Gå til innhold

Senebetennelse?

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Har malt og drevet med mye oppussing i sommer. Nå på slutten av ferien har jeg fått vondt i høyre arm, jeg føler smertene kommer fra skulderen og "stråler" nedover i armen, helt ut i hånden. Noen dager er det verre enn andre, og noen ganger får jeg en slags krampe i skulderen. Etter det har jeg vondt, en slags "tung" smerte.

Senebetennelse!, sier moren min, hun har slitt mye med det opp igjennom. Men jeg vet jo ikke, har aldri hatt dette før.

Hva gjør jeg hvis det er senebetennelse? Tar det med ro, så går det over? Eller kreves det noen form for behandling? Og senebetennelse, er det en populærdiagnose for alt som har med vond arm å gjøre, eller er det en faktisk betennelse i sener?

(og jeg blir ikke særlig bedre av å surfe på KG, armen min liker definitivt ikke musen! Men det sier jeg ikke så høyt.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det kommer av for mye shopping?

Eller kanskje armen din sympatiserer med nakken min?

Jeg kan desverre ikke svare på spørsmålet, for jeg har ikke peoiling på sånt. Men jeg har hatt det samme mens vi bygget hus. Jeg hadde en merkelig trang til å henge i dørkarmer :ler: . Vet ikke om det hjalp, men smerten ble som regel borte etter et par-tre dager.

Skrevet

Du må slutte å henge rundt i huset du da Lea!... :ler:

Høres ut som betennelse ja, og det burde du få tabletter mot... Det virker som sand i en sokk... den gnir mot huden når du beveger deg...Ikke gjør det som gjør vondt. Betennelse blir værre å bli kvitt for hver dag (nesten) du går med det...

Gjest gjesta
Skrevet

Takker og bukker for svar. Gir vondten et par dager og så får jeg heller ta en telefon til doktoren.

Jeg passer fryktelig dårlig til å ha vonde armer og sånn, jeg blir så sur av å ikke kunne gjøre noe! (og om noen få dager skal jeg på jobb!)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Mie!!

Senebetennelse/muskelbetennelse skal du ta alvorlig!! Få legen din til å skrive ut en eller to kurer med VIOXX AC 50mg, som er veldig effektiv og veldig vanlig for slike problemer. Har vært borti folk med flere måneder sykemelding fordi de ikke tok problemene alvorlig med en gang!! MEN om du ikke er ferdig med sommerens utskeielser på opppussingsfronten, bør du vente med kuren til du er ferdig, VEL og merke om du VET at det bare er snakk om noen dager/en uke til.

Har hatt slike problemer flere ganger selv, og siste gangen ventet jeg med kuren noe dager - til jeg likegodt var ferdig med å bære flyttelass!!

Lykke til!!!

BlackCat (ikke innlogget)

Gjest gjesta
Skrevet

Takk for svar BlackCat :D

(jeg lurer seriøst på hva jeg gjorde før jeg oppdaget KG, hvordan fikk jeg greie på alt mulig mellom himmel og jord da?)

Skrevet
(og jeg blir ikke særlig bedre av å surfe på KG' date=' armen min liker definitivt ikke musen! Men det sier jeg ikke så høyt.)[/quote']

Anbefaler at du flytter musen til motsatt arm. Hadde samme problemet i fjor, etter oppussing og mye nett-surfing, byttet muse-arm, og ble mye bedre. :wink:

Skrevet

Hmm. Har hatt senebetennelse av og på i tre år nå, etter for mye databruk. Kan ikke skrive for hånd lenger...

Piller er smart. Men det er ikke alltid de funker. Pass på at du ikke belaster armen, i hvertfall ikke monotont. Bytter du arm på datamusa må du passe på å ta pauser, riste godt på armene og slappe av i skuldrene. Jeg byttet musearm da jeg fikk betennelse, men det endte med at jeg fikk betennelse i den andre også. Gikk med støttebandasjer og armene i bind i noen uker, kunne ikke spise selv engang for det gjorde så vondt, og betennelsen satt seg i nakken. Au. Sov nesten ikke på ukevis.

Mitt råd, altså. Ta det for all del på alvor nå. Ligg una malepensler og datamaskiner. Alt som belaster håndleddet ditt er fy-fy, ihvertfall over lengre tid og i samme bevegelse. Ta pauser FØR du får vondt, ikke etter, da er skaden alt gjort. Masser musklene/senene i håndleddet, det er midlertidig lindring. Prøv å strekke senene ved å bevege hånda i forskjellige vinkler og om du finner en klemmepute av noe størrelse (tror de har noen søte hjerteformede noen på Mique some r veldig fine) så klem i vei. Men kanskje viktigst av alt: Slapp av i skuldrene.

Har dessverre litt for mye erfaring med denne nydelige livsstilssykdommen. Send PM hvis du vil!

Skrevet

Takker og bukker for gode musearm-råd. Jeg bruker mus mye, både på jobb og i fritiden, og skal prøve og bli flinkere med forebyggingen.

Armen føles bedre nå, men jeg er "plaget" med en slags krampefølelse.

Det føles omtrent som man får på øyet av og til, hva heter det igjen..., dere vet hva jeg mener - mer dirring enn krampe egentlig. Utrolig irriterende, men ikke så vondt lenger, men det dirrer inni skulderen sånn 5-6 ganger i løpet av dagen.

Skrevet

Dette vet jeg litt for mye om - tok ikke senebetennelse i armen alvorlig før armen hovnet opp - og da var det for sent.. Ble sykemeldt i halvannen mnd.. Det var ikkeno kult!

Før det blir så ille - er det et par-tre ting du kan gjøre for å lindre smerten, og reparerer litt. Ser at du allerede har fått noen gode tips - jeg supplerer :-)

Legg is på det området som verker (ta en pose frosne grønnsaker e.l, pakk inn i et håndkle, og bruk dette som ispose) La den ligge i 20 min 3-4 x pr dag.

Legen din kan skrive ut noe som heter Orudis gel - som er en smertestillende gele som du masserer inn der det gjør mest vondt. Dette hjelper når betennelsen ikke har fått "satt" seg!! Jeg hadde også god erfaring med å massere med peppermyntelotion og lavendellotion (helsekostgreier)

lykke til!

Skrevet

Har godt utviklet betennelse i høyre arm, og kjenner at det er på vei i den venstre...

MEN har hatt god effekt med akupunktur!

Har aldri prøvd akupunktur mot andre plager før og må si jeg var skeptisk, men på meg har behandlingen allerede gitt resultater - etter fire behandlinger.

Verdt å vurdere!

Skrevet

*henter mamma og får henne til å skrive under på at akupunktur er tingen*

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om akupunktur...

Men jeg har hatt senebetennelse i leggene, og det går aldri over.

Jeg merker ikke noe til det til daglig, men hvis jeg driver med Aerobic, step, eller går mye (spesielt i nedoverbakke) kjenner jeg det godt.

Har og hatt det i underarmene etter overtrening, men da ble det ikke så ille, og etter mye hvile ble det bra.

Hvis det har rukket å satt seg skikkelig, tror jeg ikke man noensinne blir kvitt det helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...