. Du ville bare ikke være der. Det teller ikke. Alle utlegg du har hatt må dokumenteres med kvittering. Bankutskrift teller også som kvittering. Når du blir sykemeldt i ferien så kan du få igjen disse feriedagene av arbeidsgiver. Du vil nok få dekket noe av utgiftene til lege, medisiner osv. Du får ikke igjen billettpengene for de 5 dagene du var syk. Hvis det var det du mente.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 11. august 2009 #3 Skrevet 11. august 2009 Jeg er også en god kunde i DNB nor, vært i mange år, ingen bemerkninger heller. Mulig de ser på det også. Er veldig spent på om jeg i det hele tatt vil få noe igjen og evnt hvor mye. De ser ikke på om du er en god kunde i DnB eller om du har/ikke har bemerkninger. De ser på din spesifikke sak og om den dekkes av forsikringsvilkårene. Jeg kjenner ikke DnB's reiseforsikring så hva de dekker av tapt ferie vet jeg ikke. Men noen selskap har det sånn at du får dekket et bestemt beløp per dag for de dagene du har vært på sykehus eller legen har beordret sengeleie. Det er forståelig at du ikke fikk dekket hjemreisen. Du får kun det når helsevesenet i det gjeldende land ikke kan tilby den behandlingen som er nødvendig. At reisearrangøren ikke var behjelpelig med hjelp til hjemreise? Det fantes ingen ledige flyseter sier du jo! Hvordan skulle de da hjelpe deg? Når da legen heller ikke mente det var nødvendig så er nok ikke reisearrangøren pliktig til å hjelpe deg med å komme deg hjem før tiden. Nå vet ikke jeg hva slags sykdom du fikk. Men du hadde kun fått vanlig flytransport (med rutefly el.l.) hvis du da ikke hadde vært så syk eller skadet at de måtte ha bestilt ambulansefly til deg. Og det koster mye penger. Som du selv erfarte så var det ingen ledige flyseter hjem - og forsikringsselskapet hadde da heller ikke klart å "trylle" frem billetter. (de måtte evnt. ha fraktet deg med båt til en annen øy eller til Athen og derfra med fly). På Kreta finnes det både dyktige leger og gode sykehus. Og du var tydeligvis ikke så syk at du måtte på sykehus. Da får du heller ikke dekket hjemreise.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2009 #4 Skrevet 11. august 2009 Aldri mer charter? Hva om du hadde reist på egenhånd til Hellas og så blitt syk? Jeg tror du forventer litt vel mye her. Reiseledere skal i slike tilfeller hjelpe deg med å komme i kontakt med legen – hvis du da ikke selv får direkte hjelp fra SOS. Reiseleder har ingen plikt til å hjelpe deg med ny billett til en tidligere flyavgang bare fordi du synes det er for varmt. Og når alle fly er fullbooket så er det fint lite reiseledere kan få gjort.
Gjest Gjest_Sirilill_* Skrevet 11. august 2009 #5 Skrevet 11. august 2009 Hvis du har mageinfeksjon så er det faktisk best å bli der du er. Jeg fikk akutt diare og mageinfeksjon i Egypt. Dagen før jeg skulle hjem. Hjemturen med fly var et helvete. Jeg skulle mye heller ha blitt på hotellet i Egypt til det var over. Hvis mageinfeksjonen er så ille og man i tillegg blir dehydrert av varmen så blir man vel lagt inn på sykehus? Søkte ikke om noen erstatning fra forsikringen. Var heller ikke hos legen. Hadde tatt med meg div. fra apoteket i Norge. Og ellers så må jo slike ting bare gå sin gang.
