Gjest rftrt Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Vi har ikke anledning til å kjøpe oss bolig helt riktig enda, men jeg håper at vi kan begynne prosessen om ett års tid, kanskje litt før. Men dere som er inne på dette med boligmarkedet, er det forventet at NÅ stiger prisene kraftig eller vil vi fortsatt kunne gjøre ett greitt kjøp til neste år? Og hvor streng er de med å gi lån? Vi har ca 750 000 i total inntekt, uten noe særlig EK, ( eller særlig gjeld, jeg har ca 100 000 i studielån ) litt kan vi jo få spart på ett år da. Ser på bolig i underkant av 2 mill, er jo mulig vi kan få noe startlån, har ikke sjekket betingelsene for det helt enda. Men kausjonist for NOE av lånet KAN jo være aktuelt, hvor mye er det realistisk at banken vil kreve at en kausjonist skal stå som ansvar for?
Annikken Skrevet 11. august 2009 #2 Skrevet 11. august 2009 Det er VELDIG greit å ha en viss mengde EK før man kjøper, og de fleste banker vil også kreve et minimumsbeløp per person på sparekonto og/eller BSU for å vise at man har evne til å styre egen økonomi. Jeg kjøpte uten særlig EK, og kunne gjerne tenkt meg å ha spart mer enn å låne av familien. Månedlige avdrag tærer på lønna. Husk at når foreldre kausjonerer, kan dere risikere foreldrenes hjem. Det er viktig å tenke på. Foreslår å spare som bare fy i 1-2 år. Det er utrolig hvor mye penger man klarer å spare bare man legger viljen til.
Alison Skrevet 11. august 2009 #3 Skrevet 11. august 2009 Og hvor streng er de med å gi lån? Vi har ca 750 000 i total inntekt, uten noe særlig EK, ( eller særlig gjeld, jeg har ca 100 000 i studielån ) litt kan vi jo få spart på ett år da. Ser på bolig i underkant av 2 mill, er jo mulig vi kan få noe startlån, har ikke sjekket betingelsene for det helt enda. Men kausjonist for NOE av lånet KAN jo være aktuelt, hvor mye er det realistisk at banken vil kreve at en kausjonist skal stå som ansvar for? Nå for tiden er det vanlig at bankene krever minst 10 % egenkapital. Har du et godt kundeforhold der du viser at du er flink til å spare, kan det være mulig å få låne mer. Mange undervurder hva et godt kundeforhold til banken betyr. I løpet av et år kan dere ha fått spart opp en god del til. Dere kan også søke om startlån (så sant dere tjener under inntektsgrensen). De fleste bankene godtar dette som egenkapital da dette lånet legger seg i prioritet etter vanlige banker, og dermed tar den største risikoen. Kausjonist ville jeg prøvd å unngå hvis det var mulig. Kausjonister tar en risiko, noe det er viktig at de får god informasjon om. Ut fra det du skriver (som selvfølgelig ikke viser all relevant informasjon som trengs før et lån/finansieringsbevis innvilges) vil jeg si a dere har en god sak. Må dere ha kausjonist må dere gjøre regning med at den må stille med sikkerhet tilsvarende 10% av kjøpesummen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå