Gå til innhold

Hva går man med på en "galla" når man ikke har råd til gallakjole?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jente25_*
Skrevet

Vi skal ha fadderuke snart og har fått vite at vi skal ha galla en av kveldene. Det står at man skal ta på seg "finstasen", og jeg har ikke råd til en ny kjole med mindre den koster 200 kroner :forvirret:

Jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre? Hva bør man gå med til en slikt arrangement?

Jeg har endel kjoler som er til rett over knærne og som jeg kan ha strømpebukser og hæler til, og bluse og skjørt, men ikke noe særlig mye penere enn det.. dessuten må jeg ha langermet eller tre-kvart-ermer fordi jeg har endel stygge brannsår på armene jeg helst vil dekke til på et slikt arrangement.

Som dere skjønner trenger jeg sårt hjelp :sjenert:

Skrevet

Du kan i alle fall ha lange hansker fremfor å velge noe med ermer, det er helt i galla-stil, men om du kan slippe unna med kortere kjole er jeg usikker på.

Skrevet

Jeg aner ikke helt hva som er "lov" og ikke, men kan det være en løsning å låne en kjole av en venninne?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Galla = fotsid kjole, men det legger så vidt jeg veit ikke noen føringer på hvordan den kjolen må se ut. Har du bunad? I såfall så er problemet løst ettersom bunad er et gallaantrekk. :)

Det burde være mulig å finne en kjole på salg til under 200 nå. Et annet alternativ kan kanskje være Fretex?

Støtter ellers forslaget om å prøve å få lånt en kjole av en venninnne. :)

Gjest Gjest_jente25_*
Skrevet

Jeg kjenner ingen her enda, så ingen å låne av... huff, hvem er det som har galla-antrekk liggende da? For fadderuka?

Høres ut som om jeg må få meg en fotsid kjole.. Jeg har bare en fotsid kjole og den er i svart bomull og ser slik ut: http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-81269699784480_2062_1014192529 (bare i svart selvfølgelig..) Regner med at myk bomull ikke er bra nok?

Noen som vet hvor fotside kjoler selges, billig? Jeg bor i Bergen. :)

Skrevet

Jet vet ikke noe om reglene for finstasen på galla, men du kan få flotte kjoler på Gina Tricot for 200kr, du kan bestille via nettsiden deres, og min erfaring er at de sender det du har bestillt veldig fort!

Så du kan jo ta en titt på hva de har, om det kanskje er noe der som er brukenes?

www.ginatricot.com

Skrevet

Er dette på uio eller...? Om det er det har jeg vært borti noe lignende, og da er det bare å ta på seg det peneste du har enten det er gallakjole eller en bluse og skjørt... :jepp:

Gjest Gjest_jente25_*
Skrevet
Jet vet ikke noe om reglene for finstasen på galla, men du kan få flotte kjoler på Gina Tricot for 200kr, du kan bestille via nettsiden deres, og min erfaring er at de sender det du har bestillt veldig fort!

Så du kan jo ta en titt på hva de har, om det kanskje er noe der som er brukenes?

www.ginatricot.com

Kikket gjennom både Gina Tricot og H&M og de har ingen andre kjoler som er fotside enn typiske hippiekjoler med sterke farger og påfugl-mønster.. veldig strand, altså. Men takk for tipset :)

Er dette på uio eller...? Om det er det har jeg vært borti noe lignende, og da er det bare å ta på seg det peneste du har enten det er gallakjole eller en bluse og skjørt... :jepp:

Nei, det er i Bergen. Var ikke forberedt på at galla-antrekk krevdes for fadderuka akkurat :forvirret:

Skrevet

Er du sikker på at det er GALLA, altså, virkelig "galla-galla" de mener da.. Jeg bare lurer altså :) Siden det er fadderuke.. Hørtes jo litt rart ut! Tror du gutta stiller opp i smoking eller lignende da? :klø: Er det ikke en del salg nå da, se deg rundt på hennes, cubus og gina da :) Ellers så kan du jo alltids sende en mail til en av fadderene å høre hva som er lov og ikke lov :)

Lykke til!

Gjest Grafica
Skrevet

Eller sjekk Ebay! Masse flotte kjoler til ingenting ;)

Skrevet
Jeg kjenner ingen her enda, så ingen å låne av... huff, hvem er det som har galla-antrekk liggende da? For fadderuka?

Høres ut som om jeg må få meg en fotsid kjole.. Jeg har bare en fotsid kjole og den er i svart bomull og ser slik ut: http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-81269699784480_2062_1014192529 (bare i svart selvfølgelig..) Regner med at myk bomull ikke er bra nok?

JOda, den der funker helt flott. Bare pynt den opp litt med tilbehør som du sikkert har liggende.