Gjest Gjest_lille84_* Skrevet 11. august 2009 #6 Skrevet 11. august 2009 De ser ikke på om du er en god kunde i DnB eller om du har/ikke har bemerkninger. De ser på din spesifikke sak og om den dekkes av forsikringsvilkårene. Jeg kjenner ikke DnB's reiseforsikring så hva de dekker av tapt ferie vet jeg ikke. Men noen selskap har det sånn at du får dekket et bestemt beløp per dag for de dagene du har vært på sykehus eller legen har beordret sengeleie. Det er forståelig at du ikke fikk dekket hjemreisen. Du får kun det når helsevesenet i det gjeldende land ikke kan tilby den behandlingen som er nødvendig. At reisearrangøren ikke var behjelpelig med hjelp til hjemreise? Det fantes ingen ledige flyseter sier du jo! Hvordan skulle de da hjelpe deg? Når da legen heller ikke mente det var nødvendig så er nok ikke reisearrangøren pliktig til å hjelpe deg med å komme deg hjem før tiden. Nå vet ikke jeg hva slags sykdom du fikk. Men du hadde kun fått vanlig flytransport (med rutefly el.l.) hvis du da ikke hadde vært så syk eller skadet at de måtte ha bestilt ambulansefly til deg. Og det koster mye penger. Som du selv erfarte så var det ingen ledige flyseter hjem - og forsikringsselskapet hadde da heller ikke klart å "trylle" frem billetter. (de måtte evnt. ha fraktet deg med båt til en annen øy eller til Athen og derfra med fly). På Kreta finnes det både dyktige leger og gode sykehus. Og du var tydeligvis ikke så syk at du måtte på sykehus. Da får du heller ikke dekket hjemreise. Jeg fikk info fra apollo at det var 15 ledige plasser på et fly hjem... da jeg kom ditt og ventet i mange timer, hadde de sett på feil liste. Rett å slett driti seg ut. Så det var de som gjorde en feil ikke jeg. Jeg sier ikke jeg skal få dekket hjemreise, kom meg jo aldri hjem, da det aldri var noe ledige fly. Problemet er jo at når man har høy feber og mageinf. og sykdommens forverres av oppholdet begynner jeg å lure på hva leger der nede tenker på.
Gjest Gjest_lille84_* Skrevet 11. august 2009 #7 Skrevet 11. august 2009 Føler at alle er så kritisk til saken min her. DNB sa jo selv jeg kunne søke om tapte feriedager da jeg ikke fikk dekket hjemreise.(som jeg uansett ikke hadde mulighet til, da ingen fly var ledige.) Ang hjemreisen hadde jo apollo gjort en feil, og lovet 100% sikkert 15 leidge plasser på et fly, og når man kommer til en flyplass og sietter på venter for å sikre seg billetter viser det seg at hun hadde sett på feil liste. Derfor aldri charter igjen..... og jeg hadde jo aldri dratt til hellas på egen hånd. Jeg skrev i mitt innlegg at jeg heller ville dra på bilferie neste gang, så man ikke er aavheingig av noen. Lar forsikringselskapet avgjøre dette om jeg får noe for tapte feriedager. Dumt å skrive inn her.
Gjest Gjest_Maia_* Skrevet 11. august 2009 #8 Skrevet 11. august 2009 Kjenner ikke DNB sin forsikring men om de sier at du kan søke om tapte feriedager så har de vel en dekning som gir en utbetaling for antall dager du var syk på ferie. Å reise hjem uten at legen og forsikringsselskapet har godkjent at du skal reise hjem før tiden (fordi det er medisinsk forsvarlig) er noe du må ordne med selv. Apollo gjorde en feil (det er menneskelig) og det var dumt for deg. Men jeg tror ikke hele charter-bransjen skal dømmes nedenom og hjem for det. Jeg har både vært på charter og på egen hånd i Hellas. Vært på Kreta også. Og jeg har vært hos legen og på sykehus der. Følte meg godt tatt vare på der jeg. Men jeg har engang vært i Hellas under hetebølge og det var grusomt. Folk med små barn sto og gråt i resepsjonen og ba på sine knær til reiselederne om at de kunne få dra hjem. Men det var ingen flyseter ledig. Man får jo ikke gjort noe da. Er flyene fulle så er de fulle.
Gjest Gjest_Lille84_* Skrevet 11. september 2009 #9 Skrevet 11. september 2009 Til dere som ikke trodde jeg fikk noe penger tilbake. Jo det fikk jeg gitt. For tapte feriedager og utgifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå