Gå til innhold

Gutten min spiser lite og er vanskelig ved matbordet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 14 mnd spiser så lite! Og så er det et styr uten like ved matbordet hver gang. Han kaster mat på gulvet, spytter ut, gauler og skriker. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre:( I går spiste han en halv brødskive til frokost, en halv til lunsj, litt middag, også ville han ikke ha kveldsmat. Alle ettåringer har bollemage, men min gutt har flat mage!! :( Han er ganske tynn også.

Han er ellers aktiv og blid som en sol resten av dagen. Aldri syk. Men hvordan få han til å spise? Jeg legger brød i biter på en tallerken foran han. Han spiser noen få, og så begynner han å kaste på gulvet. Jeg tar da vekk tallerkenen og gir han en og en bit. Han kaster på gulvet og begynner å gaule og sutre. Om jeg da tar han vekk fra bordet så er han fornøyd og bryr seg ikke noe om det.

Han er veldig kresen, og jeg sliter med å venne han til nye ting. Jeg har tilbudt han grønnsaker ørten ganger, men han sleiker bare såvidt på en og så bestemmer seg for at han ikke vil ha. Han liker ikke noe annet pålegg enn leverpostei, kaviar og smøreost.

Han elsker pannekaker, og da spiser han. Men hvordan få han til å like noe som helst annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme problem vi også.

Vår bli 2 år i september. Han er også den slanke typen.

Vi blir også glade for tips.

Har prøvd alle metoder, men han vil bare spise når det passer han.

Hvordan er det med grøt og din da?

Helsestasjonen her hvor vi bor sa at de godt kunne spise det til de var 2 år. Mye næring i grøt Brukerogså havregrøt.

Tørt brød er favoritten her.

Du er ikke alene!

Gjest Dallandra
Skrevet

De er morsomme i den alderen der.

Vi avsluttet måltidet vi, når maten begynte å havne på golvet. Sa "Å, kaster du maten på golvet? Er du ikke mer sulten? Neinei, men da får vi finne på noe annet da." Så ryddet vi vekk maten og gjorde noe annet. Var dette til frokost ventet vi såklart ikke helt til lunch med å tilby mat neste gang, men tok et mellommåltid. Jeg mener å huske at ungene raskt forsto at skulle de få i seg mat måtte de la maten være på bordet.

Så lenge barn får regelmessige tilbud om mat så tror jeg de får i seg det de skal. Plutselig en morgen spiser de 5 brødskiver til frokost, mens andre dager overlever de på to tygg.

Skrevet

hehe ja kjempemorsomme:)

Jeg må nok bare bli mer konsekvent. Men avslutter dere måltidet når han kaster den første biten? Min gutt har egentlig vært mest glad i brød, helt til de siste dagene:/ Grøt vil han ikke ha noe særlig av lenger. åh, frustrasjon!!

Gjest Dallandra
Skrevet

Ja, vi avsluttet måltidet når første bit mat havnet på golvet.

Skrevet

La han spise pannekaker, brød med leverpostei, kaviar og smøreost, fortsett å tilby annen mat. Vis at du koser deg med maten, ikke stress med måltidene. Han kommer til å overleve. Er du bekymret for at han faktisk ikke gjør det kontakter du lege eller helsesøster.

Alle ettåringer har bollemage, men min gutt har flat mage!! :( Han er ganske tynn også.

Eh. For noe tull.

Skrevet

Mitt barn var også små spist i da han var i den alderen - han var også veldig tynn - lå under den nederste streken på vektkurven..

Vi prøvde mye forskjellig..

- moste 1 banan, 1/2 advokado og noen blåbær i en hurtigmixer. Blandet dette med naturell yoghurt. Kan spises med skje - eller blandes ut med juice/melk og gi som drikke. Mye fiber i banan, bra fett i advokado og vitaminer og smak i blåbær :)

- Havregrøt med most banan/bringebær/jordbær var som regel noe han spiste en del av..

- Ga bare en halv/kvart brødskive om gangen, da så det ikke så mye ut...