Men så er jeg ikke helt sikker på om det er sånn galla-galla, altså ordentlig galla, men det er nesten ti år siden jeg begynte som student så jeg husker ikke hvordan vår var den gangen.

Skrevet
Er du sikker på at det er GALLA, altså, virkelig "galla-galla" de mener da.. Jeg bare lurer altså :) Siden det er fadderuke.. Hørtes jo litt rart ut! Tror du gutta stiller opp i smoking eller lignende da? :klø: Er det ikke en del salg nå da, se deg rundt på hennes, cubus og gina da :) Ellers så kan du jo alltids sende en mail til en av fadderene å høre hva som er lov og ikke lov :)

Lykke til!

Ja, ta kontakt med en av fadderne. I Tronheim er i hvert fall "studentergalla" vanlig på slike arrangementer, og det er mindre stivt enn det man ser fra slottsmiddager...

Gjest Gjest_jente25_*
Skrevet

Takk takk alle :) Så kjolen jeg linket til er uaktuell i svart bomull?

Jeg kan nok ikke satse på eBay da det er så kort tid igjen, normalt ville jeg absolutt satset på det!

Og nei, jeg er ikke hundre prosent sikker på at det er ordentlig galla det er snakk om, men før fadderuken har startet og alt så vet jeg ikke noen flere detaljer..

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Da jeg studerte ved NTNU midt på 90-tallet, var "studentgalla" et begrep som av og til ble brukt. Det betydde rett og slett at vi skulle kle oss så festfint vi kunne. Kan det være dette som er den egentlige dresskoden her også?

I så fall: hvis du har en pen, men nøytral kjole a-la "den lille sorte", stas den opp med lange hansker, fine strømper, en boa/et stilig smykke e.l.

Edit:

Posten ble skrevet samtidig med flere av de ovenstående. Ikke meningen å være papegøye.

Endret av antigartner
Annonse
Skrevet

Den kjolen du har hadde jeg brukt jeg... Har du et sjal gjerne i litt lys farge, kanskje noen fine smykker og noe pynt i håret ville jeg kalle det et galla-antrekk...

Gjest Gjest_jente25_*
Skrevet

Dere er til veldig god hjelp, takk i massevis!

Jeg heller mot å bruke den kjolen jeg har linket til i svart og pynte opp med litt smykker. Jeg har jo både armbånd, midjebelte, ringer og hårpynt som kan hjelpe på det.. hadde vært fint å unngå å kjøpe noe, særlig fordi jeg tenker som mange av dere andre, at det kanskje ikke er ordentlig galla det er snakk om.. :) Vanskelig med disse antrekks-kodene ja!

Gjest Gjest_fashionista_*
Skrevet

Jeg tror ikke du skal være redd for at det er feil å komme med en annen kjole. Studentgalla er nok ikke som vanlig galla, selv om kleskoden er galla.

Det du bør gjøre er å ta den svarte kjolen også kjøpe det tilbehøret du trenger for de 200kronene. Må du få den sorte kjolen til å glitre. Ha et kjede til med "falske" diamanter (altså strass), store øredobber som henger, med glitrende strass. Da løfter du antrekket masse, og det blir riktig så bra:-) Ikke bruk sjal på en langermet kjole, det blir litt mye. Hva med en falsk tiara? Ha f.eks sølvsko. Eller gullsko, da må smykkene også være gull. Ta også evnt en konvoluttveske i sølv eller gull. Noe av dette har du sikkert, resten kjøper du på salg. Billigsmykker finner du på hm, cubus osv. Skosalg er overalt.

Ønsker deg masse lykke til, og som mange mener - det er nok ikke så stivt på studentgalla.

Skrevet

Har du kikket innom fretex? Sparkjøp har svarte "fotside" satenghansker til en sekstilapp.

Gjest Gjest_fashionista_*
Skrevet
Jeg tror ikke du skal være redd for at det er feil å komme med en annen kjole. Studentgalla er nok ikke som vanlig galla, selv om kleskoden er galla.

Det du bør gjøre er å ta den svarte kjolen også kjøpe det tilbehøret du trenger for de 200kronene. Må du få den sorte kjolen til å glitre. Ha et kjede til med "falske" diamanter (altså strass), store øredobber som henger, med glitrende strass. Da løfter du antrekket masse, og det blir riktig så bra:-) Ikke bruk sjal på en langermet kjole, det blir litt mye. Hva med en falsk tiara? Ha f.eks sølvsko. Eller gullsko, da må smykkene også være gull. Ta også evnt en konvoluttveske i sølv eller gull. Noe av dette har du sikkert, resten kjøper du på salg. Billigsmykker finner du på hm, cubus osv. Skosalg er overalt.

Ønsker deg masse lykke til, og som mange mener - det er nok ikke så stivt på studentgalla.

Du må få den svarte kjolen til å glitre, skulle det være.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...