- Ga drikki på kvelden hvis han hadde spist veldig lite en dag... (dette gjør vi fortsatt - han er nå 2,5)

Må si meg enig i siste gjest - La han spise pannekaker og annen mat han liker.. Men la han prøve nye ting også..

Lykke til :)

Skrevet

Han har ikke problemer med halsen eller får vondt i magen av noe mat da?

Bare tenker på om det kan være noen fysiske problemer som gjør at han vegrer seg for mat? Forstørra mandler, halsbrann, luft i magen etc... ??

Fetteren min nektet å spise omtrent noenting da han var liten og så fant de ut da han var 8-9 år at han hadde for mye magesyre og fikk skikkelig halsbrann av all mat utenom basisk mat som yoghurt etc..

bare noe å tenke på hvis det ikke bedrer seg..

Gjest Gjest_frøken_*
Skrevet

jobber på småbarn, ser dette problemet hver dag. foreldre frustrerte. enkel løsning, tilby mat hver dag, sett deg ned ved bordet spis selv, og la barnet holde på. etterhvert kommer gruppe dynamikken inn og barnet begynner å spise. ikke stress, da blir det bare værre. det ordner seg, lover deg!! har jobbet i bhg i 10 år, hatt barn med seriøse spise problemer, utviklet over lang tid, og barn med diagnoser,leppe gane spalte, sonde, spise vegring, ol. trikset er rett og seltt å ta det med ro ikke press vær tålmodig. la barne få gjøre selvstendige erfaringer med maten. la det bruke hendene ved feks pasta skrue spising el likn. det ordner seg. men for gud skjyld ikke gå i den fella, der man ender opp med loff og prim/ sjokopålegg som eneste løsning. dette er selvstendighetstrening, alle barn gjør dette i ulik grad, og det går over.

lykke til

Skrevet

Jeg har nå innsett at gutten er kjempegrei og spiser mye mer når andre mater han og jeg ikke er til stede:O Er det vanlig? er det noe jeg gjør...?

Han har forresten spist veldig bra i dag. Da blir mor glad:)

Skrevet
Jeg har nå innsett at gutten er kjempegrei og spiser mye mer når andre mater han og jeg ikke er til stede:O Er det vanlig? er det noe jeg gjør...?

Han har forresten spist veldig bra i dag. Da blir mor glad:)

En teori: Han merker at du stresser med at han skal spise, derfor gjør han det ikke. Og/eller han har oppdaget at hvis han ikke spiser det du serverer så får han noe han liker bedre.

Skrevet

Jeg stresser ikke:) Jeg pleier å la han ha et fat med mat og plukke selv foran seg, men det er da han kaster på gulvet. Nå har jeg akkurat begynt dette med å ta han vekk fra bordet når han kaster på gulvet så får vi se om det blir resultater snart. Men jeg gjør ikke noe nummer ut av det.

Men han ser veldig etter min reaksjon, det ser jeg. Han liksom holder hånda klar til å slippe lenge og ser på meg. Rampunge!! ;) Jeg spiser som regel samtidig som han.

Skrevet

Noen barn er bare sånn.

Her var det kun kaviar på brødskiva i hele to år. Hun spiste barnegrøt til frokost til langt opp i skolealder. Jeg blandet inn grøtpulver i yougert. Av frukt var det kun banan. Av grønnsaker kun gulerot. Jeg tilbød mat som jeg visste hun spiste og så var det faktisk hennes jobb å spise den. Jeg kommenterte aldri og stresset heller aldri fordi hun spiste for lite. Mat skal være ok og ikke en kamp. Jeg opplevde at hun ikke likte biter og mat som hun virkelig måtte tygge.

I dag som tenåring så smaker hun stadig på nye ting og utvider. Spiser fortsatt kun banan. Kan ta i på litt jordbær. Biff trenger jeg ikke å servere for der kommer det inn med tygging og biter. Grønnsaker spises i lasagne, wok mm, men ikke alene.

Smoothies er jo helt ypperlig. Utrolig hva man kan putte inn der. I tilleg så kan du ha masse grønnsaker i sauser. Det er bare å bruke stavmikser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